The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Varför det? Något av det roliga med Morrowind var ju att man var tvungen att följa folks beskrivningar!

Och något av det tråkiga är att det tar flera timmar att hitta saker som man inte har något landmärke att gå efter.. Jag kommer iaf älska kompassen, det är ett som är säkert.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Nej, Dungeons kommer även dom markeras på kompassen. Inte bara dungeons utan alla mål.

De enda mål som inte kommer markeras på kompassen är de "hemliga". T.ex. om man pratar med en NPC och så får man ett quest, men NPCn vet inte själv var grottan ligger. Då markeras det inte. Men om en NPC säger "grottan ligger upp mot nordväst", då kommer den markeras på kartan.

Illa, illa. :/

Vägbeskrivningar av det mer detaljerade slaget var de ju tyvärr tvugna att göra sig av med nu när all dialog ska ha tal. I Morrowind så kunde de ändå ha ganska utstuderade beskrivningar av vart saker låg, men nog fan hade man svårt att hitta ändå ibland. Tar man bort "kompassen" i Oblivion så lär det bli svårt att göra vissa quests öht.

Nu representerades visserligen saker i närområdet på olika sätt med någon slas ikoner, så icke-questrelaterade saker kanske kan tas bort från kompassen genom att man ändrar det grafikobjektet på något sätt. Det kommer säkert att lösas iaf (inte för att jag tror att jag kommer störa mig på kompassen).

Permalänk
Medlem

Men vad tycker alla om det nya *Fast travel* systemet. Jag tycker själva att de verkar vara lite väl lätt och inte bra och att dom har gort det för dom ungre som inte har tålamod, kan inte. eller bara inte orkar att gå. Bara en fördel och det är att man sparar en massa tid....

Vad tycker ni?

Visa signatur

DIF

Permalänk
Medlem

Får väl se hur Fast travel blir, mina fördomar säger att de kommer bli tråkigt. Tycker man borde gå alternativt rida häst för lite mer fart. Som sagt får vi se hur de blir när man väl får spelet i händerna. Om kartan är väldigt stor skulle det väl vara okej. Har inte läst så mycket om det men fungerar det som så att man kan "fast travla" från alla platser eller är de mer som travel i MW?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordXeno
Jag är riktigt sugen på att skaffa mig en A64 XP3000+ och ett Connect3D X800GTO, men om jag väntar tills Oblivion faktiskt är ute så får jag bättre priser, alternativt med lite tur, bättre saker för samma pengar

Jag köpte min dator främst för det här spelet... Men, men, den lär ju hålla hög standard även när det släpps.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

På rena Morrowind forum så whinar folk redan för fullt över saker som de anser kommer göra Oblivion tråkigt. Kompassen är en utav de sakerna. Jag håller med dem på den punkten. Den är helt meningslös, och "simplifierar" spelet väldigt mycket. Jag kan förstå att de blev tvungna att ta bort väg beskrivningar, men hellre bara text vägbeskrivningar än en kompass som visar exakt vart man ska från första början. Och NEJ, kompassen går inte att stänga av, enligt utvecklarna. Vi får hoppas på en mod istället.

Angåenge Fast Travel, det tycker jag inte heller om. Det var mycket bättre att planera sina rutter istället för att bara öppna kartan och trycka på dit man vill. Men till skillnad från kompassen får man ju här ett val. De lata kan fast-travela, rollspelarna kan gå och njuta av omvärlden.

Fast-Travel systemet fungerar så att du kan hela tiden teleportera dig till vilken stad som helst. Men jag tror inte du kan teleportera dig ut i vildmarken. Det är ju ändå lite lamt, då skulle man väl kunna klara spelet på en timme eller så.

Jag tror självklart spelet kommer äga phett. Men bara för det, behöver ju inte spelet vara perfekt. Hoppas inte kompassen sabbar för mycket bara. Då får det nog bli "tejp-på-skärmen" innan en mod kommer ut.

Vilken klass/ras siktar ni in er på först? Jag tror nog det får bli en Nord viking för min del. Yxa, ringbrynja, hjälm och ett lager med flugsvampar i munnen!

Permalänk
Medlem

Börjar alltid som någon sneak klass. Har ingen koll på raserna men Marksman/Theif blir det nog. Efter de så kör jag Mage, sist warrior. Så var de i MW iaf. Troligen beroende på att fightingen var tråkig med trista animationer. Kanske blir ändring på de nu men Thief är självklart

Permalänk
Hedersmedlem

hmm.....Om vi tar bort delar av kompassen (kompass kan ju finnas, även om den inte markerar dungeons osv) och sedan BEGRÄNSAR fast travel......det kan vara något.

Själv lär jag dock inte använda fast travel, då halva nöjet med elderscrolls är att upptäcka alla dungeons mellan de olika städerna

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att börja som nån sorts stealth karaktär (nya smygsystemet ser otroligt ut!), sen warrior och sist mage...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det där har jag fuderat på ett tag men jag kommer nog antagligen ta MAGE eller thief.. Bara det blir svårt nog för då är det roligast

En fråga vet någon om man kan använda 2 vapen tex två dolkar, svärd?

Visa signatur

DIF

Permalänk
Medlem

Nej, inget dual wield...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Fast travel kommer jag använda precis som Morrowinds fast-travel. När jag tröttnat på att gå samma väg mellan två städer kör jag fast-travel. Lite synd att det inte finns något liknande system som Morrowinds silt-striders och båtar dock.

Kompassen är jag lite tveksam till men enligt Bethesda är den en väldigt användbar eftersom NPCs ränner omkring överallt, handlar, jagar, begår inbrott osv osv. Kan vara jobbigt att hitta "quest-folk" utan kompassen. Tror ärligt talat inte kompassen förstör så mycket som många tror.

Permalänk

Fast-travel system kommer funka så att du måste varit på den platsen du ska fast travel till så kommer ändå bli att man måste utforska allt. Är ju ungefär som i Morrowind var ju bara att använda magi, silt strider, båtar m.m. för att ta sig fram, jag tror det blir bra.

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk

Ifall det är så att man bara kan använda fast-travel för att ta sig mellan redan utforskade städer så är den väl okej, men om man kan teleportera sig ut i vildmarken så är den totalt jävla kass.

Permalänk
Medlem

Ingen som tvingar dig att använda fast-travel. Oblivion är långt ifrån lika stort som Daggerfall där fast-travel var ett måste. I Oblivion kan du nog gå till de flesta platser utan att det tar evigheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Ingen som tvingar dig att använda fast-travel. Oblivion är långt ifrån lika stort som Daggerfall där fast-travel var ett måste. I Oblivion kan du nog gå till de flesta platser utan att det tar evigheter.

Kunde man alls springa nånstans i Daggerfall? Jag tyckte att man bara sprang runt genom en randomiserad miljö och om man vände om så var man tillbaka på 15 sek...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Ingen som tvingar dig att använda fast-travel. Oblivion är långt ifrån lika stort som Daggerfall där fast-travel var ett måste. I Oblivion kan du nog gå till de flesta platser utan att det tar evigheter.

Jag vet, jag tänker inte använda det heller. Men jag stör mig på att de tagit bort riktiga färdtjänster (i stil med Silt-striders) och istället implementerat någon bärbar teleport.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Kunde man alls springa nånstans i Daggerfall? Jag tyckte att man bara sprang runt genom en randomiserad miljö och om man vände om så var man tillbaka på 15 sek...

Det var för att du bara sprang bort från staden i 15 sekunder.

Japp, det går att springa tvärs över kartan (bortsett från små detaljer som vatten), om man har tid och lust. För att märka några resultat bör man dock ha en ganska snabb karaktär och eventuellt fuska upp hastigheten några vändor, annars tar det tid!

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Jag vet, jag tänker inte använda det heller. Men jag stör mig på att de tagit bort riktiga färdtjänster (i stil med Silt-striders) och istället implementerat någon bärbar teleport.

Håller med fullständigt. Det var mycket roligare med Stilt-Striders och Mage Guilds fasttravels. System som var en del av världen. Det är ett steg bakåt nu, när man bara behöver klicka nånstans för att åka dit. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
Det var för att du bara sprang bort från staden i 15 sekunder.

Japp, det går att springa tvärs över kartan (bortsett från små detaljer som vatten), om man har tid och lust. För att märka några resultat bör man dock ha en ganska snabb karaktär och eventuellt fuska upp hastigheten några vändor, annars tar det tid!

Jag tror nog att jag sprang längre än så, men det var ju ett par år sen man spelade Daggerfall Och på den tiden var nog det spelet lite för hardcore för mig

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Kunde man alls springa nånstans i Daggerfall? Jag tyckte att man bara sprang runt genom en randomiserad miljö och om man vände om så var man tillbaka på 15 sek...

Arena funkade så tror jag. Daggerfall däremot var ungefär lika stort som Storbritannien och du kunde gå/springa/rida till alla platser.

Permalänk
Hedersmedlem

*topic redigerad på begäran*

Permalänk
Medlem

Postade det här i processor-forumet, fick rådet att även posta det här.

Oblivion och Dual Core. Intervju bekräftar rykten.

Sökte forumet men hittade inget tidigare om detta. Min jakt på en ny dator har tagit ett steg längre mot en dual core.

Intervjun är från den 9 november:
http://www.bit-tech.net/gaming/2005...ls_4_int/1.html

"BT: The Xbox processor will be multiple core, which at the time of Morrowind (2002) was a nearly unthinkable idea for a gaming PC or console. However, by the release of ES4: Oblivion (now 2006), the Pentium-D and Athlon 64 X2 dual-core processors will be even more common place. The Pentium-D EE even features hyperthreading on each core! Will Oblivion be written to make use of these new features on the PC? If so, have you determined how threads will be divided (by class, like AI, physics, etc, or by immediate priority where physics could dominate two threads if little AI is present)?

GC: Oblivion will absolutely benefit from a multi-processor or multi-core PC architecture. These improvements have largely been driven by our optimizations for the Xbox 360 hardware. We have built a dynamic thread management system that manages processor load by our specific direction and by priorities. Portions of physics, AI, loading, audio, and rendering tasks can all be moved to different threads to keep the overall load balanced. The net result for the end user is a smoother experience."

Lite mer om grafiken jämfört med Xbox360 och PC:

BT: On a further Xbox to PC issue, there has been much talk of ATI's Unified Shader Architecture in the Xbox 360. However, this technology is not available on PCs currently, and will likely not be until at least the release of Windows Vista at the end of 2006. So will this be a benefit to Xbox users that they have it, or will there be no visible difference in speed for PC users? Will the PC version require being patched to make use of this if and when the technology shifts?

GC: The unified shader architecture definitely does help with the speed of shader processing. Plus, it's completely transparent to developers as the optimization all occurs behind the scenes on the hardware side of things. However, we've optimized our shaders so that the overall difference between Oblivion running on the Xbox 360, and Oblivion running on a fast PC with a Shader Model 3.0 card should be slight. We're locking the framerate at 30fps on the 360 so you probably won't see framerate improvements vs. the PC, but you might see a more stable framerate.

BT: The graphics debate between NVIDIA and ATI is always in the limelight with the release of any new game. Since Xbox 360 hardware is ATI branded for graphics, will the game be optimized on PC for their R5xx series cards (X1300 to X1800) and carry the ATI logo, a la Half-Life 2? Or are there no planned allegiances for a particular manufacturer at this time?

GC: We have good relationships and contacts at both companies, and talk to them both frequently during development. I don't see us swearing fealty to one or the other quite yet.

Permalänk
Permalänk
Medlem

There's a gamesetting that indicates the distance at which the compass icons becomes visible. Set it to 0 in a mod, and no compass icons. But even then, they're really not that obtrusive. I rarely find myself looking at the compass, and when I do, I'm glad for it.

There are gamesettings for pretty much everything in the game.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
There's a gamesetting that indicates the distance at which the compass icons becomes visible. Set it to 0 in a mod, and no compass icons. But even then, they're really not that obtrusive. I rarely find myself looking at the compass, and when I do, I'm glad for it.

There are gamesettings for pretty much everything in the game.

Låter bra. Det är för övrigt ett citat av MrSmileyFaceDude, programmerare på Bethesda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
There's a gamesetting that indicates the distance at which the compass icons becomes visible. Set it to 0 in a mod, and no compass icons. But even then, they're really not that obtrusive. I rarely find myself looking at the compass, and when I do, I'm glad for it.

There are gamesettings for pretty much everything in the game.

I en intervju så sa de att den inte alls gick att stänga av. Hoppas dom ändrade det efter att folk klagade!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slak
Jahopp, då köpte man ny dator i onödan då, kunde lika gärna väntat till Februari och kanske haft råd med något bättre...

Ett tips är ju att vänta tills spelen åtminstone gått guld innan man köper dator till det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
I en intervju så sa de att den inte alls gick att stänga av. Hoppas dom ändrade det efter att folk klagade!

Jo såg nåt litet guide igenom spelet.

Dom finslippar säkert detljerna nu. så det kommer att bli ett kanonspel.

Permalänk
Medlem

Bara att vänta på en mod som lägger till Stilt Striders och mage guild fast travel system också.