Permalänk
Medlem

Ljudkort optisk-ut

Jag har ett moderkort med optisk ljudutgång. Blir det någon skillnad på ljudkvalitet om man kör digitalt ut på det jämfört med digitalt ut på tex Audigy2?

Edit: Om man kopplar till en (hemmabio) AV-Receiver

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk

Nä borde inte bli nån skillnad då inte signalen behandlas av ljudkretsarna, utan skickas ju digitalt till förstärkaren. Eller har jag fel???

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompathepilot
Nä borde inte bli nån skillnad då inte signalen behandlas av ljudkretsarna, utan skickas ju digitalt till förstärkaren. Eller har jag fel???

Du har fel

Ljudet behandlas visst av ljudkretsarna (med undantag för spdif-passthrough i t ex WinDVD och PowerDVD), och de optiska in/utgångarna som sitter på många nyare moderkort brukar vara crap (chippet som styr dom).

Har du Realtek ALC650-kretsar så ska du inte ens fundera på att använda dom

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Du har fel

Ljudet behandlas visst av ljudkretsarna (med undantag för spdif-passthrough i t ex WinDVD och PowerDVD), och de optiska in/utgångarna som sitter på många nyare moderkort brukar vara crap (chippet som styr dom).

Har du Realtek ALC650-kretsar så ska du inte ens fundera på att använda dom

Så jag kommer höra klar skillnad när jag lyssnar på mp3?
trodde också att de bara skickade ut en digital signal utan att behandlas av kretsarna.

Har Realtek ALC655, är de bättre?

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

Varför inte prova?

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Du har fel

Ljudet behandlas visst av ljudkretsarna (med undantag för spdif-passthrough i t ex WinDVD och PowerDVD), och de optiska in/utgångarna som sitter på många nyare moderkort brukar vara crap (chippet som styr dom).

Har du Realtek ALC650-kretsar så ska du inte ens fundera på att använda dom

det vi talar om här är ett nforce2 som för närvarande skickar ut en dolby digital signal digital/optiskt förmodar jag

gör han det så har realtek-krestsen inget med saken att göra så vitt jag vet

köper han ett audigy 2 kommer han inte längre kunna använda den digitala utgången annat än för AC3-streams
istället hade han fått köra analogt ut
visst det blir mer kablar men också bättre ljudkvalité (D/A:n på Audigy 2 är inte perfekt med dess negativa inverkan är absolut mindre än den negativa inverkan nforce2 har då den komprimerar allt ljud till DD. sen har ju audigy2:et andra fördelar som tex. EAX3 och 4 och 24 bis ljud osv. som också uppväger)

för att förtydliga:
om det nu är nforce2 du kör och du drar ut ljudet digitalt till en dolby digital reciever så kommer du INTE kunna göra det annat än med AC3 streams (DVD-film och annan med med AC3-ljud dvs Dolby Digital eller DTS)
du kommer inte få ut surroundljud digital ur spel med något annat än ett nforce2

vill du använda förstärkaren bara för film, då är det skit samma vilket ljudkort du använder, signalen skickas "rå" till förstärkaren

vill du spela spel och sådant i surround får du antingen köra ett nforce2 om du vill ha digitalt ut eller så kör du något annat kort analogt ut

har skrivit lite här också om ämnet (under användarnamnet UndaC):
http://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=71717

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk

Då hade jag fel, där ser man. Då blir det till att byta för min del också. Jag har ALC650 inbyggt på mitt och det låter skitkass när jag kör surround i spel jämfört med mitt gammla moderkort med SIS-kretsar.

Så jag lånar tråden lite...

Så det blir väl ett nytt.
Audigy 2 har ju även stöd för DVD-Audio, funkar det bra? Har någon hört om nåt kort som stödjer både SACD och DVD-Audio? Börjar ju bli vanligt på DVD-spelarna.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tallen
Så jag kommer höra klar skillnad när jag lyssnar på mp3?

Nej. Mp3-komprimeringen i sig själv är en större felkälla än skillnaden mellan olika märken av optiska utgångar.

Permalänk
Medlem

Hm jag kör Nforce2 optiskt ut till mitt 5500 Digital system.

Funkar skiitbra jämfört med mitt Hercules Game Theather Xp 6.1 ljudkort för 2000 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p00tie
Hm jag kör Nforce2 optiskt ut till mitt 5500 Digital system.

Funkar skiitbra jämfört med mitt Hercules Game Theather Xp 6.1 ljudkort för 2000 kr.

Har precis skaffat mig SPDIF till mitt Nforce2, vilken programvara använder du för att ställa in saker och ting? Tänkte koppla till min reciever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompathepilot
Så det blir väl ett nytt.
Audigy 2 har ju även stöd för DVD-Audio, funkar det bra? Har någon hört om nåt kort som stödjer både SACD och DVD-Audio? Börjar ju bli vanligt på DVD-spelarna.

Vad jag vet finns det ingen DVD-drive (IDE-enhet) med stöd för SACD så stöd på ljudkorten hade ju varit lite överflödigt.

Men visst DVD-Audio funkar bra på Audigy 2. Ljudet är fantastiskt bra.
Utbudet är det ju värre med, speciellt vad det gäller "ungdomlig" musik (metal, trance, hiphop osv. kan man ju i princip glömma).

"Nej. Mp3-komprimeringen i sig själv är en större felkälla än skillnaden mellan olika märken av optiska utgångar."

Menar du att det skulle kunna vara skillnad mellan en digital signal mot en annan?
Det är ju en förlustlös digital överföring, skillnaderna finns inte.
(Förutom om det är något tekniskt fel men då skulle det ju bli tokfel på ljudet.)

Recievern tar emot exakt till 100 % samma signal oavsett vilket ljudkort den får signalen från, den skickar ju helt enkelt dolby digital datan bara.
Precis som att en MP3a kommer ha samma checksum efter att du laddat ner den från en server. Ljudet i MP3an blir ju inte sämre för att du hade en "dålig" TP-kabel eller "dåligt" nätverkskort.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)