Fotografier av min grafikbugg, någon som känner igen och vet vad det är?

Permalänk
Medlem

Fotografier av min grafikbugg, någon som känner igen och vet vad det är?

Kom på den geniala idén att istället för att försöka förklara min kraschbugg så kan jag ju ta kort på den. Äntligen fick jag nytta av min 9000kr kamera.

Grafikkortet är ett GeForce 4 Ti4200 128mb, om jag inte minns helt fel. (Ja, det är ett gammalt kort, spare me the comment)

Moderkortet är Asus A7V8X.

Processorn en AMD XP 2400+ eller nåt. Fan jag minns inte sånt här längre

Bilder:
http://img204.imageshack.us/img204/879/bugg2ma7.gif

http://img463.imageshack.us/img463/9180/bugg1ig9.gif

Den lilla fyrkanten är då min muspekare. Som går att röra på en stund, tills datorn fryser sig helt och hållet. Ibland kan musik och ljud fortsätta spelas tills jag rör på musen, t.ex.

Kanske borde jag ha köpt ett nytt grafikkort istället, eller vad säger ni? Är detta ett defekt/trasigt/åt helvete grafikkort eller går detta att lösa?

När kraschen på bilderna skedde så höll jag på att testa EvE-Online, för er som vet vad det är. När jag går in i kartmenyn i spelet så får jag oftast denna bugg inom 10 sek. Oftast när jag förflyttar mig runt i denna 3D-karta.

Kartan är rätt så simpelt och är typ en massa punkter och linjer i 3D. Notera att spelet inte kraschar när jag är i själva spelvärlden, så det verkar ju inte vara någon krasch som är relaterad till hur mycket grafikkortet får jobba, eller har jag fel?

Jag kan typ spela Quake 4 och Quake 3 i timmar utan att det händer något, t.ex.

Permalänk
Medlem

Är inte det där nån typ av artifakter?

Permalänk

i och med att du kan lira t ex q4 "i timmar" utan några artefakter borde det åtminstone inte vara värmerelaterat. men det ser heller inte ut som någon eventuell spelbugg, då de verkligen inte brukar se ut så där. och det uppträder dessutom bara när du tittar på den där kartan. skumt värre.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

det kan även komma när som helst. men den där kartan har än så länge medfört en krasch alla fem gånger jag testat.

det brukade t.ex krascha rätt regelbundet i MC i WOW när 40 pers hoppade runt. så det kan ju vara värmerelaterat. men det verkar inte vara det, samtidigt. skumt ja.

det verkar väldigt 3d-relaterat. det händer t.ex nästan aldrig när datorn bara idlar/spelar musik/surfar. men det kan hända.

jag är inte så het på hårdvara, men kan det vara så att grafikkortet försöker "accessa" trasiga delar av minnet på grafikkortet eller nåt, vid speciella tillfällen. t.ex den där kartan?

Permalänk
Medlem

Det kan tyvärr vara så här att ditt grafikkort inte klarar av kartan på EVE-Online, konstigt ja. Jag kunde inte zooma med en av vapena i Quake 4, om jag gjorde det med ett speciellt vapen så krashade spelet (ATi Connect 3D 9600XT 256MB). Jag använde dock väldigt gammla drivrutiner så du kan testa med drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Tror inte det. Tror isåfall att kortet gått sönder.
Jag har vid tidigare tillfällen testat EVE utan att det blivit så här. För 1-2 år sen.

Eftersom jag spelade några dagar och gick igenom samma tutorial då så lär jag ju ha använt kartan rätt flitigt.

Börjar luta åt att kortet är tras, ska försöka låna någons kort för att ta reda på det.

Permalänk

Ja gissa nog på att kortet blir för varmt

prova att ställa en bordsfläkt på fullt ös brevid datorn med öppen sida så att den blåser på graffet och starta spelet eller va de nu va som blev sådär

och händer samma sak så kan du ju konstatera att det inte är graffet som blir för varmt iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Checka även samtliga kondensatorer både på A7V8X-kortet samt på grafikkortet. Jag har själv varit med om TI4x00-kort där kondensatorerna har svällt så det kan inte uteslutas. Dåliga kondensatorer leder till fallerande strömförsörjning vilket kan leda till sådana här problem.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Hm, jag tror jag har hittat felet! Men vad som gör att det kraschar vet jag inte.

Jag testade att byta ifrån 32-bitars till 16-bitars i spelet. Sen dess har det inte kraschat alls. Att jag kan spela Quake 3 och 4 i timmar stöder också denna teori, då jag använder kraftigt tweakade configs för att få så mycket FPS som möjligt och därför troligtvis har 16-bitars där också.

Men då är ju frågan, varför buggar mitt kort ur sådär när jag försöker köra spel i 32-bitars grejsemojs?

Permalänk
Medlem

Testa andra drivrutiner? kör Driverclean...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

kan fortfarande vara att den får arbeta mer när du kör 32bitars och därför värmerelaterat.. men vad kör du för drivisar?

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Hade liknande fel för länge sedan. Nu vet jag inte vilket moderkort och chipset du har, men i mitt fall så var det knas med Via´s 4in1 drivare (heter VIA Hyperion nu).

Efter lite nya chipdrivare så fungerade allt igen. Kan vara värt att testa.

Permalänk
Medlem

Jag kör senaste ifrån nvidia. tankade senast igår.

vad jag har för chipsetdrivisar vettefan. jag kör antagligen med de ifrån cd-skivan som kom ifrån moderkortet. om ni hittar några bättre för mitt moderkort Asus A7V8X så säg gärna till, jag har för mig att jag kollat på Asus hemsida och testat dem vid något tillfälle.

Men ja, det är ett VIA chipset.

Kan jag kolla temperaturen på mitt kort på något sätt?

Hittade lite nya drivisar på VIA's hemsida. Ska köra dem och se vad som händer. Hoppas inget kan bli tras bara.

----------------------------------------------------------------------------------

Funkade inte med nya VIA-drivisar. Samma fel kvarstår. Nu har det även börjat krascha i 16-bitars färgdjup, men mer sällan. Pekar på att det är värmerelaterat ändå?