Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag utgår bara från att K10 presterar bra så blir det inget magplask.

samma här och 50% bättre är inga astronomiska siffror, gör de en ny processor så borde denna bli bättre än tidigare

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
samma här och 50% bättre är inga astronomiska siffror, gör de en ny processor så borde denna bli bättre än tidigare

Förvisso, fast 50% är faktiskt väldigt mycket.

I termer av skillnader mellan arkitekturer från närliggande generationer är det närapå astronomiskt...

Som jämförelse är skillnaden mellan Core2 och Athlon64 i storleksordningen 20%, och rätt många (jag är tyvärr också medskyldig) talar om att Core2 'äger' Athlon64.

50% är 2.5 gånger så mycket som 20%, så det är ett ganska stort hopp... Har man talat om 'äger' vid 20% så kanske det är dags att slå upp nåt nytt i ordlistan som passar för 2.5 gånger det...

Nåväl.. Det är bara ett benchmark, och siffrorna kanske inte stämmer, så jag håller mig i skinnet med ordlistan ett tag till.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

Jag ser det så här:
Jag önskar verkligen Barcelona sopar banan med Core. AMD behöver det, dom är inte så stabila konkurrenter till Intel som man kan tro, det behövs inte mycket för att göra dom bankrutt.

Men jag tror att den kommer ge en jämn match, åtminstone en tid.

Och vågar inte hoppas på mer än att det är en vanlig A64 som är lite snabbare än de äldre på en del saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Och vågar inte hoppas på mer än att det är en vanlig A64 som är lite snabbare än de äldre på en del saker.

Det får vi inte hoppas för om AMD inte haft problem så får dom det då..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Som jämförelse är skillnaden mellan Core2 och Athlon64 i storleksordningen 20%, och rätt många (jag är tyvärr också medskyldig) talar om att Core2 'äger' Athlon64.

Har heller inte fattat det där med "äger" för någon större skillnad är det ju inte och vad jag vet så är det idag billigare och köpa "kraft" från AMD jämfört med Intel. Moderkort verkar också vara billigare när det gäller AMD. Enda anledningen till och köpa Intel är om man skall överklocka men så många håller väl inte på med det om man skall vara realistisk

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det får vi inte hoppas för om AMD inte haft problem så får dom det då..

Det är därför jag önskar mer. Men jag vågar inte hoppas mer, för att slippa bli besviken. Då blir jag hellre positivt överraskad.
Men folks tilltro till sina favoritmärken kan göra mig skeptisk. Jag gillar AMD, det gör jag ingen hemlighet av. Men varje gång jag ser ett AMD-fan förutspå sodom och gomorra för intel och paradiset för AMD så blir man genast skeptisk till sina egna förhoppningar.
Någon slags psykologisk motreaktion.

Permalänk

AMD har hittills lyckats bra när de har släppt nya arkitekturer. K6 arkitekturen hade i princip inget att sätta emot Intels P2 och P3 processorer vad gällde prestanda men sen när K7 släpptes så blev det ombytta roller. De sista K7 processorerna sackade efter Intels P4 processorer men när Athlon64 kom så var det Intel som sackade efter trots att de första K8 processorerna inte var någon megahit med antingen dålig minnesbandbredd eller ECC minnen att välja på, sen så behöll AMD sitt försprång bra länge. Det har dock alltid gått ganska segt just innan ett generationsbyte.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

För egen del "fanns" inte AMD förrän Duron 800MHz+ kom som mätte sig med flera gånger dyrare P3or till en kostnad av nästan ingenting.

Den första datorn jag byggde helt själv från scratch blev alltså en Duron 1GHz "Morgan". Sånt sitter i
(innan hade jag först kört Amiga och sen Pentium från Pentium 90 till P2-300MHz)

Sen dess har jag varit AMD trogen och har ägt:

XP 1700+ "Palomino" - ECS K7S5A(SiS 735)
XP 2400+ "Applebred" - ECS -K7S5A
XP 2500+ "Barton" - Asrock K7S8XE+(SiS 748)
XP 2800+ "Barton" - Abit NF7S-2.0(Nvidia Nforce 2 Ultra 400)
(två Barton, ja, men det är bara för att de var tokbilliga då så man kunde kosta på sig att testa lite - 2500+ kostade bara 800Kr! Båda är i drift fortfarande och spelar alla nya spel de blivit utsatta för).
64 3500+ "Winchester" - Soltek SL-K8T800-939Pro(VIA K8T800Pro)
X2 4600+ "Manchester" - Asrock 939Dual-Vsta(ULi M1695)

Bara budgetprocessorer och budgetbrädor hela vägen, med visst undantag för Abiten men den var iofs inte dyr jämfört med idag, och allt har fungerat kanon. Den i särklass dyraste processorn var 4600+ som kostade 2400Kr i somras. Abiten och de båda Asrock-brädorna är fortfarande i daglig drift, de andra fungerar men ligger i "datordels-lådan".

Sen syndade jag för 4 år sen med en P4-laptop, som iofs är ruskigt stabil, men det är AMD hela vägen som ni förstår

Det skall bli en njutning att få installera en Agena i burken Fanboy. Men den här gången kommer jag att vara väldigt noga vid val av bräda. Jag kommer nog inte att var en "early adopter". Måste se vilka brädor som är flipp eller flopp först.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det behövs ju inga solid-state hårddiskar, de är snart inbyggda i cpun ....

Det är en av sakerna Intel tittar på nu med bla santa rosa. dvs SSD

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

Som dom andra skrev, AMD TDP och Intel TDP är olika. Ta bort 25% på AMD's TDP och jämför rätt modell från AMD. I det fallet är det AMD's kommande EE quadcores som är "energy efficent" modeller precis som 50w Xeon är. Skulle tro att AMD's processorer genererar mindre värme i samma klockfrekvens faktiskt. Dom har mer avancerade strömsparfunktioner, men även högre performance/watt ratio.

Undrar om detta fortfarande är sanning iom. att vi numera vet mer om Penryn?

Citat:

Intel's 45nm wafer lines are already in full production with more fabs being added as we type this.......
.
.
...........With roughly 29 39 mm2 for the L2 cache, the total die size of the Penryn dual core die is approximately 79 107 mm2, which makes it an extremely cost-effective processor. At the same time, the reduced leakage current and higher drive current (20 % increase) will allow low power operation of the new processors. We estimate that the highest production speedgrades will be released at 3.6 GHz, which can be achieved at 900-950 mV core voltage. The cache size has little impact on the idle power consumption of the Pentium M - because of the implementation of selective clock gating - the nominal idle power consumption is expected to be lower than 10 W (SpeedStep enabled). The TDP will most likely be around 35W (Core2 Duo) and 70W for the quad core version that, like in the case of Conroe, combines 2 dies on a single package.

www.lostcircuits.com/cpu/intel_penryn/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

varför skulle det vara skönt om AMD drog om intel?

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michieff
varför skulle det vara skönt om AMD drog om intel?

Därför att de behövs för konkurrensens skull, och deras finansiella situation inte är så bra. Det gynnar även Intel-fantaster; Om inte konkurrensen från AMD funnits hade Intel förmodligen inte tagit fram Core2, utan fortsatt kränga netburst-processorer ett bra tag till.

Tänk på det när ni köper nästa processor - pengar på AMD leder till bättre Intel-processorer också. Dock inte nödvändigtvis tvärtom, eftersom AMD ligger såpass pyrt till.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hedersmedlem

AMD ligger inte så pyrt till. Största anledningen varför det skulle vara så är lånet för att köpa ATI inte har varit det bästa för företaget som det ser ut nu. Dock ser det ut att ge avkastning på sikt. AMD har fortfarande galna andelar på Retail marknaden som intel har tappat stort på.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
AMD ligger inte så pyrt till. Största anledningen varför det skulle vara så är lånet för att köpa ATI inte har varit det bästa för företaget som det ser ut nu. Dock ser det ut att ge avkastning på sikt. AMD har fortfarande galna andelar på Retail marknaden som intel har tappat stort på.

Håller med!

Jag tror att folk blivit lite "skadade" av all den vinstfokusering som man ser hos andra företag, det är ju mest dessa företag som det skrivs om.
Har inga kunskaper om AMD men läste för många år sedan om det team som utvecklade processorn, de hade köpt över ett gäng från NextGen. Det teamet verkade vara känt som otroligt kompetent. Möjligen är det en kultur som fortsatt för av informationen som läcker ut och hur de arbetar så verkar inte företaget jobba som vanliga börsbolag och det kanske är deras enda chans med när man haft en så stark motståndare som Intel att kämpa mot. De ser helt till sin produkt och försöker behålla kompetens, kanske inte lika högt fokus på att hålla aktieägare glada.

Är helt övertygad om att de vetat om exakt vad de gjorde när de köpte ATI.

Skulle AMD exempelvis klättra och ta lika stor andel av processormarknaden som Intel så är det en enorm bedrift.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

AMD är ett intressant företag faktiskt, varför vet jag inte :P.
C2D var väl Intels svar på Athlon X2, K10 är AMD's svar på C2D, vad ska intel svara med då, jo nåt ännu bättre, sen drar AMD om igen men nåt ännu bättre, och så rullar det på hela tiden.

Det är ett race som aldrig kommer att ta slut, och det är bra för alla delar, tekniken utvecklas snabbare och blir billigare. Alltid är det någon som är bäst, alla kan inte vara jämna.
Intel verkar lite kocko i huvet för vad ska man med 12Mb cache till, jo kompensera en dålig plattform eller en dålig processor. Det är sant, plus att ju större minnet är ju segare blir det, processorn kommer ju nästan aldrig utnyttja allt!

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om AMD:s nya processorer släpps i sommar eller till julen? Man blir ju sugen på att vänta om de kommer i sommar.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
AMD ligger inte så pyrt till. Största anledningen varför det skulle vara så är lånet för att köpa ATI inte har varit det bästa för företaget som det ser ut nu. Dock ser det ut att ge avkastning på sikt. AMD har fortfarande galna andelar på Retail marknaden som intel har tappat stort på.

Kvartalsrapporten är publicerad nu. Intels rapport kom för några dagar sedan. Är det något i ditt uttalande du vill ändra på?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hedersmedlem

Nej inte direkt.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Kvartalsrapporten är publicerad nu. Intels rapport kom för några dagar sedan. Är det något i ditt uttalande du vill ändra på?

Ibland måste ett företag ha utgifter för att kunna konkurera. Man satsar en del av sina pengar för att vinna på det i längden. Vissa kvartal går man minus, men det handlar om att kunna gå plus andra kvartal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Undrar om detta fortfarande är sanning iom. att vi numera vet mer om Penryn?

http://www.lostcircuits.com/cpu/intel_penryn/45nmwafer.jpg

www.lostcircuits.com/cpu/intel_penryn/

Det är sedan flera år tillbaka ett faktum och bekräftat sådant ang de olika tillverkarnas TDP.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det är sedan flera år tillbaka ett faktum och bekräftat sådant ang de olika tillverkarnas TDP.

Att Intel alltid drar mer menar du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Hur som hellst, om IDG skrev rätt så sa de ju att de skulle öka arbetsinsatserna för att få ut quad core processorer på marknaden. Låter bra det, blir lite eld i baken och vi kanske kan ha Barcelona till sommaren.
Får se vem som hinner först! AMD med att släppa Barcelona eller jag att åka upp till Barcelona! (planerat Juli)

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilken som kommer ut först, det viktiga är att dom kommer ut.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Lustigt, här i tråden representeras en grundmurad tro på AMD som AMD själva saknar.

Ed Stroligo, på Overclockers, uttrycker sig så här:
"For the first time, I really doubt AMD is going to make it, at least not in anything like the form it is today. There was something untypically very lifeless behind the words, not quite rearranging chairs on the Titanic, more like "we're not going to be running the ship much longer." "

Jag hoppas verkligen någon går in med kapital och stöttar upp AMD, för även om jag inte tror de höga förväntningarna folk har på K10 kommer uppfyllas helt, måste vi ha en motpol till Intel, annars har vi inte råd att byta dator de närmaste åren efter AMD's bortgång...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Lustigt, här i tråden representeras en grundmurad tro på AMD som AMD själva saknar.

Ed Stroligo, på Overclockers, uttrycker sig så här:
"For the first time, I really doubt AMD is going to make it, at least not in anything like the form it is today. There was something untypically very lifeless behind the words, not quite rearranging chairs on the Titanic, more like "we're not going to be running the ship much longer." "

Jag hoppas verkligen någon går in med kapital och stöttar upp AMD, för även om jag inte tror de höga förväntningarna folk har på K10 kommer uppfyllas helt, måste vi ha en motpol till Intel, annars har vi inte råd att byta dator de närmaste åren efter AMD's bortgång...
B!

Nja, han är ju inte hela företaget heller. De allra flesta har ett ganska kaxigt tonläge när dom talar om framtiden. Sen så väljer jag att inte läsa på overclockers när jag läser om AMD då dom bara pratar om hur dåligt det går för AMD och alltid belyser det negativa om AMD. Det är som att läsa om Intel på AMDzone.com. Inte särskillt smart, så det gör jag inte heller.

Permalänk
Medlem

Det är därför det är mycket viktigare för AMD att lansera något först mycket viktigare än för Intel.. men att vara först behöver inte betyda att man är bäst..

Jag hoppas på en bra & avvägd jämnvikt mellan företagen eller vad f*n som helst, bara resultatet blir billiga processorer till folket.. en X2 3600+ från 621:- får väl betecknas som billigt?
www.prisjakt.nu/produkt.php?p=146278

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Jävligt billigt måste jag säga...
310:50 per A64-kärna. Tokigt billigt.

Priserna är ju oftast lägst när AMD ligger under. För då är det priskrig. Ligger intel under så sänker dom ändå inte priserna, då säljer dom på sitt namn istället. Så för oss konsumenter är det bäst just som AMD ligger under. Men i längden gynnar det oss om dom ligger övererst så att det jämnar ut mellan de båda företagens kassor.

Permalänk
Medlem

dualcore för 621 Kr sedan 2GB minne för 995 Kr till ... fan va billigt det är med bra hårdvara idag då ... sedan kör man XP 64bits på detta... mm mumma.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

& en mammaplanka för 5-600:- med intergrerat graffe.. liten bra uppgradering av en äldre burk..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Att Intel alltid drar mer menar du?

Det har jag inte sagt. Men vänd och vrid inte på TDP som jag skrev om.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]