Någon som kan slå spiken på huvet vad jag gör fel med Plex och Trasncoding?

Permalänk
Medlem

Någon som kan slå spiken på huvet vad jag gör fel med Plex och Trasncoding?

Jag får inte Transcoding att fungera. Försöker köra 4k filmer ner till 1080p i Plex och får det inte att lira.
Provat 3 olika Intel CPUer samt 2 olika nVIDIA kort. Både i Ubuntu 22.04 och Windows Server.
Säkert uppe i 15-20 olika installationer och konfigurationer.

Plex pass: Ja
i915 bugg fix i Ubuntu 22.04: Ja
Buggfix i Windows med RDP: Ja
Kollat logg filer, den hittar GPUn varje gång och säger att den tänker använda den.
Gått igenom avancerat fliken på omkodning, valt "Automatic" på GPU och eller valt specifikt.
Provat olika drivrutiner till grafikkortet både i Win och Linux.
Provat slå på/av HDR.

Endå när jag då startar en film på Xbox One S alt PS4 alt AppleTV 1080p så får jag CPU usage på 80-100% och katastrof framerate.

Uppenbart är det mig det är fel på. Något gör jag fel, men jag vet inte vad.
Någon som har någon obskyr ideé om något reglage jag missat?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet hur det fungerar i Windows. Men för hårdvaruaccelerad encoding i Linux använder plex VAAPI för Intel och NVENC för nvidia.

Debian har en bra wiki på detta om hur det funkar där.

Permalänk
Medlem

Får detta i loggen. Så jag räknar med att GPUn är hittad:

"[GPU] Got device: NVIDIA Quadro P620, nvidia@unknown, default true, best true, ID 10de:1cb6:10de:1264, DevID [10de:1cb6:10de:1264], flags 0xe8"
"[Req#20c/Transcode] Codecs: testing h264_nvenc (encoder)"
"[Req#20c/Transcode] Codecs: hardware transcoding: testing API nvenc for device 'luid:00000000_000074e1' (NVIDIA Quadro P620)
"

Kan också se i Plex att GPU är "Quadro P620" eller dyl.
Kan också se med komandot nvidia-smi att kortet är hitta och drivrutiner o temp osv.
Känns som jag lyckats lokalisera kortet åt Plex iaf.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe0:

Har ingen erfarenhet hur det fungerar i Windows. Men för hårdvaruaccelerad encoding i Linux använder plex VAAPI för Intel och NVENC för nvidia.

Debian har en bra wiki på detta om hur det funkar där.

Ok, om vi skippar Windows biten då. Och tänker oss att jag ska köra Linux. Kan det vara så att fasten kortet erkänns i Ubuntu på alla håll o kanter, även Plex ser kortet, pratar om det i loggarna att jag måste installera drivrutiner för "VDPAU" också? Är inte NVENC koden med i nvidia egets drivrutin paket designat för Ubuntu Server 22.04?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Vilken drivrutin har du enl. nvidia-smi?

Har du libnvidia-encode installerat?

Har inte så bra koll på nvidia/nvenc jämfört med intel/vaapi men det är ungefär samma princip. Även om grafikkortet hittas och en drivrutin fungerar är det inte säkert att API för hw-encoding är igång.

Detta kanske kan vara relevant för att få igång nvenc i Ubuntu 22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe0:

Vilken drivrutin har du enl. nvidia-smi?

Har du libnvidia-encode installerat?

Har inte så bra koll på nvidia/nvenc jämfört med intel/vaapi men det är ungefär samma princip. Även om grafikkortet hittas och en drivrutin fungerar är det inte säkert att API för hw-encoding är igång.

Detta kanske kan vara relevant för att få igång nvenc i Ubuntu 22.

Ok. Verkar som vi har något här. Nu med encode och decode paketen installerade så verkar det som jag får transcoding med nVIDIA. Kör du själv Intel transcoding på plex?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ok. Verkar som vi har något här. Nu med encode och decode paketen installerade så verkar det som jag får transcoding med nVIDIA. Kör du själv Intel transcoding på plex?

Kör inte det längre då jag bytt ut Plex mot Jellyfin. Men det är ju samma drivrutiner och API som används för detta. I min setup kör jag Debian 12 med Intel grafik och VAAPI. Är relativt enkelt att få igång. Gjort exakt som det står i wikin jag länkade, d.v.s installerat intel-media-va-driver-non-free med apt, och det fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe0:

Kör inte det längre då jag bytt ut Plex mot Jellyfin. Men det är ju samma drivrutiner och API som används för detta. I min setup kör jag Debian 12 med Intel grafik och VAAPI. Är relativt enkelt att få igång. Gjort exakt som det står i wikin jag länkade, d.v.s installerat intel-media-va-driver-non-free med apt, och det fungerar perfekt.

Vad fick dig att kasta in handduken på plex o köra Jellyfin?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan nästan tänka mig att materialet inte är rätt rippat på nåt sätt. Speciellt om du prövat i flera OS och inställningar.
Varför vill du transkoda 4K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vad fick dig att kasta in handduken på plex o köra Jellyfin?

Det faktum att Jellyfin är open source, helt gratis, samt att jag kan hosta det själv till 100% gör det till ett överlägset val i mitt tycke. Kan egentligen vända på frågan och säga att anledningen till att jag körde Plex var att jag inte tyckte att Jellyin var tillräckligt stabilt för några år sedan. Numera tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt och därmed har jag lagt Plex på hyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe0:

Vilken drivrutin har du enl. nvidia-smi?

Har du libnvidia-encode installerat?

Har inte så bra koll på nvidia/nvenc jämfört med intel/vaapi men det är ungefär samma princip. Även om grafikkortet hittas och en drivrutin fungerar är det inte säkert att API för hw-encoding är igång.

Detta kanske kan vara relevant för att få igång nvenc i Ubuntu 22.

Helt otroligt. Läste Ubuntu guiden du skickade. Fick igång det. Hade 1% CPU belastning när jag spelade upp en 4k till 1080p. Bestämde mig för att blåsa installationen då jag ville ha en "clean" oförstörd installation. Nu när jag installerat om så får jag klart inte igång det. Kaos i mitt huvud...

Det konstiga är. Fasten transcodingen inte fungerar. Nu ser jag tydligt då att den äter 508mb/2048mb av VRAM(som ockuperas av Plex). Vilket jag inte gjorde innan jag hade encode och decode paketen. Detta borde juh vara ett ett tecken på att det är som det skall?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs