Permalänk
Medlem

Frågot gällande LAN uppkoppling

Hej

Har under några år kopplat upp till wifi via en usb sticka direkt till min dator för att få nätverk. Har märtk att det orsakar ett flertal problem där det största problem är såklart en sämre hastighet. Jag bor i ett hus med två våningar och har routern där nere men min dattor står på övervåningen. Jag har ett lan utag i mitt rum men det ger inte iväg något nätverk.

Min fråga är då hur jag ska gå till väga för få lan uppkoppling till min dator utan att dra en kabbel genom huset eller ifall det finns några andra alternativ som jag kan kopplas upp till mitt nätverk. Har kollat lite på ett pcie wifi kort men tyvärr så täcker mitt moderkort utrymmet.

Skulle verkligen uppskata ett svar.

Permalänk
Medlem

Om du har ett LAN-uttag i ditt rum så är där väl draget kabel i väggarna till de olika rummen?

Då bör det finns en central punkt i huset dit alla kablar går, brukar då finnas ett så kallat mediaskåp med patchpanel. Om du kopplar en kabel från routern till det uttag på patchpanelen som är kopplat till ditt rum, så ska du få anslutning via uttaget i rummet till datorn via etherner/LAN.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du har ett LAN-uttag i ditt rum så är där väl draget kabel i väggarna till de olika rummen?

Då bör det finns en central punkt i huset dit alla kablar går, brukar då finnas ett så kallat mediaskåp med patchpanel. Om du kopplar en kabel från routern till det uttag på patchpanelen som är kopplat till ditt rum, så ska du få anslutning via uttaget i rummet till datorn via etherner/LAN.

Tack för ditt svar, vad jag vet så har vi bara ett elskåp är osäker ifall jag ens har en patchpanel. Är det så att den kan ligga vid elskåpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

Tack för ditt svar, vad jag vet så har vi bara ett elskåp är osäker ifall jag ens har en patchpanel. Är det så att den kan ligga vid elskåpet?

Kan vara vid el-skåpet, ja.

Är det ett äldre eller nyare hus du bor i?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kan vara vid el-skåpet, ja.

Är det ett äldre eller nyare hus du bor i?

Kollade in el-skpåtet och var bara massa el saker där inga lan utag. Huset byggdes 2005.

Permalänk
Medlem

@Dinotuna fråga någon du känner eller kan du få hjälp av någon att utreda det där LAN uttaget. Har man tur kan det vara en äldre dragning och en kabel som inte längre används, då kanske man enkelt kan byta kabeln ?

Försök hitta vart kabeln tar vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Dinotuna fråga någon du känner eller kan du få hjälp av någon att utreda det där LAN uttaget. Har man tur kan det vara en äldre dragning och en kabel som inte längre används, då kanske man enkelt kan byta kabeln ?

Försök hitta vart kabeln tar vägen.

vad jag vet så fungerar lan uttagen där nere. Har kollat på morsan som har lite mer koll och hon tror att det ända sättet är att dra en kabel från routern men det blir för mycket jobb.

Permalänk
Medlem

Hur många nätverksutag har du identifierat i huset? Du har ett på övervåningen? Hur många har du på nedervåningen? Vilka rum finns dessa i och hur används dessa idag? Vi behöver få oss en uppfattning om hur det kan tänkas ha gjorts.
Om det är ett udda antal så är chansen stor att ett av dem går upp till övervåningen. Har du tillgång till en voltmeter?
Kolla så det är 8P, om det är 4P eller 6P så är det mer troligt ett telefonuttag. (Det skall finnas guld-bläck på samtliga positioner.)

Permalänk
Medlem

Uttaget har en liten ikon på sig som föreställer det vi gamlingar kallade för "telefon". Min gissning är därför att uttaget är avsett för... telefoni.

Kontakten är antagligen en RJ 11. För ethernet används RJ 45. Med andra ord kommer du inte kunna använda den kontakten för datatrafik.

Demonterar du uttaget så kommer du antagligen hitta en sladd med två ledare. För ethernet används normalt en sladd med åtta ledare.

Det som är intressant är röret/slangen som sladden går i. Den kan återanvändas. Du kan dra i en ethernetkabel om du fäster den nya kabeln i den gamla. Sedan kan du sätta ethernetuttag. Det är lite slöjd, men det finns videor som visar hur du gör.

Men först måste du förstås lista ut var andra ändan av slangen/röret är. Det kan ha blivit igensatt och övertapetserat av någon renoveringsidiot som inte fattat värdet av det. Det borde finnas på husets ritningar. Det enklaste kan vara att försöka lista ut var telefonin kom in i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Uttaget har en liten ikon på sig som föreställer det vi gamlingar kallade för "telefon". Min gissning är därför att uttaget är avsett för... telefoni.

Kontakten är antagligen en RJ 11. För ethernet används RJ 45. Med andra ord kommer du inte kunna använda den kontakten för datatrafik.

Demonterar du uttaget så kommer du antagligen hitta en sladd med två ledare. För ethernet används normalt en sladd med åtta ledare.

Det som är intressant är röret/slangen som sladden går i. Den kan återanvändas. Du kan dra i en ethernetkabel om du fäster den nya kabeln i den gamla. Sedan kan du sätta ethernetuttag. Det är lite slöjd, men det finns videor som visar hur du gör.

Men först måste du förstås lista ut var andra ändan av slangen/röret är. Det kan ha blivit igensatt och övertapetserat av någon renoveringsidiot som inte fattat värdet av det. Det borde finnas på husets ritningar. Det enklaste kan vara att försöka lista ut var telefonin kom in i huset.

Tack för ditt svar, har kollat runt lite och tror jag har hittat ändan men den ligger bakom ett stort skåp. Vet du vart jag skulle kunna hitta dessa videos, låter faktiskt lite kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Kontakten är antagligen en RJ 11. För ethernet används RJ 45. Med andra ord kommer du inte kunna använda den kontakten för datatrafik.

Men kontakten ser ju ut att ha 8 stift, Rj11 har väl 4.... RJ11 är även betydligt mindre än RJ45, så han hade inte kunnat plugga i en nätverkssladd där heller.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat en del med DSL och jag har sett en del RJ45 för telefoni. Vet att många äldre DSL modem hade RJ45 på WAN och det då ansluta dom direkt till uttaget och man slapp telefonsplittern. Dom fick dock problem när alla modem började använda RJ11 och behövde köpa en telefoniadapter RJ45 till RJ11.

I slutändan är det ju bara utsidan som skiljer sig, RJ11, RJ45 eller telefonjack. Uttaget leder troligtvis ut till gatan men den installerades för telefon.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Men kontakten ser ju ut att ha 8 stift, Rj11 har väl 4.... RJ11 är även betydligt mindre än RJ45, så han hade inte kunnat plugga i en nätverkssladd där heller.

Ifall jag minns rätt så när jag först byggde datorn behövde jag ladda ner drivrutiner för wi-fi på usb stickan och då behövde jag koppla upp datorn till ett nätverk. Jag tror att jag stoppade in en lan kabel i kontakten men fick inget nätverk men när jag tog ner datorn och kopplade in den i routern lyckades jag få nätverk. Menar alltså att jag tror en lan kabel får plats.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dinotuna:

Ifall jag minns rätt så när jag först byggde datorn behövde jag ladda ner drivrutiner för wi-fi på usb stickan och då behövde jag koppla upp datorn till ett nätverk. Jag tror att jag stoppade in en lan kabel i kontakten men fick inget nätverk men när jag tog ner datorn och kopplade in den i routern lyckades jag få nätverk. Menar alltså att jag tror en lan kabel får plats.

En RJ45 kan du inte koppl in i en RJ11-port utan att ha sönder något, kan du enkelt ansluta en Rj45-kontakt/nätverkskabel så är det en sådan port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

En RJ45 kan du inte koppl in i en RJ11-port utan att ha sönder något, kan du enkelt ansluta en Rj45-kontakt/nätverkskabel så är det en sådan port.

Jag tror att det är en sådan port tror även att det har fungerat att använda det porten för nätverk tills vi bytte nätverks leverantör men är inte helt säker. Problemet är då bara att den inte ger något nätverk

Permalänk
Medlem

Vet du var inkommande "internet" kommer in? Alltså första burken som allt annat är beroende av!
Ta gärna några bilder på hur det ser ut där och alla enheter på vägen så blir det enklare för alla som vill hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Vet du var inkommande "internet" kommer in? Alltså första burken som allt annat är beroende av!
Ta gärna några bilder på hur det ser ut där och alla enheter på vägen så blir det enklare för alla som vill hjälpa dig.

Den ända kabeln som är dragen till dessa lan uttag som jag känner till är från routern direkt in till väggen. Infogar en bild på baksidan av routern samt den kabeln som går in till uttaget.

Permalänk
Medlem

Verkar som du har "fiber-coax", d.v.s Internet via koaxialkabel.
Vart är de andra RJ-45-kablarna kopplade? Enligt tidigare poster så har du nätverk via uttag på nedervåning, så de andra nätverkskablarna måste på något sätt kopplas vidare. Var tar de vägen? Ta gärna bild.
Om du lossar locket på andra bilden där den svarta kabeln går in, hur ser det ut där? Ta gärna en bild.

Permalänk
Medlem

Uttaget med svarta kabeln, är det den som sitter bakom bakom "ett stort skåp" du berättade om tidigare? Det finns en viss risk att man tryckt skåpet mot kabeln och fförstört den. Prova med en annan kabel där. I värsta fall har man mosat kontakterna, slå på ficklampan på mobilen och titta hur det ser ut däri så att alla åtta stiften är raka och fina. (Tror det är svårt att ta ett foto in i kontaktbrunnen.)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dinotuna:

Jag tror att det är en sådan port tror även att det har fungerat att använda det porten för nätverk tills vi bytte nätverks leverantör men är inte helt säker. Problemet är då bara att den inte ger något nätverk

Leverantören brukar inte springa långt in i huset eller sabotera uttag:)
Jag bor i Södertälje och har eventuellt möjlighet att komma över ett par timmar, kanske.

Den kombinerade modem/routern fungerar som den ska i alla portar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Uttaget med svarta kabeln, är det den som sitter bakom bakom "ett stort skåp" du berättade om tidigare? Det finns en viss risk att man tryckt skåpet mot kabeln och fförstört den. Prova med en annan kabel där. I värsta fall har man mosat kontakterna, slå på ficklampan på mobilen och titta hur det ser ut däri så att alla åtta stiften är raka och fina. (Tror det är svårt att ta ett foto in i kontaktbrunnen.)

Jag vet inte vad denhär kabeln gör där eller vad den har för syfte. Det är den som ligger bakom skåpet, länkade två bilder på kabeln och uttaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Verkar som du har "fiber-coax", d.v.s Internet via koaxialkabel.
Vart är de andra RJ-45-kablarna kopplade? Enligt tidigare poster så har du nätverk via uttag på nedervåning, så de andra nätverkskablarna måste på något sätt kopplas vidare. Var tar de vägen? Ta gärna bild.
Om du lossar locket på andra bilden där den svarta kabeln går in, hur ser det ut där? Ta gärna en bild.

Jag tittade lite och hittade bara vart två av de kablarna går och bara en av de har ett litet ljus från routern så det kanske är den ända som används. Den kabeln är kopplad till någon tele2 sak för tv:n, den andra kabeln alltså den svarta då är bara kopplad till vägen och den sista vita kabeln lyckades jag inte hitta vart den gick men gissar på att den har något med tv:n att göra.

Permalänk
Medlem

Kanske blev missförstådd. Jag skulle hemskt gärna vilja veta hur kontaktbrunnen i vägguttagen ser ut. Kan du lysa in i en sådan och beskriva hur många kontaktbleck som finns där. (8/6/4/2), om de är raka och fina, och hur många positioner det är totalt (8/6/4/2) utifall några saknar kontaktbleck. (Nu vet jag att du kan ansluta en vanlig RJ45 (8P) där, men det vore bra om vi fick en bekräftelse på vad du faktiskt ser i ett sådant uttag.

Steg två vore att lirka loss frontplattan och se hur många sladdar det är som är kopplade bakom dessa kontaktbrunnar. Det skulle ge värdefull information om det är kopplat för data eller telefoni. Först därefter kan vi börja berätta exakt vilken av alla förslag ovan, som är din väg framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Kanske blev missförstådd. Jag skulle hemskt gärna vilja veta hur kontaktbrunnen i vägguttagen ser ut. Kan du lysa in i en sådan och beskriva hur många kontaktbleck som finns där. (8/6/4/2), om de är raka och fina, och hur många positioner det är totalt (8/6/4/2) utifall några saknar kontaktbleck. (Nu vet jag att du kan ansluta en vanlig RJ45 (8P) där, men det vore bra om vi fick en bekräftelse på vad du faktiskt ser i ett sådant uttag.

Steg två vore att lirka loss frontplattan och se hur många sladdar det är som är kopplade bakom dessa kontaktbrunnar. Det skulle ge värdefull information om det är kopplat för data eller telefoni. Först därefter kan vi börja berätta exakt vilken av alla förslag ovan, som är din väg framåt.

Jag vet verkligen inte vad en kontaktbrunn är för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

Jag vet verkligen inte vad en kontaktbrunn är för något.

Hålet i väggen där du stoppar in din nätverkssladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Hålet i väggen där du stoppar in din nätverkssladd.

Om jag förstår dig rätt så tror jag att jag skickade bild på det ända hålet som en nätverkskabel kan gå in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

Om jag förstår dig rätt så tror jag att jag skickade bild på det ända hålet som en nätverkskabel kan gå in.

Kan du beskriva hur många kontaktbleck du ser däri? Är det som blänker på bilden kontaktbleck, i så fall är det bara två???
Jämför med hur det ser ut i routern. Jag känner mig väldigt osäker för att kunna hjälpa dig vidare och vill inte dra några förhastade slutsatser.