Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att få tag i processorn i någon svensk butik, eller är det ebay som gäller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte2k
Minnesfråga:

Det står i specifikationen:
"512 MB (Installerad) 2 GB max pc2700 (333 Mhz) 2x256 MB"

Jag har installerat 2x512mb för ett tag sedan. Skulle nu vilja uppgradera mig lite igen. Helst till 2gb eller mer. Det står ovan 2GB max. Är det verkligen max eller var det bara max som fanns då datorn gjordes?

Skulle tippa att det är max fortfarande. Jag köpte 2x1GB häromåret till min flickväns 5024 från komplett. Dock kommer jag inte ihåg vilket märke.

Någon som har lösning på värmeproblemen om man kör Vista 64? RMClock fungerar ju inte där. Funkade väldigt bra i XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beq
Skulle tippa att det är max fortfarande. Jag köpte 2x1GB häromåret till min flickväns 5024 från komplett. Dock kommer jag inte ihåg vilket märke.

Någon som har lösning på värmeproblemen om man kör Vista 64? RMClock fungerar ju inte där. Funkade väldigt bra i XP.

Vad är det för typ av värmeproblem?

Jag plockade isär min 1690 som stänger av sig själv efter en stunds spelande. Den har samma chassi och x700 grafikkrets som 5020.

Upptäckte att det värmeledande limmet mellan GPU och kylfläns hade lossnat så det blir att test med Artic Silver istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reckie
Vad är det för typ av värmeproblem?

Jag plockade isär min 1690 som stänger av sig själv efter en stunds spelande. Den har samma chassi och x700 grafikkrets som 5020.

Upptäckte att det värmeledande limmet mellan GPU och kylfläns hade lossnat så det blir att test med Artic Silver istället.

Vad det några problem att plocka isär den? Äger nämligen en 5024:a och funderar på att rensa den på damm. Tips på tillvägagångssätt skulle uppskattas ;).

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel Core 2 Duo T8300 2.4GHz | 3072Mb DDR2 667 MHz | 250GB HDD | Nvidia GeForce 9500m GS 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oldschool8bit
Vad det några problem att plocka isär den? Äger nämligen en 5024:a och funderar på att rensa den på damm. Tips på tillvägagångssätt skulle uppskattas ;).

Nu vet jag visserligen inte om allt sitter på samma ställe som min burk med intel processor men det var ganska bökigt, i alla fall om man vill komma åt kylflänsen till grafikkortet.

Att göra rent på insidan av utblåset till CPU kylaren är desto enklare, bara att skruva upp luckan på undersidan och de två små skruvar som håller fast fläkten.

För att komma åt kylaren till grafikchippet måste man plocka ut moderkortet, alltså nästan skruva isär allting. Har man dock inga problem med att datorn hänger sig tror jag inte man bör öppan hela burken för särskilt dammigt på moderkortet var det inte utan där det samlas damm är kring insidan av CPU-kylarens utblås.

1. Börja med att skruva loss de tre skruvarna på baksidan av datorn som håller fast täckplasten runt gångjärnen för skärmen. Lyft sedan bort plasthöljet.

2. Lossa de två skruvarna som håller fast tangentbordet.

3. Lyft på tangentbordet och tag bort flatkabeln genom att flippa upp den gråa delen av kontakten, sedan går det fint att dra ut flatkabeln/plastfilmen ur kontaktstycket. Lägg sedan undan tangetbordet.

4. Lossa de övriga kontakterna på moderkortet som sitter under tangentbordet.
5. Lossa skruven som håller fast DVD-brännare, den sitter till höger under tangentbordet.
6. Lossa kontakten till skärmen genom att ta tag i plastbandet och dra rakt upp. (kontakten sitter nära snabbvalskontakterna i överkant på datorn.)
7. Lossa de två skruvarna som håller fast det lilla kretskortet till snabbvalstangenter och Power-knappen och plocka sedan bort kortet. (dra det rakt upp)

8. Lossa skärmen genom att skruva bort de fyra skruvarna till gångjärnet.

9. Flytta på skärmen en aning så att du kan skruva upp de tre små skruvarna som satt under skärmens bakkant, lägg sedan tillbaka skärmen, alternativt skruva fast den.

10. Nu är det dags att vända datorn upp-och-ned.

11. Öppna alla luckor på undersidan och plocka ut DVD-brännare, minnen, hårddisk och nätverkskortet. Kom ihåg hur de två kablarna satt på nätverkskortet tills det är dags att montera ihop den igen.

12. Lossa alla försänkta skruvar på datorns undersida.

13. Lossa de två sexkantiga skruvar som sitter på var sida om VGA-kontakten.

14. Nu bör man kunna lyfta bort underredet med moderkortet, tänk på att ljudkontakterna sticker ut i framkanten så börja lossa i bakkanten. Se också till att dra ut nätverkskabeln som gick till nätverkskortet, det löper nämligen rakt igenom moderkortet.

15. När underredet med moderkortet är lossat från överdelen av datorn är det bara att lossa alla små skurvar som håller fast det i underredet.

16. Tag loss moderkortet ur underredet, vänd på moderkortet och där sitter kylaren till grafikkoret. Jag skruvade loss detta och satt på fräsh kylpasta eftersom limmet Acer använde hade lossnat.

17. Ihopmontering sker i omvänd ordning

Permalänk

Tackar för instruktionerna ;). Nu har jag något att göra i helgen. Lika bra att städa igenom den ordentligt när man ändå är igång :).

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel Core 2 Duo T8300 2.4GHz | 3072Mb DDR2 667 MHz | 250GB HDD | Nvidia GeForce 9500m GS 512mb

Permalänk
Medlem

Någon vänlig själ som har koll på varför datorn stänger av sig själv när jag tänker formatera den? Är endast då den stänger av sig själv. Inte när jag är inne i Windows eller liknande.

Visa signatur

Bärbar: Acer Aspire 5024WLMi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nipra
Någon vänlig själ som har koll på varför datorn stänger av sig själv när jag tänker formatera den? Är endast då den stänger av sig själv. Inte när jag är inne i Windows eller liknande.

Jag hade samma problem när jag skulle formatera min. I mitt fall så berodde det på att datorn blev för varm, det här var under sommarens värsta värmedagar. Det slutade med att jag fick ställa datorn framför ett öppet fönster på kvällen för att datorn inte skulle bli för varm. Nu vet jag dock inte om ditt problem är av samma art.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel Core 2 Duo T8300 2.4GHz | 3072Mb DDR2 667 MHz | 250GB HDD | Nvidia GeForce 9500m GS 512mb

Permalänk
Medlem

Okey, får se om jag ska ta och testa formatera den på kvällen på balkongen då.

Kan väl passa på att fråga om någon vet hur man löser problemet med att man inte kan ha rätt upplösning till extern skärm? Har en 22" wide som man skall ha 1620x1050 eller liknande till men den finns helt enkelt inte till i min.

Visa signatur

Bärbar: Acer Aspire 5024WLMi

Permalänk

Tjena! Brorsans 5021 bestämde sig för att krascha igår. Den hängde sig först under ett spel. Vid omstart valde han "senast fungerande konfiguration", det gick inte så bra och nu när han trycker på power-knappen förblir skärmen svart och datorn står och piper.

Den levererades utan backup-cd och han har inte skapat någon. Den verkar ändå inte kunna läsa en skiva utan står och piper enligt ovan.

- Vad kan det vara, kan man lösa detta på något sätt?

- Den är köpt för 2.5 år sedan och har ingen garanti kvar, kan man få hjälp av Acers support?

- Egentligen skiter de i datorn men vill extremt gärna komma åt de foton på hårddisken som de inte hunnit ta backup på än. Kan man komma åt dem på något sätt? Skruva ut hårddisken och sätta i en annan bärbar kanske, om det inte är hårddisken som kraschat?

Edit: Problemet blir extra lurigt för även om vi lyckas få igång den genom att blåsa den på något sett så försvinner fotona, vilket inte är ett alternativ.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
Tjena! Brorsans 5021 bestämde sig för att krascha igår. Den hängde sig först under ett spel. Vid omstart valde han "senast fungerande konfiguration", det gick inte så bra och nu när han trycker på power-knappen förblir skärmen svart och datorn står och piper.

Den levererades utan backup-cd och han har inte skapat någon. Den verkar ändå inte kunna läsa en skiva utan står och piper enligt ovan.

- Vad kan det vara, kan man lösa detta på något sätt?

- Den är köpt för 2.5 år sedan och har ingen garanti kvar, kan man få hjälp av Acers support?

- Egentligen skiter de i datorn men vill extremt gärna komma åt de foton på hårddisken som de inte hunnit ta backup på än. Kan man komma åt dem på något sätt? Skruva ut hårddisken och sätta i en annan bärbar kanske, om det inte är hårddisken som kraschat?

Edit: Problemet blir extra lurigt för även om vi lyckas få igång den genom att blåsa den på något sett så försvinner fotona, vilket inte är ett alternativ.

Plocka ut hddn och kör in den i en annan dator, dra över bilderna och formatera och installera om windows, sen tillbaka till laptopen. Skulle det inte funka ändå så är det inte lönt att reparera, köp ny laptop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Plocka ut hddn och kör in den i en annan dator, dra över bilderna och formatera och installera om windows, sen tillbaka till laptopen. Skulle det inte funka ändå så är det inte lönt att reparera, köp ny laptop

tack för tipset. jo, jag var inne på just hdd-swap.
och skulle det inte funka kan det vara värt att reparera, annars tappar de som sagt ett gäng foton de inte vill bli av med. ny laptop börjar bli aktuellt i vilket fall.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
tack för tipset. jo, jag var inne på just hdd-swap.
och skulle det inte funka kan det vara värt att reparera, annars tappar de som sagt ett gäng foton de inte vill bli av med. ny laptop börjar bli aktuellt i vilket fall.

Är rätt hundra på att bilderna går att få ut via en annan dator. Finns förvisso risk att man måste formatera hddn och sen köra tex getdataback, men det är bättre att förlora några fåtal bilder än alla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Är rätt hundra på att bilderna går att få ut via en annan dator. Finns förvisso risk att man måste formatera hddn och sen köra tex getdataback, men det är bättre att förlora några fåtal bilder än alla.

skulle vi inte kunna använda en extern hdd-docka och plugga in i en annan dator via usb? då slipper vi öppna och pilla i en annan bärbar. var får man tag på sådant?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
skulle vi inte kunna använda en extern hdd-docka och plugga in i en annan dator via usb? då slipper vi öppna och pilla i en annan bärbar. var får man tag på sådant?

Det går alldeles utmärkt det.
Du kan köpa en extern chassi till hddn och koppla invia USBn. Är nog smidigast, då får du en extern hdd med när du köper den nya laptopen

Permalänk

skulle denna funka eller behövs det något annat eftersom det är hdd till en bärbar?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
skulle denna funka eller behövs det något annat eftersom det är hdd till en bärbar?

Det sitter sitter en 2,5" ATA hdd i datorn, så chassit du valt är fel.

Att det är en hdd som sitter i en bärbar spelar ingen som helst roll, det är en helt vanlig hdd fast i ett annat format, inget mer eller mindre.

Edit: länken funkade inte. Men det du behöver är ett chassi för en 2,5" hdd (SATA)..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det sitter sitter en 2,5" ATA hdd i datorn, så chassit du valt är fel.

Att det är en hdd som sitter i en bärbar spelar ingen som helst roll, det är en helt vanlig hdd fast i ett annat format, inget mer eller mindre.

Edit: länken funkade inte. Men det du behöver är ett chassi för en 2,5" hdd (SATA)..

kosntigt, den funkar för mig.

ok, då vet jag vad jag ska leta efter. stort tack!

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Du har ju för 2,5 på samma sida.

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=93160

Visa signatur

Bärbar: Acer Aspire 5024WLMi

Permalänk
Medlem

Menade att länken jag klistrade in inte funkade hehe

Permalänk
Medlem

Nej NetOnNet har väl inte det bästa systemet när det gäller adresser. Går du in via en länk till en produkt så kommer det stå samma länk oavsett vart du navigerar dig. Man måste kopiera länken från länken man klickar på alternativt högerklicka och kolla länken som man befinner sig på via egenskaper.

Visa signatur

Bärbar: Acer Aspire 5024WLMi

Permalänk

de har bestämt sig för att lämna in datorn istället. men imorse visade det sig att de kunde få igång datorn. vad de gör av den nu vet jag inte men alla foton är brända iaf så kabinettet är inte längre aktuellt.

tack för hjälpen.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Drar upp den här gamla tråden igen, då jag har lite problem med min 5020. Locket har länge varit sprucket, och det har blivit värre och värre. Idag så är det vertikala ränder över skärmen precis vid ena gångjärnet, så jag antar att några sladdar kommit i kläm.

Går det att rädda skärmen, genom att t.ex byta kabel?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Drar upp den här gamla tråden igen, då jag har lite problem med min 5020. Locket har länge varit sprucket, och det har blivit värre och värre. Idag så är det vertikala ränder över skärmen precis vid ena gångjärnet, så jag antar att några sladdar kommit i kläm.

Går det att rädda skärmen, genom att t.ex byta kabel?

Köpte min 5020 förra veckan från en kompis som skaffat en ny; fick den ganska billigt eftersom vänstra gångjärnet hade pajat (rättare sagt, plasten som gångjärnet fäster i). Så jag monterade isär hela skärmdelen och beställde en ny plastkåpa (gångjärn medföljde) från ZandParts. Fick paketet idag och har monterat ihop allt igen utan bekymmer.

Angående din fråga; jag hade inga bekymmer med skärmen i sig, dock noterade jag att skärmsladden är dragen i det vänstra gångjärnet. Det är ganska enkelt att ta loss den svarta plastkåpan kring skärmen, och på så sätt inspektera sladden. Ta bort plastdelen med start-/snabb-knapparna så ser du anslutningen till moderkortet. Misstänker att gångjärnet har misshandlat din skärm, eftersom de har en tendens att styvna till efter ett par månaders användning (välkänt Acer-fenomen).

Lycka till!

Permalänk

Min aspire 5021 har också spruckit vid gångjärnen. När jag stänger locket så går datorn inte in i viloläge eftersom gångjärnen inte "hänger med". Har fått nypa till dem lite extra med tummarna en tid nu och på något sätt accepterat det hela. Nu börjar jag dock se tendenser till sprickor på insidan av skärmen och vågar inte längre stänga locket.

Jag vore väldigt tacksam för lite "steg-för-steg"-instruktioner i hur man byter skal till skärmen.

Antar att det inte tjänar något till att kontakta acer i frågan? Garantin har gått ut, men om detta är välkänt hos dem kanske de kan vara villiga att åtgärda ändå? Är jag för naiv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samsonetti
Min aspire 5021 har också spruckit vid gångjärnen. När jag stänger locket så går datorn inte in i viloläge eftersom gångjärnen inte "hänger med". Har fått nypa till dem lite extra med tummarna en tid nu och på något sätt accepterat det hela. Nu börjar jag dock se tendenser till sprickor på insidan av skärmen och vågar inte längre stänga locket.

Jag vore väldigt tacksam för lite "steg-för-steg"-instruktioner i hur man byter skal till skärmen.

Antar att det inte tjänar något till att kontakta acer i frågan? Garantin har gått ut, men om detta är välkänt hos dem kanske de kan vara villiga att åtgärda ändå? Är jag för naiv?

Jag tror inte att Acer kommer göra någonting åt din skärm, tyvärr. Men det är väldigt enkelt att byta den själv!

Första steget är att skruva loss två skruvar på undersidan av datorn (gångjärnen sitter fast i dessa, bland annat). Skruvarna är lokaliserade precis brevid de bakre fötterna, under respektive gångjärn (skruvarna sitter på ytan, d.v.s. de är inte försjunkna).

För att få bort det svarta skärm-höljet börjar du med att plocka bort alla gummi-tassar som sitter på insidan av skärmen. Skruva loss alla skruvar under dessa tassar och börja bänd upp plasten. Du kanske måste ta i lite i början; höljet sitter fast i små hakar som kan vara lite knepiga att få loss (se upp med att inte skada några sladdar!).

När du väl tagit bort det svarta höljet kommer du se hur gångjärnen och displayen sitter fast i baksidan av skärmen. Separera skärmen från datorn genom att skruva loss skruvarna som sitter i gångjärnen. För att komma åt undersidan av gångjärnen måste du ta bort plastkåpan med start-knappen och de andra funktions-knapparna. Här finns inga skruvar, bara att börja bända på väl valt ställe.

Nu kommer du se de sista två skruvarna som håller gångjärnen på plats; skruva ur dessa och du bör kunna lyfta ur dem. Åter till skärmen, skruva ur de kvarvarande skruvar som sitter i displayen samt inverteraren (det lilla gröna kretskortet). Ta loss skärm-sladden som sitter i moderkortet (den vita, breda kontakten) och lyft bort displayen. Sista steget är att plocka ur WiFi-antennen som sitter fast med tejp(?) och två skruvar i överkanten av ramen. Förhoppningsvis är skalet nu helt separerat från skärmen, så det är bara att byta ut det och göra om hela proceduren igen!

Jag har skrivit denna text ur minnet, så allt är nog inte helt korrekt. Fråga gärna om det är några oklarheter. Hursomhelst, lycka till!

Permalänk

SJUKT längesen jag läste i tråden.
Min 5020 är tappad i marken och har spruckit på ställen, plasten uppe i högra hörnet på skärmen och längst fram längs kanten.
Går fortfarande, bli för varm dock.

Permalänk
Medlem

Hur mycket märkbar skillnad blir det i snabbhet av datorn om jag uppgradera RAM från 2x512mb till 2x1gb?

Permalänk

Jag skulle trycka in 2x2 direkt, prisskilladen är inte speciellt stor.

Permalänk
Medlem

hittade inga sånna.... ?