Vista säkrare än Linux enligt Microsoft

Permalänk

Hm, tråden har inte spårat ut?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hm, tråden har inte spårat ut?

Verkar lurt.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Jag är helt övertygad om att Linux på nästan alla punkter är säkrare men det är möljligt jag har fel. Det kanske är som man skriver här, att kids inte orkar kåda trojaner mot Linux. Men är det så konstigt att dom inte gör det?

*nix har ganska länge varit stora på säkra system, dock tar MS mer mark. Att säga att *nix är säkrare än w2k3 är ännu mer löjligt än klient diskutionen.

Citat:

Söker man lite på hackersites så finns det bootdisketter som man sätter in så får man Admin lösenord och keylogger på inloggningskärmen. Försök hitta något sådant till Linux.

Seriöst, det är precis lika lätt på en *nix installation att få root access om du har fysisk access till burken. Kryptera data hjälper för att begränsa obehörig access till datan, men fortfarande, en krashad installation är en som inte fungerar.

Citat:

Vadå, så Windows har alltid någonting att patcha? Okej. Du får tänka på att det är Linux du pratar om när du snackar uppdateringar. Bara för att det inte kommer en patch i månaden betyder det inte att ditt system är osäkert, det betyder snarare att det inte finns någonting att fixa.

Seriöst, har du änns tagit dig tid att kolla hur många patchar det kommer till "linux"? Att du överhuvudtaget skriver ihop det som linux, visar nog att du är ganska blåbär.

Citat:

och Linux vet dom flesta är ett mer säkert OS jämfört med XP till exempel

Fel, dom tror att linux är mer säkert än XP.

Citat:

Detta får inte tas som någon reklam men jag har en intressant sak att ta upp.

Vilken kritisk patch för vista var det som installerades på xp?

Är man företag och någorlunda seriös så testar man patchar som kommer ihop med sina produkter. Detta gäller varesig du kör *nix eller MS produkter.

För övrigt så är dina åsikter om MS ganska intressanta. Du kräver att det skall vara god kompatiblitet medans du klagar på att os'en patchas ofta?

Citat:

Sen varför han tar med Ubuntu 6.06 och inte 7.04 är ju en fråga för få, ni har kanske en hållbar teori om varför?

Skulle gissa på att 7.04 inte varit släppt i 6 månader.

Citat:

Det har ju historiskt sett varit väldigt stor andel UNIX-datorer som driver internettjänster, och dessa datorer är ju online dygnet runt och har bäst anslutningar och lagrar viktigare information så det ger ju såklart mer att hacka dessa. Därmed borde de ju vara mycket mer utsatta än windowsburkar.

På tiden när internet var ungt så var det också dessa som var utsatta för intrång. I dagsläget hackar man nog lika mycket taskigt patchade *nix burkar som windows burkar.

Citat:

nej det är ju fullständigt uppenbart att de inte kan gå ut med okända hål som inte fixats i en uppdatering.. (vad exakt har du rökt egentligen före du formulerade den meningen?)

Okända för allmänheten, inte för microsoft. Jag skall försöka vara tydligare och tänka på att folk letar fel som hobby.

Citat:

du får gärna dra upp ett exempel (även sk "fakta" om du nu tror att det finns här) med problemen med Linux lappning, själv har jag aldrig lidit av den. Windows däremot.. (OBS, inte fakta, bara en upplevelse.)

Vänd dig till närmsta nätverk med fler än 2 *nix installationer som vill automatisera. Det är inte hellätt och finns sådärbra lösningar. Samma gäller på MS sidan. Det är du som verkar påstå att *nix är bättre, inte jag. Jag säger att MS inte är sämre och anser att båda hörn dras med ungefär samma problem när det gäller patchning. Förutom att MS är betydligt bättre på att laga hål och patcha regelbundet.

Citat:

Jag har aldrig fått varning för virus/spyware på varken linux eller windows..

Du har förmodligen också något mer koll än pajasarna som vill kasta skit till ingen nytta. Det ligger mer sanning i din post än i hela tråden.

Citat:

Förresten, du kräver alltid att folk ska komma med fakta. Du lägger hela bevisbördan hos alla andra, själv hänvisar du oftast bara till MS eller något företag som leverer av MS.

Jag är inte den som säger att microsoft är skit. Jag påstår att det är samma skit som *nix ungefär. Men, vad vill du ha för fakta? Vi spenderar ca $700k / år på utvärdering av olika plattformar så jag har lite fakta att hämta ifrån.

Citat:

Min personliga åsikt är att man tycker väldigt illa om MS för deras attityd "vi är bäst",

DÄR har du en rejäl sanning. Frågan är varför man tycker illa om någon som är stolt över det dom gör. Avundsjuka kanske, men possitivt är det inte. Rent destruktivt. Hackar man på sina barn som är stolta över fotbollsmatchen och tycker dom var bäst?

Citat:

Eller man borde säga "Time will tell", låt Vista vara på marknade en stund så jäklar ska vi se en mögelost som stinker dynga

Om du vill kan du använda windows 2003 eller XP och jämnföra med. (xp har för övrigt högre säkerhets certning än någon *nix klient).

Citat:

Den här undersökningen är värdelös

Inte helt värdelös. Den tar fram det sämsta i folk. Man ser vilka som är pajasar och inte.

Citat:

Själv skulle jag nog inte vilja påstå att det är säkrare än Linux men kanske bra mycket säkrare än var xp var. Men sen är jag inte insatt heller.

Vad får dig att tro att XP är ett mindre säkert os?

Citat:

Det intressanta här är att 3/4 hål kommer från externa applikationer som inte direkt utvecklas av FreeBSD men som distribueras med systemet, nämligen bind, file och ipv6-stacken (som tills nyligen utvecklades av kame-projektet).

Här har du nummer ett till varför det är svårt att jämnföra säkerhet. Alla OS är idiotsäkra om man sätter upp dom rätt.

Citat:

Att det kommer mer uppdateringar på ett nytt Linux-system handlar ju till 99.999% om att det upptäcks lättare då det är öppen källkod...

Nja, det där sätter jag min högra kula på att de inte stämmer.

Citat:

Jag har ju hällre ett OS där det uppdateras MER i början och mindre i slutet.
I Windows OS så känns det som det blir mer och mer uppdateringar ju längre OS:et har funnits.

Varför säger du saker du inte är säker på? Kolla upp fakta istället så får du lätt reda på om det patchas så mycket. Jag tror du skulle bli förvånad om du jämnför säkerhetspatchar mellan MS OS och *nix varianter.

Citat:

Vet ju inte om detta är helt sant, kommer ihåg att när jag installerar Suse Linux senast så var det en jävla massa uppdateringar...

Precis samma för windows. Men en intressant sak belyser du, avsaknad på packeterade patchar. Servicepacks behövs oavsett plattform.

Citat:

Det som är populärast har alltid varit lättare att hacka på.

Tvivlar på att det där stämmer också. En rejäl bunt folk som inte vet vad dom snackar om som hackar på *nix och dess omöjliga och system utan att änns testat.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Hur fan orkar du domifuling?
Ganska uppenbart att Linux är säkrare än Windows, enough said.

PS jag orkar inte besvara ditt förmodligen kanske kommande citat svar då de jag sett har varit värdelöst dåliga från min synvinkel.

GLHF guys!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Hur fan orkar du domifuling?
Ganska uppenbart att Linux är säkrare än Windows, enough said.

PS jag orkar inte besvara ditt förmodligen kanske kommande citat svar då de jag sett har varit värdelöst dåliga från min synvinkel.

GLHF guys!

Har tråkigt, hur orkar du själv?

Seriöst, varför skulle det vara uppenbart att linux är säkrare än windows? Jag tvivlar på att du lagt 30 minuter på att öppet granska alternativen.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling

Seriöst, har du änns tagit dig tid att kolla hur många patchar det kommer till "linux"? Att du överhuvudtaget
Jag är inte den som säger att microsoft är skit. Jag påstår att det är samma skit som *nix ungefär. Men, vad vill du ha för fakta? Vi spenderar ca $700k / år på utvärdering av olika plattformar så jag har lite fakta att hämta ifrån.

Här har du nummer ett till varför det är svårt att jämnföra säkerhet. Alla OS är idiotsäkra om man sätter upp dom rätt.

Lägger du in "säkerhet direkt ur boxen" i begreppet säkerhet? De flesta jag känner har inte en IT-avdelning som grejar med patchar.

Permalänk
Medlem

Det jag tror många glömmer i virustänkandet är community-grejjen. Många som skriver elaka virus för MS OS är troligen MS-hatare alternativt finner enormt nöje i att utnjyttja felen. Men skulle de skriva ett virus till "sin egen" plattform? Tror inte det.

Sen... Hur många virusskapare tror ni det finns som
1. Tycker om Windows väldigt mycket
2. Kan så pass mycket om Linux att de kan och orkar skriva virus till det

Jämfört med
1. Hatar Windows
2. Kan så pass mycket om Windows att de kan och orkar skriva virus till det.

Tror första samlingen är oerhört liten.

Jag är ganska säker på att om Linuxhatet var utbrett bland alla elajjta människor som sysslar med virusskapandet skulle de finna vägar runt Linux otroliga säkerhet och knäcka det också. Lätt. Det är bara det att som det ser ut nu är virsskaparna och "anti-windows"-folket ungefär samma gäng. Och då blir det som det blir.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Under 2007:

Red Hat Linux - 129 Säkerhetshot
Windows XP - 36 Säkerhetshot
Windows Vista - 12 Säkerhetshot
FreeBSD - 4 Säkerhetshot [*] [**]
OpenBSD - 1 Säkerhetshot [*]

Vad bevisar det här? Absolut ingenting. För det första skiljer sig säkerligen projektens definitoner på säkerhetshot och vad som skall patchas. För det andra handlar säkerhet om mer än erkända hot. Däremot är jag inte förvånad över antalet problem som hittas i Linux - kärnan tycks bli buggigare hela tiden. [***]

[*] Antalet hål som patchats.
[**] Det intressanta här är att 3/4 hål kommer från externa applikationer som inte direkt utvecklas av FreeBSD men som distribueras med systemet, nämligen bind, file och ipv6-stacken (som tills nyligen utvecklades av kame-projektet).
[***] http://news.zdnet.co.uk/software/0,1000000121,39267255,00.htm & http://www.kerneltrap.org/node/8414

Jag tycker det är riktigt trevligt när MS emellanåt roar oss med lite extrakryddade nyheter! Min arbetsdag har varit ganska tråkig så detta var det roligaste hittills.

Du har helt rätt Kent-Mustafa, den här typen av s k statistik betyder ingenting och den publiceras lite varstans anpassad efter uppdragsgivaren. Några har i tråden också jämfört antalet upptäckta virus, men på ytan är det lika svårbedömt. Mer intressant än antalet är deras potential att skada. De kända 40 linux-virusen är faktiskt helt ofarliga för själva systemet och har aldrig kommit längre än till att vara lite kul kuriosa; men om vi leker med tanken att alla dessa var i paritet med Windows värsta så hade detta ju varit värre än om Windows haft tiotusentals fler men oförargliga rackare till virus.

Som någon redan nämnde så är det dessutom vilseledande att hänvisa till PC marknaden som den enda giltiga referensen vad gäller dominerande operativ system och använda det som argument för att vissa är helt ointressanta att attakera. Kommer någon ihåg attacken på root servrarna för en kort tid sedan? Om jag kommer ihåg rätt lyckades denna historiens största attack inte slå ut fler än tre av de tretton root servrarna, vilket i sig inte ledde till några speciella problem; Internet var alltså stabilare än vad många trott. Samtliga 13 root servrar, av vilka de flesta är hårdvarumässigt olika, kör olika typer av Unix-liknande system. Vad är en större bedrift: att slå ut Nisse Nilssons PC och några miljoner dito eller root servrarna? Och vad skulle drabba flest PC stationer?

Linux är dock en säkerhetsrisk. Inte för att vara sarkastisk på något sätt, men ett av de större problemen för Unix-liknande system är att de kan tolka Windows filformat och både läsa och skriva till NTFS filssytem. Med andra ord kan de skicka vidare en hel massa otyg som i sig inte påverkar de egna systemen. Så i Linux-servrar av olika slag bör "den omtänksamme" helst se till att någon typ av anti-virus funktion körs.

Att 2.6 kärnan är buggig? Jag undrar om inte problemet ibland är att Linux just nu näst intill håller samma tempo som hårdvarutillverkarna. Ibland kanske ivern att ha stöd för allt på en gång kan orsaka lite extra buggar. Men nu när t o m Patrick Volkerding går över till 2.6 kärnan så måste den ha blivit ganska stabil!

Usch vilket i jämförelse tråkigt inlägg jag skrivit!

(läsaren bör ta allt med en nypa salt enär det författats på Fedora 7 "Moonshine" 64-bitar; undras om den svenska varianten borde heta Fedora 7 "Hembränt" i så fall?)

Permalänk
Medlem

Linux knäcker, Windows suger hårt. That's a fact.
[/ironi]

Kent-Mustafa hade ett jäkligt bra inlägg i frågan, håller med en hel del om de punkter han tar upp.

För egen del fortsätter jag dock anse att det är personen framför skärmen som är den största säkerhetsrisken.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Smart ÄR säkrare än Hummer.. Detta tack vare den finurligt konstruerade "krockburen". Den deformeras knappt ens i en frontsmäll i 70m/h..
http://videos.humpingfrog.com/13328/2006/01/smart-car-vs-wall...

vad skulle hända om en Hummer åkte på det viset?
tillspetsad version: den får en spricka i kylaren och motorn börjar knacka, framvagnen går antagligen åt helvete.... men den fortsätter rulla vidare, frågan är bara hur man skall styra den...

(jag tyckte denna frågan var mer intressant än resten av tråden)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling

Okända för allmänheten, inte för microsoft. Jag skall försöka vara tydligare och tänka på att folk letar fel som hobby.

Vänd dig till närmsta nätverk med fler än 2 *nix installationer som vill automatisera. Det är inte hellätt och finns sådärbra lösningar. Samma gäller på MS sidan. Det är du som verkar påstå att *nix är bättre, inte jag. Jag säger att MS inte är sämre och anser att båda hörn dras med ungefär samma problem när det gäller patchning. Förutom att MS är betydligt bättre på att laga hål och patcha regelbundet.

*ka-tching*

du efterfrågar ideligen koll, vad sägs om att skaffa lite själv? även en fristående Linuxstation kan konfigureras till att tanka ner säkerhetsuppdateringar helt utan vare sig användar eller administratörsinblandning. och för tunna klienter finns lösningar både för Windows och Linux att hantera sånt centralt, så det var ju inte så intressant i sammanhanget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
vad skulle hända om en Hummer åkte på det viset?
tillspetsad version: den får en spricka i kylaren och motorn börjar knacka, framvagnen går antagligen åt helvete.... men den fortsätter rulla vidare, frågan är bara hur man skall styra den...

(jag tyckte denna frågan var mer intressant än resten av tråden)

jag kan avsluta detta lilla sidospår genom att avslöja (vilket nästan är fakta, om det funnits nått sådant) att om ni kör in i en betongmur i 110 så dör ni troligen även om ni sitter i en Smart som sitter inuti en Hummer också.

vidare är en ickedeformerbar lätt ramkonstruktion (Smart) lika farligt som en ogenomtänkt deformerbar tung ditto (Hummer) beroende av situation. (man kan iof diskutera om Hummern ens är en sådan, den är byggd med stenålderteknologi precis som alla andra Amerikanska skitbilar)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
vad skulle hända om en Hummer åkte på det viset?
tillspetsad version: den får en spricka i kylaren och motorn börjar knacka, framvagnen går antagligen åt helvete.... men den fortsätter rulla vidare, frågan är bara hur man skall styra den...

(jag tyckte denna frågan var mer intressant än resten av tråden)

Leta fram ett krocktest av Hummer. Vilken version av dem är det vi pratar om förresten? Det finns ju X antal? Är det originalet? Eftersom ni bara säger Hummer?

Eller den där stadsjeepen? =/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jadu den dagen

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

Vänta nu...är det här en sån där Windows-Vs-Linux-tråd?

Jag blir alltid så matt när man läser inlägg från folk som uppenbart inte kan se saker ur fler än en synvinkel.
Jag förstår uppriktigt inte varför dessa människor får lov att posta sina inlägg överhuvudtaget, att dom inte tillför någonting (precis som detta inlägget iofs) är väl knappast någon överraskning...?

Alla os har sina fel och brister men skälet (som många andra säkert redan skrivit) till att det kommer flest virus till windows är att det är det os som är vidast spritt i världen. Om linux (som jag förövrigt verkligen gillar) hade kommit ut med ett os som inte krävde programmeringskunskaper på den tiden det begav sig, så hade det säkert också kunnat vara ett stort os (betydligt större iaf). Ubuntu är ju på god väg dit även om det är en bit kvar till windows storlek.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk

M$ har så skruvad syn på världen att man undrar om de är änns från denna jord, eller dimension.

Så blir det när man har i princip monopol på marknaden. Man blir gröt i skallen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Vänta nu...är det här en sån där Windows-Vs-Linux-tråd?
och massa bla bla bla

Topic/headline på tråden kanske ?
En MS tomte gör just ett påstående omm Win-VS-Linux.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

"Vista säkrare än Linux enligt Microsoft", där föll ju liksom hela trovärdigheten.
Oavsett om det skulle stämma eller ej så blir aldrig en sån här undersökning trovärdig när det är tillverkaren själv som kommer fram till att den egna produkten är bäst.

Sen kan man fundera över själva resonemanget (som Microsoft iofs inte är ensamma om).

Uppenbart är ju att kända opatchade säkerhetsproblem inte är bra, men det finns ju även en tydlig skillnad i inställning till säkerhetsproblem mellan de två lägren. Microsoft är kända för att försöka hålla upptäckta säkerhetshål hemliga tills de släpper en patch (och att upprepade gånger vänta med att släppa en patch tills detta misslyckats).

Vad gäller patchade problem kan det ju diskuteras om detta verkligen är negativt i efterhand såhär. Varje sådan patch innebär ju att det finns färre säkerhetsproblem kvar.
(Är WinXP en katastrof eller är det idag rätt bra, t.ex.?)

Sen har Linux i vissa kretsar något slags rykte om sig att automatiskt vara säkrast...
Jag tror att det inte är någon större skillnad i kodkvalitet utan att det mest handlar om hur upptäckta fel hanteras.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inget system är starkare än den svagaste länken.

Om linux hade 90% av marknaden tror jag vi skulle se samma diskussion som vi ser idag fast tvärtom.

Om lika många letade hål i linux som i XP/Vista skulle ni nog inte kunna hävda att linux var lika säkert längre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
du efterfrågar ideligen koll, vad sägs om att skaffa lite själv? även en fristående Linuxstation kan konfigureras till att tanka ner säkerhetsuppdateringar helt utan vare sig användar eller administratörsinblandning. och för tunna klienter finns lösningar både för Windows och Linux att hantera sånt centralt, så det var ju inte så intressant i sammanhanget.

Om du bemödar dig med att läsa det jag skriver innan du ger dig på ett försök att kommentera skulle du förmodligen skriva annorlunda. Vart påstår jag att det inte finns lösningar för att automatisera patchning? Jag skriver att MS och *nix system dras med ungefär samma problem, förutom att ms har någorlunda bestämda patchdagar.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Om du bemödar dig med att läsa det jag skriver innan du ger dig på ett försök att kommentera skulle du förmodligen skriva annorlunda. Vart påstår jag att det inte finns lösningar för att automatisera patchning? Jag skriver att MS och *nix system dras med ungefär samma problem, förutom att ms har någorlunda bestämda patchdagar.

Man kan ju iofs fråga sig vad Microsofts bestämda patchdagar ger för egentlig effekt, mer än att man får vänta längre på patcharna.

Hela baktanken med de bestämda patchdagarna (om de ska ha någon positiv effekt för kunderna) är det jag tog upp i mitt förra inlägg, nämligen att tanken är att Microsoft ska lyckas få folk att hålla tyst om säkerhetshålen.
I övrigt uppnår man ju samma resultat bara genom att eventuella nya patchar som finns en gång per månad, oavsett när de släppts. Det senare behöver man ingen särskild hjälp från tillverkaren för att uppnå...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Man kan ju iofs fråga sig vad Microsofts bestämda patchdagar ger för egentlig effekt, mer än att man får vänta längre på patcharna.

Hela baktanken med de bestämda patchdagarna (om de ska ha någon positiv effekt för kunderna) är det jag tog upp i mitt förra inlägg, nämligen att tanken är att Microsoft ska lyckas få folk att hålla tyst om säkerhetshålen.
I övrigt uppnår man ju samma resultat bara genom att eventuella nya patchar som finns en gång per månad, oavsett när de släppts. Det senare behöver man ingen särskild hjälp från tillverkaren för att uppnå...

Haha du gillar konspirationsteorier va?

Jag, och många med mig (kred morgongänget) har länge stått på MS för att ha bestämda patchdagar. Det är kunder somm vill ha det så och har jobbats för i många många år. Det handlar om att kunna organisera sitt arbete, otroliga besparingar för företag (vilket är MS absolut största marknad).

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonden_88
ja men sen varför görs all skit till wondows?.. jo därför dom flesta har winsdows och då slår det ju hårdast det är ju det man vill.. eller är jag fel ute?

Du är helt rätt ute. Den mest använda mjukvaran/OSet är givetvis mest utsatt. Inte många som förstår detta dock. Om Apple eller Linux var i MS position skulle vi sitta här och klaga på dem.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

hehe Tycker hela tråden mer eller mindre innehåller ett hat mot MS.

Och en bild på en lastmaskin =P.....

Själv använder jag både Vista x64 & Ubuntu, inte haft några som helst problem med något av OS:en...

Hela nyheten tycker jag personligen är bristande och som gjord för att starta ett flamewar på varenda forum den postas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Fatrix
hehe Tycker hela tråden mer eller mindre innehåller ett hat mot MS.

Och en bild på en lastmaskin =P.....

Själv använder jag både Vista x64 & Ubuntu, inte haft några som helst problem med något av OS:en...

Hela nyheten tycker jag personligen är bristande och som gjord för att starta ett flamewar på varenda forum den postas.

Exakt, nyheten har noll i trovärdighet men folks åsikter här i tråden visar att det finns alldeles för mycket hat mot ms, vill man inte ha Windows så slipper man.
Det är också så att öppen källkod KAN ge snabbare patchning och ibland inte, det beror helt på ett speciellt fall.
Ingenting är svart eller vitt, t.ex. var *nix maskiner mycket utsatta för dos attacker för ett tag sen vilket skapade stora problem på internet om jag kommer ihåg rätt.

Säkerhet är en mycket svår fråga, t.ex. ur boxen säkerhet beror ju till stor del hur mycket funktionalitet som är låst från start och senare beror det otroligt mycket på datorns specifika konfiguration.
Nej, diskutera säkerhet är bara jobbigt om man inte arbetar med det proffisionellt för 99,9% av oss här på forumet har inte en aning om verkligheten trots att vi är kunniga inom dator området. Och ja jag är med i de 99,9%

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Du är helt rätt ute. Den mest använda mjukvaran/OSet är givetvis mest utsatt. Inte många som förstår detta dock. Om Apple eller Linux var i MS position skulle vi sitta här och klaga på dem.

Det här anser jag personligen vara ett av de största tankefelen i "säkerhetsdebatten"... Att Windows är den mest frekvent förekommande plattformen gör den i de flesta fall till den åtråvärda måltavlan (beroende på attackens avsikt, kimtjik och någon mer har redan påpekat detta). Det säger dock inget om varför attackerna är så framgångsrika mot just Windows.

Problemet med Windows är att Microsoft har odlat en mjukvarukultur där i stort sett alla processer på maskinen per default haft administrativa privilegier. Mycket mjukvara för Windows kan inte ens fungera som förväntat utan dessa privilegier, i synnerhet för hemanvändare.
Dessutom har Microsoft tenderat att prioritera integration före säkerhet och detta utgör också den primära attackvektorn (bifogade filer i OE, dölja/visa fel fil-extension etc).

Inget system är någonsin säkrare än den som konfigurerar och underhåller det. Men Microsoft har i många fall gjort detta arbete svårare eller rent ut sagt omöjligt. Om Linux varit den dominerande plattformen hade det säkert funnits fler virus/trojaner till Linux, dock är jag inte alls övertygad om att de fått samma genomslagskraft. (En intressantare fråga är: Hade ett annat OS kunna nå Windows marknadsposition utan att göra samma kompromisser som Microsoft gjort?)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Fatrix
Hela nyheten tycker jag personligen är bristande och som gjord för att starta ett flamewar på varenda forum den postas.

Det är väl troligen det som är poängen också, lika planerat som att MS ofta annonserar stort på *nix siter (den med lite pengar har ofta svårt att motstå erbjudandet). Rent taktiskt tror jag att MS taktik bromsar *nixarnas framfart, eftersom vissa *nix användare redan är spända som fiolsträngar pga års "mobbning" och tenderar att överreagera; val av operativ system gör varken ens personlighet bättre eller sämre. Onyanserade överreaktioner spelar i händerna på MS eftersom "vettvilingarna" skrämer bort nykomlingarna.

silverridges kommentar var ofrivilligt bland de roligare i sammanhanget: "Vänta nu...är det här en sån där Windows-Vs-Linux-tråd?". Överlag tycker jag de flesta tycks ta det med ro. Vi kommenterar ju faktiskt inte något allvarligare än marknadsföring.

Permalänk
Citat:

Vi kommenterar ju faktiskt inte något allvarligare än marknadsföring.

Det blir som i alla flame trådar en hel massa skitsnack som innefattar gissningar och att sprida vidare skvaller som man hört någon annan tala om. Det är sorgligt att se att folk är såpass kontrollerade så dom, istället för att ta till sig kunskap, hakar på en linje och kör den fullt ut, varesig dom har kunskap eller inte.

Att överhuvudtaget sätta sig in i säkerhet kostar en hel massa tid och pengar. Vi har flera anställda som enbart jobbar med säkerhet och ingen av dom skulle få jobba kvar om dom varit trångsynta och börjat påstå att MS är inte lika säkert som tjosan_os. Så självklart skall man ha översende med att folk inte vet, men varför i hela friden skall man slänga ur sig massa skitsnack som att "microsoft patchar sina system så och så mycket mer än valfri *nix", "microsofts säkerhet suger för att en kompis cykeltränares it-chef säger så" osv osv.

Att sedan många klagar på trovärdigheten när ett företag går ut och säger att deras produkt är bättre än konkurrenten... Själv skulle jag tvivla mer på ett företag som går ut och säger att konkurrenten är bättre.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Haha du gillar konspirationsteorier va?

Jag, och många med mig (kred morgongänget) har länge stått på MS för att ha bestämda patchdagar. Det är kunder somm vill ha det så och har jobbats för i många många år. Det handlar om att kunna organisera sitt arbete, otroliga besparingar för företag (vilket är MS absolut största marknad).

Err... Nu förstår jag faktiskt inte hur du får det till en konspirationsteori.

Det jag säger är att eftersom säkerhetsproblemen inte upptäcks enligt någon tidsplan så innebär ju detta att om då problemen är kända så spelar det ju ingen roll om det är Microsoft som väntar med att släppa patcharna fram till ett visst datum eller om det är den egna organisationen som väntar med att installera patcharna, utifrån sin egen planering.

Självklart är det inte direkt praktiskt att patcha massor av system vid massor av på förhand okända tillfällen, det är inte det jag säger.
Men alternativet vore ju snarast en egen planering, inte att patcha alla system varje gång en patch kommer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

hehehe vem fan bryr sig? Det enda m$ vill nu är att höja sitt skötebarn till skyarna. Jag skulle vilja se tester utförda av oberoende experter mellan nix och vista. först då kan jag ta idiotens ord på allvar.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Att överhuvudtaget sätta sig in i säkerhet kostar en hel massa tid och pengar. Vi har flera anställda som enbart jobbar med säkerhet och ingen av dom skulle få jobba kvar om dom varit trångsynta och börjat påstå att MS är inte lika säkert som tjosan_os.

menar du att dom skulle få sparken om dom inte ansåg att MS/Win är lika säkert som något annat OS?

krävs det pengar för att analysera något? tid - ja, stora mängder pengar - näää... eller vänta. man kanske måste köpa MS förtroende och tillåtelse att analysera...

Citat:

Att sedan många klagar på trovärdigheten när ett företag går ut och säger att deras produkt är bättre än konkurrenten... Själv skulle jag tvivla mer på ett företag som går ut och säger att konkurrenten är bättre.

alla uttalanden från parter med direkt intresse har trovärdighetsnivå "marknasdföring", alla parter med indirekt intresse (dvs sponsrade, tillbehörs-tillverkare, servicepersonal) har starkt reducerad trovärdighet

enda gången man litar på ett uttalande från intresserade parter är när det tydligt inte gagnar dom
om du inte skulle lita på en Volvoförsäljare som sa att Saab är bättre så.... ja, det är upp till dig

skulle du lita på valfri mekare på Volvoverkstad om denna sa "Volvo är de mest pålitliga bilarna"?
- jag skulle definitivt vilja höra hans argument innan jag tog det på alvar.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life