40 processorer jämförda

Permalänk
Melding Plague

40 processorer jämförda

<font style="font-size: 10pt"><b>40 processorer jämförda</b></font> <small class="small">lördag 4 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Den Belgiska sajten <a href="http://www.materiel.be/cpu/2004cpuv2/page1.php" target="_blank" >Materiel</a> har gjort en gigantisk jämförelse av processorer. Vi ser i princip processorer från förra året (AthlonXP 2000, Celeron 2.7 GHz) till det absolut nyaste och snabbaste från Intel och AMD. Till exempel Athlon64 FX-53 och Pentium 4 EE 3,4 GHz- De testas i en hel serie tester med inriktning på spel. Kan man vinna någon prestanda i spel genom att uppgradera sin processor?<br /><br />Självklart ser vi också MP3-avkodning, komprimering samt en hel del syntetiska tester. Något de missat enligt oss är ID Softwares nya Doom3 vilket är ett mycket intressant prestandatest rent processormässigt på grund av den processorhungriga OpenGL-motorn från John Carmack.<br /><br />Läs monsterjämförelsen hos <a href="http://www.materiel.be/cpu/2004cpuv2/page1.php" target="_blank" >Materiel</a>. Behöver du en översättare finns det hos <a href="http://babelfish.altavista.com/" target="_blank" >Altavista Babelfish</a>. Kom ihåg att det är Franska till Engelska du skall välja.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Slutsats efter att ha skummat igenom artikeln: Intel tar hem Sandras syntetiska tester och Divx, AMD tar resten.
Sen är Celeron 2,7GHz troligtvis den sämst presterande processorn som finns i prestanda/MHz.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

AMD stog sig rätt bra!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Slutsats efter att ha skummat igenom artikeln: Intel tar hem Sandras syntetiska tester och Divx, AMD tar resten.
Sen är Celeron 2,7GHz troligtvis den sämst presterande processorn som finns i prestanda/MHz.

Bra och veta. Men de stackars barn familjerna som köper en:

2,GHz!! ultimata speldatorn etc etc med: Celeron processor

Lär bli grundlurade.

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

Nja dom stackars barnfamiljerna lirar väl "Mulle meck bygger bilar" eller liknande så dom lär väl inte märka något .

Visa signatur
Permalänk

Ganska intressant att en barton xp 3200+ är bättre än en Athlon64 3500+ på divx komprimering..

Visa signatur

Macbook

Permalänk
Medlem

Rätt skumt om inte annat

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Intressant också att 3400+ s754 presterar bättre än 3500+ s939 i vissa av testerna...3500+ är lite snabbare ibland men inte mycket..känns rätt bra ändå att man köpte en clawhammer:)

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

Belgiska=Franska... nästan iaf... funkar med bablefish iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Språket är belgiska och tyvärr finns det mig veterligen ingen översättningssajt någonstans som klarar av att översätta belgiska till engelska.

Artikeln verkar vara skrivet på franska. Finns det ens nåt som heter belgiska? Tror de använder franska och flamländska i Belgien.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crose
Artikeln verkar vara skrivet på franska. Finns det ens nåt som heter belgiska? Tror de använder franska och flamländska i Belgien.

Man lär sig något nytt varje dag. Uppdaterat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crose
Artikeln verkar vara skrivet på franska. Finns det ens nåt som heter belgiska? Tror de använder franska och flamländska i Belgien.

Mais oui, Helt korrekt ang språken.. Ungefär lika många som pratar Franska respektive Flamländska... Inte så svårt att översätta Franska btw...´

Edit: Jag åt en pepparkaka och blev snäll

Visa signatur

Overlord

Permalänk
Medlem

känns helt ok med 940

Visa signatur

A8N-SLI Deluxe,fx55,4*512 corsair xl pro, Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz,Viewsonic 19'' TFT VX924 - Svart (4ms), 36gb raptor som sys disk,120 gb maxtor som slav,antec neopower 480w.waterchill på cpu o gpu 3dmark 05:8309

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Intressant också att 3400+ s754 presterar bättre än 3500+ s939 i vissa av testerna...3500+ är lite snabbare ibland men inte mycket..känns rätt bra ändå att man köpte en clawhammer:)

kan det inte va för att s754 mobot hade nForce 3 250 Gb chipset och s939 hade VIA K8T800 Pro?

det tror jag iaf

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

Synd att det bara var AMD och Intel dock. Hade varigt intressant att se hur IBMs processorer stod sig. Och Transmetas och VIAs kunde väl också fått leka lite?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_cut
Bra och veta. Men de stackars barn familjerna som köper en:

2,GHz!! ultimata speldatorn etc etc med: Celeron processor

Lär bli grundlurade.

Nja nu säljs iofs. inte 2Ghz cellyn längre, men köper dem en Celeron D335 istället så lär spelen flyta lite bättre iaf.

Men väldigt intressant var det iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Amd 2500 är bättre än 2800? Gutt

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

Är det enbart Carmack himself som har knackat motorn? Det verkar vara ett stort jobb för bara en person

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Var ju rätt förväntande resultat, men ändå en bra recesion då det är lättare att visa för någon annan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludvig
Synd att det bara var AMD och Intel dock. Hade varigt intressant att se hur IBMs processorer stod sig. Och Transmetas och VIAs kunde väl också fått leka lite?

IBM gör ju bara PowerPC970 processorer (desktop alltså, de gör ju Power4/+ och Power5 annars också, samt nVidias GPUs) så jämförelsen blir ju inte bra, blir både olika plattformer och arkitektur.

Via C3/Eden och Transmeta Efficeon hade jag gärna sett en jämförelse emot, men de är ju inte direkt någon hemmabygge-plattform. Övriga specs blir också väldigt olika.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men jag tycker det borde komma lag på att datorförsäljare inte får skriva "superdator", "äkta spel dator" när man använder tex celeron processorer. Man vilse leder kunden och total lurar den. Det händer hela tiden att man ser sånna rubriker och det gäller riktigt usla dator paket.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD dude
kan det inte va för att s754 mobot hade nForce 3 250 Gb chipset och s939 hade VIA K8T800 Pro?

det tror jag iaf

Nja om jag inte minns fel så har VIA K8T800pro lite bättre prestanda men nforce 3 är bättre på överklockning.
Har även sett att 3400+ slog 3500+ s939 i doom3 med några poäng kommer dock ej ihåg vart jag läste det testet ska pasta det om jag kommer ihåg.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Inaktiv

shit amd 64 processorna presterar bra mer i spel än de 32bitars som finns.. När windows 64bitar kommer lär nog en amd 3000+ 64 vara som en 6000+ 32bitars amd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
shit amd 64 processorna presterar bra mer i spel än de 32bitars som finns.. När windows 64bitar kommer lär nog en amd 3000+ 64 vara som en 6000+ 32bitars amd.

Det tror jag knappast... Iofs har AMD64 några extra register och sånt (x86 är ju närmast handikappad i det hänseendet, så det är inte en dag för tidigt!), men att den är 64-bitars är i sig totalt irrelevant för normala applikationer. MMX, SSE, SSE2, AltiVec och liknande teknologier (alla på 32-bitars CPUer) arbetar redan med 64-, 128- eller 256-bitars register, och bussen har varit 64 bitar eller bredare ett bra tag redan.

Att man har heltal på 64 bits som "standard" (beror egentligen på språk och kompilator) har inte heller nån positiv effekt i normala fall. Det gör faktiskt program *slöare* p g a att mer minne och bandbredd kastas bort. Enda gången 64-bitars heltal lönar sig är när man kör program skrivna specifikt för 64-bitars heltalsberäkningar - men det mesta som kräver stor precision och/eller dynamik görs med flyttal sedan många år, och flyttal på 64 eller 80 bitar har stötts nästan så länge det funnits FPUer i PC.

Kommer nån ihåg hur det var när Win16-program började översättas till Win32...?

Steget från 32 till 64 bitar är av *mindre* betydelse. Då var det ett steg från 64 kB till 4 GB per direkt adresserbart minnes block. Nu är det ett steg från 4 GB till 64 TB eller vad f-n det blir (praktiskt taget irrelevant), vilket knappast påverkar folk som inte redan kört 64-bitarsmaskiner (t ex Alpha) ett bra tag p g a extrema applikationer.

Kort sagt, gå inte på all hype - igen. 64-bitars är ingen nackdel, men det lär dröja innan det ger nån verklig fördel för normala användare. Första generationens Win64 lär snarare ha problem med dåligt optimerade drivers och sånt, med resultat att det blir *långsammare* än Win32 i praktiken.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Det du skriver Olofson e ruskigt intressant..... vad skulle du rekommendera för paket om man köpte ny dator idag?
Naturligtvis vill jag spela ALLA senaste spel, jag vill koda hur mycke Mp3 som helst osv osv ......så om jag köper nytt köper jag...?

Visa signatur

mvh elNico
"But they are certified... Ya Certified to remove cash from your wallot"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag visste att Celeron var dålig, men SÅ dålig? Den hade ju sämre prestanda än en 1400+ (uppskattat) och den körde i 2.7GHz.

Permalänk
Avstängd

Idioter som inte gör en så stor artikel på engelska. Hellre halvdan engelska än franska. (Iofs borde jag kunna franska som gått franska i tre år.. )

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte riktigt den här typen av tester. Först en massa syntetiska benchmarks som visserligen är intressant i sig, men föga användbara m.a.p. praktiska spelprestanda.

Sedan speltest med 640x480 som visserligen plockar bort grafikkortet ur leken, och ger snygga skalbara grafer, men som har noll värde i praktiken för de flesta gamers.

Vad jag är intresserad av, som gamer, är hur kombinationen av CPU/Grafikkort inverkar på prestandan i användbara/önskvärda upplösningar & inställningar.

T.ex. om jag har ett snabbt kort, hur långt kommer jag då (i praktiken) med en mindre snabb processor?

Eller

T.ex. om jag har ett mindre snabbt kort, hur långt kommer jag då (i praktiken) med en snabbare processor?

O.s.v. o.s.v.

Med hänsyn till ett stort urval av både äldre & nyare spelmotorer, som alla används i stor utsträckning.

Det blir litet jobbigare att utföra ett sådant test, men fasen så mycket mer intressanta resultat!

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ju ett test häromdan som visade om man behövde en snabb processor till ett snabbt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
Idioter som inte gör en så stor artikel på engelska. Hellre halvdan engelska än franska. (Iofs borde jag kunna franska som gått franska i tre år.. )

Sade killen som skriver på svenska på en svensk sida.

För övrigt läste jag om att S.T.A.L.K.E.R. ska komme som en AMD64 version vilket möjliggör (enligt tillverkarna) större kartor och mer avancerad AI. Det skulle i å fall betyda att 64 bitar inte bara är tomma ord eller?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red

För övrigt läste jag om att S.T.A.L.K.E.R. ska komme som en AMD64 version vilket möjliggör (enligt tillverkarna) större kartor och mer avancerad AI. Det skulle i å fall betyda att 64 bitar inte bara är tomma ord eller?

Trevligt när man inte läst samma text, skulle bara bli en spel inte två... logiskt då online kartorna inte skulle gå samman.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.