Nvidia fuskar i Crysis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Men snälla, klart han vet. Du motsäger dig själv med restan av ditt babbel. Klart det handlar om en fuloptimering när deras Crysis dedikerade drivare visar det igentliga bildkvalitén på defult läget, varför optimera när det redan är bra och varför jämför inte Nvidia blidkvalitén innan de släpper drivrutinen? För buggen uppstår inte på lustiga system-setups utan på alla system som har ett grafikkort av märket nvidia.

Personliga påhopp undanbedes, jag har skrivit om ganska uppenbara saker i denna tråd men det verkar finnas en hel del människor som gärna skapar konspirationsteorier, detta är nämligen vad det här är vid detta stadie, en teori.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Jag håller med Korda här. Ni måste försöka att förstå att Nvidia hade inte tjänat något på att fuska för AMD har ingenting som hotar Nvidia och har inte haft det på över ett år. Jag säger inte att Nvidia inte har fuskat men detta är så överdrivet att det nästan är löjligt faktiskt. Nvidia har råfuskat och Ati har fuskat också. De är konkurrenter och är ute efter pengar men att detta skulle vara fusk betvivlar jag på faktiskt.

Coola ner er boys!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag håller med Korda här. Ni måste försöka att förstå att Nvidia hade inte tjänat något på att fuska för AMD har ingenting som hotar Nvidia och har inte haft det på över ett år. Jag säger inte att Nvidia inte har fuskat men detta är så överdrivet att det nästan är löjligt faktiskt. Nvidia har råfuskat och Ati har fuskat också. De är konkurrenter och är ute efter pengar men att detta skulle vara fusk betvivlar jag på faktiskt.

Coola ner er boys!

Kunde inte ha sagt det bättre själv

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Själv tror jag detta var en grej för att senare kunna "förbättra" bildkvalitén. Eftersom AMD's nya kommer stödja DirectX 10.1 så kommer de ju ha bättre bildkvalité - efter släppet hade nvidia tänkt "fixa" det.

Låter det för dumt för att vara sant? ;D

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Tja, håller med er om att det känns ologiskt att "fuska" i ett spel som man redan har prestandafördelar i. Jag har dock svårt att se hur den här typen av optimering skulle kunna vara en bugg. Buggar försvinner inte när man byter namn på exe-filen

Permalänk
Medlem

Visst fan är det ett medvetet val av nVidia att ge lägre bildkvalitet än vad man ställer in i spelet. Lägg gärna in en profil för spelet där användaren själv kan se vilka val som nVidia anser lämpliga för crysis, men gör inga dolda grafikförsämringar. Det slår bara tillbaka som dålig PR.

'Buggen' som de säger sig ska rätta till är att drivern kollar efter filnamnet. Givetvis ska det vara en sträng i minnet som identifierar crysis som drivern ska kolla efter, så att filnamnet inte har någon betydelse.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
eeh.. 5900 serien var då inte kass....

vart har du fått det ifrån?

Ta bara någon slumpmässig recension eller benchmark om 5900 serien när den får jobba med pixel shader 2.0 och bli jämfört med dåvarande ATI kort (Radeon 9700/9800) så ser du att 5900 var långt efter.

Finns en hel del info på wikipedia också; "The final GeForce FX model released was the 5950 Ultra, which was a 5900 Ultra with higher clock speeds. The board was fairly competitive with the Radeon 9800XT, again as long as pixel shaders were lightly used".

Kommer speciellt ihåg Tomb Raider-spelet som släppts då. "The way it's meant to be played" osv, men på högsta inställningarna så flöt det bra mycket bättre på ATI-korten pga av det använde pixel shader 2. Gick så långt så att utvecklarna tog bort benchmarkfunktionen i spelet i en patch.

Var mycket snack om Half-Life 2 då också. Om det känner av att datorn har ett 5xxx kort så körs spelet i DX8 läge för kortets DX9 funktioner är så extremt söliga.

5xxx var en extrem flopp. Lyckligtvis så fixade NVIDIA problemen med 6xxx.

Permalänk
Hjälpsam

Klart att det lönar sig att ljuga och fuska, tänk bara på alla kassa grafikkort med snarlika namn som bra kort som lurats på konsumenterna ostraffat genom åren SE, LE, MX osv.
Genom att fuska när GF5 serien kom, kunde Nvidia nästan behålla sina marknadsandeller trots mycket sämre kort.
Bluffen genomskådas ju oftast inte i datatidningar heller, så där kan man mycket väl utropas till "Prestandakung" oförtjänt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag håller med Korda här. Ni måste försöka att förstå att Nvidia hade inte tjänat något på att fuska för AMD har ingenting som hotar Nvidia och har inte haft det på över ett år. Jag säger inte att Nvidia inte har fuskat men detta är så överdrivet att det nästan är löjligt faktiskt. Nvidia har råfuskat och Ati har fuskat också. De är konkurrenter och är ute efter pengar men att detta skulle vara fusk betvivlar jag på faktiskt.

Coola ner er boys!

Fusk är det absolut inte, jag håller helt och hållet med dig dojan, snarare smart (ful?) marknadsföring, kanske på gränsen till vilseledande.

Givetvis är det ingen slump att Nvidia släpper en pris/prestandabomb samtidigt som en av detta årtiondes mest omtalade PC-spelsreleaser sker.

Benchmarks i Crysis visar hur bra GT och övriga Nvidakort är (givetvis i jämförelse med ett hopplöst HD2900XT/Pro) och trots att GT-kortet är svårt att få tag på så är det många som trycker på förbokaknappen. ATI förlorar antagligen många kunder as we speak.

Fusk? - Nej
Bugg? - Knappast!
Jävligt medvetet? - Solklart!
Schysst? - Nja...men vare sig Nvidia eller ATI (vad jag har förstått så är det ett fristående dotterbolag till AMD, så det torde vara en korrekt benämning med ATI) sysslar med välgörenhet sist jag kollade.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 : Sapphire Radeon HD4850X2 2Gb : Gigabyte P35-DS3 : 4*1024 Mb DDR2 6400 : WD Raptor 74 Gb : Maxtor 200 Gb : Samsung Spinpoint 250 Gb : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty : Logitech G5 : Silverstone TJ09 : Corsair CMPSU-750TX : Benq G2420HDBL@1920*1080

Permalänk

Klart att det är fusk och bedrägeri inget snack om saken. Du marknadsför en vara felaktigt och det är ingen slump. Förmodligen skulle detta fixas vid släppet av den riktiga optimerade drivutinen. Alla som väntar på crysis och köper grafikkort har gått efter felaktiga tester på grundav detta. Skandal. De sparkar på den som ligger.

Ati är inte alls hopplöst efter, deras låg/mittsegmentskort tävlar på den viktiga budgetmarknaden. Den är största pengakossan.

Dom påstår att deras testavdelning som testar drivrutinerna mot varandra inte skulle ha sett detta? Knappast. Nvidia har stoor testavdelning.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Oj då...blev visst lite för mycket ironi i mitt förra inlägg...

Men fortfarande, fusk kan man nog inte kalla det, Nvidia har väl rätt att "optimera" sina drivrutiner som de vill? Falsk markandsföring kan vara svårt att kalla det också då det är oberoende tester som visar dessa reslutat, inte Nvida själva. Och som jag sa tidigare (ingen ironi); det här är ingen bugg, det är jäkligt planerat.

Det man gärna skulle vilja se är ju typ "Faster than ATI but a whole lot uglier" slogan i början på Crysis istället.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 : Sapphire Radeon HD4850X2 2Gb : Gigabyte P35-DS3 : 4*1024 Mb DDR2 6400 : WD Raptor 74 Gb : Maxtor 200 Gb : Samsung Spinpoint 250 Gb : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty : Logitech G5 : Silverstone TJ09 : Corsair CMPSU-750TX : Benq G2420HDBL@1920*1080

Permalänk
Medlem

Alltså jag vill inte vara den som är den, men jag märker verkligen ingen skillnad mellan crysis.exe och driverbug.exe.

För mig är det ingen uppenbarlig skillnad och om det hjälper en att uppa prestandan med 7% är det väl egentligen bara att tacka och ta emot?

Om någon skulle kunna poängtera de uppenbara skillnaderna mellan de två, förutom skuggorna, som jag tyvärr inte heller ser någon större skillnad på, så skulle det uppskattas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Det är KLART de har fuloptimerat det. Annars skulle man inte kunna lösa den s.k. 'buggen' genom att göra rename på filen.

Uttala dig inte om saker du inte har en aning om. Varför tror du att NV och ATI har olika profiler i sina drivrutiner? Tänk till för en gångs skull.

Får jag föreslå en ljuvlig laxsoppa till lunch i morgon? Det kanske gör susen.

Droppa ett PM om du vill ha receptet.

Permalänk
Avstängd

Kyss mig i röven att det skulle vara omedvetet s.k "bugg"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Att de aldrig lär sig, det kommer alltid fram. *suck*

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Jag ser att Crysis såpan fortsätter, när ska folk inse att det hela är en konspiration från mjuk och hårdvaru tillverkarna. De är inte nöjda förrän alla har sprungit och köpt en Nehalem 8 core next next generation processor med integrerad minnesstyrning och de senaste spelen med octa optimerade supertrådar.

Betadrivrutiner och democryis och Nvidia som "fuskar" med benchmarks är en sak men Sweclockers börjar snart låta som en sensations blaska sen när tog kvällstidningsjournalistiken över tonen på Nyhetssidan?

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Nvidia+Microsoft+EA Games

Den mörka treenighet!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Köpråd
Jag ser att Crysis såpan fortsätter, när ska folk inse att det hela är en konspiration från mjuk och hårdvaru tillverkarna. De är inte nöjda förrän alla har sprungit och köpt en Nehalem 8 core next next generation processor med integrerad minnesstyrning och de senaste spelen med octa optimerade supertrådar.

Betadrivrutiner och democryis och Nvidia som "fuskar" med benchmarks är en sak men Sweclockers börjar snart låta som en sensations blaska sen när tog kvällstidningsjournalistiken över tonen på Nyhetssidan?

Haha, inte konspiration kanske men försäljningsknep! Om man visste all skit som företag gör för att få sålt sina produkter så hade man nog gett upp all hopp för mänskligheten. Så länge det handlar om att tjäna pengar så finns det inga gränser i vissa fall.

Smidig bugg för övrigt. Skönt att man kan bli av med den genom att byta namn på .exe-filen. Misstänkt enkelt nästan!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt_tonga
Fusk är det absolut inte, jag håller helt och hållet med dig dojan, snarare smart (ful?) marknadsföring, kanske på gränsen till vilseledande.

Givetvis är det ingen slump att Nvidia släpper en pris/prestandabomb samtidigt som en av detta årtiondes mest omtalade PC-spelsreleaser sker.

Benchmarks i Crysis visar hur bra GT och övriga Nvidakort är (givetvis i jämförelse med ett hopplöst HD2900XT/Pro) och trots att GT-kortet är svårt att få tag på så är det många som trycker på förbokaknappen. ATI förlorar antagligen många kunder as we speak.

Fusk? - Nej
Bugg? - Knappast!
Jävligt medvetet? - Solklart!
Schysst? - Nja...men vare sig Nvidia eller ATI (vad jag har förstått så är det ett fristående dotterbolag till AMD, så det torde vara en korrekt benämning med ATI) sysslar med välgörenhet sist jag kollade.

Precis min åsikt.

Kommentarer som att Nvidia inte skulle gjort det pga att dem inte tjänade på det eftersom dem redan nu presterar bättre än ATI är bullshit.
Självklart strävar tillverkarna efter att utöka prestandgapet, o i detta fallet är det med 7%
7% förbättring i ett PC-spel som kommer användas i nästan samtliga benchmarks nåt år framåt, det är nåt som generar pengar, garanterat.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Avstängd

Jag förstår liksom inte varför de blir sånt stohej över de hela. Optimeringsdrivrutiner är ju knappst känd för hög kvalité på grafiken, och jag lirar ju hellre med 10fps mer och lite buggigt vatten. 95% av spelet lär ändå utspelas i djungeln så.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

Vad jag vet så är det inte lagligt med dessa optimeringar längre. Det bestämdes väl vid den gamla goda skandalperiodens slut?
Därför finns funktioner som kvalitetsinställningar. Recensenter måste ju få veta vad de testar. Nu tror jag att dessa optimeringar är till för low/mid det vore intressant att se skillnaden där. Jag misstänker att den är betydligt större än fjuttsifrorna i highend.

Ps. intressant att se gts krossa Gt vid antialising. Inte ofta det.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

HA !, detta är varför jag alltid älskat ATI, fan ta Nvidia...

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Jag förstår liksom inte varför de blir sånt stohej över de hela. Optimeringsdrivrutiner är ju knappst känd för hög kvalité på grafiken, och jag lirar ju hellre med 10fps mer och lite buggigt vatten. 95% av spelet lär ändå utspelas i djungeln så.

Det är inget fel med applikationspecifika optimeringar i sig, så länge det är upp till dig som användaren att välja om du vill ha dem.

Problemet är ju när tillverkarna gör valet åt dig. De som faktiskt vill se spelet precis som utvecklarna har tänkt sig skall ju ha den möjlighet enligt mig.

Permalänk

Knappast ett fusk.
Snarare en bug eller möjligen en optimering. Men då skulle man fråga sig varför nV skulle optimera sin beta driver för att vinna några fps.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

älskar du ati så mkt att du har ett 8800 kort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
HA !, detta är varför jag alltid älskat ATI, fan ta Nvidia...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

forsalgningsknep i fuskandets ande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Visst kan jag bemöta dina påståenden om att nVidia skulle tjäna på detta, Senaste gången som fuloptimeringar utfördes var i övergången mellan DX8 & DX9 tillsammans med FX5800-5900 serien. Detta fick nVidia extremt mkt negativ PR om & det ökade knappast deras försäljning(detta syntes tydligt i nVidias försäljningssiffror). Hur man än vrider och vänder på det så ger inte sådana här saker positiv PR & inte heller leder det till ökade försäljningssiffror.

Jag inbillar mig att nVidia lärde sig av detta.

Vad det gäller optimeringar i spel så pågår detta ständigt men på ett sådant sätt att det inte ska gå att upptäcka, det ska helt enkelt inte vara optimeringar som leder till degraderad bildupplevelse.

Att det sedan kommer med en optimering i en beta drivare som inte fyller dessa krav är beklagligt men det är en beta drivare, en test drivare, en ej officiell drivare.... Detta är saker man får räkna med i en beta drivare, betydligt värre saker har sluppit igenom i beta drivare, till ex. så missade nVidia i tidiga vista drivare att aktivera temp throttlingen, detta resulterade i ett par brända kort här och där, man får helt enkelt se upp med icke oficiella drivare...

Till att börja med så var det inte senaste gången. Det ser du exempel på om du följer länkarna i mitt tidigare inlägg. (De är bara ett par månader gamla)

Det de möjligen lärde sig av GeforceFX-debaclet var att ha en syndabock att skylla på om de skulle bli tagna på bar gärning igen. Att skylla på betadrivrutiner verkar vara den perfekta syndabocken i detta avseende. Dels kan de inte skylla ifrån sig, och dels verkar det vara många som tror på det trots att det är en helt vansinnig ursäkt.

Varför 'betadrivrutiner' är en vansinnig ursäkt i detta fall:

Om man optimerar den generella drivrutinsprofilen, så måste man in och titta i alla olika spelen för att se totaleffekten av optimeringen. Då det kan vara en rätt stor mängd spel, så är det förklarligt om man missar vissa glitchar i några av spelen man inte har med i sin testsvit. Därför kan man skylla buggar i den generella drivrutinsprofilen på 'betadrivrutiner'...

Om man däremot optimerar drivrutinerna för ett enda spel, som i detta fall, så vet man ganska exakt vad den optimeringen kommer ha för effekt i det spelet. Åtminstone vet man VAD en viss optimering kommer påverka (t.ex. vattenreflektioner), så man kan lätt gå in i spelet och titta på just detta för att se hur det ser ut före och efter optimering. Man har alltså hela tiden väldigt bra koll på vilka effekter optimeringarna har. Det ger omedelbar feedback, och man kan jobba effektivt.

Det är därför effekten av namnbytet på 'crysis.exe' placerar den rykande pistolen i handen på nvidia.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
älskar du ati så mkt att du har ett 8800 kort

Just nu är det de bästa kortet så jag har de, men har aldrig haft så mkt strul,nya drivrutier och skit med ATI, 8800 är mitt första Nvidia kort (om man inte räknar de skit dåliga geforce 4 mx)

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@mp@n
Jadu, kan väl bero på att folk blir upprörda över att det INTE är en bugg, utan helt avsiktligt av nVidia som hoppades att ingen skulle märka. Shit vad dåligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Software_release_cycle#Beta

Det är inte konstigt att en beta drivrutin innehåller buggar. Du har aldrig tänkt på att det är så enkelt att de avaktiverade funktionen eftersom de inte inte lyckades göra en drivrutin som fungerade med de där effekterna? Sen fixade dom problemet och glömde ta bort den förra fixen som avaktiverade effekterna på vissa filnamn?

Det är annars ganska lönlöst att diskutera.. Det är en beta.. det säger allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltså folk har ingen koll vad en beta är nuförtiden, beta är något som är under utvekling inte 100% färding slutprodukt.
Vet själv hur det är när man sitter och programerar och släpper något som är en beta för att få feedback.
Sen funkar gevetvis inte allt och allt inte är optimerat men det är ju just av den anledningen man släpper en beta för att få den feedbacken.

Sen kom ihåg att det knappast är en person som skriver alla delar i hela drivrutinspaketet för nvidia.
dvs att dom kanske gör ett betabuild för att få feedback på annat än bara optimeringen för crysis oxså, vilket kan innebära att den är med några buildversioner tills den person som optimerar för crysis har "commitat" sina ändringar till projectet.

Själv tänker jag inte dra några slutsatser av en beta som i själva definitionen innebär att den innhåller ej färding/optimerad kod och av ett demo som är en prerelease.

Består problem sedan i riktiga releaser så kan man ju däremot börja fundra.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |