Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
En annan sak jag tänkte på är hur det är med Linksys routern och dess mjukvara. Går det att ställa in obegränsat antal filter/regler osv ?

Linksys firmware är en bästa jag sett. Vet inte om det finns obegränsat med regler, men det borde det nästan göra. Enormt många om inte annat.

Dessutom är den släppt under GPL.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broix
Men borde du inte titta efter routers som klarar närmare 200mbit throughput ?

En 100mbit FD lina vill man ju gärna nyttja maximalt om man har tillgång till det

det tycker jag låter som en lysande del! now we talking! några tips? inte för dyr...men jag lägger ju hellre 3000-4000 på en router som håller i flera år än en gardeobsdata som står och brummar med fula sladdar som jag måste dra...ni har gissat rätt...är inte så bra på sånt...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
det tycker jag låter som en lysande del! now we talking! några tips? inte för dyr...men jag lägger ju hellre 3000-4000 på en router som håller i flera år än en gardeobsdata som står och brummar med fula sladdar som jag måste dra...ni har gissat rätt...är inte så bra på sånt...

Du måste dra lika många sladdar till en sån som till en router.. att de låter kan väl vara sant om man vill hålla ner priset (inte byta nätagg tex), men hållbarheten är det inget fel på. Den enda del som behöver vara i rörelse är ju PSU-fläkten.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

ok....saken är den att så slipper jag dra sladd in i en gardeob och hålla på att göra hål. Sladd från uttaget (har via telejacket nu) i halen har jag ju alltid haft in till mitt rum, så det är lungt om jag fortfarande kunde ha det så.
...men hade ni några tips på router som klarar 200mbit throughput? Kommer kanske köpa en sån endå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
...men hade ni några tips på router som klarar 200mbit throughput? Kommer kanske köpa en sån endå...

Kanske en Cisco PIX av lite kraftigare modell, typ en PIX-515E. (Den lär väl inte vara helt ljudlös dock.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Kanske en Cisco PIX av lite kraftigare modell, typ en PIX-515E.

Kostnad för den är ?....

Finns det något att hitta på denna hemsida tro ...

http://www.blackbox.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
Kostnad för den är ?....

Hm.. var visst lite dyr ändå... Hittade en på ebay för 42 papp..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
Kostnad för den är ?....

Finns det något att hitta på denna hemsida tro ...

http://www.blackbox.com/

PIX 515E har "bara" 188Mbs i prestanda.

Priset börjar på 17000kr + moms för den minsta modellen.

Finns hos dustin: www.dustin.se

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

måste ju finns billigare än dom två ...med mer än 100Mbit i troughtput...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
måste ju finns billigare än dom två ...med mer än 100Mbit i troughtput...

Hittar du nått bra får du gärna säga till. Jag tror fortfarande på "garderobsdatorn". Man kan ju som sagt även bygga sig nått litet med mini-ITX eller en Soekris/PC-104 el.motsv. vilka inte kräver fläktar som låter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Stämmer i och för sig inte till hundra procent, RV042 har även klenare processor.

Jag skulle bara rekommendera RV082 för att "vara säker" att det verkligen snittar ~80MiB/s through-put. RV042 och RV082 ska tydligen ha samma prestanda dock, men man vet ju aldrig.

Voila! Där har vi svaret...

Dear Valued Linksys Customer,

Thank you for contacting Linksys Customer Support.

The difference is the number of ports. The RV042 has 4 ports and the
RV082 has 8 ports. More information www.linksys.com.

If you have further questions, please contact us by phone or send us an
email, so that we may further assist you.

Sincerely,

....sååååå...det blir alltså en RV042 för att med lätthet som GunnarD sa kunna pressa upp den i 100 Mit throughput..

föresten ...denna ...

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=5806972428

är det en router...? Funkar den för mig?
tack för alla ideér och bollplank...
men nu är det klart!

beställer den idag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
beställer den idag!

Återkom gärna med lite egna testresultat sedan. Verkar finnas flera som är intresserade här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
Voila! Där har vi svaret...

Dear Valued Linksys Customer,

Thank you for contacting Linksys Customer Support.

The difference is the number of ports. The RV042 has 4 ports and the
RV082 has 8 ports. More information www.linksys.com.

If you have further questions, please contact us by phone or send us an
email, so that we may further assist you.

Sincerely,

....sååååå...det blir alltså en RV042 för att med lätthet som GunnarD sa kunna pressa upp den i 100 Mit throughput..

föresten ...denna ...

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=5806972428

är det en router...? Funkar den för mig?
tack för alla ideér och bollplank...
men nu är det klart!

beställer den idag!

vad tror du om den maskinen från ebay...är det något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
vad tror du om den maskinen från ebay...är det något?

Technical Specifications Processor: 300-MHz Intel Celeron Processor

Den har ju motsvarande processor som en hyffsad "garderobsdator" så den borde nog vara tämligen potent. Ska du inte köra krypterat VPN så klarar den troligtvis "wire speed", dvs. 100 Mbps full duplex. Nypriset på Dustin ligger på 10500kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS

Technical Specifications Processor: 300-MHz Intel Celeron Processor

Den har ju motsvarande processor som en hyffsad "garderobsdator" så den borde nog vara tämligen potent. Ska du inte köra krypterat VPN så klarar den troligtvis "wire speed", dvs. 100 Mbps full duplex. Nypriset på Dustin ligger på 10500kr.

och det är en router? Som alltså klarar 100 Mbit mellan WAN-LAN...eehh ja för
3 692,00 SEK som den kostar enligt forex.se exkl. frakt så känns det som en bra "investering"!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
och det är en router? Som alltså klarar 100 Mbit mellan WAN-LAN...eehh ja för
3 692,00 SEK som den kostar enligt forex.se exkl. frakt så känns det som en bra "investering"!

En "riktig" router är det väl inte (om man inte inom begreppet "router" även innefattar diverse små D-link-grunkor). Det är väl snarare en "bredbandsdelare"/brandvägg. Den klarar ju iaf att NAT:a burkar samt att den har väldigt avancerade funktioner för att köra krypterat VPN, brandvägg etc. Jag skulle faktiskt inte ha något emot att ha en sådan att leka lite med själv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
En "riktig" router är det väl inte (om man inte inom begreppet "router" även innefattar diverse små D-link-grunkor). Det är väl snarare en "bredbandsdelare"/brandvägg. Den klarar ju iaf att NAT:a burkar samt att den har väldigt avancerade funktioner för att köra krypterat VPN, brandvägg etc. Jag skulle faktiskt inte ha något emot att ha en sådan att leka lite med själv...

men jag kan använda den som router? (alltså funktionen att jag kan få ett fast IP av min ISP och sen att den kan dela ut flera interna som också kan ta sig ut på nätet) Eller har jag missuppfattat?

...ja bara att det klarar 100Mbit mellan WAN-LAN gör mig helt varm mellan fingrarna..;-). det kan betyda att jag definitivt kan släppa tanken om garderobsdata...även fast det verkar som en mer framtidssäker variant...

den verkar dock inte ha så många portar vilket e lite trist...vad kan man göra åt det ifall det kommer folk förbi och vill koppla in sin bärbara osv osv...

http://www.comstarinc.com/cisco/cisco%20images/PIX-506E-REAR....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
men jag kan använda den som router? (alltså funktionen att jag kan få ett fast IP av min ISP och sen att den kan dela ut flera interna som också kan ta sig ut på nätet) Eller har jag missuppfattat?

...ja bara att det klarar 100Mbit mellan WAN-LAN gör mig helt varm mellan fingrarna..;-). det kan betyda att jag definitivt kan släppa tanken om garderobsdata...även fast det verkar som en mer framtidssäker variant...

den verkar dock inte ha så många portar vilket e lite trist...vad kan man göra åt det ifall det kommer folk förbi och vill koppla in sin bärbara osv osv...

http://www.comstarinc.com/cisco/cisco%20images/PIX-506E-REAR....

En router är egentligen en sak som tar emot ett IP-paket, tittar "vart det ska" och sedan väljer vilken väg det ska skickas (vilket interface det ska ut på). En normal "bredbandsdelare", vilket många lite felaktigt kallar för "router" har bara två interface (WAN, LAN + ev integrerad switchmatris) att välja på så det blir inte mycket till "routing". Men ja - du kan använda den att dela ut internet till datorer med hjälp av NAT-funktionen (adressöversättning) + inbyggd DHCP klient/server. Det du sedan gör för att koppla in flera datorer är att först koppla WAN-interfacet till din internetuppkoppling och sedan ansluta en vanlig switch, med valfritt antal portar, i LAN-uttaget på PIX:en. I den switchen kan du sedan koppla en trådlös accesspunkt (eller helt enkelt välja en switch med inbyggd AP).

Permalänk

En firewall / router frân D-LINK som verkar klara 100 Mbit/s:
DFL-300 SOHO VPN Firewall/Router

http://www.dlink.com/products/resource.asp?pid=66&rid=316&sec...

Koppla in en gigaswich till den sâ har du full speed pâ det lokala nätet samt 100 Mbit ut pâ internet. Sâ slipper man köra mjukvarubrandvägg dessutom...

Att den klarar 100 Mbit/s antar jag att dem menar när de skriver. (saxat frân länken)

"100Mbps performance with simultaneous advanced firewall rules"

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
En router är egentligen en sak som tar emot ett IP-paket, tittar "vart det ska" och sedan väljer vilken väg det ska skickas (vilket interface det ska ut på). En normal "bredbandsdelare", vilket många lite felaktigt kallar för "router" har bara två interface (WAN, LAN + ev integrerad switchmatris) att välja på så det blir inte mycket till "routing". Men ja - du kan använda den att dela ut internet till datorer med hjälp av NAT-funktionen (adressöversättning) + inbyggd DHCP klient/server. Det du sedan gör för att koppla in flera datorer är att först koppla WAN-interfacet till din internetuppkoppling och sedan ansluta en vanlig switch, med valfritt antal portar, i LAN-uttaget på PIX:en. I den switchen kan du sedan koppla en trådlös accesspunkt (eller helt enkelt välja en switch med inbyggd AP).

ok. tack för den mkt braiga förklaringen...klarnar mer och mer vad jag ska eftersöka i denna djungel..

tips på switch med inbyggd AP? (den måste ju också ha 100Mbit troughtput isåfall...nää...nu blev allt krångligt...annars blir det flaskhals...nää huuu vad krångligt) LÄnk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
tips på switch med inbyggd AP? (den måste ju också ha 100Mbit troughtput isåfall...nää...nu blev allt krångligt...annars blir det flaskhals...nää huuu vad krångligt) LÄnk?

De flesta switchar brukar klara bra throughput om de inte är väldigt kassa. Det man ska titta efter i switcharnas produktbeskrivningar är uttryck som "wire speed" och "non-blocking", vilket innebär att switchen klarar att växla data i maximal hastighet på alla portar samtidigt. Det är iofs sällan man behöver detta som hemmaanvändare. Jag skulle köpt en separat switch och AP för att få det så modulärt som möjligt. Allt-i-ett-produkter brukar oftast hålla en lägre kvalitet.

Permalänk
Medlem

Använd en server med linux operativsystem gjort för att routra, eller rättare sagt jobba som htpc och brandvägg!

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frekke
Använd en server med linux operativsystem gjort för att routra, eller rättare sagt jobba som htpc och brandvägg!

vilket linux dist är bäst för att använda och routa bandbredd med då tycker du?

Permalänk
Avstängd

nej nej kör bsd! m0n0wall

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

OpenBSD .. fast det är nog bättre att lira med m0n0wall om man inte har pillat så mkt bsd och liknande tidigare.

/H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frekke
Använd en server med linux operativsystem gjort för att routra, eller rättare sagt jobba som htpc och brandvägg!

Ja, HTPC är det första jag tänker på när jag tänker på routing.

För övrigt så är m0n0wall ett bättre alternativ. Om man nu vill köra Linux så är väl IPCop en av de bättre distarna.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

en pix 506e är ingen höjdare.
en sån köper du om du vill ha IDS å massa såna grejer, men då okmmer den inte klara några högre hastigheter ändå...

själv har jag en cisco 2811 men den är väl lite dyr.
va är det för fel på exempelvis en linksys wrt54gs? den kan du ju köra linux på å allt..

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
en pix 506e är ingen höjdare.
en sån köper du om du vill ha IDS å massa såna grejer, men då okmmer den inte klara några högre hastigheter ändå...

själv har jag en cisco 2811 men den är väl lite dyr.
va är det för fel på exempelvis en linksys wrt54gs? den kan du ju köra linux på å allt..

nu hänger jag inte riktigt med...vad ska jag med en linksys wrt54gs till? den har väl inte 100Mbit troughtput?

eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

va ska du med en pix till den har ju inte 100Mbps FD throughput?

min 2811 klarar inte ens 8Mbps när jag slänger på lite fräcka grejer så som CBAC å NBAR.
motsvarande funktioner finns på PIXen och den kommer inte heller klara i närheten av 100Mbit om du vill göra någonting kul med den.
och du vill väl göra någonting kul med den, varför köper man annars en pix?

summa summarum. vill du ha något billigt, köp en linksys och kör linux på den, funkar bra och är billigt som satan
vill du ha något dyrt, fräckt och långsamt köp en cisco.
vill du ha något lagom dyrt, ganska ofräckt, jävligt kompetent och grymt snabbt så köp en pc

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Köp en Cisco 2621 med fast ethernet interface så behöver du inte oroa dig.. iofs kommer du tappa prestanda om du slänger på ACL junk o sånt.. men rent routingmssigt hänger den med....

En pix har visst 100Mbps throughput, det handlar bara om hur _stor_ pix du köper...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler