Permalänk
Medlem

lite newbeee på detta...mem Pix...vad betyder det?

och vad kostar en Cisco 2621?

länk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
lite newbeee på detta...mem Pix...vad betyder det?

och vad kostar en Cisco 2621?

länk?

Cisco Pix är en hårdvaru brandvägg. Den minsta klarar 60Mbps throughput.

En 2621 kan du nog köpa på Dustin för en billig peng.. Fast tror det är End-of-life på 2621'orna. 2821 kanske dom heter nu...

http://www.cisco.com/en/US/products/ps5880/index.html

Dustin hade tydligen kvar 2621XM routrar i lager. Runt 17000:- för dom billigaste med IOS.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Cisco Pix är en hårdvaru brandvägg. Den minsta klarar 60Mbps throughput.

En 2621 kan du nog köpa på Dustin för en billig peng.. Fast tror det är End-of-life på 2621'orna. 2821 kanske dom heter nu...

http://www.cisco.com/en/US/products/ps5880/index.html

Dustin hade tydligen kvar 2621XM routrar i lager. Runt 17000:- för dom billigaste med IOS.

ok...nja...känns ju lite dyrt då va för en hemmaanvändare...som du kanske förstår...
men det måste ju finnas billiagare som klarar precis 100 eller mer thoughput tycker man...varför ska 100 vara en sån magisk siffra och komma över...?!

Permalänk
Medlem

100 är ingen magisk siffra. dom flesta av dom burkarna klarar inte mer än 10 om du slänger på tunga funktioner (exempelvis NBAR)
i en 261x sitter den en 40Mhz RISC CPU. hur tror ni den står sig mot en P4 på 3GHz?
och nej, i såna här billiga maskiner finna det inga ASICar som snabbar upp.

ska du klara 100Mbps så köp inte Cisco då det blir tokdyrt.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

ok...saken e den att jag inte kommer köra massa regler på routern (kanske inte var du menade) ...ska bara vara "raka rör" (kommer köra mkt p2p; och där ladda filer från många olika ställen samtidigt; alltså massa sessioner elr vad det heter)...syftet är egentligen bara att kunna ta vara på min enda IP adress på ett vettigt sätt samt att få lite Tp portar som man kan stoppa in dels datorer för ett eventuellt lan, dels nätverkshårddiskar.

Permalänk
Medlem

Pc med OpenBSD är mitt tips... både säkerhet o fart. köp vettiga nätverkskort, Intel serverkort eller liknande, så slipper du lasta CPU'n så hårt.

Det du försöker säga är att du ska köra BitTorrent och DC på 100Mbps full duplex. Hoppas du har en fet pc då. För BT tar ner vilken PC som helst om du har lite fart...

BT kör sjukt mycket sockets mot diverse ställen så du vill nog ha en PC som router.

Har för mig att man kunde routa 10Mbps FDX utan problem med en 486'a o vettiga kort... så vilken PIII'a som helst klarar 100Mbps bara routing. Kompisens Celeron 2,6Ghz klarar 100Mbps VPN...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

jo du har rätt...det är det ena av dom två prog. jag ska köra...det är ett direkt connectande program om man säger så...;-)

så då rekomenderar du alltså en vanlig data med inter server kort i ja. jo jag tror det lutar mot det...

Permalänk
Medlem

Ja, det är det billigaste. Inte det snyggaste men klart billigaste. Men har man en vettig brandvägg så hanterar den NAT rätt.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

medhåll.
en pc är en bra lösning.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

pc blir det...om det såklart inte dyker upp någon router hastigt och plöstligt som klarar 100 Mbit++++ troughtput

föresten vad ska man med två wan portar till? Hur kopplar man det rent fysiskt om man har ett Ethernet jack där det kommer 1 TP kabel ifrån?! bara undrar...kanske tänker helt fel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
föresten vad ska man med två wan portar till? Hur kopplar man det rent fysiskt om man har ett Ethernet jack där det kommer 1 TP kabel ifrån?! bara undrar...kanske tänker helt fel...

Du måste ha 2 jack om bägge skall vara kopplade mot "Internet".

På min RV082'a så kan man använde WAN2 som ett "riktigt" DMZ nät om man inte har behov av 2st internet linor.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Du måste ha 2 jack om bägge skall vara kopplade mot "Internet".

På min RV082'a så kan man använde WAN2 som ett "riktigt" DMZ nät om man inte har behov av 2st internet linor.

två WAN gör sig alltså bäst om man har internet från två olika ISP?
Vad är DMZ bra till?, och varför finns det inte på båda portarna...är det att föredra och "stoppa in" Internet där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
[B]två WAN gör sig alltså bäst om man har internet från två olika ISP?/B]

Om man tänker på redundanse ja, vill man bara slå ihop bandbredden från 2 linor så kan det vara samma ISP.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
Vad är DMZ bra till?, och varför finns det inte på båda portarna...är det att föredra och "stoppa in" Internet där?

Anledningen till att det inte finns på bägge portarna är att man "måste" ha en WAN port (iallafall bra att ha en sådan. ).

Ett riktigt DMZ ser ut så här:

"Internet" <-> firewall <-> DMZ <-> firewall <-> LAN

Oftast är det en firewall med minst 3st interface.

Servrar som skall accessas från "internet" ställer man på DMZ och öppnar portar från "Internet" till den maskinen på DMZ. Blir en maskin på DMZ hackad så kommer den inte år LAN'et eftersom där hindrar nästa brandvägg.

Den som "bredbandsdelare" typ D-Link's DI-604 kallar DMZ innebär att man öppnar alla portar in till en maskin på insidan/LAN'et, blir då den maskinen hackad så har den full tillgång till maskinerna på insidan/LAN'et.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
jag kör en p2 350mhz passivt, 150w nätagg som körs passivt, och en 32mb CF kort som hd. Använder m0n0wall. Har lätt en throughput över 100mbit

m0n0wall burk blir billigaste och bästa lösningen

vad menar du med passivt på både nätagg och prolle?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
vad menar du med passivt på både nätagg och prolle?

Han syftar nog på kylningen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

ok..

vad tror ni om någon av dessa kort i min garderobsdator (som kommer agera router till min 100/100 anslutning)

http://se.pricerunner.com/computing/components/network-cards/...

eller tror ni det räcker med vad jag har idag...P3 500, 128 Ram..

http://www.webhallen.com/prod.php?id=50353 och 2x http://www.webhallen.com/prod.php?id=23637

Permalänk
Medlem

Sök på Tradera eller ebay efter Intel pro. Jag fick ett Intel pro 100 s för 76:- och ett Intel pro dual server adapter (vet inte riktigt vad det heter, men det är ett Intel Pro med två portar) för lite mer men inte över 100:-.

Även 3Com är bra grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Sök på Tradera eller ebay efter Intel pro. Jag fick ett Intel pro 100 s för 76:- och ett Intel pro dual server adapter (vet inte riktigt vad det heter, men det är ett Intel Pro med två portar) för lite mer men inte över 100:-.

Även 3Com är bra grejer.

så...min konfiguration räcker inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
så...min konfiguration räcker inte?

Den duger "utmärkt",

var väl snarare att han kanske tänkte att du inte skulle behöva köpa intel-kort nya för dyra pengar då man kan köpa dom betydligt billigare begagnade.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Hum...hur är det med vad en garderobsdator klarar av? Jag har en P3 450 som snurrar i 300Mhz och sen smoothwall till en Sunet 10/10 lina. Det funkar jättebra, även torrent. Men En P3 500Mhz klarar den torrent och 100/100 verkligen?

Permalänk
Medlem

Jag har en RV042 jag med, 100mbit är inga problem iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph1ber
Jag har en RV042 jag med, 100mbit är inga problem iaf.

fast det är skillnad att komma upp i 80-90 Mbps troughtput som GunnarD säger sig göra med sin RV082 och fulla 100 Mbit...

Han kommer ju upp i 10-11MB/s = 80-90Mbit enligt honom själv...
100Mbit = 12.5MB/s

och precis som en 10/10 uppkoppling från tex BBB så får man ju oftast om inte alltid ut just 10/10 (ibland mer) eftersom det är liten annan teknik än tex xDSL där man talar om "upp till" när man säljer in tjänster..

så har man 100Mbit så har man alltså verkligen det (ser konstigt ut ser jag och då vill man ju kunna unyttja varende liten söt bit!
så....

Permalänk
Medlem

I mitt fall vet jag inte om min RV082 är flaskhalsen, det kan ju vara någon annanstanns i förbindelsen mellan mina datorer.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
fast det är skillnad att komma upp i 80-90 Mbps troughtput som GunnarD säger sig göra med sin RV082 och fulla 100 Mbit...

Han kommer ju upp i 10-11MB/s = 80-90Mbit enligt honom själv...
100Mbit = 12.5MB/s

och precis som en 10/10 uppkoppling från tex BBB så får man ju oftast om inte alltid ut just 10/10 (ibland mer) eftersom det är liten annan teknik än tex xDSL där man talar om "upp till" när man säljer in tjänster..

så har man 100Mbit så har man alltså verkligen det (ser konstigt ut ser jag och då vill man ju kunna unyttja varende liten söt bit!
så....

Nu är det ju "upp till" ändå, men just av den anledningen att den totala bandbredden till huset (eller på vilken nivå BBB nu delar upp det) garanterat är rätt väl överbokad...
Dvs om alla i huset skulle börja tanka samtidigt skulle det definitivt inte gå i 100 Mbit/s för dem... utan mycket mindre... Man får definitivt inte några garanterade 100 Mbit/s för de priser som BBB har...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Nu är det ju "upp till" ändå, men just av den anledningen att den totala bandbredden till huset (eller på vilken nivå BBB nu delar upp det) garanterat är rätt väl överbokad...
Dvs om alla i huset skulle börja tanka samtidigt skulle det definitivt inte gå i 100 Mbit/s för dem... utan mycket mindre... Man får definitivt inte några garanterade 100 Mbit/s för de priser som BBB har...

nä, det har du rätt i...jag antar (farligt att anta ) att GunnarD testar sin uppkoppling när man kan anta att det inte är så många i huset som sitter och tok tankar...mitt på natten tex..

kan ju vara fel

en sak är ju säker dock...din bandredd som abonnent på BBB LAN tjänst är betydligt mer garanterad än om du skulle vara det på deras ADSL tjänst

Permalänk
Medlem

Netgear RP614 V3 klarar väl 90MBit??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Netgear RP614 V3 klarar väl 90MBit??

alltså inte tillräckligt isåfall ...;-)

Permalänk
Medlem

min pentium 133 mhz med 64 mb i ram klarar av att routa ca 40 mbit med diverse regler och packet mangeling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
min pentium 133 mhz med 64 mb i ram klarar av att routa ca 40 mbit med diverse regler och packet mangeling.

då borde min P3.a 500, 128 MB ram klara 100 lätt utan några speciella regler...

Permalänk
Medlem

Det är nog i praktiken omöjligt för dig att komma upp i 100 Mbps. Får du 90 Mbps så kan du vara nöjd.