Kemitråden (dina kemi-, bioteknik- och medicinproblem här!)

Permalänk
Medlem

(NV1 fråga Kemi)
Jag ska då ta reda på vilken av 5 reaktioner som ägt rum då natriumvätekarbonat värmts upp. Jag tog bort två av reaktionerna eftersom de inte innehöll vatten, och vid upphättningen så såg man att vatten avdunstade.

Jag vägde provröret med natriu. innan och efter upphettningen.

Hur kan jag ta reda på vilken av följande reaktioner det är och hur kan jag bevisa det? :

2NaHCO3 -> Na2O + H2O + 2C02
2NaHCO3 -> Na2CO3 + H2O + CO2
4NaHCO3 -> 4Na + 2H2O + O2 + 2CO2

Tack!

EDit: plz need help.. ska va inne imorrn.. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxel
Vissa arter av blågrönbakterier (som är den absolut vanligaste algen i övergödda vatten) är toxiska. Vattnet kanske rent utav blir för giftigt för att någon fisk ska kunna leva där.
Men det kanske är mer extrema fall av övergödning.
Tror inte djurplanktona hinner med att käka alla alger som dyker upp vid övergödning.

Är det inte främst så att det blir syrebrist i vattnet? Kommer inte ihåg varför det blir syrebrist, men det borde bero på att plankton och bakterier konsumerar allt syret, eller har någon avfallsprodukt som binder upp det.

Permalänk

Jo det är syrebristen i första hand som orsakar fisk- och bottendöd, algblomningarna beror på att dessa arter gynnas extra mycket av övergödningen främst då olika P-föreningar.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

borde kanske tilläggas att det är vid nedbrytningen av döda alger som det går åt syre, därav "bottendöd" eftersom algerna sjunker till botten och bryts ner där då d dör.

Permalänk
Medlem

Inte direkt ett problem, men undrade lite över lut. Jag går IB, och där har vi använt 1-2 molar-lösningar av lut i väldigt många labbar. Jag har fått stänk på händer flera gånger. Dock så säger min vän, som går NV, att lut är mycket farligt, och de får inte använda det för att det ger allvarliga skador. Så, hur farligt är lut egentligen?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk

Lut, som i NaOH? Om det var så ofantligt farligt, skulle man då kunna köpa det i vanliga livsmedelsaffärer (kaustiksoda)? Tror din vän är full av skit Fast det är ju klart att det inte kan vara bra att få alldeles för mycket av det på sig, eller typ dricka det...

Permalänk

NaOH är väl en standardkemikalie som dock bör hanteras med respekt. Det är väligt basiskt och ger svåra frätskador i koncentrationer i storleken 1-2 molar för detta krävs visserligen mer än 'stänk' pH för 2M lut ligger runt 14 vid 20 grader C vilket är mycket, lut löser upp fett effektivt vilket gör det skadligt för huden och denaturerar andra biomolekyler. Om man ska hitta en syra av motsvarande styrka står koncentrerad Svavelsyra och Saltsyra närmast tillhands ...

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

Av koncentrerade lösningar är lut bland de mest farliga, då alkaliska lösningar ger värre ögonskador än sura sådana. Men koncentrerad svavelsyra är inte långt ifrån.

saltsyra är frätande men inte lika vävnadsförstörande som svavelsyra. Men den skall absolut respekteras, mycket då p g a den avger väteklorid gas som är mycket skadlig för lungorna.(ödem)

Salpetersyra , svavelsyra (även batterisyra) , natriumhydroxid och en hel del andra kemikalier klassas som Starkt Frätande, till skillnad från saltsyra som klassas som Frätande. Starkt Frätande
kemikalier får inte säljas till privatpersoner utan tillstånd från länsstyrelsen. Enda undantaget är natriumhydroxid, p g a den normalt hanteras i fast form, då den inte är riktigt lika skadlig (reagerar inte riktigt lika snabbt) och dess generella användningsområde är begränsat och innebär sällan direkt kontakt (att hälla det i avloppet)

Vid hanterande av alla dessa kemikalier är ögonskydd ett absolut måste. Det räcker inte att ha möjlighet att skölja ögonen omedelbart, får du stänk i ögonen kan du inte öppna ögonen p g a smärtan och därför kan du inte hitta duschen.

Har varit med om att på jobbet få tvinga ner en kille på golvet varpå vi sköljde ögonen med en ögonduschflaska... han använder skyddsglasögon numera.

Har man tillgång till rinnande vatten inom 5-10 s vid spill behövs inte handskar, så lång tid har man på sig innan det "bränner igenom" skinnet (av egen erfarenhet ) om man betänker att man blir oftast mycket klumpigare med handskar och därför ökar risken för missgrepp.

Återigen, jag repeterar, använd skyddsglasögon vid hantering av frätande kemikalier.

/rickard

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk

Nja, pKa för saltsyra är lägre än för salpetersyra, salpetersyra har ju ett högre pKa värde än oxoniumjonen men skillnaden är minimal ... vilka produkter som säljs öppet i handeln handlar nog mer om användningsområden än ett direkt mått på kemisk styrka ... folk ska ju kunna fylla på syra i sina bilbatterier och därför finns svavelsyra att köpa

sen finns det ju andra säkerhetsaspekter också som vilka synteser ett förening kan användas till ... salpetersyra kan ju användas till att skapa explosiva nitrater t.ex. ...

reglerna för klorerade ämnen brukar vara lite striktare eller ämnen som lätt kan frigöra klorgas ...

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

tja, saltsyra har pKa -6,2 , salpetersyra -1,8 enligt Langes chemical dictionary.

men det kvittar ju , orsaken till salpetersyra är värre är ju dess oxiderande egenskaper., speciellt över 50 % koncentration.

Man får inte köpa batterisyra, trots att den är 38 %. Du måste lämna in batteriet till en mack så fyller de på åt dig. Kan du köpa över disk så begår de ett lagbrott. (inte för att jag skvallrar)

och när det gäller ämnen som kan frigöra klorgas: klorin kan köpas var som helst. Blanda det med lite kalkborttagningsmedel så... klorerade lösningsmedel är ganska verboten, men det är mest p g a deras verkan på CSN.

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk

Salpetersyra [HNO3 70%] saknar faktiskt riskkoden oxiderande och har precis som saltsyra enbart märkningen frätande, fast det är ju klart något att tänka på ändå, men som jag skrev tidigare är nog möjligheten att syntetisera explosiva föreningar en starkt bidragande faktor. En förening som betraktas som frätande och oxiderande, väteperoxid, säljs iaf. öppet i handeln fast i väldigt låg koncentration.

Grejer som har ett vettigt användningsområde som H2O2 och aceton säljs i handeln trots att det går att göra sprängämnen av dessa, HCl04 sälj inte i handeln eftersom den saknar något sånt rimligt användningsområde och är oxiderande.

(källa: Acros Organics)

Helt rätt om batterisyran, det var på den gamal onda tiden man kunde köpa över disk, har inte märkt att det blivit förbjudet ... hmm farsan är ju i branschen så jag får väl skylla på det ... fast i princip är det iaf lätt att få tag i, kan ju alltid tömma batteriet och gå till macken och fylla på det ...

Att hanteringen av klor är begränsad även om det som du helt korrekt påpekar finns undantag, är nog mycket av miljöhänsyn klor är ju katalytiskt i nedbrytandet av ozonlagret och giftigt för ekosystemen och människan både i ren form och i många organiska föreningar. Det enklast tänkbara sättet att utvinna klorgas är nog elektrolys av saltvatten

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Vi gjorde en labb i skolan där vi skulle bestämma c-vitaminhalten i grapefrukt. Först började vi med att titrera c-vitamin med kaliumjodid, då erhöll vi:

C-vitamin ----- Kaliumjodid 0.2M
5cm^3 ----- 4.9cm^3
10cm^3 ----- 10cm^3
20cm^3 ----- 19.3cm^3

Man kan alltså se att för titrering av titreringen att för x cm^3 åtgår det x cm^3 0.2M kaliumjodid för att få redoxreaktionen att gå.

Sen titrerade vi på grapefrukt, som var uppgiften att bestämma c-vitaminhalten i. Vi fick en 483.5g grapefrukt, av den fick vi ut 200cm^3 juice. När vi titrerade på 10cm^3 grapefruktjuice så åtgick 11.7cm^3 0.2M kaliumjodid i första försöket. I andra försöket åtgick 12.0cm^3 0.2M kaliumjodid. Medelvärdet av dessa är 11.85cm^3. Hur jag ska tillväga för att bestämma halten c-vitamin i frukten är lite av ett mysterium för mig.

Dock har jag kommit fram till att om man tar:
10cm^3/11.85cm^3 * 200cm^3/483.5g får man enheten cm^3/g, och ett värde på 0.349072... ~0.35cm^3/g, multiplicerar man med 100 får man cm^3/100g och då 35cm^3/100g. SLV anger att halten är 39mg/100g. Vilket inte ens är samma enhet som jag har. Förvisso behöver inte svaret vara i mg/100g, men jag antog att det var rätta.

Det jag söker är alltså ett korrekt sätt att räkna ut detta utifrån mina värden..

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk

Ta fram molmassan för C-vitamin M(CV) och koncentrationen i kalibreringslösningen [kalib].

vi ser sedan att koncentrationen i juicen (förutsatt inga bireaktioner) = [kalib]*11.85/10 (eller ett medelvärde av titreringsförsöken) = [CV-juice]

eftersom m=n*M blir nu massan CV-juice = M(CV)*[CV-juice] = m(CV-juice)

m(CV-juice)/m(frukt) = det önskade massförhållandet tänk dock på att all C-vitamin förmodligen inte finns i det utpressade juicen och att andra liknande reaktioner och förbrukar KI-lösningen.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
Ta fram molmassan för C-vitamin M(CV) och koncentrationen i kalibreringslösningen [kalib].

vi ser sedan att koncentrationen i juicen (förutsatt inga bireaktioner) = [kalib]*11.85/10 (eller ett medelvärde av titreringsförsöken) = [CV-juice]

eftersom m=n*M blir nu massan CV-juice = M(CV)*[CV-juice] = m(CV-juice)

m(CV-juice)/m(frukt) = det önskade massförhållandet tänk dock på att all C-vitamin förmodligen inte finns i det utpressade juicen och att andra liknande reaktioner och förbrukar KI-lösningen.

Koncentrationen i kalibreringslösningen har vi icke fått och kommer inte få heller, det är därför jag är lite fundersam...

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk

aha då får man fundera ut hur redoxreaktionen ser ut sen använda koncentrationen [KI] som är proportionell mot [kalib]

L-askorbinsyra (Vitamin-C) titrering med jod:

http://paws.wcu.edu/bacon/VitaminC.pdf

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Tack, har dock fixat det själv nu. Var bara det att våra mätvärden var så otroligt konstiga som jag inte trodde det stämde..

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk

"Rita strukturformeln, samt ange nettoladdning, för Lys-Ala-Gly vid pH 7 och pH 12."

Vad blir skillnaden i strukturen vid olika pH?

edit: Hur ser C- och N-terminalerna ut för kedjan vid pH 7 resp. pH 12? blir inte klok på det här...

Permalänk
Citat:

Vad blir skillnaden i strukturen vid olika pH?

Det sitter ett till H+ på N, eller så har ett H från OH tagits bort (eller både och). Så mycket mer vet jag inte

Permalänk

vid pH7 är N-term NH3+ (pKa 8.0) och C-term COO- (pKa 3.1)
NH2 gruppen på Lys sidokedja är protonerad NH3+ [pKa 10.2]

nettoladdning = 1

vid pH12 är N-term NH2 och C-term COO-
NH2 gruppen på Lys sidokedja är inte protonerad

nettoladdning = -1

Källa 'Biochemistry' 5:th ed av Lubert Stryer

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Efterlysning...

Jag skulle behöva hjälp med länkar till affärer på nätet som säljer sjukvårdsmatrial...

Typ skalpeller och kirurghandskar...

Jag har letat så jag blir blå snart, men jag lyckas bannemig inte hitta rätt sökord...

Orsaken till att jag behöver detta är att min hund har problem med bölder som måste öppnas och tömmas med jämna mellanrum...

Visa signatur

- Barn är känslovarelser. De hör mycket bra genom skinnet

Ruby Claesson Harrold, jurist och ordförande för Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Kneten varifrån får du alla roliga ideer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FIKAPAUS
Kneten varifrån får du alla roliga ideer?

Jag önskar att det var en rolig idé...:(

Han har bölder som jag måste öppna och tömma, och spola rent...

Det blir för dyrt och omständigt att göra det hos Vetrinären...

Sedan är det enkelt att göra själv...
det är bara lite var och blod som måste ut..;)

Visa signatur

- Barn är känslovarelser. De hör mycket bra genom skinnet

Ruby Claesson Harrold, jurist och ordförande för Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag går just nu på Penicillin pga Halsfluss och undrar om penicillinets effekt skulle påverkas om jag samtidigt tar Alvedon/Panodil?

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk

Kneten: http://www.mednet.se/sjukvard.php Där kan du kolla. Se bara till att du vet vad du sysslar med när du ska operera din hund.

Cod, Svar: Nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Precisera frågan...ämnet är SÅÅÅ stort nämligen. läste smärta förra terminen...har massor att säga. Ska bli SÅ kul

En liten påminnelse här om frågan om lokalbedövning, som jag tror du glömde bort. jag är också nyfiken på det nämligen. Sätt igång och ha kul, Luna!

Visa signatur

Real men don't eat Sushi.

Permalänk
Medlem

Hm,denna sida var det enda jag hade nytta av de andra var bara för nöje.

Visa signatur

Börja varje dag med ett leende så har du det överstökat.

Permalänk
Medlem

Jag läste kemi A för 3 år sedan och behöver nu fräscha upp mina kunskaper, då jag vill vara lite förberedd inför högskolan.
Så jag undrar om ni vet några bra sidor med grundläggande kemi?

Permalänk
Medlem

Det är ganska mycket du behöver fräsha upp, låna eller köp en bra bok i grundläggande kemi Zumdahl har gjort bra böcker.

Permalänk
Medlem

En fråga så här efter sommarlovat när man i vanlig ordning har glömt precis allt...
C4H10 (butan) reagerar med syre. Hur vet jag att syret bildar vatten tillsammans med vätet och inte t ex koldioxid med kolet?

Visa signatur

Don't pretend that you know me 'cause I don't even know myself.

Permalänk
Medlem

Vi utgår från att du har butan i luft. Då har du ett överskott av syre alltså får du både vatten och koldioxid.