Jag köper en Macbook Pro i veckan...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
gratulerar. var inne o klämde på den nya imacen igår. om man tyckte att den gamla va fin, så kan ja säga att det är inget mot den nya :D:D det va inte lita tunnare den va :D:D fin skärm o tangentbordet va mycket skönt att använda.

En god vän till mig fick hem den i förrgår, så nu är vår vänskap slut.

Permalänk
Medlem

Löning snart. Kan bli ett eventuellt köp
Levereras de med den nya laddaren än?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

hmm, vet faktiskt inte, om inte annat borde du kunna ringa apple o fråga

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Levereras de med den nya laddaren än?

Det ska den allt göra!:) Polaren fick sin häromdagen och då var den lilla laddaren med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oyfr
Det ska den allt göra!:) Polaren fick sin häromdagen och då var den lilla laddaren med.

Hm, kanske dags att beställa då
Frågan är vad det är för hårddisk man får om man väljer 7200rpm. fujitsu?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Oh yeah, beställde för 10 minuter sedan. En MBP 2.2 med 160GB 7200 disk. Dock har jag ingenting att bära den i

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

NiV3Rt, om du väntar i en vecka till så kan du få reda på det
Min MBP ska komma nästa vecka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soir
NiV3Rt, om du väntar i en vecka till så kan du få reda på det
Min MBP ska komma nästa vecka

När beställde du din dator?

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Runt två dagar sedan har jag för mig, fick ett email där det stod "upp till 10 dagar".

Permalänk
Medlem

Okej. Jag beställde i tisdags och det står att den ska komma om två veckor. Fast då valde jag visserligen än annan disk än original.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Ah, ne jag skippade att välja till något, det enda jag ändrade var skärmen (valde Glossy).
Beställde 2.4GHz 15-tummaren, så det är 160GB-hårddisken i den, inget jag ville ändra där. RAM-minne (4GB) blir det från en annan butik, vägrar köpa uppgraderingar från Apple för de har sånna förbannade överpriser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soir
Ah, ne jag skippade att välja till något, det enda jag ändrade var skärmen (valde Glossy).
Beställde 2.4GHz 15-tummaren, så det är 160GB-hårddisken i den, inget jag ville ändra där. RAM-minne (4GB) blir det från en annan butik, vägrar köpa uppgraderingar från Apple för de har sånna förbannade överpriser.

Okej. Ja det blev 2.2Ghz modellen för mig med 160GB 7200rpm disk. Hade varit trevligt med 2.4 modellen också, men jag kände att jag kan lägga 5.000:- på annat. Faktiskt kollade jag på lite RAM idag, och så att man kan köpa 4GB (2x2GB) för runt 2.500:- på Komplett eller Dustin. Och då är det Crucial, Corsair eller Kingston Value.
Ganska bra pris om man jämför med Applestore som ska ha 6.300:- för att lägga till 4GB RAM i sina böcker.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Visst är det så, det är otroligt prisvärt med RAM idagsläget, hoppas det fortsätter
Det är tyvär inte mycket som motiverar priset på 2.4GHz-modellen så det är inget att vara ledsen över, jag valde det endast för att jag vill ha så mycket prestanda som möjligt, oavsett hur lite det är. Men också för att de komponeter skiljer mellan modellerna, exkl hårddisk, (processor + GPU) inte går att uppgradera i MacBook Pro:n.

Permalänk
Avstängd

Min MBP var förbi syster idag, men hon jobbade ju så .. ><

Måste cykla dit och hämta en fullmakt på att de får lämna den till mig imorrn ;/

Grafikminnet är ju anledningen till att ta 2.4an. Addon värt 200kr för bara 5000kr, schysst Apple!

Permalänk
Medlem

Jag lägger de "extra" 5.000:- mellan 2.2 och 2.4 på ett XBOX360 eller PS3 om jag ska spela spel. Eller RAM minne och iPod. Eller lite sjysst programvara.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Hm, nu hänger jag inte med. När jag beställde datorn blev pengarna reserverade och saldot gick ner i vanlig ordning. Men nu har pengarna kommit tillbaka på kontot. Ska det vara så

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Öhm nej, kanske vore bra om du ringer Apple, de har öppet vid den här tiden (020 120 9971).

Edit:
Förresten så kommer min MacBook Pro INTE den här veckan, fått ett tydligare mail från Apple som säger att den bör komma runt slutet av September (senast 28:e).

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att jag väntar med att ringa. Beställningen finns ju kvar så

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

pengarna reserveras väl först av banken och om de sedan inte dras inom ett antal dagar så åker de preliminärt in på kontot igen tills pengarna dras av apple i det här fallet

Permalänk
Medlem

Jaså, det var inte roligare än så
Någon som känner till ett smidigt sätt att backa i webbläsaren med touchpaden? Operas mouse gestures funkar ju inte så bra med en knapp märkte jag senast jag pillade med en macbook pro

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerat på rubriken till tråden? "Jag köper en Macbook Pro i veckan..." Måste vara en rik jävel ^^,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Hm, nu hänger jag inte med. När jag beställde datorn blev pengarna reserverade och saldot gick ner i vanlig ordning. Men nu har pengarna kommit tillbaka på kontot. Ska det vara så

Hände samma sak för mig. Låt pengarna stå kvar på konto, för de lär dras förr eller senare i alla fall.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gardinen
Hände samma sak för mig. Låt pengarna stå kvar på konto, för de lär dras förr eller senare i alla fall.

Mina pengar drogs när de skickade datorn.

Permalänk
Medlem

Ja men då är väl allt som det ska då
Hur brukar ni backa tillbaka i webbläsaren? Jag är van vid operas Mouse Gestures som inte funkar så bra med bara en knapp

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Använder tangentbordet väldigt mycket vid smurfning. Backa = cmd + vänsterpil. Du kan ju altid leka lite med piltangenterna i kombination med alt och cmd.

Permalänk
Medlem

Konverterande

Allt luter åt Macbook Pro's fördel vilket jag tycker är toppen. Kört med windows sen 95 kom ut men fastnade vid en MPB i en affär och kolla runt lite i 20 min i
OS X och blev nästan frälst direkt. Så Ska köpa en nu MBP inom snaraste framtiden, men undrar för det första om man ska vänta tills Leopard kommer ut om de nu håller tidsplanen till Oktober? Ska nämligen iväg ett halvår och sticker i november så kan bli tight med leveranstid. sen ska jag hålla på rätt mycket med bild/video redigering så undrar om det inte är bäst att ta 2.4ghz modellen med 256mb g-kortet för att få optimal prestanda? Slutligen vad är det förutspått att Leopard kostar att köpa i efterhand med studentrabbat? Tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

Runt 600-700Kr har jag för mig att Apples OS brukar kosta med studentrabatt, så räkna med 700Kr (blir det mindre, så blir du gladare ).

Permalänk

Re: Konverterande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zigg3
Allt luter åt Macbook Pro's fördel vilket jag tycker är toppen. Kört med windows sen 95 kom ut men fastnade vid en MPB i en affär och kolla runt lite i 20 min i
OS X och blev nästan frälst direkt. Så Ska köpa en nu MBP inom snaraste framtiden, men undrar för det första om man ska vänta tills Leopard kommer ut om de nu håller tidsplanen till Oktober? Ska nämligen iväg ett halvår och sticker i november så kan bli tight med leveranstid. sen ska jag hålla på rätt mycket med bild/video redigering så undrar om det inte är bäst att ta 2.4ghz modellen med 256mb g-kortet för att få optimal prestanda? Slutligen vad är det förutspått att Leopard kostar att köpa i efterhand med studentrabbat? Tacksam för alla svar

Det finns väl ingenting i dagsläget som tyder på att det kommer bli ytterligare förseningar av Leopard. Köper du i butik finns det ingen risk att du missar pga resa.

Gällande bildredigering kommer du inte märka någon stor skillnad om du tar den fetare modellen, videominnet är inte avgörande för det. Jag har ingen solid erfarenhet av videoredigering, så det får någon annan svara på.

Permalänk
Medlem

Aperture ska väl dra nytta av mycket grafikminne har jag hört. Vet dock inte om 128MB är någon begränsning.
För övrigt suger det att behöva ha över 30kkr (beställt två) på ett osäkert visa-kort. Man är lite nojig med plånboken nu

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Avstängd

Re: Konverterande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zigg3
Allt luter åt Macbook Pro's fördel vilket jag tycker är toppen. Kört med windows sen 95 kom ut men fastnade vid en MPB i en affär och kolla runt lite i 20 min i
OS X och blev nästan frälst direkt. Så Ska köpa en nu MBP inom snaraste framtiden, men undrar för det första om man ska vänta tills Leopard kommer ut om de nu håller tidsplanen till Oktober? Ska nämligen iväg ett halvår och sticker i november så kan bli tight med leveranstid. sen ska jag hålla på rätt mycket med bild/video redigering så undrar om det inte är bäst att ta 2.4ghz modellen med 256mb g-kortet för att få optimal prestanda? Slutligen vad är det förutspått att Leopard kostar att köpa i efterhand med studentrabbat? Tacksam för alla svar

Du väljer väl själv om du skall vänta eller inte, vi kan inte välja åt dig =P
Leveranstiden kanske fixar sig, annars kan du väl beställa den till den nya adressen istället.

Bildredigering tror jag är skitsamma, motion skall visst gilla mycket grafikminne, men är väl mer till hardcorevideogrejer det behövs mer kanske.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Aperture ska väl dra nytta av mycket grafikminne har jag hört. Vet dock inte om 128MB är någon begränsning.
För övrigt suger det att behöva ha över 30kkr (beställt två) på ett osäkert visa-kort. Man är lite nojig med plånboken nu

Jag har aperture installerat men har inte provat, jag tog ju 128MB eftersom jag hatar Apples fälla där men jag skulle ju bli grymt besviken om det vill ha mer =P

Jag skulle inte alls vara nojjig över att ha 30kkr på ett visakort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Japp, sitter med en Vostro 1500 i knät just nu, 500Kr billigare än en Macbook och bara för att ta ett exempel ingår det då ett ganska häftigt 3D-grafikkort, Nvidia 8600M-GT 256MB mot Macens enkla integrerade X3100. De flesta andra komponenter i Dellen är även de ett steg upp mot i Macbook. 9-cells batteri tex.

Sen skadar det inte att tänka på att undervisningen vid Svenska högskolor är Windows-centrisk. Envisas man med Mac/Linux är det alltid smärre problem som måste lösas för kompabilitetens skull vilket tar tid.

Visst kan man köra Windows på Mac, men då är liksom den enda "fördelen" borta. Nåja, Macen är mindre och lättare, det är en fördel. Men då kan man ta Vostro 1400 istället.

Det är 950GMA i macbooken.

Hur vet du vilket batteri som sitter i macbooken? Jag vet det inte men batteritiden är ju bra så jag skulle tro att det är ett rätt kraftfullt.

Beror väl på vad han pluggar, Windowspaketet finns ju, och skulle det inte räcka så kan han installera parallells och köra Windowsprogrammet han måste ha ifrån OS X.

På en dell "kan" man ju inte köra os x, eller programmen som bara finns för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
att OSX skulle va BÄTTRE en XP, köper jag inte. (XP är bättre på flera sätt)

däremot är OSX snyggare.

själv skulle jag köpa en MacBook Pro för en enda sak. DESIGNEN ! (hur snygg som helst).

Du får ju gärna skriva på VILKA sätt isf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Vill man betala extra för bara designen så är helt klart Mac ett alternativ, för de som tycker prestanda/krona är snäppet viktigare än designen så är Dell ett alternativ.

Är hög 3D-prestanda/krona av vikt så är inte Macbook ett alternativ, då är det Macbook Pro som gäller. Fördelen med Dell är att man kan få "Macbook-pro prestanda" till lägre pris än vanliga Macbook.

Då kan man till och med stå ut med Windows, eller köra Linux, eller varför inte köra en massa OS i virtuella maskiner. För egen del tycker jag att Dells Vostro-serie är snygg. Svart, ren, enkel, lite datorernas NAD 3020 över den

Nu vet jag inte hur en dell vostro ser ut egentligen men snyggt att jämföra en svart plastbit med något ifrån nad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
bara den lilla saken att XP är kompatibelt med hela Universums (näst intill) program & mjukvaror gör en hel del. vilket OSX inte är på långa vägar.
(skulle kunna berätta mer detaljerat (om jag orka) vad XP har som inte OSX har, men det vet ni nog själva).

PS. använder inte Vista, så därför jämför jag med XP.

edit. visst är Macbook Pro & Xps m1330 de med snyggast design.
MEN Apple har även en annan sida. Macbook (vit) är även den smaklösaste/fjolligaste laptopen av alla.

Att Windows kan köra Windowsprogram är väl rätt uppenbart, men utöver det då?
Nej vi vet inte, berätta ...