Zalman Fan Mate dödar mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Zalman Fan Mate dödar mitt moderkort?

Jag köpte nyligen en Zalman 7000B-AlCu till en Athlon 2100+ på ett Abit NF7-S. Allt var frid och fröjd under ett par veckor. Jag kunde köra stabilt på 2158Mhz med fläkten på lägsta varvtal med fina temps.

Men så en morgon (datorn hade stått på) fick jag se att cpu-tempen var uppe i 56grader. Det visade sig att cpu-fläkten stod helt stilla. Jag testade att koppla bort fanmaten men fläkten verkade helt död... Jag testade att koppla den på en annan fläkt-kontakt på mobot (PWR FAN) men använde nu inte fanmaten. Allt gick som en klocka igen så jag skyllde det hela på att den specifika fläkt-kontakten på moderkortet var trasig och tänkte inte mer på det.

Nu idag (nyss faktiskt) fick jag se fan-maten ligga på skrivbordet och tänkte... "synd att inte använda den" och kopplade glatt in den. I samma ögonblick som jag slog på datorn igen ångrade jag mig. cpu-fläkten stod stilla igen och en bränd lukt slog mot mig. Eftersom jag är lite förkyld kunde jag inte riktigt lokalisera luktens källa men jag tror den delvis kom från själva fan-maten.

Så nu har jag två döda fläktkontakter på moderkortet. Nån som vet vad som kan ha hänt? Ska en fläktkontroll verkligen kunna göra sådan skada?

Fläktkontrollern i fråga är en Fan Mate 2

"Fan Mate" förresten? Jo en fläktkompis som hjälper till att döda det elaka moderkortet som skickar ström genom de stackars försvarslösa fläktarna kanske.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10