Permalänk
Medlem

Dator crash! HJÄLP

Hej
Jag har en nästan helt ny dator (inköpt Aug/Sep).

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Processorkylare: Zalman CNPS7700-Cu
Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS4
Minne: 2x 512MB Corsair TWIN2X 6400 DDR2 CL5
Grafikkort: Sapphire Radeon X1900XT 512MB GDDR3
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2
Nätaggregat: NorthQ 4775-500S, ATX 500W Silent, 140mm
Chassi: http://www.webhallen.com/prod.php?id=57436
Övrig kylning: 1x120mm front + 1x250mm insug sida (inbyggt i chassi)
DVD: NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Silver OEM
Ljudkort: Creative SB X-Fi XtremeMusic
Temperaturer: 35C processor med full belastning, kring 28C i lådan

För en vecka sedan så klockade jag upp CPU:n till 2.7GHz och Minnena till 900MHz, allt detta genom BIOS. Jag gjorde SuperPI på 1M och 32M, samt 3Dmark01 och 06. Flöt på fint.

Nu till problemet, min dator krånglar ... rejält. Först när jag köpte den så var problemet att den laggade på vissa saker. I speciella mappar (och när någon process använde något från de mapparna) så laggade hela datorn. Det kunde ta mig 10sek från att MARKERA en fel, till en annan. Dessa filer låg mellan 50MB-400MB och det spelade ingen roll vilkien storlek de hade utan det laggade lika mycket hela tiden.

På senaste tiden (senaste 3-4veckorna) har det blivit värre. Efter att jag har stängt av datorn under natten (utan att ha märkt något fel) och sen satt på den dagen efter så har jag fått ett felmeddelande om att "Windows has recovered from a Serious error" (ett felmeddelande helt enkelt). Jag har också märkt att när jag startar om datorn (stänger av eller startar om, spelar ingen roll) så kan skrivbordsikonerna vara omarrangerade (alla är i t.ex. namnordning på sidan) och Windows färgschema är omställt från mitt Silver till standard blått (fonten är då också konstig, ser knappt vad som står).

Temperaturen för min processor har också börjat variera efter att jag har startat om datorn. Den ligger vanligtvis runt 27-29 Idle, men efter att jag har startat om den så går den ibland till 34-36 Idle, och när jag spelar spel då upp till runt 43. Sen så kan den vara så i ett par dagar, oberoende på om jag startar om datorn eller inte, och sen helt plötsligt efter någon omstart så är det som vanligt igen.
Igår så började ett utav de mest irriterande problemen, mitt ljudkort. Jag kan inte byta såkallat "Mode" (läge) på det. När jag försöker byta läge så säger den att jag måste starta om datorn för att det nya läget ska fungera ordentligt. Om jag startar om datorn så händer INGENTING. Min MIC kan också helt plötsligt få försämrad kvalitet när jag pratar med någon, och för bara någon timme sedan så byttes mitt ljud ut mot en svag "pipig" signal. Jag startade då om datorn och det försvann.

Sen så ska jag inte glömma o nämna att VARJE GÅNG jag startar om datorn så nollställs den på något sätt. Mitt Winamp har t.ex. en annan spellista (samma varje gång), och om jag inte sparar den spelllistan jag vill ha som något annat så raderas alla mina uppdateringar från det.

Ni måste nu förstå att det här är otroligt irriterande för mig, eftersom att jag faktiskt lagt ut ungefär 15 000kr på en dator som buggar sig.
Det första jag tänkte på var om det kunde vara något problem med windows, men jag kom på att denna windows skiva har mina kompisar använt, + att jag redan har installerat om windows en gång p.g.a buggarna med lagget vid mappar (efter ca 1vecka från det att jag fått datorn). Så jag undrar om det kan vara något med hårdvaran?
Jag har de senaste drivrutinerna för moderkortet, grafikkortet etc.
Help me plz :'(

Permalänk

Om jag hade varit i ditt läge hade jag klockat ner allt och formaterat

Permalänk
Medlem

ja, jag ska göra det också. Men jag undrade om någon hade nån aning om vad det kunde vara, för jag TROR inte att det är windows. Men det kan ju vara det också, det är ju trots all microsoft som har gjort det haha

jag väntar på ny hårddisk förtillfället så att jag kan spara allt jag vill ha kvar