Kemitråden (dina kemi-, bioteknik- och medicinproblem här!)

Permalänk

om syre inte finns i överskott kommer båda reaktionerna att ske det kommer även ske ett stort antal andra reaktioner då förbränningsreaktioner av dfen här typen är sk. radikalreaktioner ... det kommer t.ex. bildas delvis oxiderade butanenheter och kolmonoxid

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Några frågor om namngivning av aldehyder, ketoner och karboxylsyror; vill veta om mina svar är korrekta eller ej!

1)

CH3-CH2-CH(CH3)-C^H=O
Här ska ^H betyda att vätet sticker upp åt sidan, mitt förslag på namn är 3-metylbutanal

2)
CH3-CH(CH3)-CH2-C^H=O
Mitt föslag: 2-metylbutanal

3)
CH3-CH(CH3)-CH(CH3)-C^H=O
Mitt förslag: 2,3 dimetylbutanal

4)
CH3-C(=O)-CH3
Mitt förslag: Propanon eller aceton som rationella namnet är

5)
CH3-C(=O)-CH2-CH2-CH3
Pentanal, dock så bör den heta något annat ... typ något som anger hur kolen sitter i förhållande till karbonylkolet

6)
CH3-CH2-C(=O)-CH2-CH3
Inget förslag, dock är ju stammen fem kol och en keton, alltså pentanal, men hur etylgrupperna som sitter vid karbonylkolet påverkar vet jag ej

7)
CH3-CH2-C(CH3)(H)-CH2-C^OH=O
3-metylpentansyra

8)
CH3-CH2-CH2-CH(CH3)-C^OH=O
2-metylpentansyra

Hur är korrektheten på dessa namngivningar?

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk

6:an borde ju heta 3-pentanon ... om jag öht förstår hur du ritat ... det är inte helt tydligt om man säger så ...

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Skolan har börjat igen, och jag fortsätter läsa kemikursen jag höll på med förra året. Jag känner att jag inte kommer ihåg en ganska grundläggande sak om joner, och jag får inte bukt på det genom läroboken: Löser sig alla joner i vatten? Har en del problem här, där t.ex. CuCl2 är ett fast ämne, men det tycks ändå vara en jon. Hur funkar det med precipitat? De är fortfarande joner, eller?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

Jonföreningar löser sig och bildar joner i vatten. I vattnet finns inga CuCl2 (om allt löst sig) utan Cu2+ och Cl-

Permalänk
Medlem

Nej alla jonföreningar är inte vattenlösliga. nitrater är generelt vattenlösliga salter, o alkalimetalsalter brukar vara lättlösliga. Andra som tex AgCl är inte lättlösliga. Orkar inte läsa på reglerna nu men gör en sökning på hårda o mjuka joner så står det nog något där.
Har för mig att ju större skilnad det är i elektronegativitet mellan jonerna desto lättare löser de sig, tror storleken på jonerna spelade roll också.
Salter är negativa och positiva joner som hålls ihop av elektrostatiska krafter. Anledningen till att en del salter löser sig i vatten är att jonerna kan binda rätt bra till vatten som har ett mycket stort dipolmoment. Dessutom är entropin för ett salt mycket högre än fast salt plus vatten. deltaG = deltaH - T*deltaS vilket leder till att saltet vill lösa sig.

Ang den tidigare frågan tror jag att numreringen bör utgå från karbonylkolet 1. blir då 2-metylbutanal, 2. blir 3-metylbutanal, 5. blir 2-pentanon eller penta-2-on, var ett tag sedan jag gjorde sådant här. På syrorna har du rätt numrering som utgår från karboxylgruppen.

Permalänk

Alla jonföreningar har en löslighetsprodukt i ett lösningsmedel alltså de är lösliga fast vissa är så ogynnsamma att kanske bara löser sig ett par molekyler i ett badkar vatten ... men alla salter har en löslighetsgräns allt en viss mängd som går att lösa ... detta beror på saltets dissassociationsentalpi och lösningsmedlets dielektricitetskonstant

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

skulle jag kunna få hjälp med en uppgift tack:)

Cumene (vet inte vad det heter på svenska) är en förening som bara innehåller kol och väte. Den används vid produktion av Aceton och Fenol. Förbränning av 47,6 mg av Cumene bildar en del koldioxid och 42,8mg vatten. Molmassan är mellan 115 och 125g. Bestäm empirisk och molekulär formel.

Syres molmassa: 16g/mol
Vätes molmassa: 1,008g/mol

Permalänk
Medlem

CaHb + (2a + b/2)O2 --> aCO2 + (b/2)H20

1 mol H2O <=> 2 mol H , alltså kan du lätt räkna ut antal mol H som fanns. Räkna ut vikt på dessa H, och dra ifrån den från 47.6 mg så kan du räkna ut antal mol C i cumene.

Alltså har du en molratio mellan C och H (och således den empiriska formeln). Att hitta den molekulära formeln från detta borde vara lätt.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

En tanke om löslighet.

Hur kommer det sig att kallt vatten löser blod, men inte varmt? Kan det vara det att vid kallt vatten fungerar proteinerna (som är amfifila) som "upplösare" medan dessa förstörs vid varmare vatten (över 45 c eller något sådant?), och att blodet därmed inte längre är lösbart?

Visa signatur

Allt är godast i mitten

Permalänk

denaturerade protein klumpar ihop sig å kan inte längre stanna i lösning ... det är en vanlig uppreningsmetod inom biokemin ... men obehandlat blod har ju även koagulationsfaktorer å enzymer som funkar dåligt vid 10-15 grader 'kallt vatten' dessa funkar som bäst strax innan de denaturerar runt 40 grader ... ett protein som har sina polära sidokedjor utåt är naturligt vattenlösligt men även ett protein som sträckts ut till sin randomcoil är vattenlösligt i de flesta fall

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Rita en Lewisstruktur för OS(Cl)2 och ange om det finns resonansformer.

Jag gissar att Lewisstrukturen ser ut så här:

_ | S | | | Cl - O - Cl | -

Och alltså så borde det inte finnas några resonansformer om jag har förstått detta rätt.

Finns det polära bindningar i föreningen? Om så markera dessa i molekylen?
Är föreningen polär? Motivera ditt svar!

Eftersom Svavel, Syra och Klor alla har en elektronegativitetsskillnad < 1,5 så bör väll bindningarna ses som kovalenta. (Iaf anges elektronegativ skillnad < 1,5 som ett bra riktvärde i våran kursbok.)

Jag gissar därför att föreningen inte heller är polär, men möjligen skulle syret kanske bli en något negativ pol då den har störst elektronegativitet av atomerna.

Detta är som sagt gissningar, och jag skulle gärna vilja få det bekräftat eller rättat.

Permalänk
Medlem

Hale: Allt verkar rimligt, men jag förstår inte varför du rör ihop kovalenta och polära bindningar. Kovalenta bindningar är mellan atomerna i molekylen. Polära bindningar är mellan molekylerna.

Jag skulle dock säga att molekylen är polär då det finns en skillnad i elektronnegativitet mellan O och S. Inte stor, men den är väl ändå polär.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Hale: Allt verkar rimligt, men jag förstår inte varför du rör ihop kovalenta och polära bindningar. Kovalenta bindningar är mellan atomerna i molekylen. Polära bindningar är mellan molekylerna.

Det där är jag inte riktigt med på. Finns det alltså inte polära bindningar mellan atomer?

Permalänk
Medlem

Tja. Om det är mellan två atomer som är en del av samma molekyl så brukar man kalla det jonbindningar.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk

Lewis strukturen stämmer inte .... syret har 2+3*2/1 = 5 elektroner i valenselektronskalet syre måste ha 6 ....

På samma sätt får svavel 7 istället för de önskade 6 ... Cl stämmer bortsett från att du inte ritat ut två elektronpar på varje ...

Mitt tips:
Cl-S(O)-Cl

Men S som centralatom skapas en molekyl där elektronfördelningen går ihop dessutom binder syre aldrig med mer än två bindningar eftersom det bara finns 2 'lediga' platser i de fyra SP3-elektronparen i valensskalet på syreatomen

edit jag kan inte rita ... S i mitten dubbelbundet syre båda kloren kopplade till S tre fria elektronpar på varje klor, två fria på syre och ett fritt på svavel

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

chemicalbrother: Den Lewisstrukter verkar stämma mycket bättre Tack! Vad tror du om de två efterföljande frågorna, dvs. om det finns polära bindningar i föreningen och om föreningen är polär.

Permalänk

Sitter och försöker lista ut vad som händer om man adderar vätebromid till propyn. Är det här en rimlig lösning? Någon som är bättre på kemi än jag här?

Första steget: HC(trippelbindning)C-CH3 + HBr ->H2C=C-CH3 + Br- -> H2C=CBr-CH3

Andra steget: H2C=CBr-CH3 + HBr -> H3C-CBr-CH3 + Br- -> H3C-C(Br)2-CH3.

Visa signatur

"But there's probably no better form of government than a good despot."
-- George Lucas

Permalänk
Medlem

Nån här som kan förklara hur man räknar ut MOL ur olika ämnen ? suttit nu på kemin i 1 vecka å försökt att förstå men läraren kan ju inte förklara :S

Permalänk
Medlem

Ok svara på de 2 frågorna ovan
Ja Dysprosium 2,2-dibromopropyn blir det om du inte har en massa radikaler med.
Vill du läsa mer om det så kolla på Markovnikovs regel men du kan den säkert redan. Anledningen är att den sekundära karbokatjonsintermediären är mycket stabilare än den primära..

Räknar ut MOL?
Menar du mängden ( hur många molekyler man har ) som mäts i mol vilket bara är ett bestämt antal precis som en kilobyte är 1024 byte eller 1000 kilobyte beroende på vilken standard man använder.
1 mol är 6.02214*10²³ atomer.
Vilken information har du tillgång till?
en sak som är bra är

massa
-----------------------
molmassa * mängd

om du håller för det du vill veta så får du svaret
alltså
massa = molmassa*mängd
mängd = massa/molmassa

det finns en liknande med koncentration

mängd
--------------------------
konc * volym

OBS se till att du använder rätt enheter när du räknar.
molmassorna brukar anges i atomic mass units vi kallar den au.
1 au = 1.66054*10^-27 kg
eller så kan du se det som att massan är angiven i gram/mol (inte kg)
Enhetsanalys är aldrig fel om du räknar på allmänna gaslagen sedan så brukar det minska felen betydligt. Glöm heller inte bort att väte t.ex i sitt molekylära tillstånd väger drygt 2 au och inte 1 au som en väteatom gör.

Ang frågan 3 frågor upp.
Det är klart att det finns polära bindningar i föreningen. Så fort 2 atomer som inte är samma ämne sitter ihop har du en polär bindning.
Nu har jag inte elektronegativiteterna i huvudet men jag tror att Cl och O har ungefär samma.
Förutsatt att de 4 atomerna ligger i ett plan med det fria elektonparet tillhörande S i en orbitial som pekar som en normal till detta borde föreningen inte vara särskilt polär.
Detta om man antar att vinklarna i triangeln som de 3 atomerna utgör är 60 grader, eftersom cos( 60 ) = 1/2 och du har 2 Cl
Vill du läsa mer om föreningen heter den thionylklorid eller thionyl chloride.
Används för att göra alkoholer till halogenföreningar.

Permalänk

chemicalbrother: Den Lewisstrukter verkar stämma mycket bättre Tack! Vad tror du om de två efterföljande frågorna, dvs. om det finns polära bindningar i föreningen och om föreningen är polär.
---------
eftersom föreningen har tre bundna atomer runt sin centralatom (svavlet) och svavlet dessutom har ett fritt elektronpar kommer föreningen att anta formen av en tillplattad tetraeder (det fria elektronparet binder inte någon atom som skulle utgöra det fjärde höret i tetraedern). En snabb uppskattning av elektronegativiteten säger att föreningen därför borde ha ett hyffsat stort dipol-moment (klor och syre mer elektronegativa) dipolmomentet är alltså riktat från centralatomen mot de tre andra lite mer mot syret än de övriga bägge ...

samtliga bindningar är polariserade till en viss grad elektronerna sugs bort från centralatomen .. (kolla upp elektroengativiteten så jag inte missbedömer bara har inte tabellsamlingen framme)

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Chemicalbrother: Ok, tack igen, jo det stämmer nog bra, de har alla en viss difference i elektronegativitet i ordningen syre, svavel, klor.
Enligt en tabell jag erhåller bör rymdstrukturen för en AX3E molekyl vara en pyramidal, dvs en tetraeder utan det fjärde ämnet (men ej tillplattad). Då tycker jag också att dipol-momentet skulle bli tydligare eftersom atomerna då inte befinner sig cirkulärt runt svavelatomen utan bortåt i enligt en axel.

Citat:

Men S som centralatom skapas en molekyl där elektronfördelningen går ihop dessutom binder syre aldrig med mer än två bindningar eftersom det bara finns 2 'lediga' platser i de fyra SP3-elektronparen i valensskalet på syreatomen

Om S har dubbelbindning till syre och varsin enkelbindning till de två kloratomerna, kan det då även ha ett fritt elektronpar? Utan det fria elektronparet på svavel blir dock molekylen en negativt laddad jon, vilket den inte ska vara. Skulle du kunna förklara det igen är du snäll

Edit: En till fråga. Varför bildar Cu gärna jonen [Cu]2+ ?
Cu har väll elektronkonfigurationen 1S2 2S2 2P6 3S2 3P6 3D9 2S2, eller möjligen 1S2 2S2 2P6 3S2 3P6 3D10 4S1 är inte riktigt säker på det heller? Vilket stämmer?

Permalänk

Slog upp i tabellsamlingen nu ... syre har störst elektronegativitet 3.44 klor har 3.16 och svavel har 2.58 allt enligt SICD 5:th ed.

anledningen till att jag kallar molekylens 3d-struktur för tillplattad är att den skulle vara en riktig tetraeder om den haft en till bunden atom på svavlet ... nu blir svavelatomen toppen i en lägre 'tillplattad' tetraeder ..

Anledningen till att svavel kan ha 4 bindningar och ett fritt elektronpar beror på att fler elektronskal ger denna ökade frihet att hybridisera (i L-skalet kan bara 8 elektroner hanteras vilket motsvarar 4 sp3-orbitaler)

Koppar kan bilda både Cu+ och Cu2+, elektronerna i Cu är fördelade som 2(3S) 6(3P) 10(3D) 1(4S) jonerna är fördelade som 2(3S) 6(3P) 8(3D) 2(4S) resp. 2(3S) 6(3P) 7(3D) 2(4S)

vad detta beror på kan jag inte förklara .. men en tänkbar anledning är att energinivåerna i 3D och 4S ligger väldigt nära varann varför elektroner flyttas mellan 3D och 4S beroende på hur hög laddningen är, så förmodligen är det antingen energetiskt gynnsamt att ta två elektroner eller ogynnsamt att flytta tillbaka en elektron när två är bort plockade ... det verkar vara en liten övervikt mot Cu(II)-föreningar men det finns ganska många situationer där Cu(I) bildas ... sen hänger det även på stabiliteten hos mål molekylen i t.ex. ett salt kan ju olika laddningar ge olika bra kristaller varför 2+ är bättre i nån aspekt ... men som sagt jag kan inte ge ett bra svar på den frågan

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

RMgX fan tackar nu kanske jag kan rädda mig själv å klara mig genom basåret vill ej kugga på kemin men nu börjar jag fatta genom din förklaring .... FAAAAAN va gla jag blir

Permalänk
Medlem

I min kemibok så finns det en uppgift där man ska tillverka metyl-etyl-eter med hjälp av metalliskt natrium löst i etanol, C2H5O-Na+. Boken föreslår att man ska använda CH3Br, men min fråga blir då - rent teoretiskt går det väl att tillverka metyl-etyl-eter med hjälp av CH3F, CH3I eller CH3Cl - reaktionen kommer ju gå på samma vis. Men jag förstår inte helt exakt varför de vill ha det till just CH3Br?

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Det här med mol, man säger att en viss kvantitet av ett ämne innehåller en viss substansmängd. Enheten för substansmängd är 1 mol, där 1 mol är 6.022*10^23 st partiklar. Detta gäller alltid har jag fått berättat för mig.

Detta betyder att 1 mol av ex 2 u kol alltid innehåller 6.022*10^23 st partiklar...detta låter inte rimligt i mina öron. Ska det inte vara så att 1 u av ett ämne alltid innehåller 1 mol, därför bör 2 u av ett ämne innehåller 2*1mol ?

Om jag vill beräkna vad 1 kolatom väger varför ska jag då behöva ange gram, man vet ju redan massan att den är 12 u. Alltså 1 kolatom väger 12 u! Räknar jag så här 12 * 1u =...då får jag ju vad 12 kolatomer väger och inte vad 1 väger. Eller har jag enligt boken fattat det där med massa och vikt fel ? Enl vad jag själv kom fram till så väger 1 kolatom atommassan * 1 u. Alltså 12 * 1.66*10^-24 gram. Då bör 2 kolatomer enl sistnämnda ex väga 2*12=24...24*1.66*10^-24 gram... ?

Har lite svårt förstå det där med substansmängd, molmassa, atommassa och hur man beräknar. Förstår inte varför man utgått från kol hela tiden och dess massa osv. Kanske någon kan länka till en bra sida som förklarar det hela på ett pedagogiskt sätt. För i boken och av lärarna får man ingen vidare bra hjälp, man förstår det snarare sämre än innan man frågade...

Permalänk

Hedis:

Ja rent teoretiskt går reaktionen att genomföra med samtliga halogener fast hastigheten skiljer avsevärt en reaktion kan t.ex. stå helt still med F och samtidigt vara explosiv med I.

Basen som ska utgöra andra sidan är Etoxidjonen EtO- den bildar ett komplex med CH3X och X blir lämnande grupp F- är en mycket sämre lämnande grupp än Br (HBr är en starkare syra än HF) med reaktionen är teoretiskt genomförbar så länge basen som bildas är svagare än EtO- (pKa ~16-18)

midiland:

Tänk så här:

massan för en kolatom ~12 u
1 u motsvarar ungefär vikten för en proton eller neutron men bara ungefär och kallas för atommassenhet
massan för en mol (6.022*10^23) kolatomer ~12 gram

enkelt uttryckt är bara molfaktorn, NA (avagrados tal) omräkningsfaktorn mellan atommassenheter och gram har man en molekyl som väger 100 u väger en mol av detta ämne 100 g.

anledningen till att molbegreppet är definierat runt kol-12 är väl mer att det ska vara väldefinierat då syre-16 t.ex. inte väger riktigt 16 u alltså atomernas massa är inte additiv från deras beståndsdelar (vilket man lär sig om mna läser kärnfysik, hela poängen med kärnkraft) alltså massan för (4/3)*(6 protoner + 6 neutroner + 6 elektroner) > massan för 8 protoner + 8 neutroner + 8 elektroner därför bestämmer man att 1 u är 1/12 av massan för en kol-12 atom. Liknande luddiga definitioner finns för andra enheter t.ex. kilogram, sekund och ampere det är viktigt för all naturvetenskap att allt är väldefinierat så alla inblandade vet exakt hur mycket olika saker motsvarar och kan kommunicera på ett enkelt sätt. Jämför med ett kakrecept om det står att du ska ta 'en näve mjöl' eller 'en dl mjöl'

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Varför löser ett cellmembran upp sig i kokande vatten? Och då varför löser metanol, etanol och aceton cellmembran lika mycket? och varför inte bensin över huvudtaget?

Visa signatur

"Mr Andersson, suprised to see me?" Smith

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara hur man kan skilja på bindningar:

Intramolekylära är: Jonbindning, kovalentbindning och metalbindning

Intermolekylära: van der Waalsbindning, dipol-dipolbindning, Jon-dipolbindning, jonbindningar och vätebindningar

Permalänk

hak00n:

rörelseenergin i cellmembranets komponenter (sk. fosfolipider och endel andra membranproteiner och kolesterol) ökar medan de intramolekylära krafterna inte ökar vilket gör att membranets struktur förstörs och molekylerna diffunderar ut i lösning ...

Det med lösningsmedlen ... det stämmer inte ...

_________________________________________

Para:

Använd en elektronegativitetstabell det finns ingen exakt gräns men om skillnaden i elektronegativitet mellan ämnena som är bunda till varann är liten är en kovalent bindning den bästa beskrivningen

i regel är ämnen i den övre högra delen av det periodiska systemet kovalent bundna medan ämnen från grupp 1,2 jonbinder till ämnen i grp 6,7 främst

metallbindning mellan metaller .. valenselektronerna delas mellan många atomer som bildar stabila positiva elektronkonfigurationer som hålls laddningsneutrala av de omgivande gemensamma elektronerna från ytterskalet

VdWaals: ämnen som saknar ett så kallat dipolmoment attraktion genom inducerade dipoler ... ex. metan
dipol-dipol attraktion mellan polära molekylers olikladdade ändar (inte laddade kanske med di eller multipolära ändar) ex. aceton
jon dipol en jon (plus eller minus-laddad) attraherar den motsatta dipolen hos en polär molekyl ex. Na+/Cl- i vatten
jonbindn. en negativ och en positiv jon attraherar varann å bildar en kristallin struktur (oftast) ex. NaCl
vätebindning spec. av dipol-dipol mellan N-H, F-H, O-H och N,F och O starkare pga stor skillnad i elektronegativitet

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400