Samsung 226BW eller LG L226WTQ ?

Permalänk
Medlem

jag köpte en Samsung Syncmaster 226 BW på Alina Systems i Uppsala idag, det gjorde brorsan med. Fick den omärkta modellen som ska vara samsungs egna. Jag tycker om den *LER*!
Den är verkligen jättebra, Inga som helst problem med den än ialf. rekommenderas,,,Stod och jämförde en halvtimme med Hp W 2207, men gillade denna mer. Jag tyckte inte om HP:s glansiga yta "Glossy" utan denna är mer bekväm. Skönare för ögat.

Visa signatur

CPU: AMD Opteron 185 Dual Core | RAM: 2000MB DDR | GK: Radeon 1900 XTX 512 MB MB| MK: ASRock Dual SATA II |
LK: Integrerat| HD: Samsung Spinp. T 166 500 GB, Maxtor Diamond Max 10 320 GB samt två stycken andra 200GB Skärm: Samsung Syncmaster 226 BW. M:Logitech G5| 3D Mark 06 Score: 5939 19 Jan -08 (Oklockat)

Permalänk
Inaktiv

Så sant estel. Fattar inte att folk köper HPn men alla har ju olika smak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacAllan
Det är fel...R är den senaste panelen på 226BW och den skall vara jämförbar med S panelen i kvalite, dock stämmer det att dom har tagit bort panel beteckningen på baksidan på många skärmar.

Ok om det är så, så undrar jag varför det står [R] även på skärmar med A,C,S märkning? samt på andra skärmar från samsung där det inte är några panel problem.

Visa signatur

INTEL Q6600@3,2GHz | Noctua NH-U12F | Gigabyte P35C-DS3R | 2x1024mb OCZ XTC Titanium PC-6400 | LeadTek 8800GTS 640mb | Antec P182B | CoolTek CT 600 | Samsung SyncMaster 226BW | Logitech G15 Gaming | Microsoft Sidewinder mouse | General White | Imsdal Vinbär & Jasmin | Zoégas Presso i IKEA 365+ kopp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Så sant estel. Fattar inte att folk köper HPn men alla har ju olika smak.

Japp Jag ör stolt över det också, tidigare burken var en gammal CRT 17" den är historia. Hp W2207 har en Samsung panel, fick reda på det idag. Men jag älskar den här skärmen! grymt nice..

Visa signatur

CPU: AMD Opteron 185 Dual Core | RAM: 2000MB DDR | GK: Radeon 1900 XTX 512 MB MB| MK: ASRock Dual SATA II |
LK: Integrerat| HD: Samsung Spinp. T 166 500 GB, Maxtor Diamond Max 10 320 GB samt två stycken andra 200GB Skärm: Samsung Syncmaster 226 BW. M:Logitech G5| 3D Mark 06 Score: 5939 19 Jan -08 (Oklockat)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 22" Samsung för ett tag sedan, just för att den har höj och sänkbar fot, kommer aldrig mer köpa utan den funktionen, mycket mer behagligt att sitta länga framför datorn när skärmen kommer i bra höjd,

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Köpte en L226WTQ-SF 22 i juli nån gång , den funkade asbra i en vecka, hade alla inställningar som ja ville , ljus , contrast etc..

men efter ca 1-2veckor började skärmen surra ( väldigt högfrekvent )
Och surret förvinner om man har ljusstyrkan på MAX vilket är väldigt ansträngadnde för ögonen..

Så eftersom det är 1års Garanti funderar ja på att skicka tillbaka den mot en ny där man kan ha vilken ljusstyrka man vill utan att de blir missljud = ( .....

Nån som har nån liknande händlse?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bocken
Ok om det är så, så undrar jag varför det står [R] även på skärmar med A,C,S märkning? samt på andra skärmar från samsung där det inte är några panel problem.

Kan tyvärr inte svara på det...uppgifterna om detta har jag fått från en på db.com i samband med att jag själv skulle köpa min skärm.
Var ngn stans hittar du ett R på de paneler som är märkta A,C el S?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacAllan
Kan tyvärr inte svara på det...uppgifterna om detta har jag fått från en på db.com i samband med att jag själv skulle köpa min skärm.
Var ngn stans hittar du ett R på de paneler som är märkta A,C el S?

Jag var på onoff i juni och undersökte deras skärmar, dom hade bara A paneler men efter A:et på andra sidan etiketten stog det [R] så jag kollade på alla samsungs skärmar och på samtliga stog det [R] ute till höger på etiketterna.
Därför tror jag att db.com inte vet vad dom snackar om. När samsung togbort A,C,S så kom det väll nån sommarpraktikant som skulle kolla panelen och eftersom det varken fanns A,C eller S så såg han bokstaven längst till höger och trodde det var den.

Visa signatur

INTEL Q6600@3,2GHz | Noctua NH-U12F | Gigabyte P35C-DS3R | 2x1024mb OCZ XTC Titanium PC-6400 | LeadTek 8800GTS 640mb | Antec P182B | CoolTek CT 600 | Samsung SyncMaster 226BW | Logitech G15 Gaming | Microsoft Sidewinder mouse | General White | Imsdal Vinbär & Jasmin | Zoégas Presso i IKEA 365+ kopp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bocken
Jag var på onoff i juni och undersökte deras skärmar, dom hade bara A paneler men efter A:et på andra sidan etiketten stog det [R] så jag kollade på alla samsungs skärmar och på samtliga stog det [R] ute till höger på etiketterna.
Därför tror jag att db.com inte vet vad dom snackar om. När samsung togbort A,C,S så kom det väll nån sommarpraktikant som skulle kolla panelen och eftersom det varken fanns A,C eller S så såg han bokstaven längst till höger och trodde det var den.

Nja riktigt så var det inte...det var en av deras tekniker som även har hand om supporten.
Sen har jag faktiskt läst det på andra ställen att dom skall ha släppt en R panel...kommer tyvärr inte ihåg var bara...skall kolla om jag kan hitta det igen.
Men isf skall det endast stå ett R på den lappen vad jag vet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacAllan
Nja riktigt så var det inte...det var en av deras tekniker som även har hand om supporten.
Sen har jag faktiskt läst det på andra ställen att dom skall ha släppt en R panel...kommer tyvärr inte ihåg var bara...skall kolla om jag kan hitta det igen.
Men isf skall det endast stå ett R på den lappen vad jag vet..

hehe ok, så samsung panelen är fortfarande höljt i dunkel men oavsett om den heter S eller R så är det samsung som gjort dom och dom funkar bra eller?

Visa signatur

INTEL Q6600@3,2GHz | Noctua NH-U12F | Gigabyte P35C-DS3R | 2x1024mb OCZ XTC Titanium PC-6400 | LeadTek 8800GTS 640mb | Antec P182B | CoolTek CT 600 | Samsung SyncMaster 226BW | Logitech G15 Gaming | Microsoft Sidewinder mouse | General White | Imsdal Vinbär & Jasmin | Zoégas Presso i IKEA 365+ kopp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bocken
hehe ok, så samsung panelen är fortfarande höljt i dunkel men oavsett om den heter S eller R så är det samsung som gjort dom och dom funkar bra eller?

Ja vad jag hört så är både S och R panelerna bra och samsungs egna..
Har ju dock inte testat själv eftersom jag blev så jäkla nöjd med min ViewSonic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Så sant estel. Fattar inte att folk köper HPn men alla har ju olika smak.

Hade velat haft HP:n själv men på grund av utformningen på min lägenhet samt datorns placering var det omöjligt med en glossy, (Fönster längs med hela väggen bakom ryggen) så det blev 226BW. Hoppas man får en S eller den omärkta nu då.

PS. Vågade inte chansa på LG:n i och med deras firmware.

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite över hur de funkar att kolla film på?
(från soffa några meter bort)

Reflektioner, färgåtergivning, betrakningsvinklar o.s.v. Vem vinner? Eller är HP W2207/2007 ett bättre val?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon79
Jag undrar lite över hur de funkar att kolla film på?
(från soffa några meter bort)

Reflektioner, färgåtergivning, betrakningsvinklar o.s.v. Vem vinner? Eller är HP W2207/2007 ett bättre val?

Fick min 226BW häromdagen från Dustin (R panel, inga pixelfel), tycker det går bra att kolla film en bit ifrån men lite osäker på hur det blir om man kommer lite snett från sidan. Det viktiga verkar dock vara att skärmen är i rätt höjd annars blir det kasst.

Permalänk
Medlem

Har både 226BW och HP 2207 hemma nu å testar.
Lutar mer åt Samsungen. Den har inge bleeding alls, hp har en del.
Känns bättre att spela med Samsungen.

Permalänk
Medlem

Samsung vs LG

Har äntligen blivit av med min Samsung 204B som slocknade varje gång man matade med DVI. Efter lite påtryckningar från inköpsansvariga på mitt företag så lyssnade Komplett och lät mig byta till annan skärm.
Har läst det mesta som skrivits här angående Samsungen 204B och kan bara instämma att den e kass på DVI signalen. Provade 2 st utan att få det att funka.
Valde då LG's 226WTQ-SF och verkar ha haft tur.
Den har serie nr: 706... och v.1.14 och jag är mega nöjd just nu iaf.
Lite backlight men ingen ghosting. Provat i BF2 och COD2. Får se hur den gör sig med lite film senare.

Visa signatur

Live to fight another day.
Processor: Intel Core2Duo E6600 @ 2.4GHz | Grafik: Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3| RAM: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | Moderkort: EVGA nForce 680i SLI| Chassi: Cooler Master Centurion 534

Permalänk
Medlem

Re: Samsung vs LG

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melleman
Har äntligen blivit av med min Samsung 204B som slocknade varje gång man matade med DVI. Efter lite påtryckningar från inköpsansvariga på mitt företag så lyssnade Komplett och lät mig byta till annan skärm.
Har läst det mesta som skrivits här angående Samsungen 204B och kan bara instämma att den e kass på DVI signalen. Provade 2 st utan att få det att funka.
Valde då LG's 226WTQ-SF och verkar ha haft tur.
Den har serie nr: 706... och v.1.14 och jag är mega nöjd just nu iaf.
Lite backlight men ingen ghosting. Provat i BF2 och COD2. Får se hur den gör sig med lite film senare.

Min blöder som ett skadeskjutet djur. Riktigt tragiskt.

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem

Ska prova den lite mer, men mycket vad är det i dina ögon? Kan ju va så att jag har dålig referens?

Visa signatur

Live to fight another day.
Processor: Intel Core2Duo E6600 @ 2.4GHz | Grafik: Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3| RAM: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | Moderkort: EVGA nForce 680i SLI| Chassi: Cooler Master Centurion 534

Permalänk

har en 226BW, jag älskar den.. den funkar bra till allt, klart att det släpper igenom lite vitt när det är helsvart. men det gör alla lcd idag.

någon som vet hur jag ska göra för att veta vilken panel jag har ?

Mvh david

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Det kan vara extremt stor skillnad på olika skärmar men av samma modell.
Sitter med 2st 226bw.
En är mer ljussvag men har i princip inge bleeding.
Den andra är mer ljusstark men har en hel del bleeding.

Vill ha den lite mer ljusstarka men inge bleeding som det är på den andra.
Ska höra med Webhallen om dom vill skicka en ny så får man hoppas att den är utan bleeding.

Vilket jäkla krångel för å få en skärm som funkar som den ska.

Permalänk
Medlem

Hittade inte igen Samung 226BW tråden. (Kankse inte finns någon?)

Hur som helst har jag precis fått min från dustin och den äger allt. Ingen blacklightbleed eller kanske minimalt i överkant om man tar fram en kolsvart bild. Ingen ghosting överhuvudtaget. Perfekta färger "out of box". Fick dra ner skärpan och kontrsaten lite dock, alldeles för stark.

Jag fick en av dom nya omärkta skärmarna men efter en snabb googling och läsning på forumet så fick jag en S-panel. Det enda jag kan klaga lite på är att den skiftar ljustyrka om jag rör huvudet upp eller ner men detta är ett TN-problem och har inget med Samsung att göra.

Menyn säger Version: M-ME22W0BAA-1002 och checksum: 87AA vilket ska vara Samsungs egna paneler.

Permalänk

Jag fick min L196WTQ (svarta med vit fot) härom dagen och jag kan säga att jag aldrig varit så nöjd med en skärm!

Visa signatur

Tja.

Permalänk
Medlem

Jag fick min 226BW i fredags från dustin, är mycket nöjd. Det är dag vs natt mot min gammla 19" Fijutsu Siemens... Det finns vell inget att klaga över skulle jag vilja påstå, om den gick att vinkla lite mera neråt skulle den få en 10/10, så det får bli 9/10

Permalänk
Medlem

En grymt bra skärm

Visa signatur

CPU: AMD Opteron 185 Dual Core | RAM: 2000MB DDR | GK: Radeon 1900 XTX 512 MB MB| MK: ASRock Dual SATA II |
LK: Integrerat| HD: Samsung Spinp. T 166 500 GB, Maxtor Diamond Max 10 320 GB samt två stycken andra 200GB Skärm: Samsung Syncmaster 226 BW. M:Logitech G5| 3D Mark 06 Score: 5939 19 Jan -08 (Oklockat)

Permalänk
Medlem

Jag har haft min 226BW ett ganska bra tag nu, är hur nöjd som helst med den, roligt med alla kompisar som blir smått avis när de ser den också.
Om jag fick välja mellan att köpa dennna igen eller LG skärmen så skulle jag lätt köpa den här igen, då den är så mycket mer estetiskt tilltalande.
den här skärmen blöder lite ljus i kanterna, men det är inget jag stör mig på och det är vanligt bland tft skärmar så vitt jag vet.

Så om inte LG skärmen av någon anledning är oerhört mycket bättre (vilket ännu inte har framgått) så köp Samsung skärmen

förresten, någon länkade Samsings pixelpolicy, men den var ju över 2 år gammal... är inte deras nya policy en "Zero pizel" policy på samtliga skärmar och tv-apparater i sverige?

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|

Permalänk
Medlem

Mja, skulle inte rekomendera min samsung till andra pga risken att få en dålig panel. Jag är rätt säker på att jag har samsungs panel med det serienr jag har men har inte det verifierat, är iaf nöjd då jag förmodligen haft tur.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

ett hasstig fråga.. hur kan jag kolla vilken skärm jag köpt :S?

har en LG L226Wt 22" står det bara när jag högerklickar på skrivbordet.

den är silvrig med svart fot. står LATRON wide upp i hörnet. köptes för en vecka sen ungefär..

finns det någon LG 22" som heter enbart: L226WT ? hur vet jag om jag har en WTQ WTQ-WF eller -SF osv ? står inte i papprena heller.. skumt

ser precis ut som denna:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=74206&ref=Pricerunner

EDIT: alla ni som stör er på 226BW´s olika paneler, visst gör det. men ett tips är, köpt den på Onoff/elgiganten i närheten, så kan du alltid gå och byta tills du får en S panel.

jag har haft nu:

HP 2207 22"
samsung 226BW 22"
LG L226wt 22"

jag kan säga att hpn är för jävlig med sin "glossy" man ser fan sig själv hela tiden.

annars ser jag ingen skillnad på 226bw och L226wt i bildkvallité.

dock kommer jag byta tillbaka till en 226bw med S panel imorgon. då denna LG L226wt ger mig konstigt flimmer i cs et.c precis som att färgen inte hänger med när man rör muusen över mörka delar . såsom lådor på cs osv .

Samsung 226Bw är jag rikigt nöjd över. anledningen till att jag lämnade tillbaka min förra var att jag hittade en död pixel , och fick för mig att jag skulle ha kvar min 19" crt.

jag röstar på Samsung 226bw av skälen:

*förutsatt att du fått en S / A panel *

så finns det inga fel på skärmen i sig, den är:

*snygg
*Mycket lite blacklight bleedning
*snabb
*Rikigt bra färgåtervinning / kontrast
Listan kan göras längre.

en underbar skärm helt enkelt. och glöm inte bort, köp 226BW i en affär HOS dig. så du kan byta den tills du får en panel som passar dig !

allt för mig, mvh david aka Mixer_staveN

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

Först ett stort tack till alla som givit så mkt information i ämnet!

Nu är det dags för mig :

Eftersom LG L226WTQ har gått från firmvare 1.14 till 1.40 (koreansk prod) och nu senast 1.80.

Den sista har dock visat sig ge ghosting igen och eftersom jag tycker LG:n verkar vara den bästa just nu för den peng man lägger så är jag intresserad av utvecklingen.

Vägrar köpa 1.80 eftersom den vers har både ghosting och bleeding, dock i en annan form än 1.10

Så, 1.14 passar mig och säkert alla andra gamers, frågan är hur man får tag på den så här sent i utvecklingen?

Har två intressanta länkar i ämnet:

Skillnaden mellan de olika firmware versonerna
http://www.krisha.eu/2007/10/16/lg-flatron-l226wtq-xf-differe...

Internationell diskussion om ämnet
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...

Coop

Visa signatur

Coop
E2140@3000 stock-kylning 1,36875v || Gigabyte P35-DS3 (rev 2.0)F5 || 2Gb Corsair XMS2 6400 @ 5-5-5-15 900Mhz || SONATA III || 8800GT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoopDeLoop
Först ett stort tack till alla som givit så mkt information i ämnet!

Nu är det dags för mig :

Eftersom LG L226WTQ har gått från firmvare 1.14 till 1.40 (koreansk prod) och nu senast 1.80.

Den sista har dock visat sig ge ghosting igen och eftersom jag tycker LG:n verkar vara den bästa just nu för den peng man lägger så är jag intresserad av utvecklingen.

Vägrar köpa 1.80 eftersom den vers har både ghosting och bleeding, dock i en annan form än 1.10

Så, 1.14 passar mig och säkert alla andra gamers, frågan är hur man får tag på den så här sent i utvecklingen?

Har två intressanta länkar i ämnet:

Skillnaden mellan de olika firmware versonerna
http://www.krisha.eu/2007/10/16/lg-flatron-l226wtq-xf-differe...

Internationell diskussion om ämnet
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...

Coop

Själv sitter jag på en LG L226WTQ-SF (den silverfärgade/svarta) med firmware 1.90 där alla ghostingproblem är borta och den funkar jättebra i windows. Men så fort du tar upp en bild, film eller börjar spela ett spel så blir det grönt flimmer/artifacts i dom mörka delarna. Vissa saker får även en blå eller röd aura runt sig beroende på föremålets färg.

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk

var och hämtade min andra 226BW nyss.. fick inte S panelen. vet faktiskt inte vilken panel jag fick.

gjord juli 2007 i slovakien. känns som att den drar rätt mycket åt det blåa hållet i bilden , rikigt mycket blacklight bleedning.

sjuk skillnad mellan paneler kan jag säga nu, gundat på vad jag själv testat. så var min förra LG L226WT mycket bättre .

ska byta till en annan 226bw imorgon. tråkigt när sånt här händer

har jag fel om jag säger att Bildytan känns större på LG 22" än på Samsung 226bw :S? står även att det är 23" bildyta på LG´n i everest, men 22" på samsung.

blir så trött på detta panelbytandet. funderar på att betälla mig en L226WTQ och vara glad. hoppas på att man får rätt firmware bara.

gav ju ändå 3495kr för denna 226BW´n + 495kr drullegaranti

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |