PCI-Express 7.0 närmar sig minneshastigheter

Permalänk
Melding Plague

PCI-Express 7.0 närmar sig minneshastigheter

PCI-SIG har presenterat version 7.0 av PCI-Expresstandarden, som får överföringshastigheter på upp till 256 GB/s i vardera riktning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Drömmen är såklart att köpa EN enhet (på några TB) som sen fungerar som både lagring och RAM.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om 5:an är redan beroende av kyllning, vad skulle man behöva för kyllösningar för 7:an?
En värmepump på husfasaden? Eller kylkraftsverk?

De skulle bättre jobba på att sänka värmeutvecklingen till rimliga nivåer.

Permalänk
Medlem

Well med tanke på att allt över 3.0 är än så länge mer eller mindre meningslöst utöver vissa specifika laster så känns detta ganska Meeh...

Självklart bra med utveckling men känns lite som att prio borde skiftas, kanske införa en extern variant av pci-e som inte suger ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Om 5:an är redan beroende av kyllning, vad skulle man behöva för kyllösningar för 7:an?
En värmepump på husfasaden? Eller kylkraftsverk?

De skulle bättre jobba på att sänka värmeutvecklingen till rimliga nivåer.

Nja, tänker att det kanske inte behöver vara konstant hastighet när det blir så snabbt, mer kortare överföringar med lite mellanrum. Då kan tempen hållas nere ändå. Men om det blir konstant så måste nog chassit byggas så att lagringsenheter med den hastigheten får egna platser med kylning runt, räcker nog inte att sitta på moderkortet då, alternativt ha ångkammare under enheten.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Om 5:an är redan beroende av kyllning, vad skulle man behöva för kyllösningar för 7:an?
En värmepump på husfasaden? Eller kylkraftsverk?

De skulle bättre jobba på att sänka värmeutvecklingen till rimliga nivåer.

Det är inte PCIe SIGs jobb, de tar fram standarder för PCIe, inte för enheterna som använder det (GPU, SSD o.s.v)

Skrivet av norrby89:

Well med tanke på att allt över 3.0 är än så länge mer eller mindre meningslöst utöver vissa specifika laster så känns detta ganska Meeh...

Självklart bra med utveckling men känns lite som att prio borde skiftas, kanske införa en extern variant av pci-e som inte suger ?

Folk glömmer att det finns en servermarknad varje gång nya PCIe kommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Drömmen är såklart att köpa EN enhet (på några TB) som sen fungerar som både lagring och RAM.

@talonmas
Japp, att grafikkortet fungerar som ram och lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well med tanke på att allt över 3.0 är än så länge mer eller mindre meningslöst utöver vissa specifika laster så känns detta ganska Meeh...

Självklart bra med utveckling men känns lite som att prio borde skiftas, kanske införa en extern variant av pci-e som inte suger ?

Dock fint när det snålas med linor till övrig utrustning på moderkortet. Mesta får klara sig på 4x allt från diskar till nätverk kan få dela på samma hastighet.

Dessutom används mer än en pci-e port tappar man en del. Flesta moderkort har två portar som delar på 16x resten får oftast det matat från 4x med resten av sakerna du vill driva.

Om du har 5 hårddiskar och några ssder plus en m.2 disk blir det ingen bra hastighet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Drömmen är såklart att köpa EN enhet (på några TB) som sen fungerar som både lagring och RAM.

Det lär ju som om detta skulle kunna bli av för typ 10-15 år sen med memristorer för lagring, men sedan har det varit tyst om de prototyper som tillverkades möter kraven för att kallas memristor, och till och med om något som följer den exakta definitionen ens följer fysikens lagar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Galet!

Dock tycker jag grafen är lite missvisande, vid PCIe1 låg de ca 6-8x före sitt mål, nu är de exakt 2x före målet… tveksamt om PCIe8 fortfarande ligger före den grafen, exponentiella processer är nästan alltid omöjliga att uppehålla länge

Permalänk
Medlem

Vist är det trevligt med högre hastigheter, men då korten man stoppar i inte hänger med så gör de ingen skillnad. Är kortet på pcie 3 så blir detbinte snabbare för man stoppar det i en port med version 5.
Själv har jag problemet med för få lanes, gjorde misstaget och inte kollade upp allt innan jag köpppte. Ångrar att jag inte köpte epyc istället för lga 1700.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nästa version, 6.0, är redan färdigställd och de första produkterna väntas dyka upp framåt slutet av 2024

Samtidigt har inte ens 5.0 GPUs kommit ut än

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Dock fint när det snålas med linor till övrig utrustning på moderkortet. Mesta får klara sig på 4x allt från diskar till nätverk kan få dela på samma hastighet.

Dessutom används mer än en pci-e port tappar man en del. Flesta moderkort har två portar som delar på 16x resten får oftast det matat från 4x med resten av sakerna du vill driva.

Om du har 5 hårddiskar och några ssder plus en m.2 disk blir det ingen bra hastighet.

jag skulle hellre få ut 16/16/8/4/4 @ pcie4.0 på ett och samma mobo istället för 16x/4x/4x @ pcie 6.0 eller vad nu siffrorna blir för ett ATX med 2st m.2 och tre platser som har x16 kontakt (Oftast är det inte x16 eletriskt utom på den första långa pcie slotten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Samtidigt har inte ens 5.0 GPUs kommit ut än

Fast vad spelar det för roll? PCIe kan ju användas till flera saker än GPUer. Inte ska PICe hållas tillbaka bara för att just GPUer inte hänger med

Om PCIe blir snabbare än DDR5 så skulle ex RAM kunna börja använda det istället. Tänk dig en 2TB SSD som du partitionerar att ge dig 200GB RAM och resten lagring, vore rätt smutt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Om PCIe blir snabbare än DDR5 så skulle ex RAM kunna börja använda det istället. Tänk dig en 2TB SSD som du partitionerar att ge dig 200GB RAM och resten lagring, vore rätt smutt!

Tyvärr så är det inte bandbredden som är det största problemet där utan latens. SSD:er har typiskt >1000x högre latens än RAM, så även med PCIe 7.0 skulle en normal SSD vara väldigt långsam som RAM. OCh sen har vi förstås även problemet med att NAND har begränsat med skrivcykler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Fast vad spelar det för roll? PCIe kan ju användas till flera saker än GPUer. Inte ska PICe hållas tillbaka bara för att just GPUer inte hänger med

Om PCIe blir snabbare än DDR5 så skulle ex RAM kunna börja använda det istället. Tänk dig en 2TB SSD som du partitionerar att ge dig 200GB RAM och resten lagring, vore rätt smutt!

nej PCIE ska inte hållas tillbaka men samtidigt kan jag tycka att så mycket rushas ut för fort innan det är moget, precis fått ddr5, 6 runt hörnet. precis börjat få ordentligt med stöd för wifi 6 i både enheter och prisvärda routers och nu kommer wifi 7.

pcie 5 känns utskyndat redan med rätt markant ökning i krav på lane design för signal integrity osv vilket pumpat mobo priser i taket.

ge mig sata 4 istället!!!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Fast vad spelar det för roll? PCIe kan ju användas till flera saker än GPUer. Inte ska PICe hållas tillbaka bara för att just GPUer inte hänger med

Om PCIe blir snabbare än DDR5 så skulle ex RAM kunna börja använda det istället. Tänk dig en 2TB SSD som du partitionerar att ge dig 200GB RAM och resten lagring, vore rätt smutt!

Menar mest att det kommer massa nya standarder men produktutbudet som använder dessa standarder hänger inte alls med

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Menar mest att det kommer massa nya standarder men produktutbudet som använder dessa standarder hänger inte alls med

NVMEs nosar ju redan på teoretiska max gränsen för PCI E 5.0. Sen är det ju en annan sak att vanliga konsumenter mest troligt inte kommer dra nytta av de hastigheterna.

Men det är ju ändå önskvärt att gränssnittet inte agerar flaskhals för teknologin än tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

jag skulle hellre få ut 16/16/8/4/4 @ pcie4.0 på ett och samma mobo istället för 16x/4x/4x @ pcie 6.0 eller vad nu siffrorna blir för ett ATX med 2st m.2 och tre platser som har x16 kontakt (Oftast är det inte x16 eletriskt utom på den första långa pcie slotten)

Är väll få moderkort idag som ger 16x på två portar? Var väll am3+ som gav det sist? Förutom workstation segmentet eller vad man nu kallar det (där man fick 8 ram slots och rejält med kärnor)?

Är det inte oftast 8x på två portar (om man använder både 16x slotsen) eller har det snålats in på det också?

Hursomhelst är borde det fördel om cpu har stöd för 5 eller högre för just controlen till all kringutrustning. Vet Intel varit notorisk snåla på den fronten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Folk glömmer att det finns en servermarknad varje gång nya PCIe kommer...

Ja det verkar så.
För HPC och Enterprise så kommer snabbare än PCI-E 5.0 vara till nytta.

Sen verkar det som de flesta moderkort idag har 2 eller 3 olika generationer av PCI-E på samma moderkort.

Säg ett moderkort med PCI-E 5.0 stöd kan ha 1st PCI-E 5.0 16X slott som är kopplad till CPU.
Sen har man fler PCI-E platser som är kopplade till chipset och här kan det finnas både PCI-E 4.0 och PCI-E 3.0 slottar. Samt även saker som är integrerade på moderkortet som går via PCI-E lanes kan vara blandat mellan 3.0 och 4.0 på ett PCI-E 5.0 moderkort.

Alltså förutom att PCI-E är bakåtkompatibelt så det går att stoppa ett 2.0 kort i en 5.0 slott.
Så har moderkorten också slottar och/eller integrerade funktioner på moderkortet som är begränsade till max 3.0 eller 4.0 även på PCI-E 5.0 moderkort.

Man kan åtminstone hoppas att de inte kör fler än 3 generationer på samma moderkort.
Så när PCI-E 6.0 moderkort kommer ut så kommer 4.0 vara nya lägsta nivån (förutom bakåtkompatiblitet).
Alltså att alla slottar, samt integrerade funktioner på moderkorten klarar minst PCI-E 4.0

För nätverk kan det vara trevligt om datorerna "begraver" PCI-E 3.0
Säg 10 Gbit, PCI-E 3.0 1X är för långsamt för att fullt ut dra nytta av 10 Gbit.
Antingen får man göra ett NIC som är begränsat av PCI-E 1X, du får fortfarande ut mer än 5 Gbit, men inte fulla 10.
Eller ett kort som använder PCI-E 3.0 men 2X lanes för nätverket.
Dumpar vi PCI-E 3.0 och kör på 4.0 som lägsta nivå så räcker PCI-E 4.0 1X fullt ut (med marginal) för ett 10 Gbit NIC.

Förhoppningsvis blir 10 Gbit vanligare och billigare när PCI-E 6.0 moderkorten kommer.

För Enterprise
Säg om man vill ha 100 Gbit nätverk.
1st 100 Gbit port är möjligt redan på PCI-E 3.0 men man får då använda 16X PCI-E lanes för en ensam 100 Gbit port. Medan nyare PCI-E versioner klarar det på färre lanes.

100 Gbit
PCI-E 3.0 16X lanes
PCI-E 4.0 8X lanes
PCI-E 5.0 4X lanes
PCI-E 6.0 2X lanes
PCI-E 7.0 1X lane

PCI-E 6.0 och 7.0 borde bidra till att göra 100 Gbit (och uppåt) mer tillgängligt och billigare än vad det är idag.

Permalänk
Medlem

Vatten kylning till detta på ingång med en micro pump o block från ekwb

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Om 5:an är redan beroende av kyllning, vad skulle man behöva för kyllösningar för 7:an?
En värmepump på husfasaden? Eller kylkraftsverk?

De skulle bättre jobba på att sänka värmeutvecklingen till rimliga nivåer.

Med samma logik är 3:an beroende av kylning. Tänk dig de hastigheterna för 20 år sen, hade ju varit svårt att göra utan "kylkraftverk", som du uttrycker det så förlöjligande.

Men idag, när transistorer är snabbare och strömsnålare, så ser 3:an eller t.o.m 4:an inte så dumma ut. Varför skulle 5:an eller 7:an vara annorlunda? Är ju inte standardens fel om dagens tillverkningsteknik fortfarande är lite efter.

Hur tänkte du att PCI-SIG skulle ge sig in på kretstillverkning och -design för att lösa värmeproblemen som TSMC och ASMedia tydligen är för långsamma på att lösa?

Permalänk
99:e percentilen

Inser att jag helt tappat greppet om hur många PCIe-versioner det finns.

EDIT: Hahaha! Snubblade helt slumpmässigt över min reaktion förra gången:

Skrivet av Alling:

Väldigt vad fort det där går nu för tiden … minns att PCIe 3.0 var det där man ville ha för att framtidssäkra™ när jag började hänga på SweClockers 2011. USP:en med det ASRock Z68 Extreme3 Gen3 jag köpte då var just stöd för PCIe 3.0 tillsammans med en Ivy Bridge-CPU.

Tio år, 12000 inlägg och fyra plattformsbyten senare använder jag fortfarande bara PCIe 3.0 (3700X, Asus B450-I, RTX 2060 Super, WD Black SN750).

Det är över två år sedan. 💀

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inser att jag helt tappat greppet om hur många PCIe-versioner det finns.

EDIT: Hahaha! Snubblade helt slumpmässigt över min reaktion förra gången:

Det är över två år sedan. 💀

På första generationen fanns det både 1.0 och 1.1
Vet inte riktigt vad skillnaden är.
Om vi räknar det som samma,

Då finns det 5 generationer som är i bruk.
6.0 standarden är klar, men så vitt jag vet finns det inga produkter som använder den ännu.
Det är sagt att de första PCI-E 6.0 produkterna ska komma 2024. Men vet inte om det är enterprise eller konsument eller båda och.

Det arbetas på generation 7 men den standarden är inte färdig ännu.

Generation 1.x och 2.0 räknas väl som föråldrade idag.
Finns väl undantag, som Raspberri Pi 4 (och Compute Module 4) säljs fortfarande och använder PCI-E 2.0
Men generellt är 3.0 det äldsta som används idag.

Citat:

Tio år, 12000 inlägg och fyra plattformsbyten senare använder jag fortfarande bara PCIe 3.0 (3700X, Asus B450-I, RTX 2060 Super, WD Black SN750).

Om du med 3700X menar Ryzen 7 3700X så har den processorn PCI-E 4.0 stöd.
De vanliga Ryzen 3000 och Ryzen 5000 CPUer har stöd för PCI-E 4.0 medan APU modellerna är kvar på PCI-E 3.0 för AM4 plattformen.

Men sen måste moderkortet ha stöd för det också för att använda det.

Gällande grafikkort så får du upp på Ampere, GeForce RTX 3000 serien från Nvidia eller RDNA med Radeon RX 5000 serien från AMD (eller nyare) om du vill ha PCI-E 4.0 stöd på grafikkortet.

Däremot är vissa PCI-E 4.0 grafikkort nerstrypt till färre banor (lanes) istället.
Där Radeon RX 6400 och Radeon RX 6500 XT är värst med bara PCI-E 4.0 4X.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GuessWho:

Om du med 3700X menar Ryzen 7 3700X så har den processorn PCI-E 4.0 stöd.
De vanliga Ryzen 3000 och Ryzen 5000 CPUer har stöd för PCI-E 4.0 medan APU modellerna är kvar på PCI-E 3.0 för AM4 plattformen.

Men sen måste moderkortet ha stöd för det också för att använda det.

Mm, med att jag "bara använde PCIe 3.0" menade jag att min PC som helhet inte kunde nyttja det på något sätt. (Så är fortfarande fallet, då jag inte uppgraderat något i datorn sedan dess.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Dock fint när det snålas med linor till övrig utrustning på moderkortet. Mesta får klara sig på 4x allt från diskar till nätverk kan få dela på samma hastighet.

Dessutom används mer än en pci-e port tappar man en del. Flesta moderkort har två portar som delar på 16x resten får oftast det matat från 4x med resten av sakerna du vill driva.

Om du har 5 hårddiskar och några ssder plus en m.2 disk blir det ingen bra hastighet.

Hur räknar du ut det?

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är väll få moderkort idag som ger 16x på två portar? Var väll am3+ som gav det sist? Förutom workstation segmentet eller vad man nu kallar det (där man fick 8 ram slots och rejält med kärnor)?

Är det inte oftast 8x på två portar (om man använder både 16x slotsen) eller har det snålats in på det också?

Hursomhelst är borde det fördel om cpu har stöd för 5 eller högre för just controlen till all kringutrustning. Vet Intel varit notorisk snåla på den fronten.

Det har blivit snålare på 8x/8x med tanke på NVME, men det är oftast inte ett problem.

Det jag menar är att det bör finnas PCIe version X till chipset och sedan 4.0 därifrån så man får fler elektriska ledningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur räknar du ut det?

Vad menar du?

Skrivet av Patrik356b:

Det har blivit snålare på 8x/8x med tanke på NVME, men det är oftast inte ett problem.

Det jag menar är att det bör finnas PCIe version X till chipset och sedan 4.0 därifrån så man får fler elektriska ledningar

Åker inte NVME snålskjuts på vissa/några sataportar ? I alla fall på vissa moderkort.

Tycker det är lite märkligt det ska vara vara 4x från chipset och det ska driva övriga portar allt ifrån sata tilll pice som inte drivs av den 16x separata linan. Varför inte köra med minst 8x? Am3+ t.ex var ju generös strösslad med funktioner och inte snålat in på bannor inte. Men cpu var ju rätt slö, så var ju inte så attraktivt platform.

Är ju lite synd Ryzen är mer lik Intel på den fronten idag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad menar du?

Åker inte NVME snålskjuts på vissa/några sataportar ? I alla fall på vissa moderkort.

Tycker det är lite märkligt det ska vara vara 4x från chipset och det ska driva övriga portar allt ifrån sata tilll pice som inte drivs av den 16x separata linan. Varför inte köra med minst 8x? Am3+ t.ex var ju generös strösslad med funktioner och inte snålat in på bannor inte. Men cpu var ju rätt slö, så var ju inte så attraktivt platform.

Är ju lite synd Ryzen är mer lik Intel på den fronten idag.

Tror du missuppfattat helt ändå. Menar mer såhär:

pcie 6.0 till chipset:
16/16/8/4/4 @ pcie 4.0 från chipset

Elektriskt @ pcie 4.0:
port 1-2 = 16x
port 3 = 8x
port 4-5 = 4x

då kan man ju ha massa skoj för sig, som exempel:

port 1: AMD Radeon 7800 för linux (host)
port 2: Nvidia RTX 8000 för 3d-modellering/CAD (i windows VM)
port 3: Raid-kort eller dylikt
port 4: NVME (host)
port 5: NVME (vm)