Permalänk

CSS böcker

Måste komma igång att göra sidor med CSS.
Vet, det finns massor att läsa på nätet men jag ska ha böcker!
Eller företaget ska ha böcker.

Är ganska hemma i HTML men ganska basic i början skulle inte skada, gärna med steg för steg. Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

A designer's guide: Stylin' with CSS av Charles Wyke Smith

Visa signatur

Google is my friend!
Domännamnet widgets.se SÄLJES (widgets.se) Stor utvecklingspotential! Frösakull Haverdals GK

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j.green
A designer's guide: Stylin' with CSS av Charles Wyke Smith

Den blir det, fler tips?

Permalänk
Permalänk

CSS Mastery har jag läst, den var riktigt bra.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

I övrigt ska "Bulletproof CSS" vara bra. Som någon skrev ovan, kolla 456bereastreet, han brukar man kunna lita på.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Inaktiv

CSS Mastery har jag läst också. Det är en riktigt bok.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1590596145&s=1

212 kr på Adlibris

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte CSS så jätteavancerat så det duger för det mesta med vilken bok som helst, jag har läst flera som i slutändan berättar samma sak fast med olika ord. Kan inte rekommendera någon för jag kommer ärligt talat inte ihåg vilka böcker det är jag läst Men jag vet att några tjommar från w3c har skrivit en och den var mycket läsvärd. Tyvärr var den väldigt inriktad på CSS3 som nog inte kommer tas i bruk än på ett par år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Nu är ju inte CSS så jätteavancerat så det duger för det mesta med vilken bok som helst, jag har läst flera som i slutändan berättar samma sak fast med olika ord. Kan inte rekommendera någon för jag kommer ärligt talat inte ihåg vilka böcker det är jag läst Men jag vet att några tjommar från w3c har skrivit en och den var mycket läsvärd. Tyvärr var den väldigt inriktad på CSS3 som nog inte kommer tas i bruk än på ett par år

Det är möjligt att CSS-syntaxen inte är något svårt att bemästra, inte direkt någon som behöver läsa någon en lång och dyr bok för att förstå hur arv fungerar, eller vad kaskad innebär, eller hur man beräknar specificitetsvärde på olika selektorer :P.

Men hur man kringgår olika webbläsarespecifika buggar, vad som funkar i vilka webbläsare och hur man ska göra osv, kanske kräver att man läser lite.

Och att CSS3 kommer tas i bruk om ett par år låter lite optimistiskt, vilken version av IE kommer stödja CSS3 fullt ut, eller vilken kommer ens stödja CSS2 fullt ut? ...

Permalänk

Det ska finnas på företaget, därav frågan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Det är möjligt att CSS-syntaxen inte är något svårt att bemästra, inte direkt någon som behöver läsa någon en lång och dyr bok för att förstå hur arv fungerar, eller vad kaskad innebär, eller hur man beräknar specificitetsvärde på olika selektorer :P.

Men hur man kringgår olika webbläsarespecifika buggar, vad som funkar i vilka webbläsare och hur man ska göra osv, kanske kräver att man läser lite.

Och att CSS3 kommer tas i bruk om ett par år låter lite optimistiskt, vilken version av IE kommer stödja CSS3 fullt ut, eller vilken kommer ens stödja CSS2 fullt ut? ...

Och varför citera mig på det här när jag skrivit ungefär samma sak?

Det där med buggar hittar man dessutom faktiskt lättare och mer hands on på nätet, iaf av min erfarenhet.

Men om jag ska rekommendera en bok så får det nog faktiskt bli CSS, DHTML & AJAX (Fourth Edition) av Jason, Cranford & Teague, som är den senaste boken i ämnet jag läst. Den täcker det mesta och det viktigaste med en bok är att man får till sig grunderna på ett lättfattligt sätt, när man väl börjat så har man alltid w3.org och w3schools.com som hjälpredor. Dessutom är den boken lite färgglad att ha i bokhyllan så den passar nog på ett företag