Permalänk
Medlem

Felande processor

Har ett "liitet" problem som jag behöver hjälp med...Har precis köpt en dator, med bl.a. annat en AMD 64 3400+ och ett moderkort(MSI K8T NEO-FSR). När jag skulle montera detta så uppstod det dock et problem...När jag skulle placera cpu:n på sockeln så "gled" den inte i som en processor brukar göra, varav jag märkte att några av "pinnarna" under cpu:n var böjda i ett hörn. Jag böjde därför försiktigt tillbaka dem(de var ej mkt böjda, ca. 10-20grader), varefter jag prövade att sätta dit den igen. Denna gång fungerade det genom att jag tryckte till den lite så att den klickade i. Resten av datormonteringen gick sedan smärtfrit.

Problemen började sedan komma när jag skulle testa datorn. Den startar utmärkt och går helt problemfritt i windows osv, men när jag testar att köra ex. 3dmarks03 så får jag en poäng långt under det jag borde ha.

System: AMD 64 3400+, 1024mb DDR 400mhz, ATI X800 PRO VIVO(flashat till XT), 120gb HD 7200rpm

I 3dmarks ligger jag då på ca. 8800poäng, varav 198cpu-poäng. När jag då kollar vad liknande system fått ser jag att de ligger på ca. 14400poäng, varav 800-900 ska vara cpu-poängen.

Man kan därför ganska snabbt dra slutsatsen att det är CPU som inte presterar som den ska, enligt poängen bara 20% av vad den ska uppnå. Jag ringde därför datorbutiken.com där jag köpte processorn för se efter ifall det gick att få en ny då den enligt min mening var trasig vid leverans. Men enligt dom så var det "omöjligt" att amd's processorer kunde vara trasiga vid leverans, utan att det istället var ett monteringsfel från min sida...Så därför kan jag alltså inte reklamera processorn, vilket leder till lite av ett problem för mig...

Jag har tagit bort cpu:n och kollat på den, och alla piggar verkar nu vara raka, kylpasta är den som kommer på amd's standard-flänsar, och tempen ligger runt 34grader idle, och runt 47grader vid spel.

Är det då bara att köpa ny cpu, eller finns det ngt annat man kan göra(det är ändå 2600kr vi snackar om )?

Finns det isf ngt cpu-testprogram så att jag verkligen kan få det garanterat att det är cpu:n som är boven?

Aja, alla idéer/råd/spirituell vägledning skulle verkligen uppskattas!

Visa signatur

AMD 64 3400+, 1024MB DDR 400mhz, Sapphire ATI X800XT PE, 280gb HDD @ 7200rpm

Permalänk