Permalänk
Medlem

Räddning, brunnen komponent

En kompis dator pajade, plötsligt startade den inte och det luktade bränt från den. Här är den troliga orsaken:

Det är ett lite äldre abit moderkort och skadan sitter vid firewire-kopplingarna tror jag.
Finns det någon möjlighet till räddning genom att löda dit en ny komponent? I så fall vilken sorts komponent är det, det är förmodligen samma som den röda pilen pekar på?

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Medlem

Ser ju rätt så skadat ut över själva kretsen eller vad man ska kalla den.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk

Skicka ett mejl till abit och se vad de säger, ser ju inget vidare ut det där. Alltid värt ett försök.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Grejen ovanför den röda pilen har ju också smält, det är nog lika bra att skaffa ett nytt moderkort, saker och ting går oftast inte sönder av sig själva.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

Exakt, det är ju inte säkert att det var nåt fel på just prylarna som brann upp. Det kan ju vara nånting annat som orsakade dem att överbelastas. Och isåfall kommer ju det bara att brinna igen om du byter..

Ett mytt moderkort kostar inte många hundringar.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Japp, ett nytt kort är beställt. Jag tror inte grejen ovanför röda pilen har smält, det blev lite konsigt med ljuset när jag fotade. Är det någon som törs gissa vad det är för typ av komponent? Det är nog mest av kuriosaintresse jag frågar, jag förstår att felet egentligen kan ligga nån annan stans.

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Medlem

Läs vad det står brevid dem, står det R och ett nummer så är det ett motstånd.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB