DGL 4300 Går inte att aktivera trådlöst.

Permalänk
Medlem

DGL 4300 Går inte att aktivera trådlöst.

Hej

Har nu ägt en DGL 4300 i några dagar och får inte igång det trådlösa. Trådat går hur bra som helst, inga problem.

När jag kör "Wireless Security Setup Wizard" och går igenom steg för steg hur man ska göra. Namn >> WPA >> Lösen osv. går allt bra. Sen när det är dags att spara inställningarna och boota om, det är då som allt spårar ur.

Texten kommer upp som säger att den bootar om, nedräkningen från 15 sek räknar ner. Men när den kommer till 1 sek så stannar den där och inget händer. Står så kanske 30-60 sek, sen blir IE explorern vit och det står att den inte kunde hitta sidan.

Kommer inte in i routern med 192.168.0.1, inget händer. Står bara något i stil med "hittar inte sidan". Det spelar ingen roll hur många gånger jag startar om datorn eller routern. Samma resultat, kommer inte in i routern eller ut på internet.

Det man får göra för att få igång den igen är. Stänga av datorn, ta ur TP kablarna ur routern, köra en "reset" på routern och sedan dra ur strömmen till den. Sen får man vänta i ca: 5 min.

Sen går det att stoppa i alla kablar och starta upp. Det går bra att köra den fil jag har med alla inställningar jag hade innan den "hängde" sig. Och då bootar den om utan problem. Men så fort jag kör "Wireless Security Setup Wizard" så hänger den sig.

Någon som har samma problem?

DGL-4300
H/W Ver: A3
S/W Ver: 1.6W

Har läst på D-link forumet att det är fler som har problem med H/W Ver: A3.

http://forum.support.dlink.se/

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem när jag kör wpa. Problemet har yttrat sig så att när jag har fått på wpa wireless så slutar trådat fungera, men wireless fungerar.

Nu har jag dock lyckats få det att fungera, men jag har ingen aning hur ^^

Jag kör fw 1.6w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bullsaj
Jag har haft samma problem när jag kör wpa. Problemet har yttrat sig så att när jag har fått på wpa wireless så slutar trådat fungera, men wireless fungerar.

Nu har jag dock lyckats få det att fungera, men jag har ingen aning hur ^^

Jag kör fw 1.6w

Kör du helt okrypterat eller kör du WEP istället?

Vilken H/W har du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caveo
Kör du helt okrypterat eller kör du WEP istället?

Vilken H/W har du?

wep och okrypterat har funkat 100% av gångerna när jag testat dem. Men har haft strul med wpa på samma sätt som du, men efter ett antal gånger så lyckades jag att få wpa att fungera (fråga mig inte hur )

jag har a3 1.6w

Permalänk

Testa att ladda ner firmware 1.6 (detta är tydligen inte samma som 1.6W och löst problemen för visa).

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela hur det har gått.

Var iväg idag och letade upp en H/W Ver: A2. Pluggade in den, uppgraderade till 1.6. Och gissa vad.

Jepp allt fungerade prima!! Inga låsningar, frysningar eller hängningar alls. Så nog verkar det som D-Link har lite problem med H/W Ver: A3.

Over and out.

Permalänk
Medlem

kan bara säga att jag själv e helt jävla galen nu. Blev rekommenderad denna dgl - 4300 deadlink router från en polare. självklart så ville jag inte köpa deadlink men han sa att det här var den ända modellen som faktiskt funkade.. my ass...

den va sämre en min rp614 för 250 spänn..

skiten funkar perfa över wlan men över wired så får man 70%packetloss hur man en gör, testa andra kablar, testade alla settings, testade 7 olika nätkort, 4 olika datorer, 3 olika operativsystem.

nu ser jag den här tråden och inser att det är deadlink som "uppgraderat" sin tidigare fungerade version A2 Ver 1.6 till A3 Ver 1.6W.

Till alla som tänkt sig köpa den här routern GÖR DET FÖR I HELVETTE INTE. Kolla först på baksidan så det är en A2 ver 1.6 och inte en A3!!!! får du en A3 kan du glömma att du ens kommer i närheten av modemhastighet.

Jag förstår inte mig på dlink, testar dom inte grejerna dom skeppar? eller är dom bara helt inkompetenta? jag tycker nån som kan göra hårdvara måste ju ha nån slags koll på om grejerna funkar eller inte, men vafan vet jag.. jag är ingen hårdvaru utvecklare.

vill bara varna alla, vad ni en hör om att dlinks routrar "funkar klockrent hoss mig" tro dom inte, det e regular users som inte fattar skillnaden på en fungerade router och en ikke.

För dig som ställer krav på en router (ssl,ftp,webservers,nat,etc) så vet jag själv ingen offfice router som pallar trycket, jag tror den ända "billiga" lösningen är att bygga en dator, slänga in linux/fbsd och köra den som router istället.

Jag blir sååååååååå jävla less på routers.. next on my todo list, fixa freebsd och bygga en dator, sigh jag som hoppades på att slippa.

Permalänk
Medlem

Varför ska man inte tro folk som säger att den funkar klockrent ?

Jag har A3 med FW1.6 o har haft den i ca 6 månader nu.
Inga problem här inte, vare sig det är trådat eller otrådat.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Det är de som har A3 med fw 1.6 med tillägget W som ofta har problem. F ö gå inte i närheten av 1.7 från dlink.se, den är kass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
kan bara säga att jag själv e helt jävla galen nu. Blev rekommenderad denna dgl - 4300 deadlink router från en polare. självklart så ville jag inte köpa deadlink men han sa att det här var den ända modellen som faktiskt funkade.. my ass...

den va sämre en min rp614 för 250 spänn..

skiten funkar perfa över wlan men över wired så får man 70%packetloss hur man en gör, testa andra kablar, testade alla settings, testade 7 olika nätkort, 4 olika datorer, 3 olika operativsystem.

nu ser jag den här tråden och inser att det är deadlink som "uppgraderat" sin tidigare fungerade version A2 Ver 1.6 till A3 Ver 1.6W.

Till alla som tänkt sig köpa den här routern GÖR DET FÖR I HELVETTE INTE. Kolla först på baksidan så det är en A2 ver 1.6 och inte en A3!!!! får du en A3 kan du glömma att du ens kommer i närheten av modemhastighet.

Jag förstår inte mig på dlink, testar dom inte grejerna dom skeppar? eller är dom bara helt inkompetenta? jag tycker nån som kan göra hårdvara måste ju ha nån slags koll på om grejerna funkar eller inte, men vafan vet jag.. jag är ingen hårdvaru utvecklare.

vill bara varna alla, vad ni en hör om att dlinks routrar "funkar klockrent hoss mig" tro dom inte, det e regular users som inte fattar skillnaden på en fungerade router och en ikke.

För dig som ställer krav på en router (ssl,ftp,webservers,nat,etc) så vet jag själv ingen offfice router som pallar trycket, jag tror den ända "billiga" lösningen är att bygga en dator, slänga in linux/fbsd och köra den som router istället.

Jag blir sååååååååå jävla less på routers.. next on my todo list, fixa freebsd och bygga en dator, sigh jag som hoppades på att slippa.

Driver man ett världsomspännande företag av D-Links storlek är man inte inkompetent. Är dessutom produkterna man skeppar skit så blir man varken så stor eller så långlivad på marknaden som D-link.

Varför skall vi lita mer på dig än på dom som säger "funkar klockrent hoss mig"?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Driver man ett världsomspännande företag av D-Links storlek är man inte inkompetent. Är dessutom produkterna man skeppar skit så blir man varken så stor eller så långlivad på marknaden som D-link.

Varför skall vi lita mer på dig än på dom som säger "funkar klockrent hoss mig"?

/H

Om du hade läst på lite hade du märkt att det endast är den senaste versionen av 4300 som strulat (A3), alla som har sagt att det fungerar klockrent har haft A2. D-link har nu löst problemet med A3 genom att komma ut med en ny firmware.