Monitor upplösning skada?

Permalänk
Medlem

Monitor upplösning skada?

Jag har en sån här monitor. http://www.hyundaiq.com/pro_q995.asp Vad händer om jag kör 100 Hz på 1600*1200, kör den i 75 Hz eller tvingas den köra i 100Hz och tar skada av det?

Permalänk
Hedersmedlem

Dagens skärmar har skydd mot felaktig signal. Om skärmen får en signal som den inte klarar av så visar den ett felmeddelande typ 'Out of range' och går ner i standbyläge. Äldre s.k Fixedsync-skärmar kunde man fördärva genom att skicka fel signal till dem, men idag är det ingen fara.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Den skickar ingen signal, utan den ändrar bara. Det är därför jag är orolig.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du med 'ändrar'? Att du får bild vid 1600*1200@100Hz. I så fall är det bara att gratulera. Finns kanske en liten risk att du förkortar livslängden på skärmen. Men om den visar normal bild så är det ju bara att köra på. Kör f.n en gammal 19" Hitachi i 1920*1440@70Hz. Enligt spec är max upplösning 1600*1200@75Hz. Funkar fint ändå.

det kan iofs vara windows som driver med dig. på skärmen finns ju inställningsknappar. någon av dem borde få fram en OnScreenDisplay som visar vilken frekvens skärmen körs i. Det är vertikalfrekensen som är intressant i detta fallet. Betecknas HV, FV eller liknande med ena eller andra bokstaven upphöjd.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.