Permalänk
Medlem

Design - Skärmkalibrering

Någonting som ofta glöms bort av designers i midre skala är den stora vikten av en korrekt inställd skärm. Om din skärm är 20% för ljust inställd kommer den grafik du skapar se 20% mörkare ut för alla som har korrekt inställda skärmar. Medans grafiken förmodligen kommer bli oerhört svåröverskådlig för den som har en skärm som är för mörkt inställd.

Jag började tänka mer på detta när min vän lade ut grafik som han påstod hade en ljusblå ton, men som på min skärm var helt vit. Jag såg inte ens någon skillnad när jag lade in den i photoshop och ritade vita sträck på det "blåa".

Frågan är då hur stor skillnad det är på olika skärmar och hur man skulle kunna ställa in sin skärm så den överensstämmer med alla andras skärmar. Jag vet om att det finns små apparater som profesionella designers använder för att kalibrera skärmarna helt perfekt, dessa sätter man helt enkelt fast på skärmen vilken skickar olika färgsignaler till apparaten. Apparaten ser sedan om färgerna är rätt och justerar dessa om någonting skulle vara fel.

Men sådana är väldigt dyra och eftersom jag minns att jag hade ett gratis program som jag har för mig hette "E-color" som gjorde samma sak, bara det att det använde sig av dess användare för att ställa in skärmen på ett väldigt smart sätt.

Jag har även en "auto" knapp som ställer in skärmsorlek och lite kontraster automatiskt på min skärm (HP L1925), men den litar jag inte speciellt mycket på.

Så ni förstår säkert vart jag vill komma.

Hur ska jag göra för att ställa in min skärm till perfektion utan att behöva lägga ut tusentals kronor på hårdvara?

Hur gör du?

Permalänk

Nog har man väl gjort lite grafik till saker och ting genom åren, men jag har då aldrig tänkt på detta. Är det verkligen så viktigt? Det är väl mest om man gör något som är ganska mörkt som blir kolsvart för vissa, men som sagt, jag har aldrig tänkt på detta. Exakt lika för alla kan det nog i vilket fall som helst aldrig bli.

Permalänk

Det går inte att göra utan att använda spindel.. och det kostar som bekant några kronor... Sen vad webb anbelangar så är det lite skillnad mot print.. vid print kör man med distiller, och med färginställningar som sparas via den, och pdfer. Så där är det bara att kounicera med tryckeriet. Men som sagt.. alla professionella som arbetar mot tryck måste ha spindel eller annat externt kalibreringsverktyg. plus gärna arbeta i mac iom det större färgstödet inbyggt i systemet.

På webben fanns det ju nåt som hette webbsäkra förger med förut.. inte lika aktuellt längre, men som ur denna aspekt förenklar lite.
Om man kör mot webben professionellt måste man betänka en massa aspekter, mer än vid tryck och mer än att se "korrekt# återgivna färger. Exempelvis måste man fundera över skilnader mellan hur färger återges på äldre crt, tft osv osv... inte bara på sin egna 20 000 krs skärm. Som visar allt kristallklart... Det hela går in i konceptet usability....

Permalänk
Medlem

När det gäller web så, testar jag alltid på flera olika maskiner för att se att det funkar, samt skickar runt till bekanta och fråga vad det tycker. Vid tryck så bör man använda en sk "spindel" som kalibrerar skärmen. Cap&Design brukar ha tester med sånna ganska ofta .

Permalänk
Medlem

Jag är helt säker på att det finns mjukvara som ordnar detta. Jag har själv haft ett program (e-color tror jag det hette) som fixade detta genom att man fick se på olika färgremsor. Så skulle man kryssa i där färgerna möttes, inte syntes osv osv.

Har någon stött på en liknande mjukvara på senare år? Jag fick för övrigt med det programmet jag använde för några år sedan när jag köpte mitt radeon 9800 grafikkort.

Det är klart det inte kan bli lika för alla, jag menade mer att det skulle bli så lika som möjligt

Permalänk

somna: *vill ha*

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomNa
Jag är helt säker på att det finns mjukvara som ordnar detta. Jag har själv haft ett program (e-color tror jag det hette) som fixade detta genom att man fick se på olika färgremsor. Så skulle man kryssa i där färgerna möttes, inte syntes osv osv.

Har någon stött på en liknande mjukvara på senare år? Jag fick för övrigt med det programmet jag använde för några år sedan när jag köpte mitt radeon 9800 grafikkort.

Det är klart det inte kan bli lika för alla, jag menade mer att det skulle bli så lika som möjligt

Det är inte alls samma sak.. det gör man för att se så att det ser ok ut för dig, men det har inget att göra med hur det egentligen set ut.

Permalänk
Medlem

Jo. Det har det faktiskt. Du har inte testat ett sådant program antar jag, det blir självklart inte lika exakt som med en spindel. Men Iaf bättre.

Permalänk

Alltså.. du kan ju kalibrera hejvillt, men så länge det bara är dina egna ögon som bedömmer resultatet så kan man inte lita alls på hur det blir.. det är vad jag försöker säga.. Om man bara gör ett par webbsidor så är det la ok antar jag, men sitter man o gör saker för print som ska tryckas så är det helt uteslutet.

Permalänk

Björn har helt rätt. det beror så mycket på vilken typ av belysning du har där du sitter om du ska kalibrera "manuellt". Med hårdvarukalibrering får du en riktig kalibrering. Det går att ställa in kontrast och så manuellt. Men för en riktig färgkalibrering är det hårdvarukalibrering som gäller. Så att "ställa in din skärm till perfektion" kan du lägga på hyllan. Du kan få en skaplig kalibrering, men att jämföra det med LaCie'n jag sitter med på jobbet. Knappast.

Which reminds me...

*kalibrerar*

Permalänk
Medlem

Hehe

Om det programmet skulle vara bra gjort borde det fungera rätt väl faktiskt. Det utgick inte från vad jag tyckte såg bra ut utan ifrån vad som skärmen visade mig fel. Tex, det kom fram en övertonad färgremsa med färgen blå. Då fick jag "visa" datorn vart färgremsan blev totalt svart. Dvs, vart skärmen visade totalt svart. Då räknade programmet ut vart den egentligen borde ha blivit svart och ställer in skärmen därefter. Sen får man göra testet igen för att se att allt blev rätt. Därefter med de andra två grundfärgerna och några andra tester.

Visserligen, som ni säger, det blir ju knappast helt perfekt. Självklart inte. Men det som avskräcker mig är om jag under alla dessa år skulle ha vant mig vid en skärm som är allderles för ljus eller kanske visar en gul ton jämt och ständigt.

Jag ska anstränga mig ännu mera för att leta på ett sådant program senare. Jag återkommer.