Apple lanserar Macbook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Kommer köpa PC laptop med nu. Får man i alla fall ett vettigt grafikkort för det priset. Det hån till grafikkort apple stoppat i den gör den totalt ointressant utom för dom som jobbar i office.

Tror du Intel tillåter Apple använda något annat än Intels grejer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Tror det när jag ser det, eller iallafall läser det från någon som haft en rimlig chans att testa

Jag vet ej hur det funkar men, grafikorten är inte lika kraftiga till MAC OSX baserade datorer men dom funkar ändå grymt bra som Sidde säger.

Jag kan inte säga till 100% säkerthet att det är så men på de mac:arna jag ägt och mina vänner äger så flytter allt jag ser utan problem och de har inget bättre än X700 eller vad det nu sitter i nu förtiden

Skulle gärna köpa en om jag hade pengar till det också(måste ju ha en bra speldator som är XP baserad p.g.a alla spel kommer till PC )

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Ser inte speciellt snygg ut, pillra bort dekalerna på valfri svart bärbar och du har en macbook.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Om den svarta hade kostat lika mycket som den billigaste vita hade det varit ett solklart köp.. Fan vad snygg den är.. usch, jag får ångest!

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Tror du Intel tillåter Apple använda något annat än Intels grejer?

Det sitter ju ATI X1600 i storebröderna så varför inte?

Nej för mig kan jag inte motivera ett köp med det grafikortet. Om jag bara ska sitta i office kan jag få en PC Laptop för under 10K som funkar minst lika bra. Lägger inte över 2000 kr bara för att köra OSX och för designen.

Nån som hört ngt om Merom (Core 2 Duo) kommer leta sig till Mac sidan också? Bättre att vänta tills dess med ett köp om den gör det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Köp en pc o STFU då!

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk
Avstängd

som vanligt får man inte ifråga sätta Apple...

Permalänk
Medlem

Va och kollade på den idag i en Apple Store.

Snygg? O ja.
Vill ha faktor? Mycket hög.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att det skulle bli ett jävla liv om den svarta bara fanns i 1.83

Tänk nogger black + förrvirrad tant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
som vanligt får man inte ifråga sätta Apple...

Gör jag konstant idag. I och med bytet är mac inget annat än en OEM maskin ala dell, HP etc i lyxförpackning med annat os. Eftersom mac nu även hanterar windows är det inte längre "Alternativet" Som det var innan. Virusmakarna som är vana vid att skriva för X86 lär inte få svårt att ställa om sig heller och med större intresse för mac så följer virus strömmen med. RIP eran då mac var en säkrare platform.

Permalänk
Medlem

Mor5ives: Tror det var så sent som förra fredagen då Apple var tvungen att gå ut med fixar/patchar för 30 olika säkerhetshål i både OSX och Quicktime... tiden är definitivt förbi...

Permalänk
Avstängd

oj, har inte ens tänkt på det. Går det att läsa om sådana uppdateringar någonstans i stil med Windowsupdate?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
som vanligt får man inte ifråga sätta Apple...

Jodå - men får ju gärna ha lite på fötterna och inte komma med rent imbecilla och lögnaktiga kommentarer som vissa i tråden

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem

hur kan någon tycka att den är dyr? det är jhu ett galet bra pris

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Gör jag konstant idag. I och med bytet är mac inget annat än en OEM maskin ala dell, HP etc i lyxförpackning med annat os. Eftersom mac nu även hanterar windows är det inte längre "Alternativet" Som det var innan. Virusmakarna som är vana vid att skriva för X86 lär inte få svårt att ställa om sig heller och med större intresse för mac så följer virus strömmen med. RIP eran då mac var en säkrare platform.

Linux och BSD har körts på x86 i över tio år och det har inte kommit mycket virus till de plattformarna.

En del operativsystem är nog helt enkelt lättare att skriva virus till.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Linux och BSD har körts på x86 i över tio år och det har inte kommit mycket virus till de plattformarna.

En del operativsystem är nog helt enkelt lättare att skriva virus till.

Notera att en promille av alla datorer kör dessa OS. OS X har inte mycket chans mängdmässigt mot windows heller men är bra mycket större än Linux och BSD. Apple ökar stadigt pga intresset parallet med deras musikframgångar så det är logiskt att virusmakarna öppnar ögonen för OS x nu istället för att prioritera Linux.

Permalänk
Medlem

SÅ jäkla fin, från http://www.appleinsider.com/article.php?id=1748 :

ruskigt snygg:

riktigt fin skärm:

så rent, o läckert tangentbord

ir:

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det är kul hur vissa klagar på ALLTING nytt, oavsett hur billigt/dyrt/snyggt/fult/snabbt/långsamt det är, så finns det vissa som älskar att leta fel, oavsett tillverkare.

Hursomhelst, jag tycker det är ett bra pris. 9795,- med CSN för den enklaste. Det är ju inte dyrare än iBooken och då är allt bättre. Dessutom är det ju värt en hel del att få köra OS X istället för Windows eller t o m Linux. Och ni som klagar på grafiken, nog fungerar det bra i Mac mini? Varför då inte i en MacBook?

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

tycker dom borde göra macbookpro i svart oxå. fan vad snygg den lilla rackaren är. Man tycker ju dock dom kunde lagt in x200 i alla fall. gma950 suger hyfsat hårt. Räcker iofs till iom att man inte spelar på en 13,3" skärm men iaf.
Hade jag haft 25k hade jag köpt macbookpro 17" direkt (om den var svart)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.intel.com/products/chipsets/gma950/

tycker det verkar helt OK för ett grafikchip. Skulle jag köpt en bärbar mac hade jag ändå inte spelat. Så det viktiga för mig är att den kan köra två skärmar samtidigt, har TV-out, DVI, VGA och att den pallar hög upplösning på output skärmen. Sen skadar det inte heller om grafikkortet har lite hjälp för filmer och liknande. vilket detta kortet hade lite få funktioner för. Dock inte så mycket.

Tycker helt klart att denna maskinen är attraktiv! ska kanske köpa en!

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som tycker den vita är snyggast?

Tur jag har en billig smak :D:D

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Märkliga knappar på tangentbordet bara.

Föresten hur presterar grafikkortet i spel?
Far Cry och Quake 4 känns lite overkill, men hade varit skoj att kunna spela Civilization 4 och Heroes of Might and Magic 5 på den om grafikkortet pallar med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Gör jag konstant idag. I och med bytet är mac inget annat än en OEM maskin ala dell, HP etc i lyxförpackning med annat os. Eftersom mac nu även hanterar windows är det inte längre "Alternativet" Som det var innan. Virusmakarna som är vana vid att skriva för X86 lär inte få svårt att ställa om sig heller och med större intresse för mac så följer virus strömmen med. RIP eran då mac var en säkrare platform.

Tycker den ser ut som en Dell gammal modell

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Man kan väl köpa en billig dell å köra en x86version av OSX på den hårdvaran är ju närmast identisk och designen är väl inte allt här i världen, dell har ju högre upplösningar och snabbare grafikkort i många av sina maskiner i den prisklassen

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Borde inte batteritiden bli bättre på dom här än MBPn då det inte sitter nåt strömslukande X1600-kort i?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Borde inte batteritiden bli bättre på dom här än MBPn då det inte sitter nåt strömslukande X1600-kort i?

Kom inte ihåg alla siffror men med wlan skulle den räcka 3,5 timmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Notera att en promille av alla datorer kör dessa OS. OS X har inte mycket chans mängdmässigt mot windows heller men är bra mycket större än Linux och BSD. Apple ökar stadigt pga intresset parallet med deras musikframgångar så det är logiskt att virusmakarna öppnar ögonen för OS x nu istället för att prioritera Linux.

Men ser man till servrar etc. så ökar marknadsdelen för de operativsystemen mycket, och vad är intressantast att få knäcka, en server till något företag, där du kanske tillockmed kan tjäna lite pengar, eller någon mormors gamla säckliga desktop?

Går inte att förneka att Mac OS X har en säkrare grund än XP.

Permalänk
Medlem

Får man hoppas på att Apple släpper en 13" Macbook Pro med merom, när/om/hur den kommer? Jag tycker det vore konstigt om dom inte släpper en "proffessionel" laptop för folk på resande fot... Den här lillburken andas inte kvalitet i närheten av pb12".
(men jag köper en i alla fall )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Borde inte batteritiden bli bättre på dom här än MBPn då det inte sitter nåt strömslukande X1600-kort i?

Deras X1600-kort var ju ändå ordentligt underklockat, Körde på cirka 40-50%

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Avstängd

OS X är faktiskt fyra eller fem år yngre än XP också. Det vore väl ett ordentligt misstag om det inte var säkrare Det känns som om väldigt många glömmer bort det. Vi får se hur det blir med säkerhetsluckorna i OS X. Om det fortsätter i den här takten (av det som nämnts i den här tråden) så är det snart lika "hackbart" som XP