Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
1. Det har jag inte sagt.

2. Men vänd och vrid inte på TDP som jag skrev om.

1. Ok, men det var det jag menade att iom. penryn så kanske det är så att Penryn drar mindre än AMD´s motsvarighet så att säga.

2. Vem vred på det du skrev? Hur dom anger TDP är jag medveten om Intel anger ett "average" medan AMD anger ett "max"... TDP är dock en termal design alltså ett värde som anger vad en kylare minst måste klara om jag uppfattat det rätt.

Så vänd & vrid inte på det jag skriver.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
AMD är ett intressant företag faktiskt, varför vet jag inte :P.
C2D var väl Intels svar på Athlon X2, K10 är AMD's svar på C2D, vad ska intel svara med då, jo nåt ännu bättre, sen drar AMD om igen men nåt ännu bättre, och så rullar det på hela tiden.

Det är ett race som aldrig kommer att ta slut, och det är bra för alla delar, tekniken utvecklas snabbare och blir billigare. Alltid är det någon som är bäst, alla kan inte vara jämna.
Intel verkar lite kocko i huvet för vad ska man med 12Mb cache till, jo kompensera en dålig plattform eller en dålig processor. Det är sant, plus att ju större minnet är ju segare blir det, processorn kommer ju nästan aldrig utnyttja allt!

12 mb cache är v äll bara på quadcoren?

Alltså 6 mb cache per dualcore, och det är väll inte så jefla farligt jämnfört med 4 nu?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är som att läsa om Intel på AMDzone.com. Inte särskillt smart, så det gör jag inte heller.

Lustigt, jag vill minnas att han sågar Intel när han tycker det är befogat. Jag har min egen åsikt klart, och eftersom han presenterar länkar till sina källor, bra som dåliga, och publicerar andras material på siten, har jag inte riktigt samma inställning som du. Jag läser självklart från fler källor än overclockers, och skapar en egen uppfattning av vad jag läst. Det händer att jag och ED inte är överens, även om det är ytterst sällan jag skickar ett email och påtalar det. ;- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
1. Ok, men det var det jag menade att iom. penryn så kanske det är så att Penryn drar mindre än AMD´s motsvarighet så att säga.

2. Vem vred på det du skrev? Hur dom anger TDP är jag medveten om Intel anger ett "average" medan AMD anger ett "max"... TDP är dock en termal design alltså ett värde som anger vad en kylare minst måste klara om jag uppfattat det rätt.

Så vänd & vrid inte på det jag skriver.

TDP är för att ge tillverkarna av processorkylare ett riktvärde.

TDP som jag endast skrev om är att AMD anger 100% TDP medans Intel anger 50%. Då är även minneskontrollen inräknad Många som inte tänker på det.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
TDP är för att ge tillverkarna av processorkylare ett riktvärde.

TDP som jag endast skrev om är att AMD anger 100% TDP medans Intel anger 50%. Då är även minneskontrollen inräknad Många som inte tänker på det.

Nu vill jag att du pekar på var Intel skriver att det är vid 50% belastning..

Edit:
Hittade detta..

www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=63...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nu vill jag att du pekar på var Intel skriver att det är vid 50% belastning..

Edit:
Hittade detta..

http://www.fudzilla.com/images/stories/2007/April/CPU/agenafx...
www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=63...

Mitt misstag. Menar absolut inte 50%, däremot 75%. Skrev helt fel.

Jo, ockå sett det, undra dock hur trovärdig den är. Jag tvivlar inte en sekund på att dom kommer klocka bra, men frågan är om det är en K10 ES dom verkligen fått tag i eller om dom har haft kul i mspaint.exe...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nu vill jag att du pekar på var Intel skriver att det är vid 50% belastning..

Edit:
Hittade detta..

http://www.fudzilla.com/images/stories/2007/April/CPU/agenafx...
www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=63...

Kolla bakgrunden

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så var det någon snubbe som dementerade äktheten i den bilden...dels för att cpuz inte ska kunna läsa av L3-cache...minns inte vart jag läste det dock :/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Vad jag läst så var det någon snubbe som dementerade äktheten i den bilden...dels för att cpuz inte ska kunna läsa av L3-cache...minns inte vart jag läste det dock :/

Klart som f*n att CPU-Z rapporterar level 3 cache. Testa själv. Fältet blir grått, eftersom det inte finns några data att fylla det med men det är där.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Klart som f*n att CPU-Z rapporterar level 3 cache. Testa själv. Fältet blir grått, eftersom det inte finns några data att fylla det med men det är där.
B!

Ja men personen som dementerade bildens äkthet sa att cpuz inte var kapabelt att avläsa barcelonas l3-cache (nej jag är ingen expert på området var cpuz kan och inte kan göra). Ska försöka hitta källan så kan du få bedöma själv

EDIT: hittade inte länken jag var ute efter, men såväl en diskussion på guru3d hur pass äkta bilden är...http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=222177&referrerid=1...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Hurvida CPU-Z är, eller inte är kapabelt att detectera cachen på just Barcelona/Agena, vet jag inte, men den gör det på Xeons. (självklart bara på de med l3 cache) Som vanligt är jag en stark förespråkare av "wait and see"
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Grejen är den att CPU-Z söker inte efter L3 på K8 och kan därmed inte hitta det. Fast det kanske ni redan läst er till nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Nej inte direkt.

Om de nu ligger bra till, hur kommer det sig att de behöver ta in 1.8 miljarder dollar (12.5 miljarder kronor) för att betala lån?

http://www.mercurynews.com/breakingnews/ci_5735145?nclick_che...

Inser du inte själv att om AMD slutar vara ett hot, kommer Intels priser gå upp, och prestandajakten avstanna till förmån för annat, som t.ex. DRM.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln

Inser du inte själv att om AMD slutar vara ett hot, kommer Intels priser gå upp, och prestandajakten avstanna till förmån för annat, som t.ex. DRM.

Håller med, det är därför jag hoppas på en jämnvikt som resulterar i låga priser för oss konsumenter.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

CPU-Z läser L3 cache, den läser det dock inte på K8 processorer som ingen L3 cache har. Är det en K10 så känner den förmodligen igen processorn som unknown, men känner av L3 cache.

Saknas dock mycket info i fälten, det brukar det göra när man kör med en version som inte stödjer processorn. Att bedömma om det är fake eller inte går inte. Det kan stå vad som helst i cpu-z när det inte kan identifiera processorn korrekt.

Det är ju iof en mycket skum bakgrund och texten som fanns att läsa till ville dom inte visa bakgrunden för att vissa personer skulle få lida av det tydligen. Något i stil med det.

Bättre att vänta lite till när det kommer riktia resultat som både presterar högre och är äkta. Produkter brukar prestera rätt mycket bättre än vad tillverkarna säger många gånger, åtminståne processorer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Jo alla som undrar hur fler kärnor kan ge sämre prestanda. se bara på COH det hackar i sönder om man har fler kärnor. Och andra spel brukar oxå strula med dualcore går det inte snabbare går den slöare. Sen måste man göra en massa inställnignar för att det ska fungera felfritt. Ialf när jag köre dualcore och så har jag läst här på swec att fler har haft problem med sina dualcores.

jag kör CoH med två dualcores och det flyter utmärkt.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"