Permalänk
Medlem

Zalman ZM-OP1

Har fläkten Zalman ZM-OP1 till Zalmans vga-kylare ZM80C-HP och kan säga att den är kass. Rekommenderas inte!

På 5v går det inte alls att känna något luftflöde bakom fläkten och på 12v låter den som fan.

Ska jag slänga ut den genom fönstret eller vad göra med den?

(ZM80C-HP är dock mycket bra!)

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk

är zm80c bättre än orginal kylare på ett grafikkort?
ge4 tex

Permalänk
Medlem

Den gör mer nytta än du tror på 5v, det viktiga är att få rörelsepå luften överhuvudtaget, inte att det ska blåsa mkt. montera på en zalman 80mm om du vägrar tro på mig. funkar fin fint det också.

Permalänk
Medlem

vichle, Men det blåser ju ingenting på 5v så jag har svårt att tro att det blir någon rörelse på luften av det.

Tänkte prova om det får plats med en zalman 92mm och köra den på lågt varvtal

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

Den ska vara ganska tyst och bra på 7volt har jag hört, testa det!

Det är som vichle säger, viktigt att bara få runt på luften där omkring, min vart skit varm när jag inte hade chassifläktar, sen droppa den och nu är den inte ens varm @ 330/530

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Om man nu inte vill ha ZM-OP1 utan dra dit en egen fläk, vet då någon vilken size man skall ha på skruven så att den passar i skårorna (stavning?) på flänsen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frhog
Om man nu inte vill ha ZM-OP1 utan dra dit en egen fläk, vet då någon vilken size man skall ha på skruven så att den passar i skårorna (stavning?) på flänsen?

Har köpt flänsen, har tänkt köra annan fläns då ZM-OP1 är både dyr o tunn. Borde gå bra att testa sig fram, eller så tar du skjutmått och mäter skåran eller skruvhuvudena som redan finns. Jag kommer testa att köra en 120mm Papst o klocka järnet Ev, jag tar en tyst 80 mm, stryper den o har den på sidan eller ovansidan.

Permalänk
Medlem

Jag kör iaf min sådan fläkt (ZM-OPT1) på 5-6volt och har kortet klockat till 435/366. Så dålig är den inte.

EDIT: Kan ej klocka hägre öm jag kör fläkten på 12volt heller för den delen...därför kör jag den på 5-6v nu.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker den är hur jäkla tyst som helst.. Dessutom klockar ja rätt bra me den på mitt 97000Pro.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Fläkten funkar, behövs inte mycket rotation för att få kylaren funka bättre:

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030917_zalman_z...

http://www.nordichardware.se/recensioner/kylning/2003/ZalmanZ...

Den är dessutom dubbelt kullagrad vilket borgar för lång livslängd.

Permalänk
Medlem

skruvstorlek

För er som undrar vilken storlek ni ska ha på skruven för att köra med annan fläkt, så kan jag tipsa om att man kan ta skruvarna som ligger i den lilla påsen märkt "spare parts" har själv gjort det och de passar.

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

Re: skruvstorlek

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tallen
För er som undrar vilken storlek ni ska ha på skruven för att köra med annan fläkt, så kan jag tipsa om att man kan ta skruvarna som ligger i den lilla påsen märkt "spare parts" har själv gjort det och de passar.

Fint Jag ska köra en billig Arctic Cooler 80mm som är tempstyrd, placerar sensorn på ovansidan annars lär den gå hela tiden för fullt.

Permalänk
Medlem

Hm, mitt ZM-HP80C eller vad det heter vart varmt som satan på mitt gamla 9700PRO, men fläkten gillar jag, 12v och låter absolut ingenting, flåsar som fan, satte den fram i chassit i ställe. Hm, undrar hur mycka man tjänar att sätta våfflan på 9800XT, men då blir man av me minneskylning och bränner antagerligen minnena, verkligen varma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Hm, mitt ZM-HP80C eller vad det heter vart varmt som satan på mitt gamla 9700PRO, men fläkten gillar jag, 12v och låter absolut ingenting, flåsar som fan, satte den fram i chassit i ställe. Hm, undrar hur mycka man tjänar att sätta våfflan på 9800XT, men då blir man av me minneskylning och bränner antagerligen minnena, verkligen varma!

Det är möjligt att köra minneskylning iaf vad jag hört här på sweclockers. Så länge de är typ 5mm höga går det bra. Finns bättre chassifläktar för att kyla chassit, inte optimalt med en tunn fläkt, de ska vara så tjocka som möjligt. Den här zm-op1 är tunnare än normalt för att den inte ska ta lika mycket plats som en normal 80 mm?

Permalänk

tror inte man tjänar ngt på att byta kylning på ett 9800xt, förutsatt att det inte byts ut mot ett vapochill

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mini_Zeta
tror inte man tjänar ngt på att byta kylning på ett 9800xt, förutsatt att det inte byts ut mot ett vapochill

Vad har du för kylning på graffen då? enligt min overdrive tab så ligger mitt på 66C idle och går över 70 maxload på 411/730, får svarta prickar på 420+ men ATI TOOL tillåter inte äns originalclock

riva tuner visar 20C mindre på båda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mini_Zeta
tror inte man tjänar ngt på att byta kylning på ett 9800xt, förutsatt att det inte byts ut mot ett vapochill

Tjänar ljudnivå, längre livslängd, slippa underhåll och ev. lite mer överklockning.

Permalänk
Avstängd

Kommer jag märka stor skillnad med en sån där Zalman och en 120 på ett 9700 non-pro tror ni?

Vet att det blir bättre, frågan är bara hur mycket.

Permalänk
Medlem

Monterat min ZM80C-HP nu, upptäcke att manualen inte var helt perfekt. Skulle litat mer på mitt omdömme. Men jag fick ihop den, lånade armarna från ett av geforceblocken, passade i skåran. Tog 2 bussningar emallen och trädde buntband igenom armen, bussning och 80mm fläkt. Nu fick jag mig en temperaturanpassad ZM80C-HP