Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lan-Dan1el
var visst 0.4, fel av mig.
ska nog sätta safest way i autopiloten från och med nu, hörde att det skulle gå.
här är kill mailet iaf. hade ju inte direkt någon chans mot en BC och en vanlig cruiser.
2009.04.01 14:16:00
Victim: Triavaron
Corp: Hedion University
Alliance: NONE
Faction: NONE
Destroyed: Omen
System: Mai
Security: 0.4
Damage Taken: 5337
Involved parties:
Name: Feenstein (laid the final blow)
Security: -9.3
Corp: The Drekla Consortium
Alliance: Systematic-Chaos
Faction: NONE
Ship: Harbinger
Weapon: Heavy Modal Pulse Laser I
Damage Done: 5337
Name: Asplode
Security: -9.1
Corp: The Drekla Consortium
Alliance: Systematic-Chaos
Faction: NONE
Ship: Maller
Weapon: J5 Prototype Warp Disruptor I
Damage Done: 0
Destroyed items:
Small Nosferatu I
Heavy Afocal Pulse Maser I
Multifrequency M, Qty: 2
Medium Shield Booster I
Small Automated I Carapace Restoration
Overdrive Injector System I
Heavy Anode Pulse Particle Stream I
Dropped items:
Heavy Afocal Pulse Maser I
Multifrequency M, Qty: 2
Power Diagnostic System I, Qty: 2
Smuggler's Warning About Sister Alitura (Cargo)
Stasis Webifier I
Heavy Anode Pulse Particle Stream I
Damage Control I
Om jag förstått det rätt så hade du denna fitting:
High Slots:
1x Small Nos 1
2x Heavy Anode Pulse Particle Stream I (multi)
1x Heavy afocal pulse maser I(multi)
Mid slots:
Medium Shield Booster I
Stasis Webifier I
Low Slots:
1x Small automated I Carapace Restoration
1x Overdrive Injector System I
1x Damage Control unit I
2x Power diagnostic systems I
Kan ha missat någon modul, men tänkte påpeka att du både har en shield booster (dvs aktiv shield-tank) samtidigt som du har en armor repairer (aktiv-armor tank) på ett amarr-skepp (dvs, ett skepp som behöver mycket cap för att skjuta).
Samtidigt har du close-range puffror, men också samtidigt en webifier. Kanske kan vara acceptabelt om du inte tränat några levels i motion prediction visserligen, men borde inte behövas. Vidare har du ingen afterburner.
Nu vet jag inte så mycket mer vad du gör annat än att du gör någon sorts missions, men det finns lite som går att förbättra ganska enkelt, utan några större investeringar i varken SP eller ISK.
1. Bestäm dig för att antingen shield eller armor-tanka. När det gäller amarr har de generellt fördel i att armor-tanka.
2. En armor-tank utformas oftast på två/tre sätt
2.1
1st armor repairer (small/medium, för en cruiser, ibland även 2st).
Övriga low-slots är
Armor hardeners (aktiva) eller energized resistans-plåtar. Dvs, sånt som ökar ditt skydd mot specifik damage-type.
Passiva (energized) kräver ingen cap, vilket är en fördel för amarr, men ger inte lika bra resistans. Hardeners drar cap, men ger bättre resistans. Däremot, om du inte har en "stabil" cap så kan du bli av med all din cap, och dina hardeners slutar fungera, och därmed är du rökt.
Märker du att du klarar av att tanka tillräckligt mycket kan du börja ersätta reistans plates med heatsinks (weapon upgrades) för att öka skadan, och därmed döda snabbare, och därmed öka effektiviteten. Börja från änden att du klarar av att tanka det mesta utan problem.
En annan variant är armor plates, dvs, ökar din armor hp. Detta tillsammans med passiva/aktiva hardeners ger dig en "buffer tank", dvs, du har ett stort antal HP som kommer vara tillräckligt för att du ska hinna döda fienden innan de dödar dig. Att föredra, iaf inom PvP, är att här köra med passiva hardeners, då du blir mindre cap-beroende. Amarr kan tanka ordentligt, om de vill.
En tredje variant är en kombination av ovan - armor rep, hardener och plates. I brist på skills för att hitta effektiva andra lösningar, så kan en sån här lösning fungera ganska bra. Bättre att fitta ett sånt här skepp än att halv-fitta en annan typ av tank, men lämna tomma slots... släng alltid på nånting som kan vara bra.
PDS:erna är i början ibland en nödvändighet, de ger dig mer utrymme att sätta på vapen, ökar cap recharge osv. Dock, ha i åtanke, att du förbrukar en värdefull low-slot. Generellt sett kan en PDS/Co-proc/RCU ses som waste of fitting slot. Tränar du weapon upgrades och advanced weapon upgrades kan du bli kvitt behovet av dessa moduler.
Mid slots
Du har en webifier (slöar ner motståndarn) och en shield booster.
Shield boosters äter i princip upp din cap ordentligt, om du inte har tränat skills för det. Fokusera på armortank. För att förse din armor tank och dina vapen behöver du capacitor recharge. Detta löser du genom att sätta två stycken, eller tre, cap-rechargers i mid slotsen. Du kanske vill ha en afterburner också, de underlättar iom att du är close-range.
Webifiern borde du kunna skippa, om du har rätt saker i high-slots.
High slots
Vapen. I början är detta de minst viktiga sakerna på ditt skepp. Visst, det är dina vapen. Men dina vapen är värdelösa om det inte finns energi för att avfyra dom, eller om ditt skepp inte håller om du blir beskjuten, därför väljer du vapen sist. Iallafall i början av din karriär. Du får leva med vad som passar.
Du har däremot gjort helt rätt i att sätta på en nosferatu, de hjälper din cap. De tar dock samtidigt också upp en del powergrid, vilket kan behövas till armor repairers, armor plates eller dina vapen. Men absolut, helt klart värt att prioritera. Se bara till att du håller dig inom dess räckvidd (5500m?) för att kunna utnyttja den så ofta som möjligt!.
Under-sized guns
Det finns en god idé med att sätta Small Turrets på en Cruiser. Du sparar in otroligt mycket power grid, och kan därmed spendera powergriden på din tank istället. Kör du missions är din Tank det viktigaste. NPC:erna kommer dö till slut iallafall. Skjuter du fort men behöver fly från området hela tiden för att du tar stryk blir det bara omständigt, drygt. Ibland åka 50km+ mellan acceleration gates... inte effektivt det heller.
Förutom mer power grid kommer du ha bättre tracking, du kommer träffa frigates utan större problem. Du behöver alltså ingen webifier. Byt ut webifiern mot en cap recharger istället, alternativt afterburner.
En viktig tanke är: Hur effektiva är dina feta (medium sized) puffror? De gör stor skada... men om de aldrig träffar? Jämför med att sätta på små puffror, de gör inte lika mycket skada (i grund, plus att de även inte får bonus från skeppet), men de träffar hela tiden du är inom rätt avstånd. Vilket du kommer vara, då du sparar in powergrid och kan slänga på en afterburner, samtidigt som du kan få på en hyffsad tank.
Sedan allt eftersom du avancerar kan du byta moduler mot andra. Men det viktigaste är att du har förutsättningar att sätta på så bra grejer som möjligt, och att kunna använda dom så mycket som möjligt. Dvs - CPU, Powergrid och cap recharge.
hmms... blev lite längre än vad jag tänkt mig, men... förhoppningsvis skrev jag någonting vettigt.
Ovan är iallafall hur jag tänker när jag utrustar mina skepp.
Prioritet 1: Se till att aldrig behöva warpa ut från ett mission!
Prioritet 2: Se till att du kan skjuta non-stop (alltid fullt med ammo i cargo!)
Prioritet 3: Tanka inte för mycket. Märker du att du knappt tar någon skada, byt ut delar av din tank som gör så att du kan placera weapon upgrades i low-slotsen. Då gör du mer skada, klarar uppdragen snabbare, och därmed ökar din effektivitet.