Google Drive sviker - Tips på alternativa lösningar

Permalänk
Medlem

Google Drive sviker - Tips på alternativa lösningar

Jag har kört Google Drive i många år 2TB-planen(99kr/månad) och det funkar för det mest bra men nu börjar bli irriterad.

Det händer ofta att jag sitter vid min dator och sparar något så litet som en textfil i en av mina lokala drive-mappar, sedan drar jag ut i världen i tron att filen skall finnas tillgänglig på min telefon eller laptop. Dock händer det ofta att filen inte synkats upp och jag suckar trött för mig själv.

Jag kommer hem och kollar vad tusan Drive håller på med i sitt inte så hjälpsamma desktop-gui och ser att den håller på att processa miljoner filer. What?!

Detta har hänt ett par gånger då jag behövt tillgång till filer när jag är på språng.

Kanske kan jag avhjälpa dessa problemen på något sätt men jag är samtidigt trött på bristen i kontroll och översikt som desktop-GUIn ger. Jag gissar att det finns många alternativ där ute. Vad använder ni för lösningar?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag använder OneDrive för att det redan är inbyggt och jag behöver synka smådokument och sparfiler men det är allt.

Permalänk
Medlem

Tycker iCloud kan vara med som ett alternativ. Iaf jag använder det.

Permalänk
Medlem

Använder iCloud för privata saker och OneDrive för arbetsrelaterat. Jag använder en blandning av windows, macos och iphone/ipad och generellt fungerar både OneDrive och iCloud bra. OneDrive är lite segare med att synka filer mellan enheterna dock.

Permalänk
Medlem

Moln ska lagra Vatten, inget annat.

Permalänk
Medlem

Har använt dropbox sedan det lanserades och fungerar för det mesta felfritt.
Har testat alla andra alternativen och inget är like bra överlag enligt mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Koppla in telefonen i datorn och överför filfan via kabel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

iCloud nej tack. Säger till den att inte synka foton. Sen kommer någon uppdatering av MacOS och så synkar den foton igen. Nej jag gör mig av med min Macbook nu beroende på det och lite annat.

Permalänk

Onedrive använder jag. Dropbox använde jag ett par år innan dess innan de strypte features och började bli mer och mer bloatware.
Saknar tjänster med lite större lagringsmöjligheter med attraktiva priser.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Onedrive i jobbet och Nextcloud privat, inget att klaga på me endera faktiskt

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Jag använder Mega och är nöjd. Det ska ju vara mindre integritetskränkande (än dom andra stora) om jag förstått saken rätt. Kostar 1130:- i ett år för 2 TB om man binder upp sig.

Permalänk
Medlem

Google Drive, Dropbox och OneDrive, gratis konton endast

Har lite funderat att gå över till Proton för hela slanten i något skede och satsa på deras epost, lösenordshanterare och molnlagring och eventuellt VPN tjänst, troligtvis betalkonto.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Dropbox pro levererar alltid

Permalänk
Hedersmedlem

Onedrive hemma.
Mest för att det är ett bra pris för flera personer. Vi är 4 som delar på familjeabonnemang på 1200 spänn om året med 1 terabyte var. 300 spänn per person om året för att sköta alla delar är ganska prisvärt ändå.
Rätt skönt att ha filerna lokalt som vanliga filer när man ska strukturera upp också.

Nackdelar:
Microsoft har bytt namn på mappar vid uppdateringar. Låt bli det tack hehe.
Större backups till annan disk funkar inte som det ska om onedrivemappen tar upp 50% av diskutrymmet på sourcedisken (yeah - really).
Hade hellre haft en molnlösning där leverantören inte gick igenom innehållet i mina filer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av frododavinci:

Jag använder Mega och är nöjd. Det ska ju vara mindre integritetskränkande (än dom andra stora) om jag förstått saken rätt. Kostar 1130:- i ett år för 2 TB om man binder upp sig.

Jag använde åsså Mega tills inkomsten började minska. Det var ju ett tag sen men Mega funkade bäst för mig, både lättare och effektivare än Drive, One, iCloud. Detta var dock över ett år sedan.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Jag kör Office 365 Family och då ingår massor av Onedrive. Köp på Black Friday från Amazon så får man det riktigt billigt.
Kör även Onedrive även på jobbet. Tycker det fungerar bra i båda sammanhangen.
Jag har dock sällan behov av att använda det genom telefonen så hur det fungerar får jag passa på.

Permalänk
Medlem

Har nyligen börjat använda norska Jottacloud. Obegränsad lagring till samma pris som Drive 2TB, men med haken att de börjar strypa hastigheten när man kommer upp i tror det var 5TB. Har funkat riktigt bra, så jag är nöjd.

Permalänk
Medlem

OneDrive är smidigt för bilder som synkas med telefonen när man tar kort.
Använder 5GB versionen och tömmer bilderna/dokument till en hårddisk nån gång om året.

Antar att de flesta tjänsterna erbjuder liknande finesser, men aldrig haft några bekymmer med att synka etc.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Backblaze för Windows för backup av windows-servern.
Satte upp en vm som kör filecloud för att kunna ersätta just Google Drive

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Jag kör Google Drive. Jag har inte haft några problem.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Använder google drive endast för google photos. Hade jag inte haft det hade jag nog kört onedrive.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Seafile, on-prem. Appar för desktop+mobil så de mappar jag speglar är i ständig synk. Funkat felfritt många år, trots flera stora uppdateringar. Även Pro-varianten är gratis för hemmabruk. Lättviktig klient med lågt cpu-avtryck och mkt snabb deltasynk. Uppdaterar jag ett lösenord i Keepass på datorn så är Keepassklienten i mobilen (IOS) uppdaterad sekunder senare, så det finns inte mkt att klaga på. Synkar givetvis mobilbilder mm automatiskt om man önskar sånt osv.

Körde Nextcloud tidigare men var inte helt nöjd.

Är tidigare Dropbox-kund. Det funkade smidigt, men ville gå över på något egenhostat utan löpande kostnader men som ändå var väldigt likt.

Permalänk
Medlem

Har Proton Drive för de gånger jag behöver länka till någon fil. Annars använder jag inget moln alls för fillagring (om man bortser från e.x Steam för sparfiler osv).

Tycker det är rent obehagligt med folk som laddar upp alla sina kamerabilder på Google, Apple, Microsoft osv...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Synology-NAS med Synology Drive installerat. Fungerar utmärkt. Privat cloud är skiten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Hade kunnat tänka mig att använda någon lösning från de stora drakarna ifall det hade gått att injicera egen kryptering så all data är oanvändbar för deras scanners.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Synology-NAS med Synology Drive installerat. Fungerar utmärkt. Privat cloud är skiten.

Tänkte precis fråga om detta. Varför inte ett "privat" moln? Engångskostnad. Jobbet kör G-drive men privat så kör jag icloud och ftp. Synkar dock INGENTING.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Synology-NAS med Synology Drive installerat. Fungerar utmärkt. Privat cloud är skiten.

Samma, slänger bara över filen till nasen och sedan till nallen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har inget stort lagringsbehov så jag använder gratisalternativen från Google (Google Drive 15 GB), Apple (iCloud 5 GB) och Proton (Proton Drive 1 GB), och samtliga fungerar felfritt. Använder tre olika tjänster för det är bra med backup, på backupen.

Har kopior på alla mina värdehandlingar som till exempel ID-kort, körkort, pass, internationellt körkort, registreringsbevis, försäkringsbevis, reseförsäkringsbevis, grönt kort, försäkringskassans EU-kort, hotellbokningar, biljetter till färja, viktiga telefonnummer till försäkringsbolaget, svenska ambassader, banken och dess spärrservice, SOS International och liknande. Jag har detta för att jag åker på MC-resa varje sommar.

Jag sparar också kopior på kvitton och garantibevis när jag handlar dyrare saker så som elektronik, datorkomponenter eller ny motorcykel.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Hade kunnat tänka mig att använda någon lösning från de stora drakarna ifall det hade gått att injicera egen kryptering så all data är oanvändbar för deras scanners.

Du kan ju lägga grejerna i en krypterad zip-fil med lösenord. Lite mek men Google och MS borde inte kunna läsa dem.

Permalänk
Medlem

En helt egenbyggd lösning baserad på Syncthing med snapshots i bakgrunden mot min lagringsserver. Krypterade noder hos familjemedlemmar för redundans. Fungerat felfeitt i flera år. Är ni intresserade av att testa Syncthing har jag skrivit en guide här.