Vista säkrare än Linux enligt Microsoft

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Jag såg en dokumentär på kunskapskanalen om datasäkerhet och där sa Mikko Hyppönen som är virusjägare och forskningschef på F-secure att de hade kategoriserat över 230 000 virus. De flesta var mot microsofts operativsystem, smartphones hade runt 345 virus, Linux hade runt 40 virus, Mac 4 virus.

Tycker jag säger ganska mycket.

Kanske redan någon annan som uttalat sig om detta men...

Om det går ~5 000 Windows virus på varje Linux virus så är det väl inte ett dugg konstigt att det är förbannat mycket svårare att hålla Windows rent?

Och givetvis skulle jag om jag ville göra virus o sprida förstörelse INTE välja något som 1 på 10 000 använder?

Det är lätt att stirra sig blind på massmediala slogans

Permalänk

Windows eller linux vilken är säkrast?, Det kommer bli svårt att svara på men
det är så att alla oprativsystem kommer alltid att ett eller flera säkerhets hål.

Linux och windows är byggda på två olika kärnor.
Linux är byggt på en mikrokärna som gör det möjligt att ta bort och lägga till komponenter utan att starta om. det är därför Linux används till servrar och delvis för det inte finns så mycket virus och trojaner till linux.

Om vi kollar på windows som använder en annan kärna vet inte vilken dom använder till just windows vista. Men om vi kollar på windows xp ett tag så finns det flera miljoner användare som använder windows xp, bland företag,skolor och väldigt månag privat perssoner. då är ju fråga, vilken oprativ vill man helst göra en trojan\virus till ?, jo själv klart windows! det finns ju så många användare.

Sen har vi ju andra saker med windows det ska ju vara kompatibel med så mycket programvara och hårdvara. det är ju så att funkar inte ett visst ljudkort eller program på era datorer så säger ni "skit windows" men tänk istället hur mycket som funkar hur många program du kan ha osv.

så vill du köra säkert kör linux.

vill du köra ett oprativ som är kompatibelt med det mest kör windows.

det går inte att jämföra rakt av, det är beror på användnings områden

// hoppas ni fatta något iaf

Permalänk

skit samma man kan aändå använda sig av software som skyddar datorn, måste säga att linux är ingen favorit för de krashar alltid i skolan ALLTID när man gör arbeten så får man skriva om dem. så ja sitter helst på xp datorer. för att ja har mer tillit till dom och känner igen mig i systemet men alla har sin smak

Permalänk

Woody_amd: Linux är inte en mikrokärna, utan precis som windows en sk monolitisk kärna. Men visst, det är sant att man kan ladda moduler (även om man kanske gärna stänger av den funktionen på datorer som måste vara väldigt säkra så att inte illasinnad kod kan laddas in i kärnan).

Förövrigt så tycker jag att argumentet om att det bara utvecklas virus och trojaner till windows är lite dumt. Det har ju historiskt sett varit väldigt stor andel UNIX-datorer som driver internettjänster, och dessa datorer är ju online dygnet runt och har bäst anslutningar och lagrar viktigare information så det ger ju såklart mer att hacka dessa. Därmed borde de ju vara mycket mer utsatta än windowsburkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Kanske redan någon annan som uttalat sig om detta men...

Om det går ~5 000 Windows virus på varje Linux virus så är det väl inte ett dugg konstigt att det är förbannat mycket svårare att hålla Windows rent?

Och givetvis skulle jag om jag ville göra virus o sprida förstörelse INTE välja något som 1 på 10 000 använder?

Det är lätt att stirra sig blind på massmediala slogans

Jo men jag menar inte att det nödvändigtvis är "säkrare" att använda linux eller Mac, bara att det är mindre risk att råka ut för virus? Det måste ju va det som räknas för oss användare?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Woody_amd: Linux är inte en mikrokärna, utan precis som windows en sk monolitisk kärna. Men visst, det är sant att man kan ladda moduler (även om man kanske gärna stänger av den funktionen på datorer som måste vara väldigt säkra så att inte illasinnad kod kan laddas in i kärnan).

Förövrigt så tycker jag att argumentet om att det bara utvecklas virus och trojaner till windows är lite dumt. Det har ju historiskt sett varit väldigt stor andel UNIX-datorer som driver internettjänster, och dessa datorer är ju online dygnet runt och har bäst anslutningar och lagrar viktigare information så det ger ju såklart mer att hacka dessa. Därmed borde de ju vara mycket mer utsatta än windowsburkar.

Det är ju själv klart att det inte bara utvecklas till windows datorer, utan även Linux men inte i lika stormängd. Det är klart att många linux datorer bär på viktig information, men hur många perssoner vill komma åt den? finns inte så många vanliga perssoner som vill komma åt den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Jasså? Det vart en nyhet.

MS patchar kommer på bestämd tid, förutom kritiska patchar. Det är väl dokumenterat vad som finns i patcharna förutom när en patch löser flertalet hål så kan MS välja att inte gå ut med okända hål. Vilket i sig inte är konstigt.

Att patcharna kommer veckovis, månadsvis efter behov, är helt förkasstligt och måste ändras om linux ska få något som helst erkännande. Det är totalt värdelöst ur admin synpunkt, både som singel användare och företag. Patchar måste släppas regelbundet så länge dom inte är kritiska.

Det låter inte som du granskat patch-hantering vidare mycket med synpunkterna du framför. Jag skulle rekommendera att du läser på vad som är problem innom patchvärlden, du kommer kanske ändra uppfattning om microsoft, förutsatt att du inte är så blind att du vägrar läsa fakta. Just de ja, fakta finns inte.

Haha skojjar du? Linux börjar i princip aldrig krångla medans windows gör det av sig själv? Skulle du vilja lista nummer ett på listan över varför linux än idag är litet på klient sidan? Du kan även passa på att lista nummer ett till varför ubuntu börjar ta sig riktigt bra på klient sidan.

jepp, man lär sig nått varje dag.

nej det är ju fullständigt uppenbart att de inte kan gå ut med okända hål som inte fixats i en uppdatering.. (vad exakt har du rökt egentligen före du formulerade den meningen?)

japp, självklart är dt bättre om patchar kommer varje månad på samma datum oavset om de inget fixar eller fixar kritiska saker som borde pluggats redan för 3 veckor sedan. självklart är Windowsmodellen bäst även om den strider mot både vett och sans, bara inget oväntat händer innan man får ett oväntat virus. oh, det stämmer, fel av mig, virusen väntar man sig ju som Windowsslav. (utom dom där aningslösa lirarna som har virus upp till knäna men ändå vägrar inse ansvar för sitt spamande eller inte begriper att de gör det då givetvis.)

du får gärna dra upp ett exempel (även sk "fakta" om du nu tror att det finns här) med problemen med Linux lappning, själv har jag aldrig lidit av den. Windows däremot.. (OBS, inte fakta, bara en upplevelse.)

utöver vad Andoja drog upp sätter jag nog stöd för proprietära och semiproprietära format som nr 1. (och hade inte Windows satt standarder och käppar både i sina egna och andras hjul under åren hade den enda förklaringen att folk står ut med skiten varit ickeexisterande idag givetvis)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
MS produkter brukar ju vara skadlig programkod i sig självt..

Sen varför han tar med Ubuntu 6.06 och inte 7.04 är ju en fråga för få, ni har kanske en hållbar teori om varför? Nej, jag vet inte, ännu.

6.06 är LTS vilket inte 7.04 är, vilket gör det en mer relevant jämförelse över tid. (antar jag)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Så vista är säkrare än linux nu? Skit bra ska ta min magiska cyckel och flyga till månen och plocka lite blommor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Så vista är säkrare än linux nu? Skit bra ska ta min magiska cyckel och flyga till månen och plocka lite blommor.

ta med lite ost hem som vi kan äta till allt whinande här med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Jag har aldrig fått varning för virus/spyware på varken linux eller windows..

Permalänk
Avstängd

Klart att det aldrig är fel på sina egna saker man säljer :). Det är ju användarna som ska avgöra såna saker och inte företaget själva

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Domifuling: Förmodligen så är Windows större på desktop-sidan eftersom det säljs väldigt få datorer med Linux förinstallerat pga MS licensavtal.

Förresten, du kräver alltid att folk ska komma med fakta. Du lägger hela bevisbördan hos alla andra, själv hänvisar du oftast bara till MS eller något företag som leverer av MS.

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att man tycker väldigt illa om MS för deras attityd "vi är bäst", o sen ta betalt för det dessutom. Dega 4000 för ett "operativ" som Vista så tycker iaf jag att man kan kräva att saker o ting funkar. Att folk sen jävlas med en tycker jag inte är speciellt konstigt. Att folk skall kunna arbeta med mjukvaru utveckling o få ordentliga löner är det inget fel med, men släpp lite gratis betor för utvärdering o jobba lite MED omvärlden istället för EMOT. DirectX, OpenGL som tex...

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
In America you can always find a party.
In Soviet Russia, the Party finds you!

In other news;
* Smart är säkrare än Hummer.
* Volkswagen är snabbare än Ferrari.
* Vatikanstaten är större än Brasilien.

Om man ska tro Microsoft så är ju Windows snabbare, säkrare, stabilare, billigare, etc än Linux. Men jo, ja visst.

Smart ÄR säkrare än Hummer.. Detta tack vare den finurligt konstruerade "krockburen". Den deformeras knappt ens i en frontsmäll i 70m/h..
http://videos.humpingfrog.com/13328/2006/01/smart-car-vs-wall...

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd

Självsklart är Vista säkrare än Linux, inte ens virus fungerar på Vista

Eller man borde säga "Time will tell", låt Vista vara på marknade en stund så jäklar ska vi se en mögelost som stinker dynga

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Jo men jag menar inte att det nödvändigtvis är "säkrare" att använda linux eller Mac, bara att det är mindre risk att råka ut för virus? Det måste ju va det som räknas för oss användare?

Förlåt om jag misstolkades. Jag ville inte på något vis visa på att jag inte gillade ditt inlägg. Jag bara vidareutvecklade min egen åsikt med hjälp av ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Den här undersökningen är värdelös, därmed inte sagt att inte Vista är säkrare än alla tidigare Windows-versioner och förmodligen kommer vara svårare att jävlas med än tidigare. Men men, ge 1000 apor 1000 datorer och tillräckligt med tid och förr eller senare skriver de ett virus bara för att det är kul att kasta skit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Smart ÄR säkrare än Hummer.. Detta tack vare den finurligt konstruerade "krockburen". Den deformeras knappt ens i en frontsmäll i 70m/h.

"Facts have no place in organized religion."

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Smart ÄR säkrare än Hummer.. Detta tack vare den finurligt konstruerade "krockburen". Den deformeras knappt ens i en frontsmäll i 70m/h..
http://videos.humpingfrog.com/13328/2006/01/smart-car-vs-wall...

"70m/h" =70m/i timmen? (ironi) Jag går snabbare så det är nog inte så konstigt att smart är säkrare:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Den här undersökningen är värdelös, därmed inte sagt att inte Vista är säkrare än alla tidigare Windows-versioner och förmodligen kommer vara svårare att jävlas med än tidigare. Men men, ge 1000 apor 1000 datorer och tillräckligt med tid och förr eller senare skriver de ett virus bara för att det är kul att kasta skit.

"Facts have no place in organized religion."

Rape Meh, tacka vet man Ateism.

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
"70m/h" =70m/i timmen? (ironi) Jag går snabbare så det är nog inte så konstigt att smart är säkrare:-)

Hört talas om miles?
Iofs kanske fel sätt att skriva 70 miles/timmen, men kikar man på filmen så torde det inte vara svårt att förstå vad som avses.
70 Miles/h torde vara runt 110-115Km/h..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Om du kan argumentera rätt så har du aldrig fel Statistik är dessutom något man kan vända hur man vill

Själv skulle jag nog inte vilja påstå att det är säkrare än Linux men kanske bra mycket säkrare än var xp var. Men sen är jag inte insatt heller.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Men....djävla MS ....dom tror säkert på det själva nötterna...

Dom har ju släppt en betaprodukt där som ngn så träffande i denna tråden sa...inget funkar, inte ens virus

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Under 2007:

Red Hat Linux - 129 Säkerhetshot
Windows XP - 36 Säkerhetshot
Windows Vista - 12 Säkerhetshot
FreeBSD - 4 Säkerhetshot [*] [**]
OpenBSD - 1 Säkerhetshot [*]

Vad bevisar det här? Absolut ingenting. För det första skiljer sig säkerligen projektens definitoner på säkerhetshot och vad som skall patchas. För det andra handlar säkerhet om mer än erkända hot. Däremot är jag inte förvånad över antalet problem som hittas i Linux - kärnan tycks bli buggigare hela tiden. [***]

[*] Antalet hål som patchats.
[**] Det intressanta här är att 3/4 hål kommer från externa applikationer som inte direkt utvecklas av FreeBSD men som distribueras med systemet, nämligen bind, file och ipv6-stacken (som tills nyligen utvecklades av kame-projektet).
[***] http://news.zdnet.co.uk/software/0,1000000121,39267255,00.htm & http://www.kerneltrap.org/node/8414

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Smart ÄR säkrare än Hummer.. Detta tack vare den finurligt konstruerade "krockburen". Den deformeras knappt ens i en frontsmäll i 70m/h..
http://videos.humpingfrog.com/13328/2006/01/smart-car-vs-wall...

Det är ju just att det är sådan liten del som deformeras FÖRE själva "krockburen" som gör den här bilen livsfarlig.
Vad tror du händer med ditt hjäta när den slår mot din börstkorg?
Eller när din hjärna slår mot ditt kranie?
Eller hur alla dina inälver totalt mosas?

Det är ju som myten om att Volvo 220 är så bra p.g.a. att den är lika hård som en stridsvagn... Det är INTE säkert!
Dagens säkra bilar (saab 93, 95, Volvo V70 mm mm) har en relativt lång front där motorn sitter. Där har man möjlighet att ha en lång yta som tar och bromsar in bilen mjukare från 100 km/h till 0 km/h.
En Volvo 220 däremot så stannar bilen MYCKET fortare och därför blir det mycket mer påfrästingar för kroppen.

För att komma lite ontopic igen:
Att det kommer mer uppdateringar på ett nytt Linux-system handlar ju till 99.999% om att det upptäcks lättare då det är öppen källkod...
På Windows OS så är det ju stängd källkod och därför svårare att se bristerna.

Alltså tar det längre tid innan virus-skapare hittar bristerna i ett Windows OS...

Så en sådan här sätt att se på saker och ting är ren idioti!!!
Jag har ju hällre ett OS där det uppdateras MER i början och mindre i slutet.
I Windows OS så känns det som det blir mer och mer uppdateringar ju längre OS:et har funnits.
På Linux-sidan så verkar det ju vara tvärtom, där upptäcks problemen snabbt och då det är öppen källkod så kan man lättare se kommande problem. Så ju längre ett Linux-OS har funnits desto mindre uppdateringar behövs det...
Vet ju inte om detta är helt sant, kommer ihåg att när jag installerar Suse Linux senast så var det en jävla massa uppdateringar... Men frågan är ju då hur många KRITISKA uppdateringar dessa är!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Smart ÄR säkrare än Hummer.. Detta tack vare den finurligt konstruerade "krockburen". Den deformeras knappt ens i en frontsmäll i 70m/h..
http://videos.humpingfrog.com/13328/2006/01/smart-car-vs-wall...

Ironin i att du länkar till ett klipp som man bara kan se med windows mediaplayer är rätt slående

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

ööh, hur kan man jämföra en nästan helt ny plattform med en som funnits i åratal.

http://linuxworld.idg.se/2.1014/1.55073

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rillee
Hur kommer det sig att det kommer så många patchar till windows om det nu är så säkert då?:P

Ja, hoppas de slutar släppa patchar. Då blir det säkert...

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Det som är populärast har alltid varit lättare att hacka på.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Det som är populärast har alltid varit lättare att hacka på.

Ssssch, de kommer att hoppa på dig!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det är ju just att det är sådan liten del som deformeras FÖRE själva "krockburen" som gör den här bilen livsfarlig.
Vad tror du händer med ditt hjäta när den slår mot din börstkorg?
Eller när din hjärna slår mot ditt kranie?
Eller hur alla dina inälver totalt mosas?

Det är ju som myten om att Volvo 220 är så bra p.g.a. att den är lika hård som en stridsvagn... Det är INTE säkert!
Dagens säkra bilar (saab 93, 95, Volvo V70 mm mm) har en relativt lång front där motorn sitter. Där har man möjlighet att ha en lång yta som tar och bromsar in bilen mjukare från 100 km/h till 0 km/h.
En Volvo 220 däremot så stannar bilen MYCKET fortare och därför blir det mycket mer påfrästingar för kroppen.

Det där vet du uppenbarligen ingenting om..
Volvo 220 förresten, är det nån slags Amazon?

*Edit*
Jopp, endera Amazon Combi:

eller denna:

Fast nu var det väl ingen cirkus angående krocksäkerheten på Amazon Combin, bara att den var en av de första med 3-punkts säkerhetsbälten orginalmonterade.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?