Permalänk
Medlem

Är det inte så enkelt att eftersom man har 20 till 30 processer igång hela tiden så är flera kärnor att föredra?

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM4RNA
Är det inte så enkelt att eftersom man har 20 till 30 processer igång hela tiden så är flera kärnor att föredra?

Om det är så man kör datorn, så är det så, ja. Men det gäller bara tills man kör igång en dåligt trådad process som ska bli klar 'så snabbt som möjligt'. Många kör t.ex. spel, och de har ofta begränsad trådning och kräver mycket performance.

Efterhand fler cores slår igenom kommer det luta över mer och mer åt det hållet, men just nu är en singelcore i 3GHz ofta bättre i spel än en dual-core i t.o.m. 2.8GHz.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Okej B!
Men vad bra att du inte sa bestämt, utan la till "rätta mig om jag har fel " För det var allt jag gjorde. Vad bråkar du då om?
Du bad mig rätta dig om du hade fel när du uttryckte dig i generella ordalag och sa att man inte får 100% prestandaökning. Och det hade du för det gäller inte alltid.
Och nej, jag har aldrig sett en enda applikation som ensamt fått mer än 100% prestandaökning. Men det finns gott om fall då man överlag får mer än 100% prestandaökning för att mer än en applikation körs.
Det enda jag säger är, det finns fall. Är det så svårt att inse? Jag håller med om att det som vanligast ligger under 80%, oftast mycket lägre.
Men i multitaskning kan man få mer än 100%, det är allt jag säger.

Men uttalar du dig på ett sånt sätt, att du pratar i så generella ordalag at du säger "Man får inte 100% ökning" Så är inte det en tolkningsfråga. Det betyder helt enkelt att man inte får det. Och det är ett felaktikt påstående.
Ett mer korrekt påstående hade varit att "man får väldigt sällan mer än 100% ökning i prestanda." Eller att formulera meningen "Man får aldrig 100% ökning bortsett från vissa multitaskningsituationer."
Men nu sa du kort och gott att man inte fick mer än 100% och inget annat. Klart det tolkas som att du menar att man aldrig får mer än 100% eller?

Det enda jag säger är följande.

1. Man får oftast en boost av dualcore.
2. Det är mellan 0-80% på en applikation.
3. Kör man multitaskning kan en dualcore göra jobbet mer än dubbelt så snabbt då den slipper förlora cykler på att switcha i arbetet. Dock är ju inte det så ofta det händer hemanvändaren.

Vad bråkar jag om? Du började kackla på som om jag hade/har något emot multikärnors prestandaövertag över singelkärnor?

Sen mina generalla ordalag initialt var inte "Man får inte" utan det var faktiskt det mer trevande & tveksamma frågeställandet "Har för mig att man inte" det har olika betydelse i det avseendet hur säker man är på det eller om det är ett påstående eller inte.. sen gick du igång.. Du kan börja peka på där jag _påstår_ inte har en frågeställning utan där jag _verkligen_ påstår_ att man aldrig får en 100% eller mer boost i applikationer...

1. Ja, har aldrig påståt något annat.. enda gången man inte får det är när denna tråkiga kompabilitetsproblematiken kommer in mellan gamla spel & Nvidias multithread optimering ihop med dual-cores (sidan 19 i Nvidias release notes för forceware90 serien).. men det är en annan sak.
2. Ja.. jag gissade iof. på 50-70%.. men som sagt jag gissade.
3. Precis att den gör saker minst 100% eller mer snabbare kan man inte generalisera.

Man måste lyfta fram det faktum att byte till en Dual-core inte/automatik generellt ger 100% mer prestanda eller att den på något magiskt sätt får dubbel klockfrekvens, sådana frågeställningar har faktiskt dykt upp i forumet någon gång då & då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Lär er hur en dualcore fungerar istället och hur man kan få arbete gjort till skillnad från en singelcore.

Kan ju medge att -boris- har rätt. Och det handlar faktiskt inte bara om processväxling som inte sker på en dualcore eller sker bra mycket mer effektivt beroende på situation, utan även cachehanteringen vid exekvering.

Denna tråden skulle inte handla direkt om skillnaden mellan en singelcore och en dualcore.

Verkar ligga en del avundsjuka bakom att inte ha en "native" quadcore själva och argumentera emot fler cores. Hur smart är det? Kan på alla sätt visa att multicore är framtiden till en viss gräns.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Vem i tråden har en native quad-core & vem är avundsjuk på quad-core & vem påstår att man inte får en prestandaboost med multi-core?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vem i tråden har en native quad-core & vem är avundsjuk på quad-core & vem påstår att man inte får en prestandaboost med multi-core?

Ingen som har en native quadcore än. Det räcker tydligen att vissa vet att en sådan kommer innan folk blir hetsade. Helt otroligt...

Sen, ingen som påstår att man inte får en prestandaboost med multicore, dock intresse för att klanka ned på den typen av arkitektur som i dom flesta synvinklar är det bästa man gjort på länge (dualcore till PC har inte funnits länge) utan krävt dyrare dualsocket moderkort.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Så länge varje ny generation innebär en förbättring av prestandan så spelar det väl ingen roll om man hypotetiskt skulle fått ännu bättre prestanda om de hade släppt en 6GHz single core i stället? Om det inte är ekonomiskt försvarbart att fortsätta på single core-spåret i dagsläget så är det inte mycket vi kan göra åt det.

Att bli sur på Intel och AMD för att de utvecklar multi core CPU:er är lite som att skälla på hårddiskproducenterna för att de fuskar med perpendikulär lagring. (Jag inser bristerna i analogin men båda teknikerna har kommit av att man stött på hinder som kostat för mycket att ta sig förbi.)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Att bli sur på Intel och AMD för att de utvecklar multi core CPU:er är lite som att skälla på hårddiskproducenterna för att de fuskar med perpendikulär lagring. (Jag inser bristerna i analogin men båda teknikerna har kommit av att man stött på hinder som kostat för mycket att ta sig förbi.)

Analogin brister rätt rejält, eftersom lodrät lagring ger en prestanda ökning, till samma kapacitet, medans multipla kärnor ger en prestanda förlust, till samma kapacitet. Och det redan på det teoretiska planet.
I verkligheten ger lodrät lagring ingen större prestandavinst för genomsnittsanvändaren, medans dubbla kärnor gör att han i större delen av sin applicationer bara har tillgång till 50% av sin beräkningskapacitet.

Det kommer att ändras, och håller på att ändras, men mycket kommer fortsätta vara enkeltrådigt, helt enkelt för att behovet av den extra kapaciteten inte finns. Alltså, det skulle varit enkelkärniga cpu'er, med hälften av effektförbrukningen i stället.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Analogin brister rätt rejält, eftersom lodrät lagring ger en prestanda ökning, till samma kapacitet, medans multipla kärnor ger en prestanda förlust, till samma kapacitet. Och det redan på det teoretiska planet.
I verkligheten ger lodrät lagring ingen större prestandavinst för genomsnittsanvändaren, medans dubbla kärnor gör att han i större delen av sin applicationer bara har tillgång till 50% av sin beräkningskapacitet.

Det där kan du väl ändå inte mena... Anledningen till att man går över till fler än en kärna är ju just att det för alla praktiska jämförelser ger högre kapacitet än singelcore. För samma kostnad får du fram en dual-core som ligger några hundra MHz långsammare än samma singelcore. Dual-coren spöar singelcoren stort i allt, utom när man kör en enda enkeltrådad applikation 'så fort som möjligt'.

Dual-core har funnits ett tag nu, så ändra från 'större delen av sin applicationer', till 'äldre spel'... Och dessa går förmodligen i 200FPS även på en dual-core, bara du får tummen ur och uppgraderar graffet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det kommer att ändras, och håller på att ändras, men mycket kommer fortsätta vara enkeltrådigt, helt enkelt för att behovet av den extra kapaciteten inte finns. Alltså, det skulle varit enkelkärniga cpu'er, med hälften av effektförbrukningen i stället.

Det där stämmer inte. Jag gav redan förut en länk som visade att AMDs dual-cores i 2x2.4GHz drog något mindre än deras singelcore i 2.6GHz. Missade du den eller?

http://www.tomshardware.com/2005/06/27/athlon_64_fx/page11.ht...

Du får alltså 184% av beräkningskraften för något lägre effektförbrukning.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

lincoln, Du missförstår antagligen medvetet... poängen är fortfarande att en 2Ghz cpu generellt är effektivare än 2x1Ghz, av samma arkitektur. Prestanda skillnaden är upp mot 10% generellt. Och det kostar ganska exakt dubbelt så mycket att producera en dual core med identisk arkitektur. Eftersom det dock är för dyrt att producera sådana cpu'er, har tillverkarna istället valt att ge konsumenterna det sämre alternativet.

Vad det gäller de flesta applikationer, så är de enkeltrådiga, helt enkelt för att de inte har något behov av att vara flertrådade... Sist jag tittade var office programets olika komponenter inte speciellt krävande, som ett snabbt exempel. Och 200 FPS i Office paketet, tror jag inte gör verken från, eller till. Inte heller i utforskaren, Internet explorer, eller flertalet java/flash spel som folk spelar online poker via. Trist verklighet är tyvärr att större delen av den mjukvara du har på din egen burk, inte är, och inte heller kommer vara inom överskådlig tid, i behov av multitrådning.

Och avslutligen. Om du har ett behov av 50% av beräkningskapaciteten, till 50% av priset, men blir pådyvlad dagens skit, spelar det ingen roll om de ger dig 186% av beräkningskapaciteten till en något lägre energiförbrukning än vad tidigare cpu'er hade. Det är fortfarande mer än en av de där kärnorna ur en dual / quad monterad ensam, och den hade fyllt behovet för 95% av alla med dator hemma.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
lincoln, Du missförstår antagligen medvetet... poängen är fortfarande att en 2Ghz cpu generellt är effektivare än 2x1Ghz, av samma arkitektur. Prestanda skillnaden är upp mot 10% generellt. Och det kostar ganska exakt dubbelt så mycket att producera en dual core med identisk arkitektur. Eftersom det dock är för dyrt att producera sådana cpu'er, har tillverkarna istället valt att ge konsumenterna det sämre alternativet.

Vad det gäller de flesta applikationer, så är de enkeltrådiga, helt enkelt för att de inte har något behov av att vara flertrådade... Sist jag tittade var office programets olika komponenter inte speciellt krävande, som ett snabbt exempel. Och 200 FPS i Office paketet, tror jag inte gör verken från, eller till. Inte heller i utforskaren, Internet explorer, eller flertalet java/flash spel som folk spelar online poker via. Trist verklighet är tyvärr att större delen av den mjukvara du har på din egen burk, inte är, och inte heller kommer vara inom överskådlig tid, i behov av multitrådning.

Och avslutligen. Om du har ett behov av 50% av beräkningskapaciteten, till 50% av priset, men blir pådyvlad dagens skit, spelar det ingen roll om de ger dig 186% av beräkningskapaciteten till en något lägre energiförbrukning än vad tidigare cpu'er hade. Det är fortfarande mer än en av de där kärnorna ur en dual / quad monterad ensam, och den hade fyllt behovet för 95% av alla med dator hemma.
B!

Det kostar bra mycket mer att utveckla en processor som skall köras i såpass hög frekvens för att spöa dagens dualcore med samma effektförbrukning och värmeutveckling som en dualcore också.

Kan inte du bygga en sådan processor då? Allt det jobbet, för att envisas om att bråka med alla processer på en kärna.

Min Xeon server, 4 threads helt underbart. Mer cores, mer trådar bara gött och bättre.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Ingen som har en native quadcore än. Det räcker tydligen att vissa vet att en sådan kommer innan folk blir hetsade. Helt otroligt...

Sen, ingen som påstår att man inte får en prestandaboost med multicore, dock intresse för att klanka ned på den typen av arkitektur som i dom flesta synvinklar är det bästa man gjort på länge (dualcore till PC har inte funnits länge) utan krävt dyrare dualsocket moderkort.

Men att native Quadro-core komma skall är känt sedan länge så upphetsande var det... mera upphetsande är det dock att indirekt påstå att det bara är den ena tillverkaren som innehar kompetensen till det... vilket inte är sant..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
lincoln, Du missförstår antagligen medvetet...

Jag kan villigt erkänna att jag inte alltid är helt med på vad du är ute efter, men det är inte medvetet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
poängen är fortfarande att en 2Ghz cpu generellt är effektivare än 2x1Ghz, av samma arkitektur. Prestanda skillnaden är upp mot 10% generellt. Och det kostar ganska exakt dubbelt så mycket att producera en dual core med identisk arkitektur. Eftersom det dock är för dyrt att producera sådana cpu'er, har tillverkarna istället valt att ge konsumenterna det sämre alternativet.

Möjligen att en dual-core i samma hastighet som en singelcore kostar dubbelt så mycket, men brytpunkten för när de kostar lika mycket ligger ganska nära singelcorens frekvens, dvs. snarare 1.8GHz än 1.0GHz

Så.. Har du nån en länk till en trovärdig källa som hävdar att dual-cores av halva frekvensen kostar dubbelt så mycket att tillverka?

Det var ju för övrigt just det som var hela poängen med att gå över till dual-core - man får mycket mer prestanda för marginellt mer pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Vad det gäller de flesta applikationer, så är de enkeltrådiga, helt enkelt för att de inte har något behov av att vara flertrådade... Sist jag tittade var office programets olika komponenter inte speciellt krävande, som ett snabbt exempel. Och 200 FPS i Office paketet, tror jag inte gör verken från, eller till. Inte heller i utforskaren, Internet explorer, eller flertalet java/flash spel som folk spelar online poker via. Trist verklighet är tyvärr att större delen av den mjukvara du har på din egen burk, inte är, och inte heller kommer vara inom överskådlig tid, i behov av multitrådning.

Det är ungefär här jag tycker det börjar bli litet svårt att hänga med i vändningarna. Det verkar som om du först lägger ner en massa energi på att försöka pressa fram din åsikt att multitrådning/dual-core är långsammare än enkeltrådning/singel-core (framför allt i tidigare inlägg). Sen fortsätter du med att de flesta applikationer inte är så krävande att de behöver det.

Jag skulle tyckt att det inte fanns nåt att klaga på i så fall.

(Office, utforskaren och Internet explorer är f.ö. multitrådade.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Och avslutligen. Om du har ett behov av 50% av beräkningskapaciteten, till 50% av priset, men blir pådyvlad dagens skit, spelar det ingen roll om de ger dig 186% av beräkningskapaciteten till en något lägre energiförbrukning än vad tidigare cpu'er hade. Det är fortfarande mer än en av de där kärnorna ur en dual / quad monterad ensam, och den hade fyllt behovet för 95% av alla med dator hemma.
B!

Det finns fortfarande en massa singel-core-processorer att köpa om man vill. Du får en celeron eller sempr0n för strax under 500 boppers.

Finns även högvis med fungerande singel-cores som säljs på blocket eller tradera. Vissa har inte ens 50% av beräkningskapaciteten av dagens processorer, så du borde bli ordentligt nöjd med dem. (skojar )

Eller köp ett VIA-kort med en processor som drar ensiffrigt antal watt. Då kan du bygga både litet och tyst. Är själv litet sugen på det, men nyktrar till igen varje gång jag ser prislappen.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Så.. Har du nån en länk till en trovärdig källa som hävdar att dual-cores av halva frekvensen kostar dubbelt så mycket att tillverka?

1, eller 2 av exakt samma core, plus det dual core cpu'n behöver för att kommunicera med sig själv, gör att den blir dubbelt så stor, och därför kostar dubbelt så mycket. Vad är det du vill ha en länk till, att man använder fler transistorer när man gör en dual core på samma arkitektur som en singelcore?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Det var ju för övrigt just det som var hela poängen med att gå över till dual-core - man får mycket mer prestanda för marginellt mer pengar.

Nä, man får mer prestanda till mindre forskning/utvecklingsarbete.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Det är ungefär här jag tycker det börjar bli litet svårt att hänga med i vändningarna. Det verkar som om du först lägger ner en massa energi på att försöka pressa fram din åsikt att multitrådning/dual-core är långsammare än enkeltrådning/singel-core (framför allt i tidigare inlägg). Sen fortsätter du med att de flesta applikationer inte är så krävande att de behöver det.

Vad är det som är svårt att hänga med i? De fåtalet som behöver beräknings kapacitet får en sämre lösning, då de kunde fått sina 10% mer, de som inte behöver beräknings kapaciteten har ingen aning om alternativen, och bidrar i sin okunskap till att hålla energi förbrukningen uppe. Det hålls i viss utsträckning i schack av diverse energi besparings funktioner, men inte på långa vägar lika effektivt som en cpu fram tagen för att vara energi snål.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
(Office, utforskaren och Internet explorer är f.ö. multitrådade.)

Sist jag tittade var de förvisso inte det, men det känns ganska ointressant. När såg du sist en instans av programvaran som käkade mer än 10-15% av din cpu kapacitet, utan att programvaran hade gjort någonting allvarligt fel
? Ovanpå det, finns det problem med både FLASH och Java, och stödet för flera trådar, och utan det, lär det bli svårt att få en korrekt uppbyggd websida att skjuta cpu aktiviteten i höjden...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
[B]Det finns fortfarande en massa singel-core-processorer att köpa om man vill. Du får en celeron eller sempr0n för strax under 500 boppers./B]

Ja, cpu'er, som drar för mycket el, i förhålande till utfört arbete.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Eller köp ett VIA-kort med en processor som drar ensiffrigt antal watt. Då kan du bygga både litet och tyst. Är själv litet sugen på det, men nyktrar till igen varje gång jag ser prislappen.

Marginellt intressant, men skulle jag, satsade jag på en under klockad Pentium M istället. Mer prestanda till lägre effekt. Men vänta.. En sådan har jag ju redan som surfburk. Nåja, surf, email, och rollercoaster tycoon burk, om sanningen ska fram.

Men det är fortfarande utanför poängen. Det kommer alltid finnas högre presterade enheter, och extremt miljövänliga alternativ. Vad som är intressant, är varför det säljs på genomsnitts användaren en parallell utveckling till traditionella cpu'er, som är marginellt mer ineffektivare än den traditionella, när redan den traditionella var på väg i fel riktning.
Rätt riktning vore antagligen mer likt sälja Pentium-M / Pentium 3-M till genomsnittsanvändarna än quad core kentsfield/K10.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Men oavsett hur bra det än är att skita i dualcore och istället satsa mer på singlecore. Så blir det alltid nära dubbelt så bra att göra en dualcore av resultatet.
Dessutom så kan man inte satsa mer än man redan gör på prestanda per CPU. Att man har resurser att utveckla dualcore innebär inte att man tagit dom resurserna från utvecklandet av prestanda per core. Det är nämligen så att det finns en gräns för hur hårt man kan satsa på saker i denna branchen.
Fler ingengörerer och mer pengar blir inte bättre produkt då det blir oöverskådligt för dom som utvecklar.

Så nu står det inte mellan att utveckla dualcores och att utveckla kärnor. Man gör båda till 100% redan. Och man kan inte föra över kraft från den ena utvecklingen till den andra för att passera 100%.

Permalänk
Medlem

Har satt i min dual-core igen..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Har satt i min dual-core igen..

bättre/sämre?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
bättre/sämre?

Generellt sett? Ingen skillnad tycker jag direkt mer än att jag slagit av multithread optimeringen i nvidias drivutiner för grafikkortet vilket gör att UT fungerar hyffsat igen...

Skillnaden märks framförallt när jag kör dvdshrink samt packar upp filer...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Generellt sett? Ingen skillnad tycker jag direkt mer än att jag slagit av multithread optimeringen i nvidias drivutiner för grafikkortet vilket gör att UT fungerar hyffsat igen...

Skillnaden märks framförallt när jag kör dvdshrink samt packar upp filer...

Ok, skall byta min E6300 nu mot en A64 3200+ främst för att mitt grafikkort är en flaskhals och pengar e bra. Och jag har ju en 360. Dumt köp från första början, fast prestanda there is.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
1, eller 2 av exakt samma core, plus det dual core cpu'n behöver för att kommunicera med sig själv, gör att den blir dubbelt så stor, och därför kostar dubbelt så mycket. Vad är det du vill ha en länk till, att man använder fler transistorer när man gör en dual core på samma arkitektur som en singelcore?

Nej, jag skrev klart och tydligt vad jag frågade efter:
"Så.. Har du nån en länk till en trovärdig källa som hävdar att dual-cores av halva frekvensen kostar dubbelt så mycket att tillverka?"

Men du behöver inte svara. Det var en mer eller mindre retorisk fråga... Det kostar inte dubbelt så mycket.

Om du kör vidare på samma process, men sänker kraven till att bara klara halva frekvensen påverkar det yieldsen ganska mycket. Dvs. du får ut fler chip per skiva, och sänker därmed kostnaden per chip. Förutom detta kommer du fortfarande få en majoritet av chip som klarar singelcore-frekenserna (2GHz), eftersom du använder en process avpassad för det. Dessa vore då dumt att kränga som 1GHz:are, så sälj dem istället som 'extreme edition' och låt dem subventionera de billigare chippen.

Eller så kan du ta fasta på att bara klara 1GHz, byta process som är mer lämpad - nästan så att du kan skriva ut chippen med bläckstråle och ändå få dem att funka.

Oavsett vilket du väljer, så kostar inte en 1GHz-dualcore dubbelt så mycket som en 2GHz singelcore.

Som spiken i kistan har vi montering, anslutning av ledarna, testning, IHS-montering, förpackning och stock-kylare som ligger som fasta kostnader oavsett om du kör singelcore eller dualcore.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Vad är det som är svårt att hänga med i? De fåtalet som behöver beräknings kapacitet får en sämre lösning, då de kunde fått sina 10% mer

Ok, då är jag med på hur du tänker. Men det är bara för enkeltrådade appar som du kan anta att du vinner de där 10% med en singelcore. Dvs. gamla spel. För multitrådade appar är dual-core bättre, och de flesta som inte redan har gjort det, skriver om sina appar för multi-core just nu. Speciellt om apparna är krävande.

Och folk som verkligen behöver beräkningskapacitet har redan haft multiprocessorsystem tidigare, och de välkomnar multi-core med öppna armar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Sist jag tittade var de förvisso inte det, men det känns ganska ointressant.

Bara för info: i Office tror jag t.ex. rättstavningen ligger på en egen tråd. Laddningen av sidor i I.E. trådad - du kan dels ladda flera sidor på en gång i olika flikar, och du kan även scrolla upp och ner i sidan innan den laddat klart. Utforskaren kan du t.o.m. välja om du ska köra trådat eller inte. Det styrs av inställningen 'Launch folder windows in a separate process'. Om du har den urkryssad kör du trådat istället för med flera processer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
När såg du sist en instans av programvaran som käkade mer än 10-15% av din cpu kapacitet, utan att programvaran hade gjort någonting allvarligt fel
? Ovanpå det, finns det problem med både FLASH och Java, och stödet för flera trådar, och utan det, lär det bli svårt att få en korrekt uppbyggd websida att skjuta cpu aktiviteten i höjden...

Ja, cpu'er, som drar för mycket el, i förhålande till utfört arbete.

Visst. De apparna drar inte så mycket CPU, så man klarar sig med en enklare, men om det är det du är upprörd över, så predikar du redan för en troende. Dvs. vi är redan överens - om min morsa ska köpa dator rekommenderar jag inte en värstingprocessor åt henne.

I övrigt så drar en CPU med energisparfunktioner faktiskt väldigt lite ström när den idle:ar - betydligt mindre än en glödlampa.

Och när den inte idle:ar drar den betydligt mindre ström per utfört arbete CPUerna gjorde för 10 år sedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Men det är fortfarande utanför poängen. Det kommer alltid finnas högre presterade enheter, och extremt miljövänliga alternativ. Vad som är intressant, är varför det säljs på genomsnitts användaren en parallell utveckling till traditionella cpu'er, som är marginellt mer ineffektivare än den traditionella, när redan den traditionella var på väg i fel riktning.
Rätt riktning vore antagligen mer likt sälja Pentium-M / Pentium 3-M till genomsnittsanvändarna än quad core kentsfield/K10.
B!

Där tycker jag också utvecklingen sprungit iväg rätt mycket, Spel är en del av förklaringen - de driver åtminstone grafikkorten rätt hårt.

Men även konsumentapplikationer är ganska uppsvällda och långsamma, men jag antar att det är billigare att klämma fram kass kod och sedan låta konsumenterna 'hälla kisel' på problemet.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Här blev det tyst, men nu kommer farfar med lite fina grejer:

http://theinq.com/default.aspx?article=38888

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Här blev det tyst, men nu kommer farfar med lite fina grejer:

http://theinq.com/default.aspx?article=38888

Ser bra ut, tror också att det kommer ändra sig i toppen när denna rullar ut. AMD är ett företag som verkar agera långsiktigt vilket möjligen kan straffa sig i det korta perspektivet som nu när Intel fått en del försprång vilket iofs mest beror på att de har högre tillverkningskapacitet och är snabbare på och krympa processorn. Processorakitektur tror jag helt klart att AMD ligger före med. Istället för att få ut något halvbra så är det bättre och få ut något riktigt bra och ta några månader extra

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Alla sätt är bra utom de dåliga, vad som är dåligt eller bra det får historieböckerna återge.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Alla sätt är bra utom de dåliga, vad som är dåligt eller bra det får historieböckerna återge.

Men genom att använda sig av historisk information för att prognostisera framtiden är viktigt, desto bättre man gör det desto bättre beslut. Skickligast på att förutse framtiden brukar ha mest framgång

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Men genom att använda sig av historisk information för att prognostisera framtiden är viktigt, desto bättre man gör det desto bättre beslut. Skickligast på att förutse framtiden brukar ha mest framgång

Finns många som inte lärt sig av historien eller att man inte kan gå på den heller..

Se på Netburst i efterhand kan vi konstatera att den inte var så bra men ändå tjänade Intel en rejäl slant på den... Så hur skall man ställa sig till den? Var den lyckad eller inte?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Finns många som inte lärt sig av historien eller att man inte kan gå på den heller..

Se på Netburst i efterhand kan vi konstatera att den inte var så bra men ändå tjänade Intel en rejäl slant på den... Så hur skall man ställa sig till den? Var den lyckad eller inte?

Nej att lära fel är alltid en möjlighet, intelligens brukar anses vara förmågan att använda sig av historisk information för att ta rätt beslut inför framtiden. Dumhet är tvärtom när man använder historisk information felaktigt och tar fel beslut.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Sen kan den mest korrekta prognosen slå fel pga. omständigheter man inte kan råda över såsom människors nyckfullhet etc.. eller innovationer som stället allt på huvudet... sällsynt men ändå.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Se på Netburst i efterhand kan vi konstatera att den inte var så bra men ändå tjänade Intel en rejäl slant på den... Så hur skall man ställa sig till den? Var den lyckad eller inte?

Den var lyckad tycker jag då den bringade stora inkomster till Intel. Det hade väl en bättre processor gjort bättre kan man ju då tänka. Men P3 skalade inte alls så bra som krävdes för att tävla med K7. Och hade inte Intel utvecklat netburst så kanske dom inte kunnat bygga core så effektivt som dom nu gjort.
Netburst hade stora fördelar som man numera lätt glömmer. Och det mesta sket sig tack vare felsteg som gjordes efter northwood.

Permalänk
Medlem

Fan tro't, men här står det att K10 är 50% snabbare än Kentsfield i specfp_rate2000

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visserligen bara _ett_ benchmark av många, men ändå...

Vill verkligen att AMD/ATI ska släppa sina prylar nu. Med alla mer eller mindre hypade siffror som läcker på förhand är det verkligen upplagt för magplask...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Jag utgår bara från att K10 presterar bra så blir det inget magplask.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless