Jag köper en Macbook Pro i veckan...

Permalänk
Medlem

Jag köper en Macbook Pro i veckan...

Som sagt tänker jag köpa en Macbook Pro i veckan, den minsta modellen för ~18000.

Nu vill jag ju gärna höra lite "pro's and con's". Som alltid har ja beslutsångest om hurvida jag göra ett bra köp eller inte, så ja hoppas på att någon här lyckas eller misslyckas övertyga mig innan det är dags för köp.

Jag har bara en enda viktig fråga. Jag har kolat många tester och sånt men inte fått något definitivt svar. Kan jag spela wow på maxgrafik och spela andra nyare spel med den? Har fått uppgiften att den ska klara quake4 i 1900+1200 pixlar i 48 fps med 128MB-grafikkortet... läste det i ett tyskt test någonstans, men ja litar inte på tyskar XD

All hjälp, speciellt i grafikfrågan, är uppskattad.

Visa signatur

Coolermaster Centurion, 2800+ AMD, 1024 mb minne (2x 512 mb ddr dualchannel), Seagate SATA 160 GB, HIS Excalibur 128 MB Radeon 9800 PRO

Permalänk
Inaktiv

Det kan inte vara quake4 på högsta inställningarna. Wow borde du nog kunna maxxa

Permalänk

Enligt Barefeats tester klarar den med 256MB grafikkortsminne 48fps i 1280*800.
http://barefeats.com/santarosa.html

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Ja visste det! Man kan inte lita på tyskar XD

Det där testet har jag missat innan, tackar för länken! Jag tror jag borde kunna va nöjd med prestandan, kommer inte spela nått mer krävande än half-life2 och wow så det borde ju funka. Får ändå köpa ny dator när Starcraft 2 släpps...

Är det någon som har en bra länk till info om grafikkorter, ex. hur mycekt anti-alising det klarar och vilka shaders som stödjs osv??

Visa signatur

Coolermaster Centurion, 2800+ AMD, 1024 mb minne (2x 512 mb ddr dualchannel), Seagate SATA 160 GB, HIS Excalibur 128 MB Radeon 9800 PRO

Permalänk
Medlem

Jag beställde tidigare i veckan en MBP, i billigaste utförandet. Tror det kommer bli kanon. Ska du ha 15 tummaren är nativeupplösning för skärmen 1440 X 900, då räcker garanterat 128 mb. Klarar garanterat att mata vilken HD tv som helst med 1080P.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av St0rm69
Är det någon som har en bra länk till info om grafikkorter, ex. hur mycekt anti-alising det klarar och vilka shaders som stödjs osv??

Här borde du kunna läsa en del. Det är t ex DirectX 10 kompatibelt vilket ju kan vara intressant om man tänkt sig köra Windows också.

http://www.nvidia.com/object/geforce_8M_techspecs.html

-NVIDIA® Unified Architecture
Unified shader architecture
GigaThread™ technology
Full support for Microsoft® DirectX® 10
Geometry shaders
Geometry instancing
Streamed output
Shader Model 4.0
Full 128-bit floating point precision through the entire rendering pipeline

-NVIDIA Lumenex™ Engine
16x full screen anti-aliasing
Transparent multisampling and transparent supersampling
16x angle independent anisotropic filtering
128-bit floating point high dynamic-range (HDR) lighting with anti-aliasing
32-bit per component floating point texture filtering and blending
Advanced lossless compression algorithms for color, texture, and z-data
Support for normal map compression
Z-cull
Early-Z

-NVIDIA SLI™ Technology1
Patented hardware and software technology allows two GeForce-based graphics cards to run in parallel to scale performance and enhance image quality on today's top titles.

-NVIDIA PureVideo™ HD Technology 2
Dedicated on-chip video processor
High-definition H.264, VC-1, MPEG2 and WMV9 decode acceleration
Advanced spatial-temporal de-interlacing
HDCP capable 3
Noise Reduction
Edge Enhancement
Bad Edit Correction
Inverse telecine (2:2 and 3:2 pull-down correction)
High-quality scaling
Video color correction
Microsoft® Video Mixing Renderer (VMR) support

-Advanced Display Functionality
Dual-link DVI outputs for digital flat panel display resolutions up to 2560x1600
Dual integrated 400MHz RAMDACs for analog display resolutions up to and including 2048x1536 at 85Hz
Integrated HDTV encoder provides analog TV-output (Component/Composite/S-Video) up to 1080i/1080p resolution
NVIDIA nView® multi-display technology capability
10-bit display processing
- Built for Microsoft® Windows Vista™
Full DirectX 10 support (see above similar comment)
Dedicated graphics processor powers the new Windows Vista Aero 3D user interface
VMR-based video architecture
High Speed Interfaces
Designed for PCI Express® x16
Designed for high-speed GDDR3 & cost-competitive DDR2 memory

-Operating Systems
Built for Microsoft Windows Vista
Windows XP/Windows XP 64
Linux

-API Support
Complete DirectX support, including Microsoft DirectX 10 Shader Model 4.0
Full OpenGL® support, including OpenGL 2.1

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Du kan säkert maxa wow. Räkna med runt 35-50fps med allt på och högsta upplösningen som skärmen klarar av.

Permalänk
Avstängd

48fps är i 1280x800 high, inte 1920x1200 ;/

Vad gäller antialising skall väl de där korten klara upp till 16x och inte belastas så hårt av det?

Vet inte vilken shadersstandard det är på dx 10? 3.0?

Permalänk
Medlem

Sitter på nya macen nu... Helt jä*** magisk dator!!!!! Varför i hel*** har jag använt windows i ala dessa år?!?!?!?! Borde gått över på osx för länge sedan. Jag är imponerad... väldigt imponerad... och själva datorn i sig.... makalös laptop... helt makalös....

XD

Visa signatur

Coolermaster Centurion, 2800+ AMD, 1024 mb minne (2x 512 mb ddr dualchannel), Seagate SATA 160 GB, HIS Excalibur 128 MB Radeon 9800 PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av St0rm69
Sitter på nya macen nu... Helt jä*** magisk dator!!!!! Varför i hel*** har jag använt windows i ala dessa år?!?!?!?! Borde gått över på osx för länge sedan. Jag är imponerad... väldigt imponerad... och själva datorn i sig.... makalös laptop... helt makalös....

XD

Vaaa, var fick du tag på den, och vad fick du ge?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av St0rm69
Sitter på nya macen nu... Helt jä*** magisk dator!!!!! Varför i hel*** har jag använt windows i ala dessa år?!?!?!?! Borde gått över på osx för länge sedan. Jag är imponerad... väldigt imponerad... och själva datorn i sig.... makalös laptop... helt makalös....

XD

Hur har du kommit fram till denna slutsatsen? förstår inte hur du kopplar det så starkt till just operativsystemet heller

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av St0rm69
Sitter på nya macen nu... Helt jä*** magisk dator!!!!! Varför i hel*** har jag använt windows i ala dessa år?!?!?!?! Borde gått över på osx för länge sedan. Jag är imponerad... väldigt imponerad... och själva datorn i sig.... makalös laptop... helt makalös....

XD

Eh, finns den redan i butik? Jag beställde den samma dag som den släpptes från Applestore, får den imorgon, tidigast.

Reoshi, han har kört i en halvtimme och inte fått virus än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Eh, finns den redan i butik? Jag beställde den samma dag som den släpptes från Applestore, får den imorgon, tidigast.

Reoshi, han har kört i en halvtimme och inte fått virus än.

Samma här, men jag får den inte förrän den 20/6 enligt leveransbeskedet.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

kan det vara genom företag, vet att farsans jobb fick tag i macbook pro när de var helt nya på marknaden typ flera dagar innan andra butiker hade dem, bara för att de köpte dem från nån leverantör som bara levererade till företag, typ nå supportföretag

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag ringde in till Macforum här i göteborg och pratade med dem. Jag fick komma in i deras minsta butik där datorerna anlänt samma dag och köpa en. De fick in datorerna i måndags morse.

Fick ge 18200 kr för den... och det är värt varenda krona

Anledningen till att jag blivit störtkär i den... jadu, datorn ger ett så totalt kvalitetsintryck hårdvarumässigt. Man behöver bara trycka på den lilla knappen som öppnar skalet så blir man imponerad. Inga ventliationshål o skit på undersidan och så jävla genomtänkta lösningar med magnetkontakt för strömmen istället för dom vanliga kontakterna som alltid går sönder om nån dum fan snubblar på sladden...

Mjukvarumåssigt så gillar jag OsX starkt än så länge. Stabild och enkelt. Logiskt uppbygt och väldigt lätt att sätta sig in i. Vill man sedan fördjupa sig så finns det ju hur mycket som helst att lära sig. Osx är ju inte uppdaterat på länge och jag måste säga att så som osx sett ut de senaste åren börjar windows precis närma sig iochmed vista... men ärligt talat.. microsoft ligger fna ljusår efter i operativssamanhang... jag har inte viljat gå med på det som pc ägare innan... men nu har ja fan bevisen ingnuggat i önonen på mig själv

Visa signatur

Coolermaster Centurion, 2800+ AMD, 1024 mb minne (2x 512 mb ddr dualchannel), Seagate SATA 160 GB, HIS Excalibur 128 MB Radeon 9800 PRO

Permalänk
Medlem

Recension skulle inte vara fel med lite bilder

Permalänk
Medlem

Glöm inte nämna den underbara touchpaden...! Så otroligt skönt att aldrig känna att USB-mus på något vis är behövt vid annat än spel/photoshop etc..! Grymt med bara en stor musknapp även.

De inbyggda högtalarna ska också ha credd.

Bara för att nämna saker man sällan tittar på med andra laptops men verkligen sticker ut på Macbook Pro!

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Avstängd

enda Macen som är riktigt bra/snygg. (Macbooken är bra mycket fulare/sämmre).

men det kostar om det smakar.

Visa signatur

TV`n är min enda sanna Vän !

Permalänk
Medlem

Sen när "ooh shiny"-faktorn gått över så kommer du att stöta på en period av frustration

Byter man operativsystem har man trots allt en inlärningskurva att klättra upp för, och även om OSet du byter till är användarvänligt så tar det ett tag innan du kan arbeta lika effektivt som på ditt gamla operativsystem, vad det än må vara.

Jag tycker faktiskt att inte macbooken varken är "ful" eller "dålig". Visst, specsen är inte lika heta som macbook pro men det är en fin liten maskin med härligt tangentbord och bra batteritid. Magnetlåset för skärmen är bra mycket bättre än den "gammalmodiga" låsmekanismen som macbook pro har.

Har själv en MBP av förra generationen (det känns lite surt att behöva säga så ) och är helnöjd. Ibland skulle det sitta fint med en liten ultraportabel som komplement till en stationär med redig skärm och mycket lagring, men det här är en bra kompromiss.

Permalänk

Lånar tråden lite, för jag kanske ska köpa en begagnad Macbook Pro.

Den har den äldre core duo CPU'n och 1.5gb ram, samt 256mb ATI X1600.

Tror ni jag blir missnöjd? Priset ligger runt 10k. Är det ett dåligt köp? Den ska tydligen vara i mkt bra skick och ha varit inne på service mot värmeproblemen och tjutet.

EDIT: Ska enbart ha den till WoW, CS:S, Starcraft 1&2, surfande och filmtittande

Permalänk
Medlem

För att svara på föregående inlägg:

Jag tror allt att du kommer bli nöjd med en sån, 10k för en nyservad är ju ett bra pris om man jämför med motsvarande nya datorer för samma peng. Beroende på hur stora krav du har på att spel osv ska flyta ordentligt skulle jag dock nästan rekommendera att du funderar på o köpa den nya, om du har pengar så det räcker.
Jag har spelat en del wow på den med en del grejer maxade o vissa andra neddragna ordentligt. Man får kompromissa lite med vissa shaders o så för att få flyt i spelet. Men å andra sidan är väl drivrutinerna till Ati korten mer optimerade vid det här laget än santa rosa drivisarna och Nvidia drivisarna är... jag har ju hört att folk spelat wow på den gammla utan att klaga speciellt När det gäller allt anat räcker ju grafikkortet till all 2d bildeditering och filmtittande och sånt. Den nya boken klarar doch 1080P upplösning och det är ju inte så tråkigt

Starcraft 2 äer jag väldigt sugen på o veta om den macbooken jag har kommer klara, men jag är lite tveksam faktiskt. Det är ju ungefär ett år kvar till release har jag hört rykten om, och det kan ju faktiskt hända att dom bestämmer sig för o ha lägsta grafikkraven på 256 mb minne och rätt snabba bussar o så... jag har 128 mb varianten av pro:n....

Inlärningskurva: Jo visst har man det men som tur är har jag iallafall en inbiten macanvändare i bekantskapskretsen som jag tror ja kan lära en del av. Har redan frågat honom om en del grejer. Är det någon som vet vart man kan få tag på en bra giude, där man ex. får lära sig hur terminalen funkar o sånt??

Ang. Recension... kanske När jag har tid och orkar. Ska till london en vecka, men sen kanske Kan starta en ny liten tråd isf.

Visa signatur

Coolermaster Centurion, 2800+ AMD, 1024 mb minne (2x 512 mb ddr dualchannel), Seagate SATA 160 GB, HIS Excalibur 128 MB Radeon 9800 PRO

Permalänk

Tack för att du svarade så utförligt, st0rm69

Permalänk
Medlem

Wow kommer du definitivt kunna spela. Jag sitter på en vanlig macbook (c2d 2.0, 1 gb ram) och spelar wow utan minsta lagg eller hack, dock inte på absolut maxxade grafikinställningar. Jag är verkligen kräsen när det gäller lagg.

En Pro bör klara wow utan problem!

Visa signatur

Macbook und wow
Citera för svar tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frolic
Wow kommer du definitivt kunna spela. Jag sitter på en vanlig macbook (c2d 2.0, 1 gb ram) och spelar wow utan minsta lagg eller hack, dock inte på absolut maxxade grafikinställningar. Jag är verkligen kräsen när det gäller lagg.

En Pro bör klara wow utan problem!

Jag måste säga att MBP'n klarar sig över förväntan. Jag trodde den skulle ligga i paritet med min första generations intel iMac, men icke, denna krabat springer formligen cirklar runt den gode iMacen. Har det mesta uppblåst i max eller närapå och ligger som lägst runt 30 fps och toppar på 90. Drar jag ner ytterligare hamnar jag lätt över 145 fps. Tycker jag är riktigt bra.

Får väl ta och testa Doom 3 vid tillfälle bara för att se.

Permalänk

shit! vad sugen jag äR!!!

Permalänk

Det är bara slå till tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag får min 2,4Ghz på torsdag

Visa signatur

Apple MacBook Pro - 15.4" - 2,4GHz - 2GB RAM - 160GB HD - Nvidia Geforce 8600M GT 256MB
Apple iPod Nano 8gb - Röd

Permalänk

I eftermiddags kom min 15" 2.2Ghz MacBook Pro. MBP slår ALLT annat i bärbar väg!! Kvalitetskänslan är fenomenal.

- Skärmen är helt otrolig!!
- Den ger inte ifrån sig ett ljud (mer än ur högtalarna). Hårddisken hörs knappt. Fläkten har knappt varit igång.
- Batteritiden är toppen. Slår de flesta andra bärbara i samma storlek. Får lätt 3h timmer med standardbatteri. För att en Dell ska klara det krävs bautabatteri som sticker ut på baksidan.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

hm.. jag tycker dem verkar asdyra.. förstår inte riktigt det prisvärda..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ralmqvist
- Skärmen är helt otrolig!!
[/B]

Tog du glossy eller matt? (Jag beställde den glossy:P)

Visa signatur

Apple MacBook Pro - 15.4" - 2,4GHz - 2GB RAM - 160GB HD - Nvidia Geforce 8600M GT 256MB
Apple iPod Nano 8gb - Röd