Final Fantasy XII- tråden

Permalänk
Medlem

Ah, säger detsamma. Har grötat runt lite på den boarden men känns som jag redan fuckat upp dem flesta av mina stackars karaktärer. Tråkigt att man inte har all tid i världen, så man kunde köra ett regame direkt och levla 'på riktigt'.

Har hittat några av dem mist-prylarna tror jag, gula eldbollar typ? Utan att spoila mycket för någon annan eller för mig, borde man tänka på något innan man sätter ut dem?

Permalänk

appoc2013: Hehe, kan inte varit speciellt lätt att klara av FF X utan sphere grid?:P Hela karaktärs utvecklings systemet går ju ut på att låsa upp saker på sphere griden. License Board fungerar liknande men istället för att bara låsa upp magier och "+200hp" osv så måste du även låsa upp licenser för att kunna använda vapen och rustningar. Du kan även låsa upp "techniks" d.v.s. olika slags färdigheter för dina gubbar. Man måste även köpa magierna efter man har låst upp de på license griden för att kunna använda dem.

Det är svårt att förklara helt hur license systemet fungerar men om du spelar och utforskar lite själv så kommer du snart att förstå allting. Även om du kanske råkar ta på fel på license osv så är det ju bara att farma lite extra LP och sen köpa dem licenserna man "egentligen" behöver. Sen går det ju alltid att spela om spelet...

Som slutsats kan man väl säga att License Boardet är en typ "Sphere Grid V.2".

MorteM: Ja, gula eldbollar e det typ. Det Du borde tänka på att om du tar en quickening med en karaktär, så kan du inte ta den på samma plats med en annan. Enligt mig så borde du inte "leta" dig fram till alla quickenings bara för att få dem så snabbt som möjligt utan istället ta god tid på dig och ta rätta licenses som du verkligen kommer ha använding för innan du kommer till quickenings.

Fast du borde skaffa quickenings med iaf 3st karaktärer så snabbt som möjligt eftersom att det kan bli rätt segt med vissa bossar utan att kunna använda quickenings ;).

Permalänk
Medlem

Ah, men har hittat två olika quickenings redan. De två som finns ifrån "den högra start positionen" rakt uppåt och rakt nedåt. Det jag mest undrade över var om det var dumt att ge dem till mina 'favoritkaraktärer' direkt, eller om vissa quickenings gör sig mycket bättre på typ magiker eller rangeade karaktärer istället för mr svärd och sköld?

Inte vågat ta dem ännu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Music_Freak
appoc2013: Hehe, kan inte varit speciellt lätt att klara av FF X utan sphere grid?:P Hela karaktärs utvecklings systemet går ju ut på att låsa upp saker på sphere griden. License Board fungerar liknande men istället för att bara låsa upp magier och "+200hp" osv så måste du även låsa upp licenser för att kunna använda vapen och rustningar. Du kan även låsa upp "techniks" d.v.s. olika slags färdigheter för dina gubbar. Man måste även köpa magierna efter man har låst upp de på license griden för att kunna använda dem.

Det är svårt att förklara helt hur license systemet fungerar men om du spelar och utforskar lite själv så kommer du snart att förstå allting. Även om du kanske råkar ta på fel på license osv så är det ju bara att farma lite extra LP och sen köpa dem licenserna man "egentligen" behöver. Sen går det ju alltid att spela om spelet...

Som slutsats kan man väl säga att License Boardet är en typ "Sphere Grid V.2".

Hann aldrig varva X helt, kom till näst sista bossen eller vad det nu var, sen pajja minneskortet -.-
Men jo, det var lite trixit ibland

Jo, asså, jag vet ju vad license board är och hur det fungerar, men jag vet inte vad man Bör/ska sätta på för att det ska bli bra...
Jag är inte den som brukar lira om sånna här spel flera ggr, så vill gärna att det blir "rätt" första gången så man inte behöver lira om allt för den skull...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

MorteM: Jag tror inte det gör nån skillnad, eftersom att alla quickenings är olika på olika karaktärer även om de har samma plats på license boardet (tror det är så), så var inte rädd och pröva att lägga på de :).

Btw, vilka e dina favoritkaraktärer? Mina är nog Vaan och Balthier, möjligtvis Fran också.

Appoc2013: hehe, synd där! Det är ett så underbart spel :). Nej det är svårt att veta med license board, jag är även jag ny :P. Men om du t.ex. har bestämt ex. Penelo att bli magiker, då lägger du typ mest på Mystic Armor och magier osv och inte så mycket på heavy armors, sword etc. Så gör jag iallafall, tycker det är hyffsat bra. Iofs vore det riktigt nice med en magiker med typ värsta yxan eller nått. Allt är möjligt!

Lägg bara runt lite, tror det funkar det också ;).

Permalänk
Medlem

Mace är bra att lägga på magiker, då attackstyrkan där styrs efter ens magiska styrka, inte "vanlig" styrka.

När det gäller quickenings så är det bara att ösa dem på magiska karaktärer direkt. Så fort jag fick in Penelo i partyt samt Ashe, så vart Quickenings det första jag fixa för dem. Att få tredubbla MP poängen relativt tidigt i spelet är grymt skönt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Music_Freak: Är det inte så att om jag tar den jag hittat med en karaktär, så kan jag inte gå till samma ställe med en annan karaktär och plocka en skill där? Eller är det olika skills (mistchain skills då) på licenseboarden för alla karaktärer?

Favoriterna vettefan. Vaan är en hyfsat sympatisk huvudrollskaraktär, och är smidig i fight. Penelo är ju soet men hennes high-pitchade krigsvrål skär verkligen i mina stackars öron :). Rent karaktärsmässigt gillar jag Fran och Balthier. Lite Han Solo och Chewie över dem, fast istället för en stor hårboll så är det en hot playboykaninkvinna. Deras dialoger brukar vara rätt fina

Mest kört Vaan, Fran och Basch i strid hittills, men då har jag inte kommit så långt, 15h gameplay typ. Då har Fran fått köra healer/green magic, basch fått slagits och Vaan kört potions/slag typ. Tycker inte om Balthier i strid av någon anledning, tycker han är lite långsam typ. Kanske borde lära om honom ifrån vapen till bågar eller nåt fint..

Permalänk

Bi99oy: Jaså? Det hade jag ingen aning om faktiskt, ska lätt testa mace när jag har råd hehe Men är det inte också bra att balansera misten så att alla får? Lättare att plocka bossar osv om flera kan göra mists, eller?

MorteM: Jo du kan gå till samma ställe, men du kan inte ta någon quickening där (om du har tagit den med någon annan) istället för quickening så dyker nått annat upp på samma plats.

Alltså, om du hittar en quickening på någon plats i LB så finns den där för alla(förutsatt att du inte tagit den än, utan bara är "en ruta ifrån") Men så fort du tar den med t.ex. Vaan så försvinner den från alla andras LB's och för alla utom Vaan så dyker det upp någon annan license på dess plats( eftersom att quickeningen är tagen av Vaan), förstår du?

Och ja, det är olika quickenings på allas LB även om de ligger på samma plats. Svårt att förklara men jag försöker så gott jag bara kan

Själv kör jag Basch, Vaan och Ashe som tankers och Penelo som magiker. Fran och Balthier är ranged. Balthiers gevär är ju störskönt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Music_Freak
Bi99oy: Jaså? Det hade jag ingen aning om faktiskt, ska lätt testa mace när jag har råd hehe Men är det inte också bra att balansera misten så att alla får? Lättare att plocka bossar osv om flera kan göra mists, eller?

Det är ju inte så att någon inte får några Quickenings överhuvudtaget, krävs ju bara med LP för att nå dom. Det är ju bara att spamma Quickenings annars och hoppas man får Mist Charge. 2 karaktärer med level 3 Quickenings är inte att leka med.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Det är ju inte så att någon inte får några Quickenings överhuvudtaget, krävs ju bara med LP för att nå dom. Det är ju bara att spamma Quickenings annars och hoppas man får Mist Charge. 2 karaktärer med level 3 Quickenings är inte att leka med.

Aha ok, har inte så stor uppfattning om hur är att ha mer än en quickening per karaktär, men jag antar att det e kraftullt?

btw Finns det tillräckligt me quickenings så att alla kan få 3st var?

Permalänk
Medlem

Hajjar inte mycket, men det verkar vara som jag trodde. Kollade på licenseboarden, Red Spiral för Vaan men den heter annorlunda för andra karaktärer. Rutan försvann för dem andra när jag tog den med Vaan.
Får beslutsångest av att välja saker som bara går att göra en gång

En fråga innan jag börjar ta quickenings. Finns det bara tre olika och dem är samma hur man än väljer för karaktären, eller är det -olika quickenings på olika platser för samma karaktär-?

(blev lite svårt men hoppas ni fattar)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Hajjar inte mycket, men det verkar vara som jag trodde. Kollade på licenseboarden, Red Spiral för Vaan men den heter annorlunda för andra karaktärer. Rutan försvann för dem andra när jag tog den med Vaan.
Får beslutsångest av att välja saker som bara går att göra en gång

En fråga innan jag börjar ta quickenings. Finns det bara tre olika och dem är samma hur man än väljer för karaktären, eller är det -olika quickenings på olika platser för samma karaktär-?

(blev lite svårt men hoppas ni fattar)

Hehe, som sagt, lite svårt att förklara Men du verkar ha förstått hur det fungerar.

Tror nog tyvärr att det är så att det är samma oberoende på plats, men jag är inte säker. Något du har lust och undersöka?

Permalänk
Medlem

Verkar vara samma skills vart man än tar dem, vilket gör mig till en glad nörd. Orkar inte med 20 olika skills och man bara får ta tre, jobbigt som fan om man tar tre kassa:)
Lyckades med en 5-chain men har bara två olika quickenings än så länge.

Fan börjar bli jobbigt nu, regnar i Giza och alla quests har gått från simpla till oändligt svåra.

Permalänk

Jaså, så du har kört om mig nu? har inte kommit till Giza än men ska dit nu :P. var och fixade lite pengar i lushu mines samtidigt som jag gjorde en hunt där. Riktigt skönt när enemy chain gick upp över 50, regnade in rätt mkt saker man kunde sälja för rätt mkt :), ska ta och köpa lite vapen och rustning nu.

5-chain är bra ju. Mitt rekord är 8 och då tog det inte lite i skada ;).

Permalänk
Medlem

Men giza ska man väl till en sväng innan också? Fast då regnar det ju inte iofs. Vilken quest gjorde du i Lhusu? Turtoise eller Nidhogg? Om du ska dit och ta turtoise rekommenderar jag dig att steala, tror det var så jag fick hans loot som sålde för lite över 1000 gil. Inte överdriver mycket men en slant iallafall

Hur funkar quickenings egentligen när du får en sån hög? Jag har bara de första quickenings på Vaan och Basch och man får typ trycka på R2 för att chansa fram om man får en till, och då ska man trycka fyrkant eller triangel. Om man har 3 karaktärer, läggs det bara till en 'chans att få en till hit'?

Tips för vapen och rustning om du kör många svärd-sköld-heavy armour (eller tre likadan överhuvudtaget) är att bara köpa tre stycken och unequippa inaktiva members

Riiktigt kul spel än så länge!

Permalänk
Medlem

Jag har kommit en bra bit in på spelet och kan bara säga äntligen! Äntligen har Square hittat tillbaks. Detta är det första riktigt bra FF spelet sen 7:an! Det var fan på tiden måste jag säga. Riktigt bra är spelet! Rekommenderas starkt!

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

MorteM: Ja det är möjligt, är det där med solstenarna? Jag gjorde Nidhogg :), räckte med 2st 4-mist chains så var han borta ^^.

Ja, alltså om du har tre stycken karaktärer med mist och full MP då kan du ju lägga 3st mist utan att göra "shuffle". Sedan kan du ju även shuffla (ibland är det inte nödvändigt) och lägga ännu fler. Å andra sidan går det ju även om vi säger att du har tre stycken i partyt men det är bara en som har full MP, då kan du ju köra mist med den och sedan hoppas på tur me shufflen.

Håller med om att det är ett riktigt najs spel, så jävla synd att jag nästan aldrig hinner spela. Jag skaffade det typ måndagen för två veckor sen och har bara hunnit spela ca 15h :(. Blir väl och sjukskriva sig från skolan nån dag och köra lite hemma hehe.

Permalänk
Medlem

Började spela förra lördagen och hunnit 65 timmar. (Har heltidsjobb, faktiskt.)

Mina plus och minus:

+ Stridsystemet är underbart -måste vara det enda spel man kan spela med handkontrollen på magen och styra med enbart en tumme.

+ Licenserna är riktigt trevliga. Ger lite mer djup i allt, men inte så överdrivet som i FFX tack och lov. (Tog man advanced/expert sphere grid i FFX fick man hålla på ett tag för att täcka den...)

+ Gambit är underbart. Macros fast på en mycket enklare nivå.

- Storyn... Desvärre. Den är helt enkelt inte engagerande i jämförelse med tidigare delar i "serien"

- All denna farmning. Känns som att spela WoW och samlar X av dittan och dattan, fast offline. Man spöar fiender för "loot" som man sedan säljer, så bazaaren får in grejor. En stor del av spelet om man vill ha trevliga vapen/ammuntion/rustningar/item. Speciellt sent i spelet...

- Vaan... Tidus okände tvillingbror? Han är lika mesig åtminstone. Nej jag vill inte ha en macho huvudhjälte, men herregud, ska inte huvudkaraktären ha lite ryggrad och karaktär? Square-Enix har tidigare visat att de kan skapa karaktärer som inte känns mesiga. Här har de misslyckats totalt, enligt mig givetvis.

- Musiken är inte alls lika underbar som tidigare. Nobuo Uematsu var nog en ganska viktig person i deras utvecklingsteam. Det vi får nu är visserligen inte dåligt, men långt ifrån så pompöst som den musik Nobuo Uematsu skapade.

Det hela taget är det ett bra spel dock, mycket bra. Men när man skrapar på ytan så ser man att det enbart är en korsning av Final Fantasy XI online och Vagrant Story. De som spelat båda borde känna igen sig väldigt mycket i detta spel. Syftar då mest på atmosfären i spelet.

Får se om spelet utvecklas lite längre fram. Men än så länge ligger spelet långt ner på listan över bäst rankande Final Fantasy-spel. Till och med Final Fantasy X-2 slår det på fingrarna. (Obs, jag är seriös. Det är ett roligare spel helt enkelt, med färgstarkare karaktärer. Det vinner mycket på det även om det är ett spel för fansen med total avsaknad av story.)

Även om det inte är det bästa FF-spelet så knäpper det åtminstone konkurrenternas RPGn på fingrarna. Detta ÄR tveklöst förra årets bästa RPG, och det är något som alla borde kunna uppskatta eftersom striderna är i realtid. (Det pausar dock när man går in på menyn, om man inte väljer att ta bort det under Options) Med andra ord borde den oinvigde öppna ögonen för detta då det inte följer den klassiska ramen för Final Fantasy-spel.

Permalänk

Meh, allt detta prat om quickenings.... dom blir helt oanvändbara efter man har kört igenom 50% av spelet, en fin quickening chain på 20+ hits tar 5-10% av bossens HP (whoopdido o.O). Det enda jag använder dom som nuförtiden är att få x3 MP

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Medlem

Är nu i slutet av spelet, spelat i ungefär 65 timmar.
Min största quickening chain ligger någonstans runt 15. Som BattleAngel säger så är det dock inte lika användbart som man kan först tro, iallafall i slutet. Då handlar det mer om att hitta de attacker som tar mest skada, samt använda rätt gambits. Finns en ring som heter Nihopalaoa som visar sig vara riktigt användbar, håll utkik efter den.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

Okej Trevligt med många nya svar med information som man kan använda sig av när man har kommit lite längre.

En sak undrar jag dock, är det nån idé att behålla någon loot eller ska man sälja allting? Just nu har brukar jag sälja så jag kanske har 1-3 kvar av varje eftersom man aldrig kan veta om man kommer ha använding för det senare i spelet på något sätt. Är detta onödigt? Ska jag sälja allting och köpa bättre magier/vapen istället?

Permalänk

Det finns vissa bazaar saker som kräver samma delar för att låsas upp. Så om man vill ha någon speciell sak så är det smidigast att kolla upp FAQs om vad man behöver sälja. Annars är det bara att sälja allt utom teleport stones och gyshall greens som alltid bra att ha

Jag asäljer allt utom dom, när jag har klarat spelet en gång så ska jag köra en gång till för att få alla special prylar och då blir det nog till att fuska med FAQs :/

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Medlem

Vadå samma delar för att låsas upp? Att man säljer samma saker vid samma tillfälle?

Bazaar goodsen tycker jag e jobbigt. Köper dem alltid och använder dem sällan

Permalänk
Medlem

Bra tråd Har spelat nu ungefär 30 timmar och tycker lite si och så om spelet, är kluven. Stridssystemet är ok tycker jag, blir mer som ett action RPG än ett turnbaserat RPG som de andra spelen varit. Märks tydligt hur mycket som lagts in från FF XI (online), och det är det som den nye producenten är ansvarig för: http://www.ffuniverse.nu/ff12/default.aspx?page=utvecklarna

Tycker samtidigt att "FF-själen" försvunnit lite iom det stridssystemet (även om det nu också fanns i FF online). Det var mer spännande förut när man inte såg monstren, när man plötsligt kastades in i strider hit och dit. Men jag gillade FF online, så jag känner mig ändå tillfreds med det "nya" stridssystemet, det är fullt spelbart.

Storyn tycker jag är lite blaha faktiskt, inte som i de andra FF spelen.. orkar inte sätta mig in i det politiska tugget >.< Kanske blir bättre när jag spelat ett tag till..?

Karaktärerna är inte så starka, som i en del andra FF spel. Som tomma skal nästan. Fast jag gillar att man genom licence-bordet helt fritt kan bestämma vilka vapen de olika karaktärerna ska ha. Inget begränsande att t.ex Vaan bara kan hantera olika svärd typ..

Gambits grejen tycker jag funkar helt ok, och påminner också om FF online (macron).

Musiken i spelet är ganska anonym. Tycker det är tråkigt att Uematsu inte gjort musiken, får inte den riktiga FF känslan, mest att musiken bara är där i bakgrunden, nånstans långt bort..

När jag spelat de flesta andra FF spelen har det ju varit helheten av story, musik och starka karaktärer som gjort dem så bra, men den helheten tycker jag saknas i FF XII..

Jag får återkomma när jag spelat mer, för det är ändå ett bra spel, och även om det inte känns som ett stabilt FF spel så gillar jag likheterna med FF XI, vilket inte heller från början kändes som ett hundraprocentigt FF..

Mycket negativt kanske, men då kan det väl bara bli positivt ju längre resan går? Får hoppas på det..

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro

Permalänk

BattleAngel: Tack för ditt svar. Ska nog ta och göra som du att jag spelar klart spelet först utan att läsa Walkthroughs etc. och sedan försöka klara ut det och hitta alla "extra grejer" med hjälp av walkthroughs.

btw Vad gör gyshall greens?

Permalänk
Medlem

Måste fråga, nån som råkar ha voice sample på Fran's röst?
Tycker röstskådisen är sjukt bra, så udda röst och väldigt passande (även om dem andra viara's inte matchar den så bra). Vill 'visa' rösten för några kompisar som saknar spelet

Permalänk

Music_Freak: om du har sånna med dig så kan du rida på gula chocobos som du hittar lite här o där. Man behöver rida föra att ta sig fram på vissa ställen och på så sätt så slipper man betala stall ägarna för att använda deras chocobos

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk

Jag tyckte att det nya fighting systemet är bra och mycket roligare ,men det är mycket annat som fattas i spelet och det märks tydligt. Kolla bara på story finns inget som får mig att spela vidare på det. Har spelat ganska länge nu 72 tim och det mesta jag har gjort var att jaga olika slags fiender vilket är mycket roligare än själva handlingen.
Det som märks också är att espers är inte så användbara som de var t.ex i ffX , de är inte tillräckligt starka för vissa fiender. Det är mycket jag gillar med 12 men som sagt fattas det en del ,känns helt enkelt inte som en final fantasy.

Får väl hoppas att 13 är bättre.....

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

MorteM: Nej tyvärr, men håller med om att hon har en cool, annorlunda röst ;).

Battleangel: Aha... hittade just en faktiskt och sparade den eftersom att du sa att man skulle göra det. Nu vet jag hur man kan använda den också! tack!

Vart kan man hitta teleport stones? kan man köpa de nånstans? (jag har letat men inte hittat någon affär som säljer de). Har bara en kvar och de behövs ju verkligen om man inte vill springa som satan när man gör hunts eller vissa sidequests.

Permalänk
Medlem

Music_freak: Ironiskt nog har jag märkt att hunts ger teleport stones
Prata med Montblanc i guildet, han delar ut såna lite hursomhelst. Fast vettefan, har inte förstått om man kan vara med i andra guilds eller om det är någon standard typ.

Synd på rösten dock, ville fan dela med mig