Ljusgenomsläpp laptopskärmar (Känsliga läsare varnas)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
Mope, som sagt, (har själv gjort bort mig en gång med t ex printscreen, he he), det där är ingen kamera bild (i sånnafall en 50000kr 15megapixel Nikon). ALLA skärmar har ljusläckage. (ser ut som ett "snöre" som är själva lampan/orna som ligger nederst i en LCD/TFT skärm). det är därför läckaget kommer underifrån.

Du kan inte vara på riktigt, det är visst en bild tagen med en kamera (Nikon D50 för att vara exakt, kostar typ 6000 kr). Om man tittar noga ser man att den har ett litet litet ljusläckage i nederkant.

Men att du ska börja påstå att jag gjort bort mig och att det inte är en bild från en kamera, det är ju löjligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Var vill du komma?

Halva skärmen belyst, halva inte:

http://geting.se/image.php/32126-IMG_0537.JPG

jo hit: (ser du nånn skillnad ? hade inte lampan lyst på den 1;a bilden, hade man sett ett helt normalt ljusläckage)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
jo hit: (ser du skillnad ? hade inte lampan lyst på den 1;a bilden, hade man sett ett helt normalt ljusläckage)
http://www.geting.se/image.php/32122-IMG_0541.JPG/full
http://img387.imageshack.us/img387/1029/81774905ww7.jpg

Nu får du väl ändå sluta nån gång, vad krävs det för att du ska förstå att du har fel?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

ääääsch va faaaan va långdragen den här diskussionen börjar bli....ge er nu!.......

kan ingen kommentera mitt tidigare inlägg angående native resolution contra BIOS stretch-funktion istället? (sidan 39 långt ner)

Visa signatur

[Inspiron 9400 | CoreDuo 1.83GHz | 2 x 1024MB (667MHz) | GeForce Go 7900 GS (256MB) | 120GB (5400RPM) | 3DMark05: 6333 (oklockat och originaldrivers)]

Permalänk
Medlem

Tråden är aktiv i alla fall

Jag tror inte heller vi kommer så mycket längre i denna diskussion.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ger upp, helt meningslöst att fortsätt. När inte ens bildbevis hjälper vetifan vad som skall göra det...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

sista kommentaren för mig. är jag ensam om att tycka att denna bild är mörkare uppåt en neråt ? (försök att bortse från lampan som refelkterar).

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
sista kommentaren för mig. är jag ensam om att tycka att denna bild är mörkare uppåt en neråt ?

Nej du är inte ensam...

Visa signatur

[Inspiron 9400 | CoreDuo 1.83GHz | 2 x 1024MB (667MHz) | GeForce Go 7900 GS (256MB) | 120GB (5400RPM) | 3DMark05: 6333 (oklockat och originaldrivers)]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Uppföljning på mitt "fall". Dell kommer och byter skärmen på plats. Bara att hoppas att den nya skärmen är bättre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avfallskvarnen
Nej du är inte ensam...

TACK (som sagt tar man en bild "rätt" så ser man alltid mer eller mindre ljus läckage, det vore tekniskt omöjligt att inte ha det minsta läckage). tycker det är skönt att nånn orkar/vågar hålla med.

påstår t om att det är ett kraftigt splittrat läckage på denna bild (synd som sagt att lampan är där, annars hade man sett mycket bättre). inget illa menat.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
TACK (som sagt tar man en bild "rätt" så ser man alltid mer eller mindre ljus läckage, det vore tekniskt omöjligt att inte ha det minsta läckage. ha det)

Men kom fram ur din bubbla!

Frågan är inte om alla skärmar har ljusläckage utan om mope´s har ett onormalt ljusläckage. Ingen har sagt att det inte skulle finnas ett visst ljusgenomsläpp på dagens lcd-skärmar, det är bara du som desperat griper efter halmstrå för att du tror att du ska "vinna" en diskussion du blivit totalsågad i.
Det vi diskuterar är om mope´s skärm har ett normalt genomsläpp som du svart på vitt påstår tidigare i tråden, vilket den trots allt inte har. Skärmen är defekt/kass/kaputt vad du än säger, hänvisar till eller drömmer i din egen lilla värld. Det är vi några stycken här i tråden som tycker och uppenbarligen tycker även leverantören av skärmen det.

Det är inte lönt att diskutera med dig, jag har under alla mina år på internet aldrig träffat på någon som lyckas argumentera i sådan total självförnekelse som du gör.
Släpper detta nu, det är totalt meningslöst att fortsätta.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

här är det för det en aktiv tråd.... läste igenom dom sista sidorna, och kan bara säga att alla bilder jag har sett på andra forums angående "light bleed eller light leakage" har varit med bilder där man ser ljusinsläppet lättare.

den enda bild jag såg som inte hade något ljusinsläpp var nånn bild av Mope, (men den såg enbart onormalt svart ut. kanske var det en stationär skärm. stationära har oftast inte samma "backlight" teknologi)

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putkinen
här är det för det en aktiv tråd.... läste igenom dom sista sidorna, och kan bara säga att alla bilder jag har sett på andra forums angående "light bleed eller light leakage" har varit med bilder där man ser ljusinsläppet lättare.

den enda bild jag såg som inte hade något ljusinsläpp var nånn bild av Mope, (men den såg enbart onormalt svart ut. kanske var det en stationär skärm. stationära har oftast inte samma "backlight" teknologi)

Första länken jag hittade här var en recension på en Dell med fina bilder.

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2887&review=...

Lite mer bilder från notebookreview:

http://www.notebookreview.com/assets/19762.jpg

En recension på 9400

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3379

Ytterligare en Dell:

http://www.notebookreview.com/assets/17914.jpg
Från: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3348&review=...

Ytterligare en Dell:

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3188&review=...

Detta är bland de senaste recensionerna på Dell hos notebookreview, en modern dator ska inte ha såpass mycket genomsläpp som mope´s har.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

inse själv för en gångs skull själv, att det är rent tekniskt omöjligt att inte ha en tillstymmelse till ljusläckage. (även en mod. kan ha fel). ring en support eller nånn skärm tillverkare inte vet jag. ALLA laptop skärmar har mer eller mindre ljusläckage. god dame alltså !

(dessa bilder är INTE bilder med ljusläckage, självklart har även de datorer mer eller mindre läckage)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
inse själv för en gångs skull själv, att det är rent tekniskt omöjligt att inte ha en tillstymmelse till ljusläckage. (även en mod. kan ha fel). ring en support eller nånn skärm tillverkare inte vet jag. ALLA laptop skärmar har mer eller mindre ljusläckage. god dame alltså !

(dessa bilder är INTE bilder med ljusläckage, självklart har även de datorer mer eller mindre läckage)

LÄS BARA NEDANSTÅENDE OCH SVARA BARA PÅ DET, INGET ANNAT. INGEN HÄNVISNING, LÄNK ELLER LIKNELSE. JA ELLER NEJ ENDAST!

Har mope´s dator ett normalt ljusgenomsläpp?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

**

Visa signatur

Zepto Znote 6214W x 2.33 GHz Intel® Core™2 Duo T7600 x 80GB 7200rpm x 2048MB 667MHz DDR2 x Geforce Go 7600 512MB
"Assumption is the mother of all fuckups"

Permalänk
Medlem

Dell själv säger så här om mitt ljusläckage:

"Vi är helt överens du och jag, den skärmen har ett ljusläckage som ligger utanför specifikationerna"

Eftersom Dell's ord är lag för KSMB antar jag att han håller med

Permalänk
Hedersmedlem

KSMB är mest troligen ett internet-troll och kommer att bli avstängd om han fortsätter i samma stil.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
jag kan lägga upp 20 bilder om ni vill se värre. ge er nu med ert snack. byt skärmen , punkt slut.

notebook.forum.com. om ni själva vill se läckage. (som sagt. det där är ingenting, mot andra bilder)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
mmmhhhh. vad jag hela tiden säger att det är inget ovanligt, dessutom häromdagen var det en zepto 6615 (eller nått), som la ut sina läckage bilder här på forumet, den hade den här "splittrade" läckaget. (som sagt, skulle jag kunna lägga ut 20 bilder till från alla sorters märken med +50% läckage).

1. ett normalt läckage är mellan 3-5 cm i underkant. ALLA har det. (Mope kanske har 7-8cm, inte vet jag)

2. det Mope har är inte Jättemycket, men givetvis ska han byta den eftersom han stör sig på det. (har aldrig sagt nått annat)

lycka till med skärmen Mope.

KSMB har sagt att han skulle byta och att den är dålig, bara att det finns värre och att hans ljusläkage är inte ovanligt. Sluta hacka på killen nu.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
KSMB är mest troligen ett internet-troll och kommer att bli avstängd om han fortsätter i samma stil.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

( ? )

bli avstängd bara för att jag har en åsikt (som dessutom stämmer), är väll lite att ta i. alla laptop-skärmar har mer eller mindre ljusläckage, vad i hela världen är så farligt med det. dom som vill får gärna tro att ljusläckage är något sällsynt och enbart finns på vissa skärmar, det är deras sak.

back to topic.

Tred. fick du inte samma poäng 1;a gången ?

ps. Obbedemus, thanks.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
( ? )

bli avstängd bara för att jag har en åsikt (som dessutom stämmer), är väll lite att ta i. alla laptop-skärmar har mer eller mindre ljusläckage, vad i hela världen är så farligt med det. dom som vill får gärna tro att ljusläckage är något sällsynt och enbart finns på vissa skärmar, det är deras sak.

back to topic.

Tred. fick du inte samma poäng 1;a gången ?

ps. Obbedemus, thanks.

Fast i detta fallet är det ett extremt fall av ljusläckage.

Inte ens min gamla trötta laptop från början av det här milleniet har i närheten så mycket ljusläckage.

En bild säger dessutom väldigt lite om huruvida en skärm läcker eller inte, det räcker att underexponera tillräckligt mycket för att man inte ska kunna se något av läckaget, eller tvärtom för att framhäva det extra mycket.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

har tagit bild med k800an och autoläget utan blixt.. inte max belysning dock men ^^

Kanske visar lite hur extrem det där ljusläckaget är.

Edit: måste även säga emot KSMB att ALLA skärmar har ljusläckage.. det har dom inte.. däremot är svärtan inte 100% lika bra som t.ex en CRT skärm.

Jag upplever inget ljusläckage på min Zepto, dock på kameran visar den ju lite, men man ska inte lita på kameror fullt ut

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Edit: måste även säga emot KSMB att ALLA skärmar har ljusläckage.. det har dom inte.. däremot är svärtan inte 100% lika bra som t.ex en CRT skärm.

Tror KSMB syftade på laptop-skärmar, vilket du kanske också gjorde? Men det är trots allt personligt tycke. KSMB kanske är känslig för ljusläckage.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
har tagit bild med k800an och autoläget utan blixt.. inte max belysning dock men ^^

http://img75.imageshack.us/img75/3071/dsc00177vk6.jpg

Kanske visar lite hur extrem det där ljusläckaget är.

Edit: måste även säga emot KSMB att ALLA skärmar har ljusläckage.. det har dom inte.. däremot är svärtan inte 100% lika bra som t.ex en CRT skärm.

Jag upplever inget ljusläckage på min Zepto, dock på kameran visar den ju lite, men man ska inte lita på kameror fullt ut

suck, börja med att fota i rätt vinkel och helst med släckt i rummet, så ser man rätt. (vinkeln är under 90 grader. ser man direkt). dessutom syns ett läckage nästan över halva skärmen. så vad vill du komma fram till, du har ju själv ett splittrat läckage !

säger det en sista gång. Backlightsen (som dom heter) lyser upp skärmen underifrån, vilket ger ett mer eller mindre oundvikligt läckage.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Tror KSMB syftade på laptop-skärmar, vilket du kanske också gjorde? Men det är trots allt personligt tycke. KSMB kanske är känslig för ljusläckage.

Jupp jag syftade på laptopskärmar.. men eftersom lcd skärmar hela tiden är belyst så kan ibland svart inte alltid vara svart.. snarare lite mörkgrått ...

Detta är dock inte ljusläckage.. det är svärtan / kontrasten som inte är 100.

ljusläckage är när t.ex 85% av skärmen har samma nyans men längst ner (15% eller nåt) är mycket ljusare.. = ljusläckage.

EDIT !!

Ksmb .. tog rakt framifrån.. men ingen ideé egentligen .. kameran ljuger jag upplever inget vid normalt användande.. så jag orkar inte ta en ny bild.. Det är hur som helst 42 ggr bättre än hans 9400s skärm.. det är extremt..

Fast dell kanske har problem med detta? min 9300 hade även rätt grovt ljusläckage.. inte lika stort som denna killes men det var kort men intensivt.. rätt störande.. men tur man sålde den..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

kolla här.

1. släck rummet

2. ta en bild i 90 graders vinkel, utan blixt, och givetvis med normal ljus styrka (synns direkt när man sänker ljus styrkan, bilden blir onormalt svart)

kan du göra det ?

ps. det där är ett helt normalt splittrat läckage, tro mig. (har sett många likadana bilder)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
KSMB kanske är känslig för ljusläckage.

Antingen skämtar du eller kan du omöjligen ha läst hela tråden.

Denna skärmen:

Skriver han följande om:

Mope. det där är ingenting. det finns läckage och det finns läckage. om du tittar på en film, så ser du inte nått, eller hur !
alla skärmar har läckage, bara mer eller mindre. titta på exempel bilden jag la upp. där splittras ljus ut över hela skärmen. ditt såg skarpt och normalt ut.

Hur kan du på något sätt få det att han är känslig? Jag skulle snarare våga påstå att han max har ledsyn. Att han dessutom är totalt omedveten om vad han själv skriver och är på gränsen till mytoman gör inte saken bättre. Jag med flera har upprepade gånger bett honom länka till det han påstår utan resultat.
När jag med flera presenterar bevis för det vi påstår blir vi anklagade för falska foton och lögn.
Jag kan på rak arm länka till minst tre diskussioner där han blir totalt överbevisad och ändå fanatiskt vägrar ge sig.
Här är ett ganska solklart inlägg som visar tydligt att han presenterar det han tror som fakta.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=720...

Det kan bli ganska fel om man skriver så utan att vara helt säker.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Sådär KSMB .. tog bild..

Väldigt lite som ni kan se.. syns inget med normala ögat kan jag säga.. men med kameran kan man helt klart se var slingorna sitter.. men mycket bra skärm måste jag säga ^^

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

har en fråga, OCH jag vill inte låta förnedranda. men ska man verkligen som moderator inta vara opartisk, och endast gå in och säga till om någon bryter kraftigt mot forumets regler. självklart får du kommentera, men tycker det ska va så opartiskt som möjligt. inget illa menat.

dessutom är det inte bara jag som tycker att jag har rätt.

masterace. jag ger upp, kan inte sitta och se när nånn inte vågar lägga upp verkliga bilder. SER du nånn skillnad mot din första bild ?

från vanlig bild med läckage till en kålsvart skärm. (känns som en repris från igår).

DETTA är en bild från exakt samma skärm som du har. Zepto....
så här ser en verklig bild ut (plus/minus läckage såklart). din första bild såg ungefär ut så här, men sen hände något. (jag är inte född igår serrö). håll inte på och ändra bilderna, bara för att du har satt dig i knipa.

skärmbilden är från Suntech tråd.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||