Permalänk
Medlem

Alltså ja, nu har jag haft denna Acern 24" i 3 dagar. Säger ingenting om supporten från acer, kvaliten ang. livslängden heller. Men bildyta och bildkvalitet jämfört med pris är helt oslagbart. Färgerna känns vattniga, det är det enda negativa jag upplevt. En skärm är en skärm, inte som CPU/grafikkort där man mäter antalet FPS emot pris. Var o en har olika smak och krav. Men med tanke på priset är det bara absurt att börja kritisera den på något vis. Billigaste 24"an där är... man får vad man betalar för... med störst sanolikhet den sämsta bildkvaliteten av alla 24" på marknaden därefter...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag ger mig in i diskussionen jag också.

Man blir ju onekligen sugen på en så pass billig skärm som har 1920x1200 upplösning i 6ms. Det som gör att jag tvekar är att den inte har DVI. Men då drar ju Samsungs LTM240M1 upp istället. Det måste väl finnas fler skärmar med samma panel så man kan få fler kommentarer på själva panelen?! Den är ju trots allt tillverkad 2005 och alla 22" TN 2006.

Nu sitter jag på en 19" LG Flatron 1930BQ med 1280x1024 12ms, säkert som många andra. Mitt andra alternativ är en Videoseven 22" från komplett för nästan 1500kr billigare. Frågan är om det är värt nästan 1500kr för 1920x1200 och 24" utan DVI mot 22" 1680x1050 med DVI.

Är detta en _bra_ PVA-panel med bra färger om man jämför med CMO M220Z1-L01 TN-panel? Många med mig är säkert normalanvändare av skärmar. Lite surf, lite spel åsså lite bildredigering.

Själv har jag bara sett en 22" från Viewsonic med TN-panel och den var kanon tycker jag. Men då är jag bara en vanlig Svensson när det kommer till skärmar har jag märkt. Trodde tex. att min LG hade 8ms men märkte att det var egentligen 12ms black to black :P.

Hur som helst vill man ju inte byta ner sig i kvalitet, men det kanske är omöjligt med tanke på en så pass gammal 19" som jag har, eller?

Hur går era tankar?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hoppar även in i diskussionen. Jag har själv 19 tums versionen av samma skärm, den har inte häller DVI men inget jag har märkt direkt, allt är skarp som tusan och den har bra färgåtergivning. Dock vet jag inte om det är samma paneltyp i båda skärmarna, skulle tro att det inte är det. Vilket förvånar mig ännu mer då paneltypen i denna 19" är förmodligen TN, med sida vid sida med min gamla professionella CRT har den bättre färgåtergivning. Dess betrakningsvinklar suger dock, men eftersom jag inte använder den till att kolla på film (på tok för liten för det också) är det inga problem.
Om 24" har samma färgåtergivning och bättre betrakningsvinklar måste jag dra slutsatsen att den helt enkelt är en otroligt grym skärm För priset.
Självklart är det inget EIZO Pro. skärm men som sagt dessa kostar över 10000 kronor.
För en allaround skärm ger jag denna acer typen tummen upp, det enda jag stör mig på är att den är lite för låg ner men det kan man enkelt fixa med en VHS kasett :p.

Edit: Läste lite till och verkar som om betrakningsvinklarna på 24" är 178 grader både horisontellt och vertikalt, det är helt otroligt!
Verkar också vara en PVA panel så färgåtergivningen är Minst lika bra som 19 tummaren. Med andra ord, jag tror att det enda denna skärm saknar är helt enkelt en DVI-in.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

För en allaround skärm ger jag denna acer typen tummen upp, det enda jag stör mig på är att den är lite för låg ner men det kan man enkelt fixa med en VHS kasett :p.

Eller ett VESA-fäste för 95kr på classe och sätter upp den på väggen, mumma

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Eller ett VESA-fäste för 95kr på classe och sätter upp den på väggen, mumma

Precis! Såg just att den är VESA-Certifiserad också ^^, helt perfekt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag ger mig in i diskussionen jag också.

Massa text...

Vad tror du själv om panelen? för det priset?

Man får ofta vad man betalar för.

Är det för billigt för att vara sant, är det oftast inte det.

Snålheten bedrar visheten

Hur mycket tid spenderar ni framför skärmen? Är det inte värt att lägga lite extra och bli nöjd?

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Jag vill inte gissa mig till om den är värd det eller inte men jag är inte beredd att lägga nästan det dubbla priset eller mer ändå för något som jag knappt märker eller kan uppskatta. Men, jag vill inte heller köpa en skärm som jag upplever sämre i kvalitet än den jag har nu.

Det här att mab får vad man betalar för är lite för enkelt. Vad det gäller 22" TN-paneler få man inte vad man betalar för. Jag köper hellre Videosevens 22" för 2200kr än en i princip lika skärm med samma panel som kostar 50% mer.
Men just denna skärm är lite speciell för det verkar inte finnas en med samma panel för låt säga 500kr till som man vet är bättre.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Alltså jag kan säga om DVI-frågan. DVI = relativt. Klart det "är" bättre signal men jag märker ingen skillnad på min Viewsonic VX2245 (som är i klass med den Videoseven ni snackar om) och denna, fasten jag körde Viewsonicen på DVI.

Betraktningsvinklen = Mycket bra.

Kan säga till er som sitter på 22" tum och tror att det är knappt någon skillnad emot 24" ack så fel ni har. Jag tänkte själv när jag beställde den "kommer nog inte ens märkas". Köpte BF2 Complete Collection igår. Pressa det 4 timmar inatt.. Skojja känslan blev totalt anourlunda jämtemot 22". Har en 19" också. Helt sjukt vilken skillnad det är.

Till er som säger att ni är typ den "surfande, spelande allaround" svenssonen... KÖP! jätte prisvärt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man göra alltså, är kluven. 22", 24" eller ingen alls.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Go for 24" blade

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Ja jag ska köpa 24", men då har man ju ett problem till. Spelar mycket BF2 och undrar om min dator pallar upplösningen, tror ni det?

Nu kör jag med 1280x1024 med allt på max med full AA, detta med en AMD X2@2.8Ghz och ett 8800GTS 320Mb@680/2000. Fps ligger på runt 80 och droppar ibland på stora kartor men annars flyter det på fint. Kommer det funka med fullt på allt och ingen AA med 1920x1200?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ja jag ska köpa 24", men då har man ju ett problem till. Spelar mycket BF2 och undrar om min dator pallar upplösningen, tror ni det?

Nu kör jag med 1280x1024 med allt på max med full AA, detta med en AMD X2@2.8Ghz och ett 8800GTS 320Mb@680/2000. Fps ligger på runt 80 och droppar ibland på stora kartor men annars flyter det på fint. Kommer det funka med fullt på allt och ingen AA med 1920x1200?

'Haha ja då! Fan ett 7800GTX maxxar BF2 om du har 2gig minne.

Hm, väldigt skumt att du droppar i den upplösningen faktiskt. Har du extra mods till?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
'Haha ja då! Fan ett 7800GTX maxxar BF2 om du har 2gig minne.

Hm, väldigt skumt att du droppar i den upplösningen faktiskt. Har du extra mods till?

Special Forces har jag men sen inget mer. Kan det vara Processorn va?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Special Forces har jag men sen inget mer. Kan det vara Processorn va?

Hm, jag vet faktiskt inte riktigt. Vågar inte säga så jag lurar någon men det är möjligt. Du har ju en amd som jag och jag märker till skillnad från mina vänner som sitter med en C2D att spel kan droppa och inte alls få lika hög fps som mina vänner och endel av mina vänner sitter faktiskt med 8800GTS 640 och presterar bättre i endel spel. Så visst kan det vara prollem som flaskhalsar men BF2 är ett gammalt spel. :S

Kan ju vara drivrutiner också. Nvidia är ju inte direkt speciella med dom nu mera.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Aja, jag chansar No guts no glory som man säger. Då får man väl köpa nya grejer också då.

En grej till, om man vill ha en KVM-switch som klarar 1920x1200, vad ska man köpa då?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

mkt intressant skärm, nån som vet om den fungerar bra i spel?
finns det nån test nånstanns så man kan läsa mer om den?

Permalänk
Medlem

Hm, nu har skärmen utgått hos Dustin, det var skumt :/

Av Pricerunner att döma finns den inte för mindre än 4100kr inkl. frakt i Sverige nu, så ni som köpt den tycks ha gjort ett bra köp.

Frågan är ju hur man ska göra nu, om man var sugen på en sån där när Dustin hade den för 3500kr. Köpa mkt dyrare fast från Sverige? Köpa från Tyskland, där den finns för €370?

... om man är nyfiken på Tyskland-alternativet, finns ju också andra skärmar för ungefär samma peng... och så även den där 28" Hanns.G TN-skärmen för €470. Är TN verkligen så förskräckligt, om man inte ämnar ägna sig åt PS och dylikt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bekkas
Hm, nu har skärmen utgått hos Dustin, det var skumt :/

Av Pricerunner att döma finns den inte för mindre än 4100kr inkl. frakt i Sverige nu, så ni som köpt den tycks ha gjort ett bra köp.

Frågan är ju hur man ska göra nu, om man var sugen på en sån där när Dustin hade den för 3500kr. Köpa mkt dyrare fast från Sverige? Köpa från Tyskland, där den finns för €370?

... om man är nyfiken på Tyskland-alternativet, finns ju också andra skärmar för ungefär samma peng... och så även den där 28" Hanns.G TN-skärmen för €470. Är TN verkligen så förskräckligt, om man inte ämnar ägna sig åt PS och dylikt?

Jag köpte kanske sista då, jag beställde min igår. Pheaw, tur man hade nu...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag köpte kanske sista då, jag beställde min igår. Pheaw, tur man hade nu...

Du kommer bli en lycklig man Blade me stooor E-penis. Ingen av dina polare kommer fatta någon skillnad. En polare till mig sitter på en Apple 23"a för 15k och en annan med en dell 24"a för 10k. Deras är självklart bättre men dom blev direkt mobb-offer av övriga gänget när alla fick hör att jag gav 3588kr för min

Hahaha

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Du kommer bli en lycklig man Blade me stooor E-penis. Ingen av dina polare kommer fatta någon skillnad. En polare till mig sitter på en Apple 23"a för 15k och en annan med en dell 24"a för 10k. Deras är självklart bättre men dom blev direkt mobb-offer av övriga gänget när alla fick hör att jag gav 3588kr för min

Hahaha

AHAHAHAHAHA

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Alltså WTF, kolla vad de har gjort nu då, tagit tillbaka produkten i sortimentet men höjt priset med 1000kr?

Jag börjar misstänka att ni VERLKIGEN gjort ett klipp

Rackarns lömska Dustin...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Aja, jag chansar No guts no glory som man säger. Då får man väl köpa nya grejer också då.

En grej till, om man vill ha en KVM-switch som klarar 1920x1200, vad ska man köpa då?

Helt okej:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=77794

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Helt okej:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=77794

Hittade en på dustin för 300kr

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Re: Billig 24&quot; Acer 5ms

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
japp då har man beställt en ACER AL2416WB 24# WIDE TFT TCO-03 SILVER pris 3490kr och det tog mig en dag att få den redan pris för allt gick loss på 3588kr inklmoms + frakt

allt detta på http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113342

billigt kan man säga då jag var nära på en 26" Acer men att slänga ut ca 5000kr mer är inte värt för bara 2" mer

kostar 4.5kkr nu =P

Permalänk
Medlem

Jag återkommer med recension och bilder sen.
Hoppas hoppas att den kommer imorrn så man får nåt kul å göra

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danney
Verkar inte som du vet så mycket om skärmar så kommer inte lita på dina kommentarer :). Helt sjukt att inte skärmen har DVI ... ska finnas på alla plattskärmar då 5 år gamla till och med har det. Mjo ioförsejj( ^^ ) så är den från 2005.

Kommer köpa en 22" med mycket bättre prestanda, ha kul med skärmen.

Jag förstår inte varför du måste missunna honom att vara nöjd med skärmen?

Det är möjligt att den har några år på nacken men det är ju uppenbarligen en PVA-panel vilket iaf borde betyda att bildkvaliten är hyfsad, och jag kan tänka mig att anledningen till att den saknar DVI är att man med vanlig "single DVI" eller vad det nu kan heta kanske inte har tillräckligt hög bandbredd för att kunna driva 1920x1200 i 60 FPS utan att man behöver ha sådan "dual DVI" eller vafan det heter, och det kanske inte fanns då eller var särskilt vanligt alls så de bedömde kanske att det inte var någon mening alls med att sätta dit ett DVI-interface.

Nu kommer ju VESA med sin digitala standard för skärmar, och då är ju risken/chansen att DVI åker ut igen...

Och din 22" är säkert ett jävla skämt och en TN-panel hur som helst, DVI eller inte ..

Killen kan ju iaf köra 1920x1200, mer plats är trevligt.

Silen:
Sen känns det som man får mycket storlek, men dålig kvalite på bilden först och främst. För det priset

"För mycket storlek", ja, men förr så var folk nöjda med 14" och 15" var lite lyxigt men 17" enormt. När folk sedan hade 17" verkade en 20" CRT galet stor, nu när folk får hem en 20" verkar den stor men efter en vecka har de vant sig och tycker att en 22-24" kanske inte hade varit så illa...

Samma sak med tvapprater, förr hade folk typ 24" och en 28" widescreen var rejäl, 32" dwarfar ju 28" ws rejält men nu är det helt plötligt acceptabelt att hänga 40-42" på väggen och en 32" är väl mest något för de som inte har råd med större.

Slutligen är han ju nöjd med skärmen, tycker att film på den var grymt och att den är bättre än hans gamla, vad är då problemet? Uppenbarligen tycker han att den är bra, och priset var lågt.

"Hur mycket tid spenderar ni framför skärmen? Är det inte värt att lägga lite extra och bli nöjd?"

Men en 24" IPS-panel kostar vad? 10kkr? ännu mer?

Lite svårt att "bli nöjd" då om man inte har råd med det.

Dessutom kommer väl SED/XED förr eller senare och styr upp marknaden och då blir det ju det som gäller, inte så kul att spendera alltför mycket på en teknik med brister ;D

Blade:
"Ja vad ska man göra alltså, är kluven. 22", 24" eller ingen alls."

Köp, 22"-skärmarna suger ju också så den borde ju inte vara sämre.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet aliquis!

Folk kommer alltid att gnälla på andra som nöjer sig med de lite sämre sakerna till en betydligt billigare peng. Bitterheten lyser igenom just för att vi som inte kräver det absolut bästa kommer undan så mycket billigare men har minst lika roligt med de saker vi köper, även om "prylbögen" så klart måste gnälla på att man har skit som ramlar ihop vilken minut som helst.

Fokus ska väl alltid ligga på att ha kul och att vara lycklig, det tycker i alla fall jag.
Inte att sitta och dregla över att man har en fin skärm/bil/cykel/damsugare, som man så klart ska få om man nu betalar överpris för den.

Det är ju betydligt mer nice att köpa en billig sak som man är nöjd med än en dyr sak som man är nöjd med, eller hur?

Aja, sånt här kan man ju tugga sig less på hur lätt som helst utan att det ger något. Fan man blir ju deprimerad över blotta tanken över de som alltid måste ha de dyra sakerna för att vara nöjda :D.

Nä, gör nåt kul varje dag och sträva efter att leva lyckligt, det är mitt måtto.

Som sagt, bilder kommer senare, om min billiga kamera inte rasar sönder innan
ahahahhahahahahhaha, där fick jag till det

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Aja, jag chansar No guts no glory som man säger. Då får man väl köpa nya grejer också då.

En grej till, om man vill ha en KVM-switch som klarar 1920x1200, vad ska man köpa då?

Snackar vi VGA kan du väl köpa vad som helst? Det är ju bara kablar som kopplas om? Däremot kanske den försämrar bildsignalen.

Permalänk
Avstängd

Humor =P, mjo, du har nog en sund livsfilosofi, själv gör jag alldeles för lite roligt =P

edit: haha! Jag knäckte systemet! Två inlägg på rad! Vilken kung jag är!

Jag hatar att man inte får göra det, men då sker kontrollen alltså bara med javascript? Gissa om jag skall hax0ra bort skiten isf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Snackar vi VGA kan du väl köpa vad som helst? Det är ju bara kablar som kopplas om? Däremot kanske den försämrar bildsignalen.

Nä faktiskt inte, vissa klarar bara 1600x1200, står det i alla fall så den vågade jag inte köpa. Det blev en D-link för endast 300kr som klarar upp till 2048x1536:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010058041

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.