Samsung 226BW eller LG L226WTQ ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loosec

edit edit:
Aha, icke antireflexbehandlad, däremot Reflexbehandlad och därmed icke TCO-märkt!
G som i Glare...

Vad är det för skillnad på anti-reflexbehandlad och reflexbehandlad?
Vad innebär "Glare"?

Ursäkta om jag ställer dumma frågor...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Vad är det för skillnad på anti-reflexbehandlad och reflexbehandlad?
Vad innebär "Glare"?

Ursäkta om jag ställer dumma frågor...

Rent språkmässigt betyder det ju att den ena är behandlad med något som minskar reflektionerna i skärmen och den andra med något som ökar dem. Skulle dock inte tro att det senare är fallet utan att båda är behandlade för att minska reflexerna. (Kort och gott, ingen skillnad alls!)

Glare betyder ungefär "lysa starkt" eller "skina".

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Finns LGn med svart kant runt själva "skärmen"?

Vilken nojja man får att stå mellan HP, Samsung och LG... det verkar ju mest vara smaksak nu när dom i princip har löst sinda diverse problem..

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Finns LGn med svart kant runt själva "skärmen"?

Vilken nojja man får att stå mellan HP, Samsung och LG... det verkar ju mest vara smaksak nu när dom i princip har löst sinda diverse problem..

LG finns med svart kant men då får du vit fot oxå..
Sen kan jag inte rekomendera LG'n...köpte en o fick senaste fw (1.80) men den var riktigt kass...
Har nu bytt till en ViewSonic och är hel nöjd..
Skippa oxå skärmar med 2ms då det ofta är den tekniken som skapar problem...5ms räcker utmärkt till spel oxå..
Som sagt....ViewSonic kan jag verkligen rekomendera..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacAllan
LG finns med svart kant men då får du vit fot oxå..
Sen kan jag inte rekomendera LG'n...köpte en o fick senaste fw (1.80) men den var riktigt kass...
Har nu bytt till en ViewSonic och är hel nöjd..
Skippa oxå skärmar med 2ms då det ofta är den tekniken som skapar problem...5ms räcker utmärkt till spel oxå..
Som sagt....ViewSonic kan jag verkligen rekomendera..

Vilken skärm är ViewSonic? Om man ska skippa 2ms tekniken finns ju bara HPn kvar.. LGn var jag inte riktigt för från början då deras support verkar kass.. Samsung skärmar har jag alltid gillat, men den är dyrast oxå :/, vart dock lite rädd när jag såg den på ONOFF då den såg helt dassig ut, noll skärpa.. men visst torde det bero på att dom kör en skärm splitter och bara i en så låg upplösning som 1024*768, då det även fanns 19" och så med...?

Tack för svaret iaf.

EDIT: Kan man få en länk till din skärm? Låter ju inge bra om LG börjar få problem med FWs igen.. suck :/, det finns både positivt och negativt om alla skärmar..
Hur är det med paneler för Samsungen nu? Är det S som dom lovat?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Vad jag vet om Samsungen så OM man nu skall ta en sådan så skall det vara med S panel eller deras nya R panel som nyligen släppts, men det är fortfarande 2ms teknik som kan vålla problem.

Den ViewSonic som jag tog istället och som jag tycker är helt perfekt är https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=VSVX22...

Ett alternativ kan vara https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=VSVG22...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacAllan
Vad jag vet om Samsungen så OM man nu skall ta en sådan så skall det vara med S panel eller deras nya R panel som nyligen släppts, men det är fortfarande 2ms teknik som kan vålla problem.

Den ViewSonic som jag tog istället och som jag tycker är helt perfekt är https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=VSVX22...

Ett alternativ kan vara https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=VSVG22...

Mjo ungefär det jag vet oxå, men det verkar ju inte ens vara säkert att den nya beteckning "R" verkligen är med "S"-paneler. Vad är det med 2ms tekniken som kan vålla problem?

Hur pass grafik guru är du MacAllan? Vad jag sett så har ju inte dessa VieWSonics diksuterats något alls här?! Så varför blev det en sådan?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Att det blev en ViewSonic beror på rekomendationer.

Enl. en tekniker jag prata med så har många 2ms skärmar det problemet att pixlar visar fel färg vid snabba rörelser och framförallt i kanterna på objekt där det är en övergång mellan ljust och mörkt.
Enl. honom så berodde det på tekniken som används för att få 2ms eftersom tekniken går ut på att skicka mer ström till pixlarna än vad som krävs för att visa rätt färg och när sedan rätt färg visas stryps strömen till rätt styrka.
Sen menade han oxå att 2ms på en skärm är inte helt sant eftersom det gäller endast gråskalan, färgskalan skall visst fortfarande vara 5ms.

Så uppgifterna kommer alltså från en tekniker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacAllan
Att det blev en ViewSonic beror på rekomendationer.

Enl. en tekniker jag prata med så har många 2ms skärmar det problemet att pixlar visar fel färg vid snabba rörelser och framförallt i kanterna på objekt där det är en övergång mellan ljust och mörkt.
Enl. honom så berodde det på tekniken som används för att få 2ms eftersom tekniken går ut på att skicka mer ström till pixlarna än vad som krävs för att visa rätt färg och när sedan rätt färg visas stryps strömen till rätt styrka.
Sen menade han oxå att 2ms på en skärm är inte helt sant eftersom det gäller endast gråskalan, färgskalan skall visst fortfarande vara 5ms.

Så uppgifterna kommer alltså från en tekniker.

Har du fått din skärm ännu? Hur tycker du den är? Vad använder du den mest till? Om man ska skippa denna 2ms tekniken på TN-panelerna så är ju bara HP W2207 kvar, men då har den glossy vilket typ går bort för mej... så då är Philips 200WP7ES kvar, men det är en 20" (ganska tråkig, men ska vara fin), och ev. dom du rekomenderar då? Nån som har någon idé om ViewSonicen, någon mer som har den?

Tack för infon btw. intressant läsning :).

Hur är betrakningsvinklar? Är väldigt viktigt för mej.. med tanke på att det är TN-panel. Har den typ glossy-yta som HPn?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Ja jag har fått min skärm och jag tycker den är hur bra som helst till det jag gör dvs. spela, surfa och lite film.
Vad gäller betraktningsvinklarna så kan jag inte ge dig ett jätte bra svar eftersom jag inte har ngt att jämföra med då detta är första gången jag har platt skärm, men jag har inte upplevt ngt störande att bilden blir konstig eller sämre bara för att man inte sitter rakt framför den om det är det du menar.

Sen är jag inte 100 på vad du menar med "glossy"?
Om det är att kanten är "pianolack" så är iaf min modell det, dock tycker jag inte det stör alls fast jag tveksam till det fram tills jag sett skärmen och satt den på plats.

Permalänk
Medlem

Aha, klart det står för Glossy, inte Glare... Ibland är man lite halft snett ute.

Fick min information om reflexbehandling från nordic.lge.com via deras User manual för denna skärm.
Går tyvärr inte att direktlänka men den hävdar följande;

22 tum (55.868 cm) Flat Panel Active matrix-TFT LCD
Antireflexbehandlad (L226WT/L226WTX/L226WTQ/L226WTY),
Reflexbehandlad (L226WTG)
22 tums visning
0.282*0.282 mm pixel punkter

Men Glossy kan ju som sagt även peka på skärmkanten som sannerligen är blank och fin. I övrigt kan sägas att skärmytan ser ut ungefär som X-black-skärmar eller ngt motsvarande klar/blank variant som finns på vissa flaptops. Ljusa element reflekteras väl.

Visa signatur

yeah, ... ... ...how about that...?

Permalänk
Medlem

Tjena, tänkte bara säga att jag har mailat Datorbutiken och frågat vilket serienummer det är på L226WTQ-SF skärmarna de har på lager. Jag har inte fått svar ännu, men jag kommer skriva i denna tråd när de svarar, ifall någon är intresserad av att köpa en sådan skärm med "icke-ghostande" firmware snart. Håller tummarna på att det är 704-706 skärmar nu, gubbar(& gummor?)!

Visa signatur

Datorer är kul men ibland är dom jobbiga.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P6T SE, Core i7 920@ stock alt. 3.2Ghz +zalman CNPS8000A, Ocz 1333mhz 3*2gb@ stock, xfx 6870 crossfire, ssd intel x25 g2 80gb, samsung blu-ray/dvd brännare 123bl, Cooler master M1000w, Cooler master sniper storm black, eyefinity 3*dell u2311h

Permalänk
Medlem

Fick idag min l226wtq-sf skärm.
Kan säga att jag är riktigt nöjd över den, om ni undrar är det beställd från db.com, serienr 706 och firmwire 1,14!

Har kollat på film, spelat, slösurfat och den fungerar utmärkt, inga döda pixlar heller.

Rekommenderar skärmen starkt till dom som fortfarande inte bestämt sig!!!

mvh xlnc.

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 16GB DDR4-3200 | 1TB NVMe
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200 | 512GB NVMe

Permalänk
Medlem

ingen som köpt wf??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xlnc.
Fick idag min l226wtq-sf skärm.
Kan säga att jag är riktigt nöjd över den, om ni undrar är det beställd från db.com, serienr 706 och firmwire 1,14!

Har kollat på film, spelat, slösurfat och den fungerar utmärkt, inga döda pixlar heller.

Rekommenderar skärmen starkt till dom som fortfarande inte bestämt sig!!!

mvh xlnc.

ingen som köpt wf me vit fot!!?? har den samma jox me firmware?

asså ni anar inte hur dåliga de är på lg kundtjänsten.... makalöst.. snälla ring dit o fråga nått om deras skärmar de vet inget. det är cheferna jag är sur på, personalen är det bara synd om.

Visa signatur

Asus P6T SE, Core i7 920@ stock alt. 3.2Ghz +zalman CNPS8000A, Ocz 1333mhz 3*2gb@ stock, xfx 6870 crossfire, ssd intel x25 g2 80gb, samsung blu-ray/dvd brännare 123bl, Cooler master M1000w, Cooler master sniper storm black, eyefinity 3*dell u2311h

Permalänk

Jag har oxå köpt en LG226wtq nu grå/svart och är extremt nöjd! kan helt rekommendera den, köpt den på dustin för två veckor sedan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xlnc.
Fick idag min l226wtq-sf skärm.
Kan säga att jag är riktigt nöjd över den, om ni undrar är det beställd från db.com, serienr 706 och firmwire 1,14!

Har kollat på film, spelat, slösurfat och den fungerar utmärkt, inga döda pixlar heller.

Rekommenderar skärmen starkt till dom som fortfarande inte bestämt sig!!!

mvh xlnc.

Jag har frågat DB.com ang. serienummer och han som hjälpte mig kollade på några slumpvalda skärmar, ingen hade lägre än 706* i serienumret. Detta gällde den svart/silvriga.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trailen
Tjena, tänkte bara säga att jag har mailat Datorbutiken och frågat vilket serienummer det är på L226WTQ-SF skärmarna de har på lager. Jag har inte fått svar ännu, men jag kommer skriva i denna tråd när de svarar, ifall någon är intresserad av att köpa en sådan skärm med "icke-ghostande" firmware snart. Håller tummarna på att det är 704-706 skärmar nu, gubbar(& gummor?)!

ja ska hämta en idag på deras lager,.,..ja kan skriva sen vad det var... är det 1.10 firmware kör ja tillbaka den direkt...

fan ja hämta den idag...firmware 1.80 o helt konstig i spel o mycket b-light bleed....fan va drygt.... hoppas de kan byta till 1.14 på min.. har mailat db-man får c se vad som händer. min hade alltså serienummer som börjar på 707...o firmware 1.80 inte alls bra... i bf2 när man rör på sig så kan väggar o vatten typ byta färg när man rör sig skitkonstigt..men bara när man rör sig..måste va nått rtc joxx problem.

Visa signatur

Asus P6T SE, Core i7 920@ stock alt. 3.2Ghz +zalman CNPS8000A, Ocz 1333mhz 3*2gb@ stock, xfx 6870 crossfire, ssd intel x25 g2 80gb, samsung blu-ray/dvd brännare 123bl, Cooler master M1000w, Cooler master sniper storm black, eyefinity 3*dell u2311h

Permalänk
Medlem

Hej!

Så här löd svaret jag fick från db:

"Hej

Den jag köpte för 2 veckor sen var en 707, så jag tror inte vi har kvar de äldre mer.

Med vänlig hälsning
Rikard/Kundservice"

sååå...då antar jag att det blir någon annan skärm då...synd faktiskt...tycker L226WTQ'n har grym potential, men det verkar helt enkelt som att LG inte riktigt vet vad de håller på med(?).

Visa signatur

Datorer är kul men ibland är dom jobbiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sherekahn
Jag har oxå köpt en LG226wtq nu grå/svart och är extremt nöjd! kan helt rekommendera den, köpt den på dustin för två veckor sedan.

va har du för firmware:?? o början på serie n.?? det är en sjukt snygg skärm men den ja har e asdålig... tyvärr tyvärr...

Visa signatur

Asus P6T SE, Core i7 920@ stock alt. 3.2Ghz +zalman CNPS8000A, Ocz 1333mhz 3*2gb@ stock, xfx 6870 crossfire, ssd intel x25 g2 80gb, samsung blu-ray/dvd brännare 123bl, Cooler master M1000w, Cooler master sniper storm black, eyefinity 3*dell u2311h

Permalänk
Medlem

Förresten - Är det någon som har pejl på varför skärmen med vita foten är dyrare än skärmen med svarta foten? De skulle tydligen vara helt identiska enligt LG själva...

Permalänk
Medlem

okej....Jag har läst igenom precis alt i den här tråden och jag vet faktiskt inte om jag vill ha en skärm nu längre XD, blir förvirrad av både Samsung och LG:s skärmnamn och de problem dem har....

står mellan:

HP W2207 ( bra betyg, och ser fräsch ut)

Samsung SyncMaster 226BW / S panel eller "R" Den jag såg i Uppsala för en månad sedan, den var omärkt. Stod R altså.

Visa signatur

CPU: AMD Opteron 185 Dual Core | RAM: 2000MB DDR | GK: Radeon 1900 XTX 512 MB MB| MK: ASRock Dual SATA II |
LK: Integrerat| HD: Samsung Spinp. T 166 500 GB, Maxtor Diamond Max 10 320 GB samt två stycken andra 200GB Skärm: Samsung Syncmaster 226 BW. M:Logitech G5| 3D Mark 06 Score: 5939 19 Jan -08 (Oklockat)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacAllan
Sen kan jag inte rekomendera LG'n...köpte en o fick senaste fw (1.80) men den var riktigt kass...

Men va fan, skojar ni med mig eller. Bestämt mig för att köpa en LG pga Samsungs osäkerhet gällande paneler och HP:s glossy skärm men tänkte vänta ett tag för att vara säker på att få en med 1.14 firmware. Men nu har dom alltså släppt skärmar med en ny firmware där bleedingen och ghostingen är tillbaka igen? Varför???
Så då blir det ju rena lotteriet igen om man skulle beställa nu.

Ska man ta en rövare och beställa en från komplett och hoppas på det bästa? Någon som vet när dom började med 1.80 så man vet om man ska returnera den direkt den dyker upp eller inte?

Permalänk
Avstängd

Har en samsung 226bw "s", kanon skärm.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Köpte en LG L226WTQ-SF serienr som börjar på 707. Den ghostar och färgerna ändras som rena fyrverkeriet när man vrider på sig i fps-spel. Den lär väl också ha den dåliga 1.80 firmware så jag skickade tillbaka den på ångerveckan trots att jag åker på att betala returfrakten till butiken. Dessutom var fabriksförseglingstejpen bruten och påsen med bruxs och cd återförsluten med häftklammer.

Jag provade den med gamla battlefield 1942 som hjälpligt går att köra på min slöa bärbara som referens. Den bärbara Acern uppvisade inga färgartifakter vid vridning i mörkare miljöer som lg skärmen och min crt visade som väntat heller inga fel.

Detta visar att det är fel på LG skärmen och jag börjar bli trött på diverse fusktekniker för att få bättre svarstider och färger som lovar guld och gröna skogar men som sedan inte håller måttet.

Min gamla 17" Nokia 447Xpro crt har mindre men bättre bild i 1600x1200,synd bara att det väl inte går att få tag på nya bra crt skärmar längre.

Samsungen har panellotteriet där man numera inte kan se vad man får.

Hp skärmen har blank glossy yta som inte fungerar med reflexer.

Lg har firmware problem + en support som svarar floskelsvar och inget verkar veta. Känns som Skärmtillverkarna mörkar problemen.

Ett val mellan pest och kolera känns det som, gamla crt går både att redigera bilder på och att spela spel i lämpliga upplösningar.

Finns det överhuvud taget några tft-skärmar som både är bra på spel och bildbehandling som inte kostar skortan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airborne
Köpte en LG L226WTQ-SF serienr som börjar på 707. Den ghostar och färgerna ändras som rena fyrverkeriet när man vrider på sig i fps-spel. Den lär väl också ha den dåliga 1.80 firmware så jag skickade tillbaka den på ångerveckan trots att jag åker på att betala returfrakten till butiken. Dessutom var fabriksförseglingstejpen bruten och påsen med bruxs och cd återförsluten med häftklammer.

Jag provade den med gamla battlefield 1942 som hjälpligt går att köra på min slöa bärbara som referens. Den bärbara Acern uppvisade inga färgartifakter vid vridning i mörkare miljöer som lg skärmen och min crt visade som väntat heller inga fel.

Detta visar att det är fel på LG skärmen och jag börjar bli trött på diverse fusktekniker för att få bättre svarstider och färger som lovar guld och gröna skogar men som sedan inte håller måttet.

Min gamla 17" Nokia 447Xpro crt har mindre men bättre bild i 1600x1200,synd bara att det väl inte går att få tag på nya bra crt skärmar längre.

Samsungen har panellotteriet där man numera inte kan se vad man får.

Hp skärmen har blank glossy yta som inte fungerar med reflexer.

Lg har firmware problem + en support som svarar floskelsvar och inget verkar veta. Känns som Skärmtillverkarna mörkar problemen.

Ett val mellan pest och kolera känns det som, gamla crt går både att redigera bilder på och att spela spel i lämpliga upplösningar.

Finns det överhuvud taget några tft-skärmar som både är bra på spel och bildbehandling som inte kostar skortan?

Exakt samma problem som jag hade med min och det var oxå en 707 som hade fw 1.80...vem vet...om det var på db.com så fick du kanske min gamla eftersom den hade varit öppnad
Nu har jag bytt till en ViewSonic VX2235wm https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=VSVX22... och är helnöjd
Det är en 5ms skärm så den slipper alla problem som 2ms tekniken kan skapa och det funkar hur bra som helst i fps-spel

Permalänk
Medlem

Jag har oxå sett Samsung SyncMaster 226BW med beteckningen "R" istället för det där med S och A som har stått på nätet.. Riktigt odd :<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Zapp
Jag har oxå sett Samsung SyncMaster 226BW med beteckningen "R" istället för det där med S och A som har stått på nätet.. Riktigt odd :<

R har inget med panelen att göra, [R] står det på alla samsungs skärmar, vad det betyder vet jag inte. Dom har tagit bort A, C, S märkningen så för att veta villken panel man har måste man ninja haxxa sig in i service menyn. Hur det går till står i denna tråd har jag för mig.

Visa signatur

INTEL Q6600@3,2GHz | Noctua NH-U12F | Gigabyte P35C-DS3R | 2x1024mb OCZ XTC Titanium PC-6400 | LeadTek 8800GTS 640mb | Antec P182B | CoolTek CT 600 | Samsung SyncMaster 226BW | Logitech G15 Gaming | Microsoft Sidewinder mouse | General White | Imsdal Vinbär & Jasmin | Zoégas Presso i IKEA 365+ kopp

Permalänk
Medlem

störigt värre. Man vill ju ha den bästa 20" skärmen för ett schysst pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bocken
R har inget med panelen att göra, [R] står det på alla samsungs skärmar, vad det betyder vet jag inte. Dom har tagit bort A, C, S märkningen så för att veta villken panel man har måste man ninja haxxa sig in i service menyn. Hur det går till står i denna tråd har jag för mig.

Det är fel...R är den senaste panelen på 226BW och den skall vara jämförbar med S panelen i kvalite, dock stämmer det att dom har tagit bort panel beteckningen på baksidan på många skärmar.