Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja ändrar du BCLK så förändras Ram.
Ram fungerar på följande att man ställer in en ratio mellan Ram:BCLK, och multiplicerar Ramens grund klocka med en multipel.
För att överklocka din processor så är det BCLK som gäller för den är låst om jag minns.

Du ska kunna ändra BCLK till 125MHz och 167MHz men då måste du ändra på några andra förhållanden. Minns ej vad.

Förstår inte helt vad du menar angående förhållande mellan RAM och BCLK. = /

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mars SSX:

Förstår inte helt vad du menar angående förhållande mellan RAM och BCLK. = /

Kort och gott:
Ska du överklocka Processor så strunta i Ram inställningarna.

"PEG/DMI-buss är känslig för frekvensändringar och bunden till processorns klockfrekvens. Den påkostade plattformen LGA 2011 innehåller en lösning som justerar förhållandet mellan PEG/DMI och processorernas basfrekvens. På så vis kan basfrekvensen ökas från 100 till 125 eller 167 MHz och därutöver erbjuda ytterligare finjustering med cirka 5–7 procent."

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Kort och gott:
Ska du överklocka Processor så strunta i Ram inställningarna.

"PEG/DMI-buss är känslig för frekvensändringar och bunden till processorns klockfrekvens. Den påkostade plattformen LGA 2011 innehåller en lösning som justerar förhållandet mellan PEG/DMI och processorernas basfrekvens. På så vis kan basfrekvensen ökas från 100 till 125 eller 167 MHz och därutöver erbjuda ytterligare finjustering med cirka 5–7 procent."

Men på så vis lär ju minnen köra i 1333MHz, eller hur?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mars SSX:

Men på så vis lär ju minnen köra i 1333MHz, eller hur?

Ställ in XMP och fortsätt på processorn om du ska överklocka processorn då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nån som vet om och hur högt man kan klocka en Intel Pentium G2120 3,1 GHz?

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av The raT:

Nån som vet om och hur högt man kan klocka en Intel Pentium G2120 3,1 GHz?

Den är låst. Du kan kanske klocka ca 5% med FSB.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Det har var riktigt intressant(:

Visa signatur

Dator: Fractal design arc xl---asus sabertooth r2.0---amd fx 8320 4.5ghz---16gb corsair vengeance---gtx770---corsair ax860i---dvd-brännare---2tb hdd.
Runt datorn har jag: cooler master inferno/razer deathadder respawn---cooler master 400 ceres---mad catz cyborg v5.
Släpbar: compaq presario cq56.

Permalänk
Medlem

Finns det något fler program än Prime95 som kör med stress? Hur kan jag vara säkra att min OC lyckades? Cpu överstiger aldrig över 45 grader i load annars.

Man kan se vad GPU används och hur mycket. Ser ungefär ut så här

GPU 1 = 0% till 2% till 5% och 20% sen 0 % igen. Tills o vidare
GPU 2 = 0% till 2% och sen tillbaka hela tiden.
GPU 3 = 0% till 2% till 3 % sen tillbaka hela tiden
GPU 4 = 0% till 3% till 11 % till 30 % sen tillbaka hela tiden

Eftersom det är bättre att skriva ett inlägg härinne än skapa en ny tråd. Ska det vara så här 0 % till 1% sen tillbaka hela tiden, eller 2 % till 3 % utan hoppa över några siffror? Har läst om detta vet inte om det stämmer.

Permalänk
Medlem

Någon kan besvara min fråga ovanför?

Permalänk
Skrivet av ortzon:

Finns det något fler program än Prime95 som kör med stress? Hur kan jag vara säkra att min OC lyckades? Cpu överstiger aldrig över 45 grader i load annars.

Man kan se vad GPU används och hur mycket. Ser ungefär ut så här

GPU 1 = 0% till 2% till 5% och 20% sen 0 % igen. Tills o vidare
GPU 2 = 0% till 2% och sen tillbaka hela tiden.
GPU 3 = 0% till 2% till 3 % sen tillbaka hela tiden
GPU 4 = 0% till 3% till 11 % till 30 % sen tillbaka hela tiden

Eftersom det är bättre att skriva ett inlägg härinne än skapa en ny tråd. Ska det vara så här 0 % till 1% sen tillbaka hela tiden, eller 2 % till 3 % utan hoppa över några siffror? Har läst om detta vet inte om det stämmer.

OCCT är ett annat program för att stresstesta datorn.

Har du någon belastning på dina grafikkort när de hoppar upp och ner så där? (Eller är det ett skrivfel och det ska vara CPU)
Grafikkort brukar nämligen ligga stilla på 0% när de inte används. Om det är CPU som inte belastas så kan det vara väldigt normalt beteende med sådan ganska regelbundna hopp, då du kan ha diverse program som körs i korta regelbundna sekvenser. Operativsystemet delar då upp dessa på olika kärnor i processorn så att det blir så korta väntetider som möjligt för alla program.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

OCCT är ett annat program för att stresstesta datorn.

Har du någon belastning på dina grafikkort när de hoppar upp och ner så där? (Eller är det ett skrivfel och det ska vara CPU)
Grafikkort brukar nämligen ligga stilla på 0% när de inte används. Om det är CPU som inte belastas så kan det vara väldigt normalt beteende med sådan ganska regelbundna hopp, då du kan ha diverse program som körs i korta regelbundna sekvenser. Operativsystemet delar då upp dessa på olika kärnor i processorn så att det blir så korta väntetider som möjligt för alla program.

Det var CPU jag tänkte på. Ledsen för rörligt inlägg, var trött när jag skrev inlägget Tack för svaren. Det var intressant och OCCT ska jag testa.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har inte överklockat förut men funderar på att prova. Mest för att det låter roligt.

Finns det nackdelar med att överklocka? Jag vet att garanti och livslängd på processorn påverkas etc. Jag menar om det finns nackdelar prestandamässigt?

Måste man ha jättebra kylning?

Blir idle temps högre på en överklockad processor eller är det bara vid hög belastning som processorn "jobbar hårdare"?

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av twk:

Hej!

Jag har inte överklockat förut men funderar på att prova. Mest för att det låter roligt.

Finns det nackdelar med att överklocka? Jag vet att garanti och livslängd på processorn påverkas etc. Jag menar om det finns nackdelar prestandamässigt?

Måste man ha jättebra kylning?

Blir idle temps högre på en överklockad processor eller är det bara vid hög belastning som processorn "jobbar hårdare"?

Tacksam för svar!

Vilken kylning som behövs beror på hur mycket du tänker överklocka. Standardkylare klarar sällan några överklockningar där man måste höja spänningen.
Hur mycket varmare som det blir beror på många faktorer, men om din processor är byggd så att den ändrar klockfrekvens och spänning när den går ner i idle så behöver ju dessa temperaturer inte ändras.
Är det processorn i din signatur så bör det gå att överklocka utan att idle inte blir direkt varmare än innan klockning.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Vilken kylning som behövs beror på hur mycket du tänker överklocka. Standardkylare klarar sällan några överklockningar där man måste höja spänningen.
Hur mycket varmare som det blir beror på många faktorer, men om din processor är byggd så att den ändrar klockfrekvens och spänning när den går ner i idle så behöver ju dessa temperaturer inte ändras.
Är det processorn i din signatur så bör det gå att överklocka utan att idle inte blir direkt varmare än innan klockning.

Tack för svar! Ja, den är det och jag har annan kylare. Det blir till att prova någon dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En fråga som jag hoppas någon kan svara på. När jag överklockar i bios och kör auto ( jag vet att det inte är optimalt men har fungerat bra) så klockas CPUn upp till 4,3 när jag går in i ett spel.
När jag däremot överclockar manuellt så står CPUn hela tiden på 4,3Ghz , gör jag fel? eller missar jag någon inställning? vet att intel speed stepp skall klocka ner när man inte använder cpun?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har precis börjat överklocka och har en fråga om säker voltage på min CPU.
Jag har då en i5 2500k med en vattenkylare, moderkort Z67 Extreme4 Gen3.

Jag har nu klockat till 4.5 GHz och har satt den på 1.3561 v. När jag stresstestar med Orthos i ca 1-2 timmar så är CPUn mellan 70-72 grader som högst temp. Jag har tidigare haft lägre voltage men fick BSOD när jag spelade så har höjt den sakta men säkert och hamnade på 1.35 v. Är det lugnt med denna Voltage med tanke på att tempen är låg?

Även en annan fråga om Orthos. I orthos så står det att CPU speeden är på 3301MHz (vilket är standard på i5 2500k) trots att jag har klockat den till 4.5ghz. Använder Orthos bara 3.3 ghz vid stresstestet?

Sen en liten följdfråga om Core Temp. I Frequencyn där så står den i 90% av tiden på 4.3Ghz (eller som det står exakt 4290.32MHz), trots att jag överklockat till 4.5. Varför kommer CPUn nästan aldrig upp i full styrka vid stresstestet?

Ni märker säkert att ja inte är så bra på detta!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk

Hur vet man på nyare moderkort och bios så som UEFI vilka inställningar som man ska användas? Om man har en i7 2600k, ska man då bara höja multipeln och Vcore? ska man ha HT på eller av? hur vet jag att CPU kommer klockas ned automatiskt när den inte används exempel?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

vågar man köpa grafikkort från http://www.sweclockers.com/annons/88341-evga-gtx-680-sli-referensmodell

Permalänk

hjälp med överclocking

tjena behöver behöver hjälp jag vill överclocka min cpu (AMD X2 220 2.8 ghz ) men hittar inte rätt meny i bios kan jag ens överclocka behöver hjälp målet är att överclocka den till 4 ghz men snälla hjälp mig MVH Tomasz

Visa signatur

Stationär Dator: Fractal Design Define R4 Mobo: Asus Z97-Deluxe CPU:Intel Core i5 3570K 4.5ghz Corsair Hydro H100
GPU:EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0 Ram:Corsair 8GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO PSU:Corsair RM 750W SSD: Corsair Neutron XT 240GB HDD: 1TB WD Black

Permalänk

så här ser det ut i bios

Visa signatur

Stationär Dator: Fractal Design Define R4 Mobo: Asus Z97-Deluxe CPU:Intel Core i5 3570K 4.5ghz Corsair Hydro H100
GPU:EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0 Ram:Corsair 8GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO PSU:Corsair RM 750W SSD: Corsair Neutron XT 240GB HDD: 1TB WD Black

Permalänk

file:///C:/Users/HP_%C4garen/Desktop/IMG_1189.JPG

file:///C:/Users/HP_%C4garen/Desktop/IMG_1188.JPG

det här är bilden från bios jag tog

Visa signatur

Stationär Dator: Fractal Design Define R4 Mobo: Asus Z97-Deluxe CPU:Intel Core i5 3570K 4.5ghz Corsair Hydro H100
GPU:EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0 Ram:Corsair 8GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO PSU:Corsair RM 750W SSD: Corsair Neutron XT 240GB HDD: 1TB WD Black

Permalänk
Avstängd

Tänkte ta och överklocka datorn ikväll då jag får vibbarna att min 3,3GHz i5 2500k
inte riktigt uppskattar 25-mannaraiding i WoW lika väl som jag.
Ska läsa genom FAQn sen, har börjat lite smått.

Har dock en fundering gällande varierande processorklockning.
Får frekventa disconnects på wow och har hört ryktas att det kan bero på att processorn byter klockning mitt i. Har lagt märke till att det brukar variera när jag går in i bios för att mixtra med hårddiskarna.
Finns det någon enkel lösning för att se till att processorn håller exakt samma frekvens under manuellt valda perioder (t.ex. precis innan man slår igång spel X) även när man överklockat manuellt i bios?

Permalänk
Skrivet av Ricerunner:

Tänkte ta och överklocka datorn ikväll då jag får vibbarna att min 3,3GHz i5 2500k
inte riktigt uppskattar 25-mannaraiding i WoW lika väl som jag.
Ska läsa genom FAQn sen, har börjat lite smått.

Har dock en fundering gällande varierande processorklockning.
Får frekventa disconnects på wow och har hört ryktas att det kan bero på att processorn byter klockning mitt i. Har lagt märke till att det brukar variera när jag går in i bios för att mixtra med hårddiskarna.
Finns det någon enkel lösning för att se till att processorn håller exakt samma frekvens under manuellt valda perioder (t.ex. precis innan man slår igång spel X) även när man överklockat manuellt i bios?

Ett sätt är att i Windows sätta power settings till max, dvs min processor power till 100%. Detta gör att processorn inte kan gå ner i frekvens.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla med er, hur mycket tror ni jag kan klocka min setup? CPU'n alltså.
Just nu så har jag 4.31GHz (3.8GHz Original) med en Hyper Evo 212 kylare. VCoren ligger på 1.4V. Och min CPU temp ökar inte ens... Från 4.12 till 4.31GHz så har CPU tempen varit 37 idle, och 42 vid load. Tempen är mätt i MSI Control Center, då ALLA andra program visar fel samt bogus temp. Kommer jag kunna komma upp till 4.5GHz tro? Jag överklockar genom att öka CPU FSB samt VCore (Ytterst lite på Vcore).

Specs:
MSI 970A-G43
AMD FX-4300 Black Edition
Sapphire Radeon R9 270X 2GB (DUAL-X, OC EDITION) (Överklockad. Core clock = 1130MHz, Memory clock = 1410MHz, Power limit = 20%+)
8GB ram 1.333MHz (ligger dom på iaf, står på kartongen 1.600MHz.) [XMP enable]
Hyper Evo 212
650w PSU

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Corsair 700D Corsair HX1000W Intel 980X 4,5Ghz 133x34 1.375V Corsair H70 Intel 320120GB Corsair F120 120GB Intel 320 120GB----[RAID 0] Intel 320 120GB ----[RAID 0] 2000GB Seagate Barracuda XT GTX TITAN stock 12GB 6x2GB Corsair XMS3 1600MHZ Gigabyte GA-EX58-UD5 Samsung Blu-ray player NZXT Sentry 2

Permalänk

Jag har gjort min första överklockning där jag har höjt vcore. Den ligger på 1.162 och jag kör på ca 4,4 Ghz med en i5 4670k. Allt detta på en evo 212 kylare. Jag når temps på ca 75 grader som max. Är detta en safe överklockning att köra på till vardag eller borde jag sänka för att få ner temperaturen?

Permalänk

Riktigt bra skrivet! Nu har jag något att göra när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5-4670 | Geforce gtx 970 4GB Windforce | Corsair Carbite Air 240 | MSI Z97M Gaming | Samsung 850 EVO 500GB SSD | Samsung 840 EVO 250GB SSD |Corsair 120GB SSD | Kingston HyperX 16GB | Coolermaster 750W | 3TB WD Red | Steelseries Rival | Qpad QH-90 | Corsair k65 |

Permalänk
Medlem

det jag saknade i denna tråd då jag läste huvud saken i början bara ( ursäkta om den har kommit upp ) men han berättade att NB var man tvungen att överklocka förr också på det gamla men hur är det nu när det är så kallat hyper buss liknande , är det lika viktigt att överklocka min NB? tjänar man nått på det ?

Hur vet man ifall en udda del som NB är flaskhals? blir det som cpu/gpu är flaskhalsar att man får sämre fps i spel?

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Skrivet av Jonte94:

det jag saknade i denna tråd då jag läste huvud saken i början bara ( ursäkta om den har kommit upp ) men han berättade att NB var man tvungen att överklocka förr också på det gamla men hur är det nu när det är så kallat hyper buss liknande , är det lika viktigt att överklocka min NB? tjänar man nått på det ?

Hur vet man ifall en udda del som NB är flaskhals? blir det som cpu/gpu är flaskhalsar att man får sämre fps i spel?

Om det är den datorn du har i din signatur via pratar om, så har den inte en NB. De funktionerna är integrerade i processorn istället. Det finns en bra tråd som tar upp Sandy Bridge, Ivy Bridge och Haswell, så läs även den för mer exakta råd kring den processorn du har.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

En liten nybörjarfråga angående överclocking av i5 760! Jag har hittat följande inlägg av en användare med samma moderkort som mig:

#10578290

Jag försökte kopiera dessa inställningar med en lite högre vcore (1.3). Jag lyckades med multiplier, BCLK samt vcore. DRAM voltage är redan 1.65, timings är samma. Men jag lyckas inte lista ut hur man ändrar DRAM freq. Jag antar att det på något ställe i BIOS står DRAM FREQ : 800 vilket jag bör ändra till 720. Jag hittar dock inte detta. Måste man avaktivera Extreme Memory Profile?

Mitt moderkort: https://www.inet.se/produkt/1901814/gigabyte-ga-p55-usb3
Minnen: https://www.inet.se/produkt/5305470/corsair-4gb-2x2gb-cl8-160...

Tack på förhand!