Permalänk
Inaktiv

sprickor, värme o konstig hårddisk

Tjena!

Har som många andra här samma problem med sprucket chassi vid gångjärnen... har inte misshandlat datorn under terminen som varit men den har fungerat som en bärbar sådan, dvs. jag har haft den i en väska o tagit med mig den till skolan.

Det som på senare tid börjat oroa mig ganska ordentligt är värmen i datorn - den blir sinnessjukt varm, har installerat ett system-monitorprog som heter sensorview o står dator på 3-4 timmar (vilket den gör om man skriver D-uppsats) är hårddisken 60-62 grader... hela datorn/chassit är svinvarmt o ibland har jag märkt att batteriet blir kokhett oxå.

Garantin på min dator har gått ut för några månader sen, köpte den på datorbutiken - är det nån idé o försöka börja bråka om att få de här grejjerna fixade?

Permalänk
Medlem

Har haft en Aspire 5021 i snart två år och såg denna tråden först nu.
Även jag har skickat in min burk för spräckt chassi (och smält moderkort).

Ser nu de första tecknen på att chassit snart kommer spricka igen...

Vad tror ni man kan kränga 5021 för? (inkl ca två månader kvar på försäkringen)

Visa signatur

PC - CPU: C2D E6600@3.2Ghz | MB: MSI P965 Platinum | RAM: 4x OCZ GOLD 1GB DDR26400-CL5 | Video: Asus Extreme GeForce 8800GTS 640mb PCI-E | HDD: Samsung SP F1 1TB +750GB + SP250GB SATA2 + Iomega SL500GB (EXT) | Optical: Samsung SH-S183A DVD | Chassis: Antec Sonata II | PSU: Hiper 580w | LCD: 22" LGW2252TQ + 19" LG194w | OS: Microsoft Windows Vista Business
Laptop: HP DV3610

Permalänk

Mitt lock har spruckit en gång förut och om det skulle göra det igen så får jag betala det den här gången för garantin har gått ut. Läste lite och Acer tar tydligen 100$ för att laga sånt som sträcker sig utanför garantin. Då hittade jag den här sidan "http://www.acerparts.com" som säljer acer delar. Där kan man köpa ett lock till skärmen för bara 200-300kr. Så om min skulle spricka igen så lagar jag det nog själv, går snabbare och blir billigare. Men då finns också chansen att det går åt pipsvängen om man gör fel ;), men det känns som att det är värt att chansa.

Tänkte höra efter också om det finns nån här som har öppnat datorn och rensat den på damm nån gång? Känns som att det är dags att göra det på min nämligen.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel Core 2 Duo T8300 2.4GHz | 3072Mb DDR2 667 MHz | 250GB HDD | Nvidia GeForce 9500m GS 512mb

Permalänk
Medlem

Efter nästan en månad (fattas 2 dagar) fick jag tillbaka min dator idag. De har bytt CD-spelare, skärm och moderkort. Jag har nu snabbt kollat den och kan konstatera följande:

-Datorn klockar definitivt fortfarande ner efter ett par minuter

-Skärmen fungerar fint men de har inte satt ihop den ordentligt, så det är en liten glipa i nederkanten.

-Den interna mikrofonen går fortfarande inte att stänga av helt.

-CD-spelaren verkar fungera fint.'

Som bonus har jag fått en litem repa på locket osså, inget stort dock.

2 av 4 fel lagade alltså, är det ett bra resultat? Det här är andra gången datorn är inne för reparation. Första gången påpekade jag också mikrofonproblemet men inte heller ersättningsdatorn de skickade mig fungerade detta på. Vad göra nu? Jag har inte mycket lust att sitta utan datorn en månad till..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibjiba
Jag har haft min 5024 i snart ett år och är nöjd med prestandan i sig. Men jag är definitivt missnöjd med alla fel den har och skickade precis iväg den på service; eftersom jag har Acer Advantage ska det gå med prioritet, men tror inte riktigt på det. Speciellt inte efter att jag senast hade iväg min dator på lagning precis efter jag köpt den, sicken dålig kundservice de har...
Allra nöjdast blir jag om jag får en annan modell hem..

Följande fel skrev jag till dem:

-Datorn klockar ner när man använder processorn för mycket / länge. Efter att ha dammsugit luftintag/uttaget lät jag datorn vara avstängd ett par timmar i rumstemperatur och körde sedan Prime95 i normalt läge (inte stresstest). Datorn klockade ner till 800mhz efter 35 minuter.

-Skärmen har börjat glappa så att den låser sig i vissa positioner. Jag måste då flytta den lite upp/ner för att bilden ska fungera igen.

-Den interna mikrofonen går inte att stänga av med Mikrofon på/av i inställningarna. Istället måste jag stänga av Line in för att den ska bli tyst, inte vad jag förväntar mig eftersom jag använder line-in också.

-När CD-spelaren läser kommer det knaster i högtalarna, detta oavsett om den läser musik eller data. Förvisso kan detta felet bero på en felaktig inställning nånstans men är tveksam eftersom problemet hela tiden varit där.

Jag återkommer med resultatet.

Att de tar betalt för att reparera platslitning som för den tidigare postaren är ju helt absurt... Sverker?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oldschool8bit

Tänkte höra efter också om det finns nån här som har öppnat datorn och rensat den på damm nån gång? Känns som att det är dags att göra det på min nämligen.

Jepp, jag öppnade min ACER Aspire 1520 och det var inte så lurigt. Fläkten satt bra till och jag kan lova att det satt riktigt saftiga kakor med damm på flänsarna. I princip var genomströmningen noll.

Men det var ju inte din dator så... En polare blev jävligt inspirerad av mitt lilla tilltag och beslutade sig för att göra samma sak med sin. Han har en ACER 5024. Det var inte lika lätt.

Först och främst fick vi skruva av alla skruvar i bottenstycket.

Efter det lossade vi i tur och ordning knapplisten vid skärmen, skärmen (se upp för sladden till antennen som sitter i skärmen, tror inte att den går att lossa men man kan vika åt sidan lite.) Och sedan tangentbordet. Även det är lite struligt att lossa eftersom det sitter med en strulig kontakt. Men det går.

Se återsår bara en liten lucka uppe till höger innan du är inne vid fläkten. Man kan lossa hela fläkten och plocka ut den.

Vi rengjorde med sprit, tops och dammsugare. Det funkade perfekt även på hans dator även om han inte hade lika mycket damm i sin. Det gjorde ca: 15 grader på processorn och med underklockning så ligger han på ca: 40 grader. 65 grader när han lirar BF2142.

Som sagt är det lite struligt och jag känner inte att jag vill rekommendera det till de som inte är vana att pilla, men det är helt klart värt det eftersom fläkten nu lugnat ner sig rejält.

Visa signatur

What is this? A centre for ants? How are we suppose to learn children how to read if they can't even fit in the building?

Permalänk
Medlem

RAM minne till Acer 5024

Hej

Är det nån som har koll på RAM minne till en Acer Aspire 5024.

Jag vill utöka mitt minne till 2048, men dom minnen som sitter i är så dyra.

Vilka minnen och olika MHz klarar den här datorn. Klarar den av DDR2 fastän det sitter DDR minnen i den nu?

Tacksam för svar av nån som vet för jag har ingen koll alls.

Mvh Erik

Visa signatur

/Erik

Permalänk
Inaktiv

Re: Vilken bios?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beq
Kör bios 1.20, men har haft stora problem med fläkt och värme tills jag undervoltade (vilket jag kraftfullt rekommenderar alla 5024-ägare). Jag har stora problem med att launch manager låser windows xp vid start, vilket gjort att jag funderar på att byta bios. Jag läste att någon tyckte 1.13 var bättre. Vilken bios rekommenderar ni och varför?

Vad använder man för att undervolta?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vilken bios?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brand1bil
Vad använder man för att undervolta?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

What is this? A centre for ants? How are we suppose to learn children how to read if they can't even fit in the building?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte längre bor i Sverige utan ett annat nordiskt land, skrev jag ett email till Acer här i tisdags. Jag beskrev de problem jag haft, att jag redan provat två exemplar av samma modell och de har haft samma fel (se nedan) utan att ha lagats, därför vill jag ha en annan modell. De ringde upp mig efter 10 minuter (sic!) och sa att okej, skicka in datorn till oss så tar vi en titt senast på torsdag. Om deras tekniker hittar samma problem skickar de en annan modell. På onsdagsmorgonen tog de emot datorn men idag på fredagsmorgonen hade fortfarande inget hänt, ärendet stod endast som "mottagen". Ett nytt mail och efter 8 minuter ringde de upp mig och sa att problemet hade blivit verifierat och de skulle skicka ett mail med ny modell till mig. Lite lustigt eftersom status när jag skickade mailet fortfarande var "mottagen" men när de ringt ändrats till "under reparation", så jag undrar om de ens kollat på datorn. Nåja, mailet kom och de skickar en 5112wlmi till mig istället. Allt verkar bättre med den utom grafikkortet X1600 som har 128mb istället för 256mb vilket min 5024:a hade.

Hoppas nu den här datorn blir problemfri när jag får den. Än så länge har Acer här behandlat problemet betydligt bättre än Acer Sverige (där jag hade kontakt med initialerna FF som säkert flera pratat med).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibjiba
Efter nästan en månad (fattas 2 dagar) fick jag tillbaka min dator idag. De har bytt CD-spelare, skärm och moderkort. Jag har nu snabbt kollat den och kan konstatera följande:

-Datorn klockar definitivt fortfarande ner efter ett par minuter

-Skärmen fungerar fint men de har inte satt ihop den ordentligt, så det är en liten glipa i nederkanten.

-Den interna mikrofonen går fortfarande inte att stänga av helt.

-CD-spelaren verkar fungera fint.'

Som bonus har jag fått en litem repa på locket osså, inget stort dock.

2 av 4 fel lagade alltså, är det ett bra resultat? Det här är andra gången datorn är inne för reparation. Första gången påpekade jag också mikrofonproblemet men inte heller ersättningsdatorn de skickade mig fungerade detta på. Vad göra nu? Jag har inte mycket lust att sitta utan datorn en månad till..

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk

Hallå igen. Jag vet att vi har diskuterat det här i tidigare inlägg men orkar inte läsa igenom hela tråden igen. Jag är så trött på värmeproblemet med 5024:an. Under varma sommardagar som denna så kan jag knappt använda den utan att den startar om sig eller hänger sig. Förut brukade den ligga på normala grader men nu är den extremt varm jämt. Det jag undrar är vad som krävs för att acer ska ta in den här datorn och ge mig en annan modell? Måste jag verkligen skicka in den för reparation 3 gånger? Hoppas någon orkar ge mig ett utförligt svar :).

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel Core 2 Duo T8300 2.4GHz | 3072Mb DDR2 667 MHz | 250GB HDD | Nvidia GeForce 9500m GS 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oldschool8bit
Hallå igen. Jag vet att vi har diskuterat det här i tidigare inlägg men orkar inte läsa igenom hela tråden igen. Jag är så trött på värmeproblemet med 5024:an. Under varma sommardagar som denna så kan jag knappt använda den utan att den startar om sig eller hänger sig. Förut brukade den ligga på normala grader men nu är den extremt varm jämt. Det jag undrar är vad som krävs för att acer ska ta in den här datorn och ge mig en annan modell? Måste jag verkligen skicka in den för reparation 3 gånger? Hoppas någon orkar ge mig ett utförligt svar :).

Damma skiten. Tro mig, det hjälper. En varm dag som denna ligger polarens nydammade på ca 40 C.

Visa signatur

What is this? A centre for ants? How are we suppose to learn children how to read if they can't even fit in the building?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibjiba
Eftersom jag inte längre bor i Sverige utan ett annat nordiskt land, skrev jag ett email till Acer här i tisdags. Jag beskrev de problem jag haft, att jag redan provat två exemplar av samma modell och de har haft samma fel (se nedan) utan att ha lagats, därför vill jag ha en annan modell. De ringde upp mig efter 10 minuter (sic!) och sa att okej, skicka in datorn till oss så tar vi en titt senast på torsdag. Om deras tekniker hittar samma problem skickar de en annan modell. På onsdagsmorgonen tog de emot datorn men idag på fredagsmorgonen hade fortfarande inget hänt, ärendet stod endast som "mottagen". Ett nytt mail och efter 8 minuter ringde de upp mig och sa att problemet hade blivit verifierat och de skulle skicka ett mail med ny modell till mig. Lite lustigt eftersom status när jag skickade mailet fortfarande var "mottagen" men när de ringt ändrats till "under reparation", så jag undrar om de ens kollat på datorn. Nåja, mailet kom och de skickar en 5112wlmi till mig istället. Allt verkar bättre med den utom grafikkortet X1600 som har 128mb istället för 256mb vilket min 5024:a hade.

Hoppas nu den här datorn blir problemfri när jag får den. Än så länge har Acer här behandlat problemet betydligt bättre än Acer Sverige (där jag hade kontakt med initialerna FF som säkert flera pratat med).

Ehm x1600 kortet på den datorn är helt ok om du gämför prestandan mot 5024 datorn, desutom är 5112 dualcore så rent prestandamässigt är 5112 mycket bättre än 5024, bussen på detta kort är halverat mot ett som levereras till stationära men ändå bättre enligt mig.
Nackdelen är dock att du får en defekt serie igen, acer har lite problem med att producera felfria produkter.
Skärmen är grusig i gråskalorna, fast om man inte är så petig så är det för övrigt en bra dator.

Permalänk
Medlem

Nu har jag krängt min 5024 för 6000. Det var det bästa jag gjort på länge.

Permalänk
Medlem

6000 är bra...

vart sålde du den? jag måste göra mig av med min om jag inte får FF att inse vilket skitföretag han jobbar för...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan säga mig vad det är för drivrutin som saknas för masslagringsenhet på min 5024 med Vista 64-bit? Har laddat ner alla Acers 64-bitsrutiner och installerat, men det är ändå någon som saknas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
6000 är bra...

vart sålde du den? jag måste göra mig av med min om jag inte får FF att inse vilket skitföretag han jobbar för...

Blocket.

Fick en del skambud men köparen blev nöjd i slutändan. Jag var rätt nöjd med den förutom en del detaljer.
Nu har jag bytt till en mindre, tystare och lättare laptop. Klart att föredra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beq
Är det någon som kan säga mig vad det är för drivrutin som saknas för masslagringsenhet på min 5024 med Vista 64-bit? Har laddat ner alla Acers 64-bitsrutiner och installerat, men det är ändå någon som saknas.

Kan det vara minneskortläsaren kanske?

Permalänk
Medlem

Nån som vet varför min 5024 piper i tid och otid. Kan räcka med att man snuddar datorn för att den skall pipa. Det är samma ljud som uppstår när man stopppar i / drar ur strömmen. Misstänkte glapp men strömmen fungerar ju fint.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

Tycker att fläkten på 5021:an går igång alledes för ofta och för högljutt!
Vad göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sladd55
Tycker att fläkten på 5021:an går igång alledes för ofta och för högljutt!
Vad göra?

Undervolta kanske hjälper att hålla nere temperatur och fläkt litegranna.
Har själv undervoltat min 5024. Men det var så länge sedan, kommer inte ihåg vad som behövs. Pröva söka lite om ämnet.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

Har haft datorn nu sen den kom ut för 2 år sen. Förmodar att den 80gb hårddisken snurrar på 4200rpm.. kan någon bekräfta det?

Nu vill jag köpa snabbare.. är 7200rpm det snabbaste på marknaden för 2.5"?

Shoppingtips?

Permalänk
Medlem

Ett par frågor om Aser Aspire 5022WMLi.

1) Vad är det för intern minnen som sitter i den? Jag vill uppgradera mitt nuvarande 512MB till 1GB.
Jag antar att det är SoDIMM PC2700DDR333, 200pin, stämmer det?
Passar denna:
http://213.115.186.143/ProductDetail.asp?UID={519C33F5-901C-4249-9715-D9BB045E70A6}&artnr=5302517

2) Någon som vet om det trådlösa nätverkskortet fungerar i Vista än?

Permalänk
Medlem

Även mitt lock sprack vid gångjärnet, chansade och beställde ett nytt från acerparts 456 kr inkl frakt och allt. Tog 3 arbetsdaga att få det. Var ganska smidigt att byta, enda krånglet är att all plast är "ihoptryckta" med varndra dvs de sitter ihop även utan skruvar så man får bända och bryta lite för att få isär det. Men nu är datorn som ny, nästan, locket går mycket lättare att stänga än tidigare.

Svar på tidigare frågor i tråden.
Hårddisken snurrar i 4200rpm, minnet kom jag inte ihåg att läsa på men båda sitter under den stora luckan under och är således väldigt lätt att byta.

Hade även tänkte blåsa av fläkten när jag ändå hade isär det men kom aldrig på att man kunde nå den via en lucka på ovansidan så jag gav upp. Tyvärr han jag skruva ihop den innan jag läste om luckan. Men måste man verkligen lossa alla skruvar undertill för att komma åt fläkten?

Permalänk
Medlem

Värmeproblem...

Jag har haft min min första laptop 5024:a utbytt mot en 5112 i en månad nu. Häromdagen kom jag och tänka på att den inte känns så varm och mätte temperaturen. Efter att ha gjort samma test som gav skickade upp 5024:an i 80+ grader ligger den här på 60-70 istället. 5112 har sina problem och Acersupporten har varit urusla som vanligt, men det är i alla fall skönt att slippa att bränna sig på handlederna...

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem

Under natten till igår dog min 5024 antagligen pga värmen den utvecklar, för andra gången på ett halvår. Och den här gången körde jag med RM Clock och upphöjning ibak, har beställt en kylplatta men typiskt nog inte hunnit få den än..

Den här gången har garantin gått ut också och datorn blir inlämnad på felsökning i morgon, dock INTE hos Acer. Får se vad det här kalaset går loss på då... =/

Permalänk
Medlem

Är utbytesmaskien 5112wlmi verkligen likvärdig?

Jag fick min 5024:a utbytt mot en 5112 för en månad sedan. Min 5024:a hade 256 mb minne medan 5112:an endast har 128 mb, i övrigt är de hyfsat likvärdiga tror jag. Men jag har nu provat att spela på 5112:an och blivit besviken. Jag kan ha samma upplösning som jag hade på 5024:an men när jag är i 3D-miljöer med mycket rökpartiklar blir spelet (GTA San Andreas) ospelbart, detta trots att jag sänkt antalet färger. Jag har de senaste gfx-drivrutinerna från ATI. Är det någon annan som har erfarenhet från att spela på 5112:an jämfört med 5024:an?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem

Efter mer än två månaders tjaffsande både med Acer själva och återförsäljaren fick jag helt utan förklaring tillbaka min Acer 5021 reparerad för sprickorna i locket utan några krav på betalning från min sida, detta trots att Acer förklarat att de inte skulle gå med på att ta det som garantireparation och att kostnaden för mig skulle bli nästan 1000:- för att få den åtgärdad.

Gissningsvis har återförsäljaren dragit i några tåtar då jag "hotat" med ARN och annat.

Sålde den för 5000:- direkt vid hemkomst.
Aldrig mera Acer!

Permalänk
Medlem

Hej alla muntra Acer ägare!

Nu har jagt bestämt mig för att göra ett sista dödsryck vad det gäller Acer och närmare bestämt 5024!
Min garanti gick ut för knappt ett år sen, har således snart haft datorn i 2 år, vad jag förstått så kan man försöka häva köpet då den är mindre än 2 år? Mina problem är att den konstant hänger sig och klockar ner sig pga. underdimensionerad kylning, vilket Acer vet om. Är det samma kylningsanordning i 5021 som 5024? Så jag behöver alla tips jag kan få, datorn är köpt från DustinHome som ÅF. Vars kan jag läsa om vilka rättigheter jag som kund har? Ni som varit i kontakt med Acer om detta, era erfaraneheter mottages också tacksamt. Har aldrig varit i kontakt med varken DH eller Acer eller haft den inne på reparation. Vad jag förstått så försöker man reklamera den som DOA då datorn i praktiken inte lever upp till specifikationen? Jag vill inte ha en utbytesdator eller behöva skicka ner den till tyskland ex antal ggr, utan jag vill helt sonika ha pengarna tillbaka, förhoppningsvis inköpspriset på 12400:- men iaf. marknadsvärde :/.

Aja som sagt, all hjälp mottages tacksamt.

EDIT: Vad jag förstår kan man försöka häva via Acer eller ÅF som är DustinHome, vilket är att föredra och mest störst chans att lyckas? Verkar vara ÅF, kan någon bekräfta?

EDIT2: Har nu ikväll samanställt en 40-sidor långt dokument om enbart värmeproblmen från denna tråd som jag tänkte läsa igenom för att få lite "kött på benen" ;P. Vars kan man läsa om lagar, och mina "rättigheter"? ARN, KO?
Så ifall någon annan bestämmer sig för att pröva lyckan, så delar jag gärna med mig av det material jag har.. bara att skicka PM

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Jag gav upp tanken på att få köpet hävt eftersom jag flyttat utomlands. Dock lyckades jag genom att skriva till Acer kundservice få min dator utbytt till en 5112.a, vilket är något bättre men långt i från bra.

Ta kontakt med din ÅF och berätta hur det ligger till. Kontakta även din kommuns konsumentrådgivare, de är mestadels duktiga.

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem

Fick min 5024 utbytt mot en 5112 i mars då jag haft den inne på service 6 gånger och var så trötta på Acer's usla support och tekniker. Hade ingen större tur att få Acer att inse fakta så jag gick via Dustin Home där jag träffade en trevlig säljare som lovade hjälpa mig. Sammanställde min historia som jag mailade till honom, en dag senare så hade han fixat så att jag fick en helt ny dator. Tog en vecka så hade jag den i handen.

5112:an känns mycket bättre, mindre, lättare och blir inte alls lika varm. Visst är den fortfarande lite plastig, men det går att leva med. Har stoppat in en gigabyte minne till i den då det var så billigt och upplever den som riktigt snabb nu. Har inte testat att spela spel på den, men tror inte det är några problem då den inte alls blir så varm som 5024:an blev.

Så mitt råd till er som har problem och fortfarande har garanti kvar, prata med er återförsäljare. Oftast väger deras ord tyngre än ditt eget.

Permalänk
Medlem

akut hjälp

brukar normalt bara bränna dvd-r skivor med imgburn men skulle nu bränna lite vanliga filer på en gammal hedlig cd-r skiva.

Försöker både i xp och i nero men båda säger att skivan inte är tom eller att det inte finns någon skiva i.
Skivorna är tomma och skivorna är i.

Vad beror detta på?