Kemitråden (dina kemi-, bioteknik- och medicinproblem här!)

Permalänk
Medlem

Högsta tillåtna halt av kolmonxid i en arbetslokal är enligt arbetarskyddstyrelsens anvisningar 35ppm. Vilket betyder 35*10^-6 m^3 CO per m^3 luft. En truck används i en fabrikslokal som har den total volymen 1*10^4 m^3. Trucken producerar avgaser som tillför arbetslokalen 100g CO/min. Vi antar att ventilationen helt upphör att fungera i fabrikslokalen, men att trucken fortsätter köra. Hur lång tid tar det innan halten av kolmonoxid ökar från 5ppm till den högsta tilåtna halten. Gasmolvolymen antas vara 25dm^3/mol.

Mitt resonomang hittills:
Mw(CO) = 12 + 16 = 38. Alltså tillförs 100/38 mol/min. Detta motsvaras av 100/35 * 25 = 25000/38 dm^3 = 25/38 m^3/min. Volymen ökar alltså enligt:

V = 10^4 + 25/38 x, där x=minuter. Procenthalten ges av delen/hela. Från början fanns 10^4 * 5 * 10^-6 m^3 = 5 * 10^-2 m^3 kolmonoxid, alltså:
35 * 10^-6 = (5 * 10^-2 + 25/38*x)/(10^4 + 25/38*x)
x ~= 5.2441835

Men det stämmer inte. Det ska vara mindre enligt facit, jag förstår inte var felet ligger

Edit: Förvisso skulle jag kunna tänka mig att volymen inte ökar, utan att trycket ökar. Då blir det en annan sak

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

hoj hoj..

En ytterligare frågan från kemiB (gymnasiekursen)

frågan lyder: För jämnvikt H2+CO2 -><- H2O+CO
K= 4.40 vid 2000 grader kelvin

Man blandar 1 mol av alla ämnen i ett kärl med volymen 3 dm^3. Blandningen upphettas till 2000 K och jämnvikt får ställa in sig. Hur stor substansmängd av de olika ämnerna kommer att finnas i jämnvikts blandningen.

Min uträkning:

H2+CO2 -><- H2O + CO K= 4,40

Q= (1/3*1/3)/(1/3*1/3) = 1 K>Q vilket betyder att reaktionen går åt höger.
----------------------------------------------------------------------------------

Hur går jag till väga för att omsetta dessa siffror till ett svar?

// tackar på förhand

Visa signatur

det blir inte roligare än såhär

Permalänk
Medlem

Uppgift:

Vilken massa silver innehåller lika många atomer som...

a) 2g magnesium
b) 2g guld

(Mg = 24,5 g/mol)
(Au = 197 g/mol)

Visa signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

Permalänk

2 g magnesium, det ar 2 (g) / 24,5 (g/mol) mol det. 2/24,5 mol silver vager 107 (g/mol) * 2/24,5 (mol) = 8,7 g.

Permalänk
Medlem

Ja! Det var ju inte så krångligt... fast du mixade ihop silvrets formelenheter som ska vara 107,9 g/mol...
tack!

Visa signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

Permalänk

Mja, insag det till slut och andrade.

Permalänk
Medlem

Uppgift:

För ett kolväte är masshalten kol 82,7%. Föreningens molmassa är 58 g/mol. Vilken är molekylformeln?

Förklara gärna barnsligt enkelt så jag kan förstå... tacksam för hjälp

Visa signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

Permalänk

Antag att kolet i foreningen vager x g/mol ("vager" kanske ar lite fel ord, men iaf). Vi har att:

x / 58 = 0,827
x = 47,966

Hur manga kolatomer maste vi ha for att deras vikt skall bli 48 g/mol? 48/12 = 4 st.

Resten av vikten, 58 - 48 = 10 g/mol, maste besta av vate, och 10/1 = 10 st. vateatomer vager 10 g/mol.

C4H10 alltsa.

Permalänk
Medlem

ledsen om jag är jobbig och droppar en kemifråga varje dag... men jag ligger en termins kemi a efter mina klasskamrater i och med att jag bytte skola nyligen

1) hur stor är Al3+ i 0,01 mol/dm3 Al2(SO4)3?

2) 20 cm3 0,15 mol/dm3 K2SO4 späds med vatten så att volymen blir 100 cm3. Hur stor blir SO4 2-?

tack

Visa signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

Permalänk

Vart gar du?

Citat:

1) hur stor är Al3+ i 0,01 mol/dm3 Al2(SO4)3?

Gissar pa att det ska vara klamrar runt Al3+, alltsa du soker koncentrationen av Al3+. Iaf, ur 1 mol Al2(SO4)3 far du 2 mol Al3+, alltsa blir [Al3+] = 2 * 0,01 = 0,02 mol/dm^3 i det har fallet.

Citat:

2) 20 cm3 0,15 mol/dm3 K2SO4 späds med vatten så att volymen blir 100 cm3. Hur stor blir SO4 2-?

Forst, tank efter hur stor koncentrationen av SO4(2-) ar fran borjan. Efter du har gjort det, berakna hur manga mol SO4(2-) du har (man har ju fatt veta volymen). Sen, efter spadningen, sa har man ju inte tillfort nagot SO4(2-), sa man har fortfarande samma antal mol SO4(2-), men volymen har okat. Det borde vara latt att berakna konc. av SO4(2-) nar du vet dessa tva saker.

Permalänk
Medlem

Jag går på Hvitfeldtska i ettan. Har inte haft någon genomgång om kemiska beräkningar (mol, substansmängd, att skriva reaktionsformler - allt är BLAHA) så jag fattar i stort sätt ingenting... jag har bara försökt läsa till mig allt i kemiboken. och eftersom den här läraren jag fått är ett stort ägg så vill han att jag skriver ett kemiprov nu på tisdag och han tar inte alls hänsyn till hela min situation!

Visa signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

Permalänk

Bara slappna av och läs igenom allt lugnt och metodiskt så ska det säkert gå bra. Kemi A kan verka lite konstig med nya uttryck och kryptiska formler men det är inte alls så svårt som det ser ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pilloj
Jag går på Hvitfeldtska i ettan. Har inte haft någon genomgång om kemiska beräkningar (mol, substansmängd, att skriva reaktionsformler - allt är BLAHA) så jag fattar i stort sätt ingenting... jag har bara försökt läsa till mig allt i kemiboken. och eftersom den här läraren jag fått är ett stort ägg så vill han att jag skriver ett kemiprov nu på tisdag och han tar inte alls hänsyn till hela min situation!

Du skulle inte bytt med andra ord Skulle du gått kvar på sam, så skulle du inte haft prov förän ... ehh.. v10 Nämen kommer du inte före i vissa kurser också ? Som vi läste förra terminen ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Du skulle inte bytt med andra ord Skulle du gått kvar på sam, så skulle du inte haft prov förän ... ehh.. v10 Nämen kommer du inte före i vissa kurser också ? Som vi läste förra terminen ?

Haha! kom inte och strö salt i såren...
Jo, jag ligger ju före i en kurs. En mycket viktig kurs, dvs BILD.
Jag funderar allvarligt på att medvetet skriva ig på provet, för då borde jag väl kunna göra ett omprov och har chans att få mvg?

Visa signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

Permalänk

Undrar om det verkligen är så med omprov... men jag har ingen aning. Iofs är det Hvitfeldska, där man kan läsa steg1 även om man läst steg 3

Permalänk

Nu har jag fått det om bakfoten. ÄR det så att i eter kan man få fram alkohol, eller vad var det nu?

Alkohol har något speciellt med eter som jag inte kommer på just nu...

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk

Eter innebär att molekylen har strukturen R1-O-R2 där R är en godtycklig kolkedja

alkoholer har formen R-OH

det går att syntetisera etrar genom att dehydrera två alkoholer: en symmetrisk eter alltså R1 = R2 genom syrakatalys

2 R-OH ---(H2SO4)--> R-O-R + H2O

Williamson Etersyntes:
kan användas för att skapa osymmetriska etrar

R1-OH --(Na(s))--> R1-O- + Na+

R1-O- + R2-X --> R1-O-R2

"hoj hoj..

En ytterligare frågan från kemiB (gymnasiekursen)

frågan lyder: För jämnvikt H2+CO2 -><- H2O+CO
K= 4.40 vid 2000 grader kelvin

Man blandar 1 mol av alla ämnen i ett kärl med volymen 3 dm^3. Blandningen upphettas till 2000 K och jämnvikt får ställa in sig. Hur stor substansmängd av de olika ämnerna kommer att finnas i jämnvikts blandningen.

Min uträkning:

H2+CO2 -><- H2O + CO K= 4,40

Q= (1/3*1/3)/(1/3*1/3) = 1 K>Q vilket betyder att reaktionen går åt höger.
----------------------------------------------------------------------------------

Hur går jag till väga för att omsetta dessa siffror till ett svar?

// tackar på förhand"

Vi skriver först upp en balanserad reaktionsformel (från vänster till höger):

H2 + CO2 --> H2O + CO

nu bildar vi jämviktsuttrycket

([H2O][CO]) /([H2][CO2])

för att göra det hela enkelt säger vi att allmäna gaslagen gäller då står c ~ p (koncentrationen i proportion mot trycket) det vill säga volymen är inte intressant

Vi inser att om trycket vätgas tecknas med X blir även trycket koldioxid X och trycket vattenånga och kolmonooxid 2-X (partialtrycksresonemang)

vi tecknar nu jmv. ekvationen med dessa beteckningar blir uttrycket som följer:

(2-X)^2/X^2 = 4.40
=> 3.40 X^2 +4X-4 = 0 -> X = ... (lös andragradsekv.)

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

K (jämviktskonstanten) kan ju ha en varierande enhet, visst gäller samma sak för koncentrationskvoten Q?

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk

Ja, sjalvklart...

Permalänk
Medlem

Jag bara undrar en sak i biologi.

Svavelbakterier och denitrifikationsbakterier.
I min bok står det att de använder andra ämnen än syre som oxidationsmedel. Vad menas med det? hur får de sin energi?
Är de kemoautotrofer?

En sak till, på vilket sätt får fotoautotrofer sin energi om de inte använder vatten som vätekälla till produktionen av socker? Således bildar de inte syrgas?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luddelej
Jag bara undrar en sak i biologi.

Svavelbakterier och denitrifikationsbakterier.
I min bok står det att de använder andra ämnen än syre som oxidationsmedel. Vad menas med det? hur får de sin energi?
Är de kemoautotrofer?

En sak till, på vilket sätt får fotoautotrofer sin energi om de inte använder vatten som vätekälla till produktionen av socker? Således bildar de inte syrgas?

ok vi börjar med svavel och denitrifikationsbakterierna ... ett oxidationsmedel är en förening som på något sätt kan ta emot elektroner:

syre (O2) kan ta emot 4 st elektroner genom att fylla sitt yttre elektronskal detta bildar då (i metabolismen) först en enzymkopplad superoxid alltså O2(2-) vilken sedan kan reagera vidare med vätejoner (som i sin tur saknar elektroner)

Eftersom svalvel ligger i samma grupp i det periodiska systemet som syre kan även detta ämne hantera ytterligare två elektroner och då anaerobt bilda t.ex. H2S analogt med vatten

I fallet denitrifikation kan man först konstatera att kväveatomen i NO3- har oxidtionstalet +5 (3*-2 på syre och en kvarvarande - laddning ger +5 på kväve för att gå jämt upp) genom att i ammoniumjonen har kväve ox. talet -3 alltså har kväve i NO3- formen en stor kapacitet att ta upp fler elektroner genom: 10H+ + 8e- + NO3- --> NH4+ + 3 H2O

En autotrof är en organism som är oberoende av intag av organsikt kol för sin fortlevnad
En kemotrof genererar energi för sin metabolism genom oxidation motsatsen fototrof genom fotonenergi.

Fotosyntesen är mig veterligen beroende av vatten som vätedonator, koldioxid som kolkälla och solljus om organiskt väte eller kol änvänds i syntesen av socker (som t.ex. i människan) sker en netto förlust av energi ich ingen nettobildning av organiskt kol. Man skulle iofs kunna tänka sig en växt som under vattenbrist cirkulerar bunda vätejoner för upprätthållandet av ATP-syntesen men då upphör all tillväxt. Alltså endast använda befintliga vätejoner vid syntesen från t.ex. NADH för att konstruera en mer energirik produkt med hjälp av solljus och sedan utnyttja denna fria energi för substratnivåfosforylering, och återvinna NADH liknande system (fast omvända) finns hos djur alltså produkter cirkuleras under utnyttjande av fri energi för att utvinna värme. Annars bryter växter ner socker för att upprätthålla sin metabolism under natten genom glykolys och TCA-cykeln och andningskedjan

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

Vad är skillnad mellan en (Grignard) reaktion och en (Grignard) reagens ? är det samma sak?
dvs Grignardreaktion och Grignardreagens= samma?

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk

nej.

grignardreaktion är själva namnet på den kemiska reaktion som utförs. För att göra detta behöver du ett grignardreagens, d v s en/flera speciell(a) kemikalie(r)

/rickard

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk

ett grignardreagens är en stark organisk bas som stabiliseras av en metalljon och en halogen, men det finns även t.ex. organolithium , idén är att utnyttja en organisk karbanjon t.ex. en metyl- som t.ex. kan utföra en karbonylkolsattack och därmed adderas till karbonylkolet, eller substituera men en eventuell lämnande grupp

problemet med grinardreagens till skillnad från en vanlig kemikalie är att den inte är stabil och går förlorad i de flesta polära lösningsmedel genom syrabas reaktioner

i vatten bildas t.ex. OH- istället för karbanjonen i etanol etoxidjonen C2H5O-

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

Vid framställning av alkohol med Grignardrdreaktion måste bla bla
Grignardreaktion reagerar mycket med aktiva väten, t.ex. OH och NH. Dvs. om vatten tillförs vid framställning av alkohol med Grignardreaktion så bla bla

Är detta rätt. Jag blir galen på reagens och reaktion.

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk
Medlem

Varför är kvävetrijodid så instabilt?

Permalänk
Medlem

När man blandar 1-etylmagnesiumbromid med benzaldehyd får man 1-fenylpropanol. Detta är nån form av Grignard reaktion.

Men vad får man om man istället för benzaldehyd använder 4-metylbenzaldehyd?

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER || Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB || AORUS GeForce RTX™ 2080 Ti XTREME WATERFORCE WB 11G || Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL19 Dominator Platinum || Corsair RM850i 850W || 2xSamsung 970 EVO Plus 500GB || Acer 27" Predator X27 4K 144Hz HDR G-Sync Quantum Dot || EK-CoolStream RAD XE (480) Quad || EK-XRES 140 Revo D5 PWM med pump ||8xEK-Furious Vardar EVO 120 BB (1200-3000rpm).

Permalänk

Du borde få en p-Fenylpropanol.

Grignardreagensen beter sig som en stark nukleofil. Med sitt elektronpar binder den till karbonylkolatomen och sedan hydrolys av intermediären borde du få p-Fenylpropanol.

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk

Vid tillverking av batterier, när man har en lösning med salmiak och kaliumdikromat och två elektroder varav den ena är kol och den andra zink. Vad borde reaktionsformlen bli?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hur fungerar lokalbedövning, t.ex. med Xylocain?
Mer specefikt: Vad är det som gör att substansen blir kvar i området i fråga istället för att föras iväg av blodbanorna? Och vad är det som gör att bedövningen släpper efter en stund? Bryts ämnet ner lokalt eller späs det ut i kroppen för att sedan brytas ner i t.ex. lever och njure?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."