Leopard - Vad stör ni er på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Funkar inte för mig heller, iaf.
Alltså: Lägg ett par filer i en stack, klicka upp stacken ("fan" har jag förresten), klicka+dra filen till finderikonen i dock, t ex. Inget händer för mig, bara skrivbordet andra dockikoner det verkar gå att dra till.

Att dra till Dock-ikonen för finder gick väl inte i Tiger heller vad jag minns?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

nystan, bogg, Hakkenarsk: Möjligt att det beror på att jag har en PPC samt gjorde en uppdatering av OS:et i stället för ett ren ominstallation?

EDIT:
Sen att det här har hänt både en och två gånger:

Först såhär,

och sedan såhär i Dashboard:

Dock tror jag inte att det är unikt för Leopard.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Att dra till Dock-ikonen för finder gick väl inte i Tiger heller vad jag minns?

Nope, det gjorde det inte, men det går i Leopard, så länge som du drar en vanlig fil/mapp och inte nåt ur en stack.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Funkar inte för mig heller, iaf.
Alltså: Lägg ett par filer i en stack, klicka upp stacken ("fan" har jag förresten), klicka+dra filen till finderikonen i dock, t ex. Inget händer för mig, bara skrivbordet andra dockikoner det verkar gå att dra till.

Tryck space när du har filen ovanför finderikonen så fungerar det.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
Tryck space när du har filen ovanför finderikonen så fungerar det.

Tack så mycket!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
Tryck space när du har filen ovanför finderikonen så fungerar det.

Jepp, det gjorde det.
Knasigt, dock. Jag testade garanterat det förut (har timeouten ganska högt så jag orkar nästan aldrig vänta). Är nästan helt säker att jag testade både att dra från stack till finder i dock och till ett redan aktivt finderfönster, inget av dem funkade.

Inte helt omöjligt att det fixades i 10.5.1 iofs...?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Upptäckt ett annat irriterande problem, jag är dock inte säker på om det är Leopard som det är fel på eller om det är hårdvaran i min MacBook. I alla fall det är så att jag hör ett knäppande ljud lite då och då, alltså ifrån högtalarna (och det spelar ingen roll om man har externa högtalare inkopplade eller använder dem interna).

Detta försvinner dock så fort man drar igång något som skickar något till ljudkortet (alltså film, musik osv.). Har för mig att det fanns en liknande bug i någon version av Tiger också men att den buggen fixades. Har jag rätt? Kan man hoppas att Apple fixar även denna bugg?

Skall nog ringa Apple idag ändå (en av skruvarna på min MacBook tar inte gägning så chassit buktar) så jag tar nog upp även detta.

Edit: Jag ringde Apple och dem sa att dem byter ut datorn (hade förutom knasterproblem lite fel på chassit samt att den inbyggda kameran inte fungerade) så jag får en ny någon gång i slutet av denna veckan eller i början på nästa.
Tack gode gud för Time Machine, trevligt att se om "restore from backup" fungerar något bra.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
nystan, bogg, Hakkenarsk: Möjligt att det beror på att jag har en PPC samt gjorde en uppdatering av OS:et i stället för ett ren ominstallation?

EDIT:
Sen att det här har hänt både en och två gånger:

Först såhär,
http://static.pici.se/pictures/UNmVbfEha.png

och sedan såhär i Dashboard:
http://static.pici.se/pictures/azeHnVydZ.png

Dock tror jag inte att det är unikt för Leopard.

Låter konstigt att det skulle ha med PPC att göra, däremot kanske du skulle försöka med en ren ominstallation (alltså, arkivera -> installera). Jag har förvisso uppdaterat också på iMacen, det fungerar bra tycker jag, men det är ju större risk för problem om man gör det. I alla fall inbillar jag mig det.

Permalänk
Avstängd

Var är UNO?

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Var är UNO?

En app som i Tiger gjorde att alla fönster fick ett mer gemensamt utseende. Ungefär so apple gjorde med leopards fönster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zawamura
En app som i Tiger gjorde att alla fönster fick ett mer gemensamt utseende. Ungefär so apple gjorde med leopards fönster.

Läs om - läs rätt.

Jag saknar också UNO, hoppas det kommer snart!

Visa signatur

must!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Läs om - läs rätt.

Jag saknar också UNO, hoppas det kommer snart!

Why? Nya temat är ju exakt som man ställde uno att vara... eller har jag missat nåt?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Why? Nya temat är ju exakt som man ställde uno att vara... eller har jag missat nåt?

Nej, UNO var ljusare, samt att inte alla pop-up-rutor är homogent färgade som med UNO.

Visa signatur

must!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Nej, UNO var ljusare, samt att inte alla pop-up-rutor är homogent färgade som med UNO.

Nej, såvitt jag kommer ihåg fanns det både ett ljust och ett mörkt tema. Jag använde det mörka. Vilka pop-up rutor? Inget jag har stört mig på isf...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Nej, såvitt jag kommer ihåg fanns det både ett ljust och ett mörkt tema. Jag använde det mörka. Vilka pop-up rutor? Inget jag har stört mig på isf...

Jag använde det ljusa och vill ha det nu igen

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Det där spotlight grejjset har jag med fått ibland.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Om man drar och håller en fil över en mapp så öppnas den mappen ej längre, mycket irriterande då man förr kunde dra en bild från Safari och hålla den över hårddisksikonen, sedan navigera till bildmappen och släppa bilden där. + Att spotlight ser ut så här i exposé:

http://static.pici.se/pictures/xPJGnlPCT.png

Jag fick det nyss, men det var ju pga att jag tryckt på F11 och "minimerat" fönstrena för att jag skulle kunna se skrivbordet och därefter klickat på spotlight.
Nu kanske det inte är samma problem, men det ser/låter som det iaf tycker jag.

/Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Jag fick det nyss, men det var ju pga att jag tryckt på F11 och "minimerat" fönstrena för att jag skulle kunna se skrivbordet och därefter klickat på spotlight.
Nu kanske det inte är samma problem, men det ser/låter som det iaf tycker jag.

/Niclas

Jag tror att det är precis det som händer, så ser det ut när jag använder den funktionen och spotlight rutan är synlig.