Vista säkrare än Linux enligt Microsoft

Permalänk
Avstängd

Bara för att det finns mer virus/spyware och liknande riktat åt MS betyder inte det att Linux är säkrare

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Inaktiv

Om det skall jämföras mellan Windows Vista och deras tidigare operativsystem så bör väl det jämföras med "Linux" (som tydligen bara finns i en utgåva?). Det finns tusentals varianter ju. Ta RedHat te.x som återfinns i många server-syften.

Varför?

Kör Windows 2003 Server, onekligen bra, det är ett erkänt bra operativsystem för att hantera servrar. Trist nog måste det startas om när det passar som minst.

RedHat, låt oss konfigurera så att vi enbart tar hand om backup; då startar vi bara den tjänsten. Hur mycket återstår för en "hacker" eller "virii" att arbeta med?

Windows 2003 Server står kvar med en uppsjö av tjänster som inte används, inte KAN stängas av eller hanteras ordentligt ur ett säkerhetsperspektiv.

Som seriös företagare; vad väljer du?

Permalänk
Citat:

Err... Nu förstår jag faktiskt inte hur du får det till en konspirationsteori.

Det jag säger är att eftersom säkerhetsproblemen inte upptäcks enligt någon tidsplan så innebär ju detta att om då problemen är kända så spelar det ju ingen roll om det är Microsoft som väntar med att släppa patcharna fram till ett visst datum eller om det är den egna organisationen som väntar med att installera patcharna, utifrån sin egen planering.

Självklart är det inte direkt praktiskt att patcha massor av system vid massor av på förhand okända tillfällen, det är inte det jag säger.
Men alternativet vore ju snarast en egen planering, inte att patcha alla system varje gång en patch kommer.

Det handlar om långt mer avancerade kedjor än så. Plannering när det gäller information som skall skickas ut till företag från tillverkare osv. Visst är det en fördel att en patch inte avslöjjas förän ett visst tillfälle, men det finns långt mycket fler fördelar.

Citat:

menar du att dom skulle få sparken om dom inte ansåg att MS/Win är lika säkert som något annat OS?

Ja.

Citat:

krävs det pengar för att analysera något? tid - ja, stora mängder pengar - näää... eller vänta. man kanske måste köpa MS förtroende och tillåtelse att analysera...

Är du ute efter att kasta skit? Sorgligt. Tid är pengar, för dig, mig och framförallt företagen. Om du sedan lyckas fixa hårdvara för att analysera säkerheten i mjukvara gratulerar jag dig stort. För oss är det dyrt, riktigt svindyrt till och med.

Citat:

alla uttalanden från parter med direkt intresse har trovärdighetsnivå "marknasdföring", alla parter med indirekt intresse (dvs sponsrade, tillbehörs-tillverkare, servicepersonal) har starkt reducerad trovärdighet

enda gången man litar på ett uttalande från intresserade parter är när det tydligt inte gagnar dom
om du inte skulle lita på en Volvoförsäljare som sa att Saab är bättre så.... ja, det är upp till dig

skulle du lita på valfri mekare på Volvoverkstad om denna sa "Volvo är de mest pålitliga bilarna"?
- jag skulle definitivt vilja höra hans argument innan jag tog det på alvar.

Först, jag skulle absolut tvivla på varför en säljare rekommenderar en konkurrents produkt. Jag har inte påstått att jag litar på någon som lovordar sin egna produkt, bara att det är korkat att förkasta det.

Ditt sistnämnda säger mer än resten av din post. Men att säga att argument inte blir giltliga baraför att det är änns egna produkt är trångsynt.

Citat:

Windows 2003 Server står kvar med en uppsjö av tjänster som inte används, inte KAN stängas av eller hanteras ordentligt ur ett säkerhetsperspektiv.

Vilka tjänster som inte används går inte att stänga av? Självklart är det skillnad på funktioner mellan en *nix och en ms server, men det i sig behöver inte ha vidare stor inverkan på säkerheten. Självklart kostar det en bit extra att ha koll på extra tjänster som windows behöver för att hålla igång.

Omstarter med w2k3 är väll ändock ganska begränsade i dagsläget? Jag upplever det själv som att det inte är något större problem längre. Dom system som är så kritiska är i dagsläget redundanta så man kan passa trafiken till andra servrar om något behöver startas om.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
EDIT: Detta får inte tas som någon reklam men jag har en intressant sak att ta upp. Vi säljer betallösningar och jag jobbar bl.a i support. Det ringer in över 30 stycken en dag (normalt 2-6st) och börjar klaga på att programmet inte startas för att en "user32.dll har flyttats i iternminnet". Vi kollar upp vad det är för något och nästan 4a dagar senare så kommer man fram till att det är en kritiskuppdatering från vista som av någon anledning uppdaterats på Xp maskiner. Detta berörde hela världen där administrationsprogram, ljudkort, nätverkskort med mera slutade fungera. Därför fick vi en drös med supportsamtal de 4 dagarna. Tillsist så gick det upp som en nyhet på IDG där MS förklarade väldigt fint att uppdateringen innehöll fel som påverkade ljudkortet, pff. Det pajade ju system för väldigt många företag och väldigt stora företag. Så bra är MS, ja dom ordnade till det men väldigt många företag förlorade miljoner tack vare MS och deras uppdatering.

Det är inte bra av Microsoft.

Men det visar också att företagen borde se över sina rutiner. Patchar ska testas noga innan dom implementeras i skarp miljö, just för att sådant här inte ska insträffa...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling

citat:
menar du att dom skulle få sparken om dom inte ansåg att MS/Win är lika säkert som något annat OS?

Ja.

Domifuling kan du vara snäll och uppge vilket företag du arbetar för? Jag frågar inte som ett angrepp på dig, men ifall företaget där du är anställd verkligen har denna policy så är det mer än oroväckande och en orsak för oss att undvika möjligt framtida samarbete. Eftersom du nu skrivit ett påstående som detta bör du kunna verifiera det.

En sådan policy skulle innebära att ingen produkt kan vara bättre än någon annan och aldrig så kan bli. Det du skriver innebär i så fall att både MS och expertutlåtanden är lögn, nämligen att Vista skulle vara säkrare än XP, för om det inte är möjligt för någon annan att utveckla ett säkrare operativ system hur kommer det sig då att MS kan förbättra sina egna? Du skriver också att det är samma "skit", vilket med andra ord betyder att du anser att den samlade skaran av utvecklare inom branchen är mediokra.

Min första fråga är inte retorisk varav jag hoppas att du besvarar den.

Permalänk
Medlem

Patetiskt

Jag har nu läst igenom hela tråden - varje inlägg - och blir nästan lite arg.

Det är nämligen få saker jag stör mig på så mycket som folk som försöker argumentera utan argument; uttalanden i stil med "XYZ suger. Det är fakta.". EH, KÄLLA?!

Jag är en man som gillar fakta och välgenomtänkta argument, inte patetiska befängda påståenden som är helt i linje med treden som råder bland många av dagens vanliga "svensson-datornördar" - nämligen att Microsoft/Windows suger medan Linux är bäst, Irssi är Den Heliga Graalen medan MSN Messenger är djävulens påfund och Microsoft är bara elaka och vill tjäna pengar medan alla andra är snälla och generösa (inklusive Mozilla Foundation som tjänar pengar varje gång någon använder Google-sökfältet i Firefox, Apple vars chef är en av världens 50 rikaste personer och i princip alla andra företag i det kapitalistiska samhället som de flesta av oss lever i...).

Domifuling är mer eller mindre den enda personen i den här tråden som jag sympatiserar med.

Han verkar tala av erfarenhet, och inte efter vad han hört i en random "Hata M$"-IRC-kanal.

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Inaktiv

smell_,

En intressant infallsvinkel är vad en källa egentligen ska innehålla och från vem.

Expertutlåtande från Microsoft ang. deras egna produkter är aningen för partiskt för att tas på allvar även om personen i fråga är 'expert' i området. Att en Linux/Unix fantast sitter och hyllar sin favorit och länkar till 'experter' och partiska medlemmar ur den genren anses heller inte speciellt seriöst.

Så...vad ska en källa innehålla? Och från vem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
smell_,

En intressant infallsvinkel är vad en källa egentligen ska innehålla och från vem.

Expertutlåtande från Microsoft ang. deras egna produkter är aningen för partiskt för att tas på allvar även om personen i fråga är 'expert' i området. Att en Linux/Unix fantast sitter och hyllar sin favorit och länkar till 'experter' och partiska medlemmar ur den genren anses heller inte speciellt seriöst.

Så...vad ska en källa innehålla? Och från vem?

Källkritik är enligt mig något mycket viktigt, och man skall självklart inte svälja allt som sägs med hull och hå.

Huruvida källan, dvs. Microsoft, är trovärdig är dock en annan diskussion (för min del). Det som upprör mig är den fullständiga frånvaron av genomtänkta argument i folks argumentationer.

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Topic/headline på tråden kanske ?
En MS tomte gör just ett påstående omm Win-VS-Linux.

Det var tänkt att det skulle vara en gnutta ironi i mitt uttalande men dessvärre så framgår inte alltid sånt lika bra i skrift som i tal. =P

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Patetiskt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smell_
Jag har nu läst igenom hela tråden - varje inlägg - och blir nästan lite arg.

Det är nämligen få saker jag stör mig på så mycket som folk som försöker argumentera utan argument; uttalanden i stil med "XYZ suger. Det är fakta.". EH, KÄLLA?!

Jag är en man som gillar fakta och välgenomtänkta argument, inte patetiska befängda påståenden...

Domifuling är mer eller mindre den enda personen i den här tråden som jag sympatiserar med.

Han verkar tala av erfarenhet, och inte efter vad han hört i en random "Hata M$"-IRC-kanal.

Lugn smell_! Som *nix användare är man van att bombarderas med vad du skrivit men omvänt... eh ja kanske inte då biten om intjänade pengar än om Red Hat är ett mycket framgångsrikt företag. Jag använder både MS och olika *nix system och ur användarsynpunkt så föredrar jag *nix, men anser inte att Windows typ XP SP2 "suger". Om vi talar om säkerhet kräver båda systemen sina specifika kunskaper (mina pågående projekt med förstagångsanvändare av PC pekar dock på flera fördelar med att använda Linux framför Windows).

Vad du däremot förbiser och som förklarar vissa *nix användares reaktion, är den smutsiga sidan av konflikten som i sig inte har något med systemens inbörde kvalitet att göra. MS är just nu mer aggressiva i sin hållning till Linux än på länge; räddningen för Linux - ja förutom att den öppna spridda koden i sig är allmän egendom - är att t ex Stallman tidigt insåg behovet av en licens som ett skydd, vilket länge har hindrat MS från att våga sig på en juridisk process. MS anklagar Linux för att innehålla s k "intellectual property" tillhörande MS. Förutom att formuleringen i sig är vag är ett av MS problem att de själva implementerat lösningar som enligt Linux GPL är deras "intellectual property". Risken för Linux fortlevnad i Europa är nog inte särskilt stor, men i USA är kampen hårdare pga ett märkligt patentsystem. Detta året har inneburit flera oroväckande händelser för *nix användare. Ibland hotar MS med att stämma användare av Linux, men det scenariot är nog helt uteslutet eftersom MS själva vet att det skulle innebära att de skulle stämma flera av sina egna kunder. Ett ytterligare problem är att de skulle behöva ge sig på Pentagon och andra myndigheter och institutioner, vilket t o m skulle vara utanför MS möjligheter.

Nu har jag lite snabbt skrivit ner detta, men ifall du är intresserad smell_ finns det gott om tillförlitliga källor i ämnet. Att ha lite insikt i denna del av den totala bilden kan göra en mer tolerant och förstående när man möter irriterade reaktioner ifrån *nix användare.

Personligen skulle jag kunna önska MS all lycka OM DE UPPHÖRDE med sina hot och aggressiva metoder emot oss som gör andra val, eller väljer både och. I slutändan ska det vara var och ens personliga val vilket operativsystem man använder.

Permalänk

Jag gillar vild spekulation det är den enda säkra källan för information. Den största skillnaden mellan M och de andra är nog den sjukt stora mängden utvecklare inom Windows jämfört med andra OS.

Med ett ökat antal inblandade ökar riskerna för säkerhetshål då folk helt enkelt inte riktigt vet vad alla andra pysslar med. Mänskliga faktorn.

Men det ger även snabba åtgärder vid upptäckt.

Spelbiten inom windows kräver rätt så stora resurser jämfört med andra OS. Jag skulle tro att det är här många luckor i säkerheten uppstår. Då andra OS saknar denna går det inte riktigt att jämföra. Windows kommer alltid att vara mer utsatt än icke gamer OS.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Re: Re: Patetiskt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Lugn smell_! Som *nix användare är man van att bombarderas med vad du skrivit men omvänt... eh ja kanske inte då biten om intjänade pengar än om Red Hat är ett mycket framgångsrikt företag. Jag använder både MS och olika *nix system och ur användarsynpunkt så föredrar jag *nix, men anser inte att Windows typ XP SP2 "suger". Om vi talar om säkerhet kräver båda systemen sina specifika kunskaper (mina pågående projekt med förstagångsanvändare av PC pekar dock på flera fördelar med att använda Linux framför Windows).

Vad du däremot förbiser och som förklarar vissa *nix användares reaktion, är den smutsiga sidan av konflikten som i sig inte har något med systemens inbörde kvalitet att göra. MS är just nu mer aggressiva i sin hållning till Linux än på länge; räddningen för Linux - ja förutom att den öppna spridda koden i sig är allmän egendom - är att t ex Stallman tidigt insåg behovet av en licens som ett skydd, vilket länge har hindrat MS från att våga sig på en juridisk process. MS anklagar Linux för att innehålla s k "intellectual property" tillhörande MS. Förutom att formuleringen i sig är vag är ett av MS problem att de själva implementerat lösningar som enligt Linux GPL är deras "intellectual property". Risken för Linux fortlevnad i Europa är nog inte särskilt stor, men i USA är kampen hårdare pga ett märkligt patentsystem. Detta året har inneburit flera oroväckande händelser för *nix användare. Ibland hotar MS med att stämma användare av Linux, men det scenariot är nog helt uteslutet eftersom MS själva vet att det skulle innebära att de skulle stämma flera av sina egna kunder. Ett ytterligare problem är att de skulle behöva ge sig på Pentagon och andra myndigheter och institutioner, vilket t o m skulle vara utanför MS möjligheter.

Nu har jag lite snabbt skrivit ner detta, men ifall du är intresserad smell_ finns det gott om tillförlitliga källor i ämnet. Att ha lite insikt i denna del av den totala bilden kan göra en mer tolerant och förstående när man möter irriterade reaktioner ifrån *nix användare.

Personligen skulle jag kunna önska MS all lycka OM DE UPPHÖRDE med sina hot och aggressiva metoder emot oss som gör andra val, eller väljer både och. I slutändan ska det vara var och ens personliga val vilket operativsystem man använder.

Intressant pajkastning som försiggår... Ska forska lite i ämnet!

Att vara tolerant är nog fördelaktigt men det är svårt, oavsett diskussion, när folk slänger ur sig ogenomtänkta argument och för den delen vägrar att intellektuellt bemöta andras argument.

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Domifuling kan du vara snäll och uppge vilket företag du arbetar för? Jag frågar inte som ett angrepp på dig, men ifall företaget där du är anställd verkligen har denna policy så är det mer än oroväckande och en orsak för oss att undvika möjligt framtida samarbete. Eftersom du nu skrivit ett påstående som detta bör du kunna verifiera det.

Nej, jag tänker inte uppge vilket företag jag jobbar på och jag antar att du redan visste att jag inte kommer göra det. Du kan gärna få information om våra miljö osv men jag tänker inte nämna namnet då jag skriver här privat.

Vad du frågade var ifall någon skulle få sparken ifall dom säger att microsoft eller windows är mer osäkert än andra OS. Ja det skulle dom. Det skulle vara en grov generalisering och är uttalanden som hör hemma på ett forum någonstans på nätet av folk som inte tjänar pengar på att företag litar på deras proffs åsikter.

Däremot är det något helt annat att säga "utifrån följande förutsättningar är ubuntu säkrare än vista" eller omvänt. Men absolut inte generellt.

Citat:

En sådan policy skulle innebära att ingen produkt kan vara bättre än någon annan och aldrig så kan bli. Det du skriver innebär i så fall att både MS och expertutlåtanden är lögn, nämligen att Vista skulle vara säkrare än XP, för om det inte är möjligt för någon annan att utveckla ett säkrare operativ system hur kommer det sig då att MS kan förbättra sina egna? Du skriver också att det är samma "skit", vilket med andra ord betyder att du anser att den samlade skaran av utvecklare inom branchen är mediokra.

Nej, en sådan åsikt skulle innebära att man inte godtar generalliseringar. Om dom säger tex, Windows Vista har ett problem med säkerheten för att bla bla bla, är det innom deras ramar. Att säga att Vista är mer osäkert än Ubuntu för att det finns hål här och där och det kan attackeras så och så, är på tok för generaliserande för att någon skall ha nytta av det. Det samma gäller omvänt.

Du kan inte generellt säga vilket OS som är mer eller mindre säkert, eller klart att du kan säga det, men det beror helt och hållet på vilken verklighet OS'et skall implementeras.

Citat:

Personligen skulle jag kunna önska MS all lycka OM DE UPPHÖRDE med sina hot och aggressiva metoder emot oss som gör andra val, eller väljer både och. I slutändan ska det vara var och ens personliga val vilket operativsystem man använder.

Du tar inte det där lite personligt va? Seriöst, betänk om det finns kod i linux som MS har pröjsat rejält för att ta fram. Hur som helst, det är ingen attack. Jag tvivlar på att någon som har lite insyn seriöst tror att det är en attack. Det är billig PR rätt igenom. Affärer är affärer och dom flesta som gör dom, är väl insatta i att ovanstående är ett smart drag. Sedan kan man ju ha åsikter om vad som är etiskt och inte, men att dra över det agget på hurvida ett os är dåligt eller inte.. Då är det nog dags att kolla på sitt eget beteende före man bedömmer hurvida andra gör rätt eller fel.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Om du bemödar dig med att läsa det jag skriver innan du ger dig på ett försök att kommentera skulle du förmodligen skriva annorlunda. Vart påstår jag att det inte finns lösningar för att automatisera patchning? Jag skriver att MS och *nix system dras med ungefär samma problem, förutom att ms har någorlunda bestämda patchdagar.

troligen inte. det är liksom hela förutsättningen för din invändning, (men har du verkligen nån annan får du gärna specificera vidare) om det inte utgör ett problem att patchar kommer veckovis, eller ens dagligen är det heller inget problem. problemet är när en säkerhetslucka ignoreras under en månad fram till nästa patchdag.

happy patchday everyone!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ett ytterligare problem är att de skulle behöva ge sig på Pentagon och andra myndigheter och institutioner, vilket t o m skulle vara utanför MS möjligheter.

kan Pentagon knipa igen om ett UFO i källaren kan de nog göra det om att de kör Linux på det också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
troligen inte. det är liksom hela förutsättningen för din invändning, (men har du verkligen nån annan får du gärna specificera vidare) om det inte utgör ett problem att patchar kommer veckovis, eller ens dagligen är det heller inget problem. problemet är när en säkerhetslucka ignoreras under en månad fram till nästa patchdag.

Vad syftar du på för invändningar?

Det är ett problem med patchar som kommer dagligen, eller veckovis. Sedan ignoreras väldigt få säkerhetsluckor en månad. Läs på, gör om, gör rätt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Det handlar om långt mer avancerade kedjor än så. Plannering när det gäller information som skall skickas ut till företag från tillverkare osv. Visst är det en fördel att en patch inte avslöjjas förän ett visst tillfälle, men det finns långt mycket fler fördelar.

Du menar när informationen skickas ut? Jag är inte riktigt med, men det kanske stämmer...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Seriöst, betänk om det finns kod i linux som MS har pröjsat rejält för att ta fram.

Det har väl iofs inte någon (inkl. Microsoft) påstått? (Är iaf såvitt jag vet ingen som sagt att det skulle vara Microsofts kod, bara att det påstås finnas kod som gör samma sak som något Microsoft har patent på.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Domifuling troligen handlar det mer om ett strategiskt beslut utifrån rent affärsmässiga kriterier, alltså lönsamhet. För även om ni undviker att utgå ifrån någon bestämt ram är det ofrånkomligt att i vissa miljöer är majoriteten baserade på Unix-liknande och i andra Windows system; alltså finns skillnader som inte endast kan förklaras med marknadsföring, generaliseringar eller förutfattade meningar. Mycket beror på att MS utbud är mer begränsat, samt att du av licensskäl inte får modifiera systemet hur som helst; därför är det i sig inte särskilt märkligt att *nixar driver t ex root servrarna och andra liknande miljöer. Virtualisering är ett annat område där valet är ganska givet.

Vad jag vill ha sagt är att när du skriver "en sådan åsikt skulle innebära att man inte godtar generaliseringar" utgår detta i sig ifrån en generell arbetsmiljö. Varje professionell konsulent inom branschen måste kunna förklara för och nackdelar med olika system, samt förstå att alla system inte fungerar överallt, annat skulle långsiktigt skada företagets status och rykte. Nu vet jag inte om ni har en direkt kontakt med slutkunden eller arbetar på kontrakt, men ifall det förstnämnda gäller måste även ni kunna ge kunden klara besked och inte försökta stryka alla tillverkare/utvecklare av operativ system medhårs.

Du kan alltid ge mig ett PM om du känner för att svara på min tidigare fråga.

Edit pga av sena tillägg i ett annat inlägg:

Citat:

Domifuling - Du tar inte det där lite personligt va? Seriöst, betänk om det finns kod i linux som MS har pröjsat rejält för att ta fram. Hur som helst, det är ingen attack.

Och MS har kod som andra utvecklat. På sin höjd kan de kvitta dessa emot varandra. Eftersom risken för stämningar av betydelse endast råder i USA ligger problematiken för Linux i de begränsade finansiella resurserna i jämförelse med MS. Däremot är jag förvånad över att du frågar om jag tar det personligt, eftersom du väl borde känna till det juridiska arbete som just nu pågår kring GPLv3, vilket i sig provocerats fram av Novell och MS affären (märk väl att Novell är inom Linux sfären pga uppköpet av Suse eftersom de hade problem att nå ut med sina tjänster och produkter, vilket gör dem mer oberäkneliga eftersom de inte är en ursprunglig utvecklare av Linux). Detta är knappast en fråga mina personliga känslor, utan en praktiskt fråga som skulle kunna innebära ett flertal praktiska förändringar.

Citat:

Jag tvivlar på att någon som har lite insyn seriöst tror att det är en attack. Det är billig PR rätt igenom. Affärer är affärer och dom flesta som gör dom, är väl insatta i att ovanstående är ett smart drag. Sedan kan man ju ha åsikter om vad som är etiskt och inte, men att dra över det agget på hurvida ett os är dåligt eller inte.. Då är det nog dags att kolla på sitt eget beteende före man bedömmer hurvida andra gör rätt eller fel.

Fråga eller kontrollera MS egna uttalanden. Steves uttryckliga och väl dokumenterade hot mot Singapors regering ser jag knappast som PR. Om det hade varit PR hade kanppast marknadsföringsavdelningen på MS studsat upp ur soffan och totat ihop en märkligt utformad dementi.

Uttrycket "affärer är affärer" med tillägget att det etiska är en fråga om åsikter är just en sådan generallisering som du i andra sammanhang vill undvika. Du är väl medveten om vilka globala tragiska konsekvenser "affärer är affärer" lett till. Linux eller Windows leder inte till krig, svält eller miljöförstöring, men argumentet är kortsynt och förespråkar en passivisering av konsumenten.

Jag har inte i något av vad jag skrivet dragit "det agget på hurvida ett os är dåligt eller inte". Jag skrev klart och tydligt: "den smutsiga sidan av konflikten som i sig inte har något med systemens inbördes kvalitéer att göra"; så förvräng inte vad jag skrev.

Permalänk

det går ju alltid rycka ur en viss tp kabel så är allt på det gröna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Vad syftar du på för invändningar?

Det är ett problem med patchar som kommer dagligen, eller veckovis. Sedan ignoreras väldigt få säkerhetsluckor en månad. Läs på, gör om, gör rätt.

jag har ingen aning om vad din genomtänkta och, förmodar jag rationella invändning är eftersom du inte avslöjar den utan bara kommer med dryga oneliners hela tiden.

som sagt, varför? och, vad/var?

/ och fö har Microsoft haft en lång och frekvent historia av att inte fixa tunga säkerhetsbrister även över flera perioder av sina valda patchtillfällen heller, så jag tvivlar ju en aning på att du kan peka mig till nått opartiskt ställe att läsa på om den saken ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik

Vad jag vill ha sagt är att när du skriver "en sådan åsikt skulle innebära att man inte godtar generaliseringar" utgår detta i sig ifrån en generell arbetsmiljö. Varje professionell konsulent inom branschen måste kunna förklara för och nackdelar med olika system, samt förstå att alla system inte fungerar överallt, annat skulle långsiktigt skada företagets status och rykte. Nu vet jag inte om ni har en direkt kontakt med slutkunden eller arbetar på kontrakt, men ifall det förstnämnda gäller måste även ni kunna ge kunden klara besked och inte försökta stryka alla tillverkare/utvecklare av operativ system medhårs.

Du kan alltid ge mig ett PM om du känner för att svara på min tidigare fråga.

Det är precis klara besked som är viktiga. Och det får du inte genom att säga att OS1 är mindre säkert än OS2, generellt sätt.

Du är med på att mitt första uttalande gäller liknande artiklar och kommentarer som finns i denna tråden va? Dvs, "detta os är säkrare än det os'et"?

Nej, jag förstår inte varför jag skall tala om vart jag jobbar. Vi är dock inte IT leverantör utan slutkund.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Vad syftar du på för invändningar?

Det är ett problem med patchar som kommer dagligen, eller veckovis. Sedan ignoreras väldigt få säkerhetsluckor en månad. Läs på, gör om, gör rätt.

ok, är "officiell patchdag" en gång i månaden något positivt och ur vilka avseenden?

jag kan se klara nackdelar ur säkerhetssynpunkt med att en patch fördröjs ett antal dagar till "nästa tillfälle"
administrativt så kan förbestämda patchdagar ha sina meriter om man manuellt uppdaterar systemen,
men om uppdateringarna sköts automatiserat så finns det inte utrymme för dessa administrativa argument
på samma sätt faller fördelarna med förbestämda patchdagar ifall det ändå finns ett system med "kritiska" patcher som måste administreras - kan man instalera dom så kn man instalera allt det andra samtidigt

sedan nämnde du service-packs...... vad är fördelarna med dom framför separata patcher nu igen? har man lite svajig och seg uppkoppling (typ trådlöst) så är ju en 200-300mb uppdatering något som tar tid att få ner och med en viss risk för att skiten avbryts mitt i.... tjatigt helt enkelt....

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

det e bra tala om det för alla dom hororna som gör alla dessa virus..

nu spoilar det ju bara dom till att göra 1 biljard virus till vista med.. nice one

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Jag har aldrig fått varning för virus/spyware på varken linux eller windows..

Eller hur, då kan det ju inte existera.

Permalänk
Avstängd

haha kan ju vara bra att ha ett virus program också... ? haha d:

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Medlem

Vista är inte WoW, Vista är sexigt!

"min pappa är bättre än din pappa"-nivå från Microsoft...
Men jag gillar Vista.
Men kunde dem inte lugnat ner sig lite med varningarna?

Permalänk
Medlem

ändå positivt att MS försöker göra ett säkrare OS, det betyder att de känner igen problemet och sopar det inte under mattan. Sedan är det ju bra att de påstår sådana saker, för antingen är det sant, eller så måste de leva upp till det
som vanligt alltid bra med lite konkurans.
Var skulle intel vara idag utan AMD och hur skulle Vista se ut utan lite Linux??

Jo, detta är allt bra !

Permalänk
Medlem

VMS är fortfarande säkrare.

Permalänk
Medlem

Vänta måste göra en till diss...

Är vista säkrare än linux? Vad bra då ska jag bara gå och värma en billys i micron i 4minuter så den IMPLODERAR och skapar ett svart hål som suger med sig hela världen.

Permalänk
Medlem

kul kul..
jag väntar fortfarande på ett Objektivt testat test.

Låt 100 personer med olika os surfa, etc. och se vem som får virus först, och JA se till att ALLA försöker med samma sidor etc. och att alla vet likamycket,, ie. inte sätta nätverksadministratorn på en linux och farfar på vista.
om någon kan länka till någon slags studie etc. är i alla fall jag glad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
ok, är "officiell patchdag" en gång i månaden något positivt och ur vilka avseenden?

jag kan se klara nackdelar ur säkerhetssynpunkt med att en patch fördröjs ett antal dagar till "nästa tillfälle"

Kritiska säkerhets patchar släpps självklart direkt.

Citat:

administrativt så kan förbestämda patchdagar ha sina meriter om man manuellt uppdaterar systemen,

Jag har hela tiden påstått att det har med administration att göra. Sedan är det precis lika viktigt på automatiserade system pga test av patchar.

Citat:

men om uppdateringarna sköts automatiserat så finns det inte utrymme för dessa administrativa argument

Du glömmer att en patch alltid måste testas (detta är den största anledningen till att bestämda dagar behövs).

Citat:

på samma sätt faller fördelarna med förbestämda patchdagar ifall det ändå finns ett system med "kritiska" patcher som måste administreras - kan man instalera dom så kn man instalera allt det andra samtidigt

Du glömmer att pachar måste testas.

Citat:

sedan nämnde du service-packs...... vad är fördelarna med dom framför separata patcher nu igen? har man lite svajig och seg uppkoppling (typ trådlöst) så är ju en 200-300mb uppdatering något som tar tid att få ner och med en viss risk för att skiten avbryts mitt i.... tjatigt helt enkelt....

Ett service pack kan du tanka en gång och bränna på CD. Har du 200 maskiner om året att installera tankar du inte patch för patch. Det är jobbigt även för ominstalltion hemma.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta