Eve Online-tråden, fortsättning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Men fundera lite på vad du tror är mest tilltalande - fighting, eller mer industri/trade/logistik. Det sistnämnda är betydligt mer utvecklat än andra mmorpg's och är riktigt varierande.

Fighting är det som tilltalar mest men det låter svårt i Eve Online heh.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbe
Har funderat på att börja spela eve nån gång. Det verkar rätt kul & lite annorlunda. Ska läsa på lite grann nu ikväll innan jag ska sova.

Jag tycker det är kul! Men det finns mycket att lära och det är ganska enformigt i vissa delar + tar en tid att komma igång med. Men det som gör att jag tycker det är kul är att man kan spela väldigt passivt och ändå röra sig framåt med rätt strategi. Plus att det är nästan helt spelarstyrt!

Sedan är det trevligt att hänga i Corpet lite då de som spelat lite längre kan ge hjälp och jag har hängt på lite missions och hjälpt till att salvaga ("demontera" dödade skepp och få loot) de skepp som andra dödar och det ger mycket pengar + reputation, eller som Nightcrawl sade: Som någon form av power-leveling.

Men om du börjar, så gör någon i corpet en tjänst och låt oss värva dig. Då får den som värvar 30 dagars speltid som tack och det kostar dig inget extra! + Att du får prova 21 dagar istället för 14.
Du förlorar ju inget på att prova heller! Tanka klienten redan idag!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

PILGRIMS rekryterar nu aktiva spelare som gillar roaming PvP.
Vi har en daglig PvP-op varje dag, oftast ger vi oss på IRON och NC, men ibland ger vi oss ut i low-sec och leker med pirater i lonetrek-området.
Då vi inte har planerade PvP-ops brukar vi göra missions, eller dra igång ett litet gäng och jävlas med IRON/NC (IRON är våra bitches, kommer vi med 10 kontrar de med 50 och flyr )
Krav är att du ska ha minst 10M sp, vara aktiv PvP:are, använda TS och VT.
Joina kanalen Pilgrims Pub om du vill snacka mer med våra rekryterare.
lagom mycket galenskaper kan utlovas om du väljer att joina PILGRIMS!

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Fighting är det som tilltalar mest men det låter svårt i Eve Online heh.

Det är inte särskilt svårt alls. Till en början kan det kanske kännas som om att man inte har så stor koll på vilket av alla tusentals olika items som är bra att ha på sitt skepp. Men det finns mycket bra information på eve-online forumet. Annars går det att googla det mesta också. Den mesta informationen är nog bra som vägledning även om de skulle vara ett par år gamla. Iallafall till en början.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Det är inte särskilt svårt alls. Till en början kan det kanske kännas som om att man inte har så stor koll på vilket av alla tusentals olika items som är bra att ha på sitt skepp. Men det finns mycket bra information på eve-online forumet. Annars går det att googla det mesta också. Den mesta informationen är nog bra som vägledning även om de skulle vara ett par år gamla. Iallafall till en början.

Det kanske skall säga att det, åtminstone enligt mig, blir mindre avancerat om man är fler som slåss tillsammans. Är man ensam behövs mer precision i knapptryckandet och planerandet av moduler. är man fler behövs bara lite scramblers och sen är det bara att ha puffror tills öronen ramlar av. Det är min bild av PVP. Dock gäller den inte om det är stora slag, utan är tänkt om man är tex 5v1, det är mestadels så jag bråkat med oskyldigt folk.

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

Ni som är duktiga, vad för 'knapptryckningar' gör en spelare bättre än en annan?

Om det är 1v1, samma skepp, samma utrustning, samma skills, båda får target lock samtidigt, etc etc.

Vad avgör?

Jag som är van FPS spelare kan ju lätt säga att mina skills med siktet, strafe, hoppa runt, kunna banan, rörelseschema osv, avgör matchen. Men i EVE? Vad gör en spelare bättre, vad är det man gör? ...

7

Permalänk
Avstängd

ALt+F4 är ju alltid en vinnande knapptryckning
Om allt är lika, skepp, skills osv så är det ju precis som i ett FPS där båda spelarna är exakt lika bra och använder samma vapen, Då är det turen som avgör.
Men för att bli en bra spelare så måste man kunna hitta sin fiend före han hittar dig. Gör du det så får du ju välja vilka skepp du vill anfall och då tar du ju såna som du förmodligen kan besegra, och är ni jämnlika så får ju du förmodligen lock på han först och då har du stora chanser att vinna.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no7
Ni som är duktiga, vad för 'knapptryckningar' gör en spelare bättre än en annan?

Om det är 1v1, samma skepp, samma utrustning, samma skills, båda får target lock samtidigt, etc etc.

Vad avgör?

Jag som är van FPS spelare kan ju lätt säga att mina skills med siktet, strafe, hoppa runt, kunna banan, rörelseschema osv, avgör matchen. Men i EVE? Vad gör en spelare bättre, vad är det man gör? ...

7

Man brukar säga att om du finner dig i en jämn fight så har du gjort fel. Information är kung i EVE, vet du mer, så har du alla chanser att vinna. Det inkluderar såväl spelmekanik som taktisk information.

Men när det gäller knapptryckningar... EVE är mer som ett RTS än ett FPS, så kortkommandon är mycket bra att känna till (eller konfigurera).

Färdigheten "Thermodynamics" kan ändra utgången av en fight radikalt (En inty som går från 5000 m/s till 7500 m/s eller ett BS som plötsligt gör 200+ extra dps och tankar 30% hårdare, etc).

Känn ditt skepp, dess styrkor men framför allt begränsningar. Lika så med dina tilltänkta byten (ofta så har du en viss typ av skepp som är bra mot en annan specifik typ av skepp, lär dig dem).

Men utan att vara specifik så kan man skriva en hel bok om detta.

Visa signatur

Vill du flyga med andra svenskar i EVE-Online? Se vårt forum för detaljer:
http://sae.synth.se/smf/index.php?topic=4239.0

Permalänk
Medlem

Ja, kortkommandon ja. Jag var cirka 1.2 sekunder ifrån att bli sönderskjuten under ett vanligt litet mission häromdagen och jag hade helt klart haft fördel av ett kortkommando som warpade mig iväg någonstans. Går det att sätta det till snabbkommando eller hur funkar det?

Vilka är de vanligaste sakerna att ha som kortkommando?

7

Permalänk
Medlem

Håller på att installera eve nu. 30ish minuter kvar ungefär

[Edit]

Såja då var det klart, tittar på introfilmen nu. Blir väl tutorial sen skulle jag gissa. Kommer förmodligen att fråga en massa saker allt eftersom det dyker upp några

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbe
Håller på att installera eve nu. 30ish minuter kvar ungefär

[Edit]

Såja då var det klart, tittar på introfilmen nu. Blir väl tutorial sen skulle jag gissa. Kommer förmodligen att fråga en massa saker allt eftersom det dyker upp några

Titta gärna förbi i channel Nordpolen, Våran public kanal där även flera utomstående sweclockare har samlats för att prata

Du går in på channel & mailing list på menyn till vänster och sen join

Permalänk
Medlem

Ordet warp är för övrigt ett av få ord engelskan har lånat från svenskan. Det kommer från ordet varpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no7
Ja, kortkommandon ja. Jag var cirka 1.2 sekunder ifrån att bli sönderskjuten under ett vanligt litet mission häromdagen och jag hade helt klart haft fördel av ett kortkommando som warpade mig iväg någonstans. Går det att sätta det till snabbkommando eller hur funkar det?

Vilka är de vanligaste sakerna att ha som kortkommando?

7

Dina moduler, vilket kommer i en mängd olika kombinationer som rör F-knapparna på olika sätt.

Exempelvis om man har en MWD på F1-slotten så kan man snabbt accellerera om man klickar shift + F1 och sedan F1 igen. Då aktiverar man "Overheat" (kräver Thermodynamics-skill) och sedan själva MWD:n, så man slipper vänta en hel cykel på att MWD:n skall bli överhettad, vilket innebär att en Interceptor går från 0 - 7500+ med en gång istället för 0 - 5000 och en stund senare till 7500+.

Att låsa ett skepp/föremål är "ctrl + C", dessutom när du håller ner ctrl så låser du din overview, vilket innebär att nya skepp eller föremål dyker upp längst ner i listan, så listan "poppar" inte till och du kan låsa det skepp som du verkligen vill. "ctrl + C" på samma skepp igen blir samma sak som "Approach".

Det finns massor med andra kommandon som är bra att känna till.

En annan varian är att fixa ett G15 tangentbord, men det är en ren pita att programmera då EVE inte gillar stackade kommandon utan paus, men det går.

Till sist vill jag slå ett slag för Swedish Aerospace och dess akademi. Ni som är nya i EVE kan ansöka till akademin för att lära er grunderna i pvp. Akademin har inga SP-krav och får lite finansiellt stöd från moderbolaget. Swedish Aersopace är för mer erfarna spelare där allt från Black Ops operationer till fleet-fights med 1700+ personer förekommer. Gemensamt för dem båda är att man ansluter till kanalen SAE i EVE och pratar med någon där för att ansluta.

Visa signatur

Vill du flyga med andra svenskar i EVE-Online? Se vårt forum för detaljer:
http://sae.synth.se/smf/index.php?topic=4239.0

Permalänk
Medlem

Ok, tackar.

För övrigt, är det bara jag eller är EVE nere idag?

Edit, det var bara jag... Mina inställningar i Internet Explorer (testade proxy) gjorde att EVE inte funkade..

7

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt av något sådant. Har loggat in ett par gånger under dagen, så det kanske är du?

Är dock ganska upptagen den kommande veckan, så jag litar på att snorfisk tar hand om alla tomtar så länge

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no7
Ok, tackar.

För övrigt, är det bara jag eller är EVE nere idag?

Edit, det var bara jag... Mina inställningar i Internet Explorer (testade proxy) gjorde att EVE inte funkade..

7

Du kan alltid kolla med

http://www.eve-offline.net/

Visa signatur

Vill du flyga med andra svenskar i EVE-Online? Se vårt forum för detaljer:
http://sae.synth.se/smf/index.php?topic=4239.0

Permalänk
Medlem

Läste igenom dagens patch notes och från vad jag kunde se så verkar de ha förbättrat caldaris EW-skepp, eller var det något jag missade? Skummade kanske igenom lite för snabbt.

Men har inte folk klagat ett bra tag nu på hur falcons är overpowered? Någon som kör dessa skepp regelbundet får gärna förklara varför dessa ändringar gjordes. Själv kan jag flyga skeppet ganska bra (falcon & rook) men de lämpar sig inte sådär.... jättebra, i missions

Får vi ihop lite fler folk från swec som går med i tomtearmén kanske man kan styra upp lite pvp ops, och då värt att investera i ett par ecm-skepp.

Såg även att de ändrat stealthbombern till att bli mer användbar när den kan ha en covert ops cloak II. Visst, man kan inte längre jaga småskepp i den, men nu kanske folk faktiskt använder den.

Satt och funderade lite på om det skulle vara värt för nybörjare att träna upp så de kan köra dessa skepp, för att assistera som ren "DPS" i missions, men jag är tveksam till tanken.

Kraven är förvisso electronic upgrades och frig 5, något man antagligen kommer att träna så småning om iallafall?

Men då kanske det ändå är snabbare att träna upp till bc/bs och köra dessa med lägre kvalitet på skillsen, men ändå kunna ha både hyffsad dps och en tank som håller

Vad tror ni?
(jag tror inte att den här idén är en av de bättre, men kanske kan vi få lite aktivitet i tråden igen - den var ju på väg att hamna på sida 2!)

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Vill bara flika och säga att vi just nu är 9 st unika piloter i Tomte-armén.

Vi finns fortfarande att nås i första stationen i Isinokka eller i kanalen : Nordpolen

Välkomna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Läste igenom dagens patch notes och från vad jag kunde se så verkar de ha förbättrat caldaris EW-skepp, eller var det något jag missade? Skummade kanske igenom lite för snabbt.

Dom har inte förbättrat Caldaris EW-skepp så som Falcon och Rook.
Falcon hade en opitmal på 200km+ på modulerna men nu har CPP nerfat dom till 65km optimal och 49km falloff om man har i max skills för EW-moduler och force recons.

Så med andra ord så är de döden för Caldari nu när dom inte har nått att komma med när de gäller pvp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kazano
Dom har inte förbättrat Caldaris EW-skepp så som Falcon och Rook.
Falcon hade en opitmal på 200km+ på modulerna men nu har CPP nerfat dom till 65km optimal och 49km falloff om man har i max skills för EW-moduler och force recons.

Så med andra ord så är de döden för Caldari nu när dom inte har nått att komma med när de gäller pvp.

Ah, tack för förklaringen! Måste ha missat något helt i patch notesen

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som upplevt problem vid inloggningen sedan patchen? Loggar in och det visas inga karaktärer när man kommer in, ibland hänger sig programmet när jag klickar in mig på en gubbe och nu så kom jag in men utan någon möjlighet att komma åt alternativ (char. sheet, kanaler osv.)

Detta är iofs. i anslutning till server-underhåll, eller vad dem nu kallar det, men jag tycker inte att det borde vara ett problem ändå!

Så är jag ensam?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det lite... händer väl så ibland när man är bland de första som är inne i spelet, allting har inte laddat klart eller liknande? Så länge det fungerar bra den övriga tiden på dygnet ser jag det dock inte som något större problem.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd

Hej allihopa.

Jag har precis börjat spela EVE online och skapade en karaktär som tillhör rasen Gallente, har bestämt mig att satsa på mining och skummade därför igenom internet efter information och hittade "Halada's mining guide" där han bl.a. föreslår att man skaffa Ospreyn.

Problemet är att jag vet inte om jag ska träna upp Caldari skillsen så jag kan fixa Ospreyn eller ska jag satsa på något Gallente skepp?

Har även tittat lite på fraktskepp eftersom mina mineraler m.m. ligger utspritt över ett X antal stationer så vore det smidigt om man kunde frakta runt stora mängder åt gången. Mammothen/Itty V verkar vara de som är bäst.

Men, eftersom Mammothen tillhör Minmatar och Ittyn tillhör Gallenten så skulle väl det innebära att jag måste Frigate skillen för "skeppets ras" eller ska jag satsa på Caldaris Badger?

Har för nuvarande ett Bantam med 2x T2 laser. Vilket skepp ska jag uppgradera till? Osprey?

Permalänk
Medlem

Med tanken på ifall du precis börjat så kommer de ta dig runt 2-3 veckor med diverse skill du bör ha fören du börjar skaffa T.ex. Lv 5 Industrial ship, det absolut bästa Industrial skeppet du kan få med så lite SP träning som möjligt är en Itteron III, Aka ett Galente skepp.

Själv rekommenderar jag dig att fortsätta med gallente till att börja med och ifall du vill Mina på riktigt så satsa på ORE skepp.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

I längden anses gallente ha de bästa industrial-skeppen. Så jag tycker att du ska fortsätta med att hålla dig inom gallentes ram - om du vill korsträna så gör det senare om du verkligen måste.

Själv kör jag med gallenteskeppen för frakt av saker ganska frekvent mellan olika stationer, som i en 'runda', varje vecka och flyttar och säljer. Vi i En hel tomtéarme är så pass bra belägna att logistiken är enkel att sköta. Om du inte redan upptäckt så finns det ett swec-corp i eve som gärna hjälper dig längs vägen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kazano

Så med andra ord så är de döden för Caldari nu när dom inte har nått att komma med när de gäller pvp.

Jag tycker Rook äntligen blev användbar, Scorpion är lite mer cementerad som fleet-ECM och Widow fick en behövlig bonus på sin ECM-styrka.

Annars har ju Caldari fantastiskt bra PvP-skepp så som Rokh, Cerberus och Crow. Drake är helt ok också. Tycker balansen mellan raserna är bättre än någonsin, även om den naturligtvis kan bli bättre.

Visa signatur

Vill du flyga med andra svenskar i EVE-Online? Se vårt forum för detaljer:
http://sae.synth.se/smf/index.php?topic=4239.0

Permalänk
Medlem

Vi i Tomtearmén växer så det knakar just nu. Hade vår första större op ikväll och vi var väl runt en 10 pers som var engagerade. Riktigt skoj.

Vad finns det mer för andra svenska corps? Funderar på att kanske hitta någon sorts samarbete, stort som smått, seriöst som enbart roliga grejer. Skulle man kunna bygga upp ett 'svenskt nätverk' vore det toppen.

Lista gärna de corps ni känner till och eventuellt kontaktpersoner/kanal också.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller har dem ändrat så man startar med 50K SP istället för 800K? Håller nog kvar i min gamla char ett tag isf.

Permalänk
Medlem

du har dubbelt så snabb träning fram till 1,6mil sp istället. Plus två stycken ändringstilfällen för attributes. Det gör att du kan lägga allt på memory och inteligence för att sen träna learningskills som 17 och sen när du börjar känna dig klar kan du göra om attributes igen om du känner för det.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
du har dubbelt så snabb träning fram till 1,6mil sp istället. Plus två stycken ändringstilfällen för attributes. Det gör att du kan lägga allt på memory och inteligence för att sen träna learningskills som 17 och sen när du börjar känna dig klar kan du göra om attributes igen om du känner för det.

Jojo men jag läste på EVE-online forumet att dem tog bort det sä att man endast tränar upp till lvl1 på skills 100% snabbare, eller att det var 1.6M SP totalt och inte per skill.

Det för att många helt enkelt tränade skills upp till 1.59M och började på en ny.