Vista säkrare än Linux enligt Microsoft

Permalänk
Melding Plague

Vista säkrare än Linux enligt Microsoft

Jeff Jones, direktör för Microsofts Trustworthy computing group har på sin blogg publicerat en rapport där han påstår att Windows Vista är säkrare än bland annat Linux. Detta påstånde bygger han på jämförelser av ett antal säkerhetshot som har åtgärdats under de första sex månaderna av operativsystemens tid på marknaden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

lol, MS lyckades ju inte ens täppa till säkerhetshålet att själva Vista "läckte" ut redan under SDLn. bara en sån sak..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att det kommer så många patchar till windows om det nu är så säkert då?:P

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Inaktiv

HAHAHA xD

M3h löl, Vista säkrare?

Permalänk
Medlem

Tillåt mig att skratta o kräcka samtidigt över detta uttalande

Permalänk
Medlem

Vista är säkrare än XP iallafall, kanske Linux också, problemet är ju att
Vistas UAC är så hiskligt klantigt designat så man antingen MÅSTE stänga av denna, alternativt någon måste ringa och be snälla mäniskor i vita rockar hämta en
Linux är åtminstånde säkert utan sånt som UAC m.m

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Orka ens bry sig om en sådan här rapport?
Inte ens värt att starta ett *nix vs. windows krig för denna "rapport"

Permalänk
Avstängd

HAHAHAHAHA! Det var det roligaste jag har hört på jävligt länge!

Visa signatur

[Intel System : Intel Core i5 4690K @ 44x 100 = 4400 Mhz Validerad - MSI Z97S Krait Edition - Corsair H60 - MSI GTX 970 4GB - Kingston HyperX 2x4 GB 1866 mhz @ 2200 Mhz - 3dmark Firestrike: 10175 - Skydiver:26373 - SuperPI 1M: 7.847]

Permalänk
Medlem

Yeah right... Bullshit, M$! Enda anledningen till att jag kör Fönster XP, är att alla program finns och fungerar till det - och med ett ton tweaks och lättningar och när man bytt ut fönsterhanteraren (explorer.exe) får man det faktiskt att se helt okej ut.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Tillåt mig att skratta o kräcka samtidigt över detta uttalande

I'll join you!

Detta förgyllde min annars dystra måndag något extremt. Och enligt IDG Även säkrare än OSX Tiger. LOL.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Yeah right... Bullshit, M$! Enda anledningen till att jag kör Fönster XP, är att alla program finns och fungerar till det - och med ett ton tweaks och lättningar och när man bytt ut fönsterhanteraren (explorer.exe) får man det faktiskt att se helt okej ut.

Samma här... ungefär. Skulle alla de programmen man använder finnas till linux så vore det ju inget snack om saken vilket man skulle välja. Och bättre stöd för spel och hårdvara. =/

Men nu är det ju tyvärr inte så o då får man köra windows.

Och jag tvivlar nog också på att Vista är det säkraste.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Är verkligen Vista säkrare än XP ens? Detta hände mig efter ett par dagar med Vista.

Lägger in Vista utan antivirus. Vet får skylla mig själv men lämnade brandväggen och all annat säkerhet på som standard. Andra kvällen med Vistan märker jag att modemet går varmt när jag varken tankar eller seedar nåt. Börjar undersöka saken. Ser att jag har en extra dator i mitt nätverk! Har min burk, ftp burken och den nya datorn kallad med någons namn och efternamn. Dubbelklickar på datorn och får fram att jag ska skriva in lösenord. Blir förbannad och lägger in antivirus efter att man kopplat bort sladden. Hittade ett par trojaner och en av de verkar ha gjort att nån alltså kommit in på min burk in i nätverket och börjat tanka gud vet vad! Vista säker? My ass! Har suttit på Xp i många månader i rad vid vissa tillfällen utan antivirus och aldrig fått sånt skit och här händer det så fort man lagt in Vistan!. Hade också stora problem med det OS:et så det åkte ut efter en vecka iaf. Väntar verkligen tills jag måste ha DX10 annars ser jag ingen poäng att uppgradera.

Hatar verkligen Vista. På grund av kass säkerhet, dålig stöd bland 3:e parts tillverkare och kassa drivrutiner. Bla grafikdrivsarna. Kunde inte ha senaste drivsar till 8800gts då de var inkompatibla med mitt tft eller dess dvi-signal som var problemet i det här fallet.

Permalänk
Avstängd

In America you can always find a party.
In Soviet Russia, the Party finds you!

In other news;
* Smart är säkrare än Hummer.
* Volkswagen är snabbare än Ferrari.
* Vatikanstaten är större än Brasilien.

Om man ska tro Microsoft så är ju Windows snabbare, säkrare, stabilare, billigare, etc än Linux. Men jo, ja visst.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Hur ar detta en nyhet? Snarare reklam imo...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Skulle vara intressant att höra er som dissar rapporten att komma med lite sakliga argument.

Några myter som finns:

1, Det kommer mycket mer patchar till MS OS.
2, Vista och XP är inte lika säkra som linux.

Jag påstår att ovanstående är lögner. Nu får ni visa att jag har fel. Jag vill gärna se fakta, inte länkar till någon nisse som skriver vad han tycker.

Problemet i IT världen är att den är full av folk som tror sig veta ganska mycket, eller baserar sin kunskap på saker som han/hon tror andra tycker är häftigt. Man kan skillja ett proffs från en amatör ganska lätt genom att lyssna på dom. En som påstår att si och så är bättre än si och så är nästan uteslutande en amatör som hört att någons pappa pratar skit om någon annans pappas PC på jobbet.

Ang ovanstående artikel så är den ganska ok, om man tycker det funkar att jämnföra OS'n med dom tillägg som valts in. Annars får man helt enkelt lägga till sina egna produkter till varje os och jämnföra. Men en sak är säker, det är bara PR för att stilla allt skitsnack som florerar, vilket gör PR'n ganska onödig, om det inte vore för alla amatörer som tycker och tänker.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Yep,
Ganske det är lite väl att ta i att Vista är säkrare, dock måste man väl titta på vilka aspekter etc.
Många virus etc. är gjorda för en windows miljö, och Macarna fick liksom inte samma påtryckningar från hackers.

Men visst, jag lyssnar gärna på VARFÖR detta inte stämmer.

Tyvärr funkar alla spel bättre i windows och linux är väl inte lika lätt för den normala användaren, eller har det ändrats nu?

Skulle gärna köra linux om ALLA spel funkar som normalt, och alla Word, adobe, och resten av programmen, annars kan man ju lika gärna hoppa på en mac om man har råd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Är verkligen Vista säkrare än XP ens? Detta hände mig efter ett par dagar med Vista.

Lägger in Vista utan antivirus. Vet får skylla mig själv men lämnade brandväggen och all annat säkerhet på som standard. Andra kvällen med Vistan märker jag att modemet går varmt när jag varken tankar eller seedar nåt. Börjar undersöka saken. Ser att jag har en extra dator i mitt nätverk! Har min burk, ftp burken och den nya datorn kallad med någons namn och efternamn. Dubbelklickar på datorn och får fram att jag ska skriva in lösenord. Blir förbannad och lägger in antivirus efter att man kopplat bort sladden. Hittade ett par trojaner och en av de verkar ha gjort att nån alltså kommit in på min burk in i nätverket och börjat tanka gud vet vad! Vista säker? My ass! Har suttit på Xp i många månader i rad vid vissa tillfällen utan antivirus och aldrig fått sånt skit och här händer det så fort man lagt in Vistan!. Hade också stora problem med det OS:et så det åkte ut efter en vecka iaf. Väntar verkligen tills jag måste ha DX10 annars ser jag ingen poäng att uppgradera.

Hatar verkligen Vista. På grund av kass säkerhet, dålig stöd bland 3:e parts tillverkare och kassa drivrutiner. Bla grafikdrivsarna. Kunde inte ha senaste drivsar till 8800gts då de var inkompatibla med mitt tft eller dess dvi-signal som var problemet i det här fallet.

Jag har kört Vista utan antivirusprogram och endast med Vistas egna brandvägg och inte råkat ut för något liknande. Säker på att du inte har surfat på suspekta sidor eller kört igång någon skum fil? Skiten kommer inte in av sig själv ifall du har en brandvägg. Att Nvidias drivrutiner är dåliga är inte Microsofts fel utan Nvidias.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

MS uttalar sig positivt om sin egen produkt.
På vilket sätt skulle det vara någonting förvånande. Trovärdigheten går ju i botten direkt.

När en skapare av någonting med ett övervägande intresse i sakens positiva framtoning uttalar sig så går det omöjligt att lita på, med undantag om skaparen även lika villigt erkänner de negativa saker som finns. MS är ju dock inte kända för att våga erkänna fel i sina produkter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Skulle vara intressant att höra er som dissar rapporten att komma med lite sakliga argument.

Några myter som finns:

1, Det kommer mycket mer patchar till MS OS.
2, Vista och XP är inte lika säkra som linux.

Jag påstår att ovanstående är lögner. Nu får ni visa att jag har fel. Jag vill gärna se fakta, inte länkar till någon nisse som skriver vad han tycker.

Problemet i IT världen är att den är full av folk som tror sig veta ganska mycket, eller baserar sin kunskap på saker som han/hon tror andra tycker är häftigt. Man kan skillja ett proffs från en amatör ganska lätt genom att lyssna på dom. En som påstår att si och så är bättre än si och så är nästan uteslutande en amatör som hört att någons pappa pratar skit om någon annans pappas PC på jobbet.

Ang ovanstående artikel så är den ganska ok, om man tycker det funkar att jämnföra OS'n med dom tillägg som valts in. Annars får man helt enkelt lägga till sina egna produkter till varje os och jämnföra. Men en sak är säker, det är bara PR för att stilla allt skitsnack som florerar, vilket gör PR'n ganska onödig, om det inte vore för alla amatörer som tycker och tänker.

det finns inga fakta, och fakta är alltid öppna för tolkningar i den form de kallas fakta, särdeles gällande sånt här. (och det mesta annat med egentlgen)

1. vem vet, MS patchar kommer i paket lite då och då, knappt nån utanför MS vet vad de gör eller innehåller. Linux-distars patchar (säkerhets) kommer veckovis, månadsvis efter behov och innehåller genomsnittligen 2-4 fixar som det utryckligen står vad de är till för.

2. jag har haft ofattbart mycket krångel och oförklarliga problem med samtliga varianter av Windows sen Windows 95. (på 3.x-tiden minns jag inget av, men man kan ju ana varför) Linux krånglar bara när man ger sig tusan på att för skojs skull krångla in nått som inte är väl testat eller man ställer in saker fel. Linux börjar i princip aldrig krångla utan medvetna ingrepp i systemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

In other news;
* Smart är säkrare än Hummer.
* Volkswagen är snabbare än Ferrari.
* Vatikanstaten är större än Brasilien.

jo, Smart är faktiskt säkrare än Hummer. (förutsett att båda fordonen framförs främst i sin tänkta miljö, antalet Hummerolyckor med dödlig utgång överstiger vida Smartolyckorna trots att det finns väldigt mycket färre Hummrar än Smarts.)

och även tex en Bubbla slår den likaledes ospecificerade Ferrarin i vissa lägen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

hade vart intressant om 33.3% av datorerna på internet körde Linux, 33.3% windows och 33% MacOSX. jag är ganska övertygad om att linux inte skulle vara ett lika självklart val ur säkerhetsperspektiv. Enda anledningen att det är säkrare att köra linux nu (i min tro) är att det helt enkelt inte är någon som orkar skriva virus eller dyl. till Linux. Ang. MacOSX, vänta bara tills virus-kidsen börjar inse hur populärt det börjar bli!

PS. Jag säger inte att jag tror ett dug på MS-rapporten, jag säger bara att det är självklart att det största OS-et på marknaden (I massor av år dessutom) har mest virus skrivet för sig.
DS.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Jag såg en dokumentär på kunskapskanalen om datasäkerhet och där sa Mikko Hyppönen som är virusjägare och forskningschef på F-secure att de hade kategoriserat över 230 000 virus. De flesta var mot microsofts operativsystem, smartphones hade runt 345 virus, Linux hade runt 40 virus, Mac 4 virus.

Tycker jag säger ganska mycket.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

det viktigaste är inte främst antalet virus, (det är snarast egentligen helt ointressant annat än för att se attackbenägenhet) utan hur de kan introduceras i systemen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vi hade en gästföreläsare från Symantec i skolan för ett par månader sedan. Han berättade bland annat att dom gjort en undersökning under ett år om hur lång tid det tog i genomsnitt för ett kännt säkerhetshål att täppas till med en patch.
Mac var klart sämst med ca 100 dagar.
Sedan någon linux dist minns inte vilken med ca 70 dagar.
Sen kom MS med ca 35 dagar.

Alla sifror är dåliga men MS är klart snabbast på att täppa till hål!

Permalänk

ja men sen varför görs all skit till wondows?.. jo därför dom flesta har winsdows och då slår det ju hårdast det är ju det man vill.. eller är jag fel ute?

Permalänk

Jobbar på ett bolag där vi jobbar ihop med NoCom som har kunder som Stockholms läns landsting, Nordea, Scan, Vattenfall med flera, där deras backup sköts på serverhallar hos Nocom och deras servrar består endast av Linux. Undra varför. Värt att nämna är att NoCom jobbar med Symantec och sun.

Jag är helt övertygad om att Linux på nästan alla punkter är säkrare men det är möljligt jag har fel. Det kanske är som man skriver här, att kids inte orkar kåda trojaner mot Linux. Men är det så konstigt att dom inte gör det?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det finns inga fakta

Jasså? Det vart en nyhet.

Citat:

1. vem vet, MS patchar kommer i paket lite då och då, knappt nån utanför MS vet vad de gör eller innehåller. Linux-distars patchar (säkerhets) kommer veckovis, månadsvis efter behov och innehåller genomsnittligen 2-4 fixar som det utryckligen står vad de är till för.

MS patchar kommer på bestämd tid, förutom kritiska patchar. Det är väl dokumenterat vad som finns i patcharna förutom när en patch löser flertalet hål så kan MS välja att inte gå ut med okända hål. Vilket i sig inte är konstigt.

Att patcharna kommer veckovis, månadsvis efter behov, är helt förkasstligt och måste ändras om linux ska få något som helst erkännande. Det är totalt värdelöst ur admin synpunkt, både som singel användare och företag. Patchar måste släppas regelbundet så länge dom inte är kritiska.

Det låter inte som du granskat patch-hantering vidare mycket med synpunkterna du framför. Jag skulle rekommendera att du läser på vad som är problem innom patchvärlden, du kommer kanske ändra uppfattning om microsoft, förutsatt att du inte är så blind att du vägrar läsa fakta. Just de ja, fakta finns inte.

Citat:

2. jag har haft ofattbart mycket krångel och oförklarliga problem med samtliga varianter av Windows sen Windows 95. (på 3.x-tiden minns jag inget av, men man kan ju ana varför) Linux krånglar bara när man ger sig tusan på att för skojs skull krångla in nått som inte är väl testat eller man ställer in saker fel. Linux börjar i princip aldrig krångla utan medvetna ingrepp i systemet.

Haha skojjar du? Linux börjar i princip aldrig krångla medans windows gör det av sig själv? Skulle du vilja lista nummer ett på listan över varför linux än idag är litet på klient sidan? Du kan även passa på att lista nummer ett till varför ubuntu börjar ta sig riktigt bra på klient sidan.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klonas
Vi hade en gästföreläsare från Symantec i skolan för ett par månader sedan. Han berättade bland annat att dom gjort en undersökning under ett år om hur lång tid det tog i genomsnitt för ett kännt säkerhetshål att täppas till med en patch.
Mac var klart sämst med ca 100 dagar.
Sedan någon linux dist minns inte vilken med ca 70 dagar.
Sen kom MS med ca 35 dagar.

Alla sifror är dåliga men MS är klart snabbast på att täppa till hål!

Tror jag inte ett dugg på. Öppen källkod svarar så mycket snabbare på säkerhetshål pga. de har ett massivt antal programmerare bakom sig. Men sen så brukar det inte finnas så värst mycket säkerhetshål i Linux heller. Men sen, Symantec. Norton Antivirus. Jag skrattar ihjäl mig när jag bara tänker på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonden_88
ja men sen varför görs all skit till wondows?.. jo därför dom flesta har winsdows och då slår det ju hårdast det är ju det man vill.. eller är jag fel ute?

Ingen ide att göra till Linux då det finns så många olika distributioner och de uppdateras relativt ofta. Tror det är därför Linux inte har så värst många.

MS patchar kommer på bestämd tid, förutom kritiska patchar. Det är väl dokumenterat vad som finns i patcharna förutom när en patch löser flertalet hål så kan MS välja att inte gå ut med okända hål. Vilket i sig inte är konstigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Att patcharna kommer veckovis, månadsvis efter behov, är helt förkasstligt och måste ändras om linux ska få något som helst erkännande. Det är totalt värdelöst ur admin synpunkt, både som singel användare och företag. Patchar måste släppas regelbundet så länge dom inte är kritiska.

Vadå, så Windows har alltid någonting att patcha? Okej. Du får tänka på att det är Linux du pratar om när du snackar uppdateringar. Bara för att det inte kommer en patch i månaden betyder det inte att ditt system är osäkert, det betyder snarare att det inte finns någonting att fixa.

Tror absolut inte Vista är säkrare än de mest använda Linux distributionerna. Söker man lite på hackersites så finns det bootdisketter som man sätter in så får man Admin lösenord och keylogger på inloggningskärmen. Försök hitta något sådant till Linux.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Haha skojjar du? Linux börjar i princip aldrig krångla medans windows gör det av sig själv? Skulle du vilja lista nummer ett på listan över varför linux än idag är litet på klient sidan? Du kan även passa på att lista nummer ett till varför ubuntu börjar ta sig riktigt bra på klient sidan.

Det var aldrig meingen att Linux skulle vara användarvänligt, spelvänligt, lättanvänt pgr av säkerhet. Även om det tar 1 kommandomening att mounta din disk så är det med säkerhet man gör det till exempel. Hade hela världen kunnat linux utantill och gick att spela på så hade förmodligen väldigt få använt MS. Varför börjar fler och fler gå över till Mac och linux? Nej jag har ingen statistik men man hör och ser och läser. Linux börjar bli mer användarvänligt och Linux vet dom flesta är ett mer säkert OS jämfört med XP till exempel. Mac kan jag inte uttala mig om men förmodligen säkrare än MS generellt.

EDIT: Detta får inte tas som någon reklam men jag har en intressant sak att ta upp. Vi säljer betallösningar och jag jobbar bl.a i support. Det ringer in över 30 stycken en dag (normalt 2-6st) och börjar klaga på att programmet inte startas för att en "user32.dll har flyttats i iternminnet". Vi kollar upp vad det är för något och nästan 4a dagar senare så kommer man fram till att det är en kritiskuppdatering från vista som av någon anledning uppdaterats på Xp maskiner. Detta berörde hela världen där administrationsprogram, ljudkort, nätverkskort med mera slutade fungera. Därför fick vi en drös med supportsamtal de 4 dagarna. Tillsist så gick det upp som en nyhet på IDG där MS förklarade väldigt fint att uppdateringen innehöll fel som påverkade ljudkortet, pff. Det pajade ju system för väldigt många företag och väldigt stora företag. Så bra är MS, ja dom ordnade till det men väldigt många företag förlorade miljoner tack vare MS och deras uppdatering.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

MS produkter brukar ju vara skadlig programkod i sig självt..

Skämt åsido.
Jag känner på mig att MS OS är mindre säkert för att det är mer attraktivt att skriva skadlig kod till, samt utnyttja hål, ioma det faktiskt är det mest använda OSet.
Men jag tror absolut inte att någon öppen Linux skulle vara lika "osäker" som MS OS, tror.

Sen varför han tar med Ubuntu 6.06 och inte 7.04 är ju en fråga för få, ni har kanske en hållbar teori om varför? Nej, jag vet inte, ännu.

Sen hans sätt och skriva och presentera.. påminner till vissa delar om sätt jag använder mig av för att lägga upp argument (t.ex. på svenska B när man ska orera _för_ dödsstraff eller antikvinnofrid), att låta läsaren/lyssnaren tänka själv, bl.a.
Han är smart den där.. umm.. vad han nu hette. Jag tror nästan på mig själv när jag tänker att "Jomenvisst, Vista verkar ju ok, ser ju ut att vara avancerade grejjer det där, verkar vara riktigt effektivt". Men sen tar jag en espresso och kvicknar till och då tänks det annorlunda

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vista följer det väll med en brandägg som inte låter en göra något överhuvudtaget ut mot internett? Skriver jag i linux på min kommandorad ifconfig eth0 down, är det också väldigt säkert.

Sen får man se till vad OS:en kommer med för program, i linux disten hittas mycket servermjukvara. Detta gör det naturligt viss mer känsligt.