Samsung 226BW eller LG L226WTQ ?

Permalänk
Medlem

Går man in på samsungs sida så verkar det som om bara vissa utvalda modeller har zero bright pixel garanti. Hittade inte 226bw på den listan.
Då verkar det vara den gamla vanliga isostandarden som gäller.

Är också i valet och kvalet mellan Samsung 226BW eller LG L226WTQ.

Har Lg skärmen det här med dynamisk kontrast vid filmtittning som Samsungen har? Rätt svårt att jämföra funktioner då tillverkarna kallar dem för helt olika saker.

Går det att stänga av overdrive på LG?, på samsung går det att stänga av RTA som dom kallar det(fast det startar visst om varje gång man stänger av och sätter på skärmen igen)

Fast zero bright pixel är ett bra + för LG om inte Samsung har det. Jag störs väldigt mycket av lysande pixlar för egen del.

Samsungs strulande med olika paneler känns inte kul heller.

fast hade jag fått en med S panel och utan pixelfel hade jag nog tagit den,frågan är bara törs jag köpa samsung utan att bli lurad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SA3L
I den karton man får den nya skärmen i? För jag har nämligen inte kvar originalkartongen.

Stämmer. Man lägger skärmen i kartoen som den nya anläde i.

Men som sagt, vet inte om detta gäller privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Köpte en samsung 226BW och sån tur som jag har fick jag en skärm med C panel. Packade upp den, kopplade in den och det första jag märkte var den blåa
färgen. Sökte lite och hittade en sida där en kille har gjort färgprofiler till de olyckliga människor som jag. Gjorde som i beskrivningen och WOW jag kan säga att skillnaden är som dag och natt (i alla fall för mig). Vad man gör är att man läser in färgprofilen med hjälp av wincolor men problemet är att i spel funkar inte detta och då kommer den blåa färgen tillbaka. Jag vet inte om man kan lämna tillbaka den och ha detta som skäl för att skillnaden mellan S och C är gigantisk.
Om man bortser från det så tycker jag att skärmen är stilig, skarp och värd varenda krona.

Här kan ni läsa hur man ändrar färgprofilen

www.andrewswihart.net/blog/review-samsung-226bw-lcd-c-panel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triplez
För 1680 x 1050 är det 60Hz som är max för Samsungen.

Fördel LG där också mao som enligt pricrunner klarar 75Hz vid maxupplösning.

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlatan6
Köpte en samsung 226BW och sån tur som jag har fick jag en skärm med C panel. Packade upp den, kopplade in den och det första jag märkte var den blåa
färgen. Sökte lite och hittade en sida där en kille har gjort färgprofiler till de olyckliga människor som jag. Gjorde som i beskrivningen och WOW jag kan säga att skillnaden är som dag och natt (i alla fall för mig). Vad man gör är att man läser in färgprofilen med hjälp av wincolor men problemet är att i spel funkar inte detta och då kommer den blåa färgen tillbaka. Jag vet inte om man kan lämna tillbaka den och ha detta som skäl för att skillnaden mellan S och C är gigantisk.
Om man bortser från det så tycker jag att skärmen är stilig, skarp och värd varenda krona.

Här kan ni läsa hur man ändrar färgprofilen

www.andrewswihart.net/blog/review-samsung-226bw-lcd-c-panel

Att det fortfarande är fel i spel är ett klart problem och självklart ska du byta ut den. Att man ens måste pilla med färginställningar och diverse hemsidor för att ens få skärmen OK ute i Windows är skäl nog att returnera den.

Kommer själv inte nöja mig med något annat än en S-skärm.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns S-betecknade skärmar nu längre då. Tror det står R på alla de nya, som samsung lovat att det är S-paneler i....

Edit: Det är klart, nån affär kanske har kvar en äldre som det faktiskt står S på.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Synd att det inte finns S-betecknade skärmar nu längre då. Tror det står R på alla de nya, som samsung lovat att det är S-paneler i....

Edit: Det är klart, nån affär kanske har kvar en äldre som det faktiskt står S på.

Om du syftar på mitt inlägg så har de, såvida R inte infördes för nån månad sedan, antagligen kvar S-beteckningen på sina Samsung-tillverkade skärmar. Och de mer seriösa sidorna vet förhoppningsvis om att S numera är R.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Fördel LG där också mao som enligt pricrunner klarar 75Hz vid maxupplösning.

Hz påverkar inte TFT på något sätt.

Hz är hur ofta bild uppdateras på en CRT-skärm.

Alltså hur många gånger katodstrålen målar upp bilden i sekunden.

CRT = Cathode Ray Tube

TFT har ingen katod-strålare = Inga påverkan av Hz.
TFT har däremot små paneler som sitter på transistorer som vinklas fram och tillbaka. Dessa räknas i millisekunder. Alltså ms.

TFT = Thin Film Transistor

Rätta mig gärna om jag har fel på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag behöver eran hjälp, har länge funderat på att köpa 226BW. Vet ni om det kommer några bättre skärmar inom några månader eller ska jag köpa 226BW. Skärmen ska mest användas till film, spel och surf. Jag har också funderat på att köpa dator högtalare, kan ni ge tips på bra 2.1 högtalare (har inbyggt ljudkort på moderkortet). Är de här högtalarna bra http://img.presence-pc.com/dossiers/11k2/X230al.jpg budgeten ligger på 400-500kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LotiX
Om du syftar på mitt inlägg så har de, såvida R inte infördes för nån månad sedan, antagligen kvar S-beteckningen på sina Samsung-tillverkade skärmar. Och de mer seriösa sidorna vet förhoppningsvis om att S numera är R.

Syftar inte direkt på nått inlägg. Men det finns numera ingen S-beteckning på de skärmar som kommer från samsung. Inte heller nån annan beteckning än R, som samsung har sagt är S-paneler. Så frågan är väl om man litar på dem då

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Syftar inte direkt på nått inlägg. Men det finns numera ingen S-beteckning på de skärmar som kommer från samsung. Inte heller nån annan beteckning än R, som samsung har sagt är S-paneler. Så frågan är väl om man litar på dem då

Skojjar du? Har de döpt alla till R nu och påstår att de alla är S-paneler? Tror jag inte en sekund på, vilka jävlar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LotiX
Skojjar du? Har de döpt alla till R nu och påstår att de alla är S-paneler? Tror jag inte en sekund på, vilka jävlar.

R stog det även på de gammla skärmarna som var märkta.

Alla skärmar skulle vara S sen nån månad tillbaka, men de är omärkta och kan inte heller identifieras genom service menyn, sista skärmen jag hade som var "omärkt" var likvärdig med den sämsta skärmen jag haft, nämligen C. Jag kan inte prata om dagens skärmar eftersom jag inte testat dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
R stog det även på de gammla skärmarna som var märkta.

Alla skärmar skulle vara S sen nån månad tillbaka, men de är omärkta och kan inte heller identifieras genom service menyn, sista skärmen jag hade som var "omärkt" var likvärdig med den sämsta skärmen jag haft, nämligen C. Jag kan inte prata om dagens skärmar eftersom jag inte testat dom.

Så när jag beställer en skärm om ett par veckor ska det vara en S-skärm om Samsung pratar sanning. Hur kan jag kolla att det stämmer? Går bara att avgöra på hurvida färgerna på skärmen verkar vara ok eller ej?

Permalänk
Medlem

Till er som har köpt någon av dessa skärmar - Kan ni inte lägga upp lite bilder på dem?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Köpte en Sam 226BW idag!Har en Sam 940BF sen tidigare...å får väl säga att inte blev jag besviken,stort blev det........Har ju progresiva glasögon!!Får väl se om det finns såna med vidvinkel!!!

Permalänk
Medlem

Du kan inte kolla längre att det verkligen är en S-panel, utan får ta samsung på deras ord helt enkelt... Visst, du kan väl kolla på färgerna om du är riktigt duktig kanske:) Men well, är den ok så är den ok? Bara att testa I guess.

Vettefan om de stog R på de gamla skärmarna, men på de jag sett i affärn stog det iaf R på - och inget annat. Läs tidigare i tråden så tror jag att det står mer om det här.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zamu
Fick du något svar?

Fick som skrivit innan inte något svar. Men nu när alla mina delar i ordern är inne och den ska skickas så har de skrivit till serienummret på mitt inlogg där. Börjar med 706 så :). Vet inte om det var för att jag frågade eller bara att de gör så. Men låter lite konstigt ifall de läs ett mejl och skrivet svaret på mitt inlogg hos dustin istället hehe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foobuba
Fick som skrivit innan inte något svar. Men nu när alla mina delar i ordern är inne och den ska skickas så har de skrivit till serienummret på mitt inlogg där. Börjar med 706 så :). Vet inte om det var för att jag frågade eller bara att de gör så. Men låter lite konstigt ifall de läs ett mejl och skrivet svaret på mitt inlogg hos dustin istället hehe.

Hehe okej, jag beslöt mig för att köpa en Philips 200WP7ES hur som helst.

Permalänk
Medlem

Köpte idag samsung 226Bw och logitech x230 högtalare, wow vilken känsla när man kollar på film jämfört med 19 tums crt skärm. Har inte märkt några problem än och betraktningsvinklarna är ok . Bakom skärmen står det [R] och made in Slovakia july 2007. Ska man installera drivrutinerna som följde med skärmen?

Permalänk
Medlem

Kom igen alla ni som köpt någon av desa skärmar - Lägg upp lite bilder så att alla vi andra kan bestämma oss också.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka min WTQ-SF 703* idag med ny firmware; 1.14. Vilken skillnad! Nu har jag inget att klaga på längre.

Permalänk
Medlem

Har en defekt pixel på skärmen som jag använder nu (LG:n), så kontaktade powermill, som datorbutiken hänvisade mig till. Fick den nya skärmen för ca 5 minuter sedan, serinumret börjar på 701. HALLÅ!?!?!!? driver nån med mig?
edit: inte för att vara sån, men jag fick en WT. Någon som har lugnande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SA3L
Har en defekt pixel på skärmen som jag använder nu (LG:n), så kontaktade powermill, som datorbutiken hänvisade mig till. Fick den nya skärmen för ca 5 minuter sedan, serinumret börjar på 701. HALLÅ!?!?!!? driver nån med mig?
edit: inte för att vara sån, men jag fick en WT. Någon som har lugnande?

Du kanske fick en returnerad tillbaka, många ställen har en förmåga att göra sådant...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Du kanske fick en returnerad tillbaka, många ställen har en förmåga att göra sådant...

Jo, det sitter gamla adresslappar på kartongen, till computercity. Är så trött. SÅg nu att man ska kontakta tillverkarnas "Helpdesk" innan servicanmälan, men jag kan ju se att pixeln inte funkar som den ska, aja är bara arg och nojig för att det här kommer gå mer åt helvete. Om jag får rätt modell lär jag ju få en med gammalt firmware. Det blir inte bättre av att jag inte får av foten till skrämen:(

Permalänk
Medlem

Hämtade en LG 226 WTQ-SF idag (serie nr 707)
I service menun står det på andra raden "ver 1.80"
Innebär detta att dom uppgraderat firmwaren ytterliggare till 1.80 eller står firmwaren ngn annan stans?

Permalänk

Uppgraderad igen då alltså, vart köpte du din?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Uppgraderad igen då alltså, vart köpte du din?

datorbutiken.com
Men jag är lite fundersam om det är lite ghosting i den
Märker lite färgskiftningar framförallt när det är mörkt på skärmen och man rör musen snabbt. (I spel alltså)
Edit: kan ju vara andra inställningar på skärmen eller i spelet som gör detta förståss

Eftersom detta är min första platta skärm så är jag inte säker på hur ghosting ser ut och hur man enklast kollar det.
Vad jag upplever i spel är att vissa pixlar i kanter på objekt skiftar färg från mörka till ljusare och ibland även lila/gröna framförallt på riktigt mörka objekt.
Men detta är kanske inte ghosting?

Permalänk
Medlem

Skaffade en LG igår, inget att klaga på förutom en död pixel, hittade den efter ngn timme... Inte haft så mkt tid att kolla över skärmen efter andra problem men Q3 cpma verkar gå utan ghosting.

Efter allt man läst här tror jag det är en bra ide att köpa skärmarna i ngn fysisk butik så man kan gå dit o va obekväm om det gick åt skogen.

EIS i uppsala har för övrigt slutat sälja samsungskärmen då de ansåg kvaliteten för varierande.

Visa signatur

yeah, ... ... ...how about that...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loosec
Skaffade en LG igår, inget att klaga på förutom en död pixel, hittade den efter ngn timme... Inte haft så mkt tid att kolla över skärmen efter andra problem men Q3 cpma verkar gå utan ghosting.

Efter allt man läst här tror jag det är en bra ide att köpa skärmarna i ngn fysisk butik så man kan gå dit o va obekväm om det gick åt skogen.

EIS i uppsala har för övrigt slutat sälja samsungskärmen då de ansåg kvaliteten för varierande.

Vilken firmware har du fått och vad börjar serienummert på?

Permalänk
Medlem

LG L226WTG-WF
Firmware 1.14
Sn: 706xxxxxxx

En helt död pixel, mycket lite backlight bleed från botten och toppen, ingen ghosting.

edit:
Hmm, varför heter den 226wtG ? hittar ingen sådan på lg's hemsida, bara wtQ... wtf?

edit edit:
Aha, icke antireflexbehandlad, däremot Reflexbehandlad och därmed icke TCO-märkt!
G som i Glare...

Visa signatur

yeah, ... ... ...how about that...?