Var det roligare med datorer förr i tiden?

Permalänk

Själv född 75 och säger bara Spectrum Sinclair 48K. Första dator-upplevelsen för mig. Riktigt najs.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Det där med spelen, att för varje nytt spel man kör kräver man någon ny upplevelse, man bli bortskämd. För i tiden löste de det med innovativa spelider iom grafiken var så begränsad. Idag är det tvärtom... Själv började man med amiga på börjand av 90 talet när man var 5 bast, tac2 bästa spelkontroll någonsin^^

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Hedersmedlem

Ptja, med tanke på att man nästan alltid förtränger de sämre minnena och alltid minns det goda blir det ganska lätt att tycka det var bättre förr... en del som har gjort lumpen vet precis vad jag menar.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Född 1988, första datorn var en IBM aptiva och hade pentium 75mhz.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Ja, datorer och datorspel var roligare förr. Men det var ju allt annat också.

Film, musik, supa, sex, eller helt enkelt bara att klättra i träd. Även om det inte precis är tråkigt nu så var det ju mer spännande när det var "nytt". Man växer upp helt enkelt, vilket inte måste betyda att något rent objektivt har blivit sämre.

Permalänk

Själv är man 88 och hade något så häftigt som en 80486. Vem minns inte den gamla goda tiden med Full Throttle, Indiana Jones, DOTD och Sam&Max.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigCheese
Själv född 75 och säger bara Spectrum Sinclair 48K. Första dator-upplevelsen för mig. Riktigt najs.

/Cheese

Bästa datorn genom alla tider!!! ägde själv en sådan.
Första upplevelsen för mig var faktiskt en vic20 ! gick en kurs i basic programmering när jag var 9 typ... född 74

Visa signatur
Permalänk

Jag var inte ett dugg insatt dock så kunde man en del komandon att frångå win 3.11 o ut i dos o starta något spel eller gå in i någon highend " träd av mappar för spel"

Jag kommer alldrig glömma hur mycket mer känsla det faktist är i gamla spel, grafiken spelar faktist väldigt liten roll för mig. känns som om spelet misster sin glans på de sättet.
De som spelat doom 2 bland annat sena nätter kan hålla med mig om att med ett skapligt ljudkort på den tiden så kunde man bli redigt skrämd

spelar faktist doom (inte 3an) fortfarande på mina datorer just därför det är ett enkelt och roligt spel och det funkar alltid utan krångenl.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Firar 25 års jubileum som gamer det här året, utvecklingen har verkligen gått framåt, och man känner sig gammal numera

På 80-talet hängde man i alla fall någorlunda med, nu är det ju rena rama djungeln.

Kom i kontakt med datorspelsvärlden på riktigt julen 1982 med en spectrum zk

Har svagt minne jag må ha haft en annan konsoll med det sk tennisspelet med 2 brickor och en fyrkantig boll

Permalänk

många bortskämda här på swec ser jag Datorer var väl svindyra i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet men ändå verkar många haft otaliga datorer sedan dess.:) Själv har jag växt upp som en fattiglapp med den första datorn 1997 (billig P1 på 120Mhz med sketna 16Mb i ram + 2,1Gb Hd). Vi hade visserligen hemdatorer och spelkonsoler sedan 1983 såsom TI 99 4(a), Commodore 64 och Vectrex. Annars dög en gammal reseskrivmaskin av märket Silver Reed fram till mars 1997 och då var jag äldre än er flesta som skriver här på forumet(har nyss fyllt 35).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Fyllde 9 sommaren 1987, hade gjort alla möjliga sysslor från att klippa gräsmattor till att panta burkar, men nu hade jag mina 5495:- kronor att köpa min Amiga 500 för. Så började det för mig.
Älskade allt vad kommunikation hette på den tiden så vi ordnade copypartyn som det kallades då (numera lanparty) där vi körde program som Nomm och chattade via nollmodemkablar, tyckte det var helt otroligt då.

Sedan övergick det till att vi startade upp BBS:er så det blev ofantligt många timmar med knappande med ANSI grafik för att få snygg design.

Första PC:n fick jag då jag jobbat extra en sommar på en datorfirma, var ingen dålig maskin; en Cyrix 166 med 64Mb minne, minns dock inte vad det var för grafikkort till men jag fick iaf med en 17" skärm som hade ett plant bildrör.

Sedan har det bara fortsatt i vanligt tempo.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
många bortskämda här på swec ser jag Datorer var väl svindyra i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet men ändå verkar många haft otaliga datorer sedan dess.:) Själv har jag växt upp som en fattiglapp med den första datorn 1997 (billig P1 på 120Mhz med sketna 16Mb i ram + 2,1Gb Hd). Vi hade visserligen hemdatorer och spelkonsoler sedan 1983 såsom TI 99 4(a), Commodore 64 och Vectrex. Annars dög en gammal reseskrivmaskin av märket Silver Reed fram till mars 1997 och då var jag äldre än er flesta som skriver här på forumet(har nyss fyllt 35).

Ja det kan låta så det förstår jag men personligen fick jag min första dator en commodore c64 i julklapp begagnad och la sedan veckopengar i spargrisen för att slutligen få råd med en diskettstation till den.

Sen när jag fick min första 386:a (kostade då ca: 9 000:-) så betalade jag det mesta av den själv med hjälp av pengar jag fick av ett försäkringsbolag från min stulna moped (som jag i och för sej fick i fördelsedags present när jag fyllde 15).
Sen tog det kanske ett år innan jag fick råd att köpa ett ljudkort (soundblaster 16) till burken, oj vad det höjde spelupplevelsen.

Sen efter gymnasiet började jag jobba och få råd med att betala nya delar så jag kunde uppgradera min 386:a och senare också börja bygga mina egna datorer.

Sen har det fortsatt så idag är jag 31år gammal och bygger fortfarande datorer till mej själv och uppgraderar och donar hela tiden.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

riktigt rolig läsning, får mej att minnas min (å folk-PCns) barndom...

Min första "dator" var en Amiga, som jag har kvar än idag! En A600 med från början 40mb hårddisk (byttes till en 60mb av fabrikat Aereal... nån som hört talas om dem sen dess?? ) o byggdes ut med hela 8mb minne! En riktig raket som är sketskoj o spela på än idag... kan fortfarande minnas skriken av döende japaner i Wings Of Fury...

Sen kom PCn, en Nokia desktop med samma färg o form (iaf på fronten) som ett plåster.... lika mkt klister i den också, som 386a uppgraderad till 486sx 33mhz mha expansions-kort så var den inte särskillt snabb... men polarna tyckte det var häftigt o se skärmen dansa när 5"-hårddisken på ofantliga 160mb läste in rootblocket vid start...

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är upprörd över kunskapsbristen hos en del. Hur kan man inte veta vad en 5,25"-diskett eller Pong är?!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Tänk år 2050.. Nån datornörd tänker hur folket klarade sig då vid 2000... De hade ju bara några gigahertz till processor :S

Var inte född på Amiga tiden... Men min morbror var, och hade en sådan dator. Typ strax innan år 2000, när jag var liten, så spelade jag o min kusin för fullt. Fan vad kul det var.. Inget slår sådana 2d spel Tröttnar inte på dom helt enkelt :S

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Hur många här satt och duellerade i Doom på seriellkabel med null-modem då?
Med egna banor gjorda i Waded och allt
Sedan kom Lanen, med de otroligt häftiga "10mbit"... coax kablarna och de eviga kabelproblemen och elchockerna.. ahhhhh
Orchid Righteous 3D och senare dubbla Voodoo2or i SLI och dagar/veckor i quake1..

Inte undra på att blev skadad och dysfunktionell

Hehe kan skriva under på båda

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Jag måste säga att jag är upprörd över kunskapsbristen hos en del. Hur kan man inte veta vad en 5,25"-diskett eller Pong är?!

Körde du Akvariespelet någon gång? Var fan något av det roligaste någonsin!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

När man kopierat 5 disketter av ett spel och cyklat hem, laddat in, upptäckt att diskett 3 var trasig, cykla tillbaka till kompisen, kopera diskett tre, cykla hem. Packa upp spelet, fila till autoexec.bat och config.sys så att man fick nog med minne. Installera ljud med rätt parametrar.
Känslan att starta spelet då var underbar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Jag säger bara: CANNON FODDER TILL AMIGA!!!

www.youtube.com/watch?v=hDxCBx9Xb1I
www.youtube.com/watch?v=1Ob73lgvE0M

WAR! Never been so much fun... WAR! Never been so much fun!

Haha minnen ! Lirade de som f*n back in the days.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Hehe.. Det är inte ofta man tänker sig tillbaka till den tiden.. Man är åt *elvete för kräsen idag. Tänker man efter så är det inte crysis som sätter sig på hjärnan eller som det kommer att komma "nyversioner" på i framtiden.

Senaste riktiga spelet som gav spelglädje att man spelar det än idag måste väl vara cs. Även det har försökts att nyskapa men kan inte annat säga att det vart lite en flopp.
Återigen ett bevis på att spelkänsla/spelglädje går före grafik.

Men visst fasen är det roligt o prova allt nytt som kommer och låta sig förundras över dagens teknik.

Men håller med. Det var roligare förr. wolfenstein, tetris & Gran prix racing.. Osch vilka spel.

Permalänk
Medlem

commodore 64 tiden glömmer jag aldrig, inte heller den första PC tiden i mitt liv, det var härligt och mer mystik över det hela, man kunde kalla ihop några polare så hjälptes man åt att ställa in komponenter och mecka och installera win 3.11 eller liknande.
sen körde man dukenukem 3d på en väldigt gammal dator(tror det var en 386 75mhz 4mb ram och 512kb pci kort, mkt snabbare än 1mb ISA iallafall) var alltid kul när man kom till massor av de där slemmiga monstren som slemmade fast på ansiktet då datorn alltid låste sig...det var tider det.

sen var det mer spännande eftersom alla hade inte datorer, det var lite exlusivt och dyrt så alla hade inte råd eller kanske helt enkelt inte behövde någon då internet inte var varken snabbt eller speciellt utbrett då.

idag är allting så lätt, tryck in kortet, in med drivern och kör mer eller mindre(även om jag haft en del problem nu, jävla nätagg).

på tal om det, gamla nätagg tänkte man aldrig på att dom behövde bytas eller om dom slets ut eller om dom var starka nog, dom bara satt där och fungerade och det var nog den MINST intressanta komponenten i datorn!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Svårt att säga om det var bättre förr, men jag tror vi uppskattade tekniken mer förr i tiden.

Hade men en 386a och en 486 så kunde man ofta köra samma spel, dock utan samma prestanda, men man var inte "omodern". Har man inte en x2 cpu idag så är man på stenåldern
Sedan var det inte samma "hets" på mhz och grafikkort.

Dock tycker jag att spelen var mer underhållande, men det kanske berodde på att man var ung.

Men vi levde väl under " en utvecklande revolution".
Ljudkortet kom, 8bit sedan 16 32 osv. Kommer mycket väl ihåg när jag pluggade in min Sound Blaster Pro i min 386:a

Cd spelare kom och vi var uppe i en "magisk" värld med data lagring.
En skiva motsvarade 100tals disketter.

En stor nyhet var ju också 3dfx när det kom.

Tycker även att typ Pc Hemma tidningen var lärande under 90-talet.
Dock var det dyrt med minne, och då snackar vi 4MB

Permalänk
Medlem

Nostalgiskt.. själv har man väl prövat på det mesta (ja ja inte de FÖRSTA men i alla fall 286 och uppåt).

Vad jag saknar mest är väl alla "sierra" spelen.. som helt enkelt var fantastiska för sin tid. Det fanns en himla fin känsla och spelen fick ju faktiskt växa fram ordentligt.

Men, nu är vi här. Utvecklingen går snabbare och snabbare, men i vilket fall som helst saknar jag nog inte gårdagens datorere för fem öre.

Men det är ju för att jag ser datorer som en del utav hela utvecklingen. Man skall väl förstå att man kanske har fått offra något för att medecin, forskning etc. har gått framåt men inte skulle jag vilja backa klockan bara för datorernas och nostalgins skull

Autoexec.bat... vad skönt att man inte behöver fundera och spendera tid på detta... utan undra varför XP hackade up sig när man gick och surfade på flera "informativa" sidor..

Idag finns andra problem, virus, trojaner, phising, drivrutiner etc.
Så lite utmanande är det nog fortfarande.

Permalänk

Jag är 81:a och kommer ihåg när jag köpte min första dator vid 8års ålder (Fick spara födelsedagspengarna samt julpengarna i 1år samt sälja mitt Nintendo 8 bitars, Sega mega Drive samt Super nintendo med miljarder med spel.)

Hittade en begagnad 486:a SX 25Mhz 4Mb Ram (EDO?) samt brutala 120Mb HDD. för 7000:- begagnat.

Fick dock inte med någon skärm, så jag fick låna en svartvit 12" skärm ifrån morsans jobb. Brutal upplevelse att lira Zool i svartvitt och med PC-Speakern som lät som en brandvarnare med två olika toner och ingen volym-knapp. Fantastiskt!

Efter något år så lyckades jag få tag i en färgskärm på 14" samt inhandlade ett Soundblaster ljudkort för 1500:-. Kom ihåg första gången jag lirade Dune 2 med ljud, Coolaste introt i världen och dom pratade!!!. När man sedan fick höra fraser som "Harkonen approaching" - mitt i spelet ramlade man nästan av stolen.

Sedan fanns ju även guldkorn som Archon Ultra, Frontier, samt alla härliga äventyrsspel.

iddqd, idkfa, idspispopd.

Permalänk
Medlem

Köpte första PC-datorn 1994. En IBM Aptiva med 486 DXII prolle på 66 MHz. Hade 4 meg ram men satte i 4 till. Det var sedan en 512 mb hdd. Tror den gick på ca 16000 + 1000 för minnet. Underbart skön dator som jag fortfarande saknar. Kronglade aldrig, blev aldrig varm, lät ingenting etc etc. Speciellt designen på lådan gillar jag. En desktop med lucka som fälls ner för att blotta cd och diskettenhet. Innan hade jag två Atari. En 520 st och 1040 (tror jag de hette). Sjukt bra att man bara kunde stänga av så var allt krångel borta. Inte som nu då det aldrig tycks villja försvinna utan att man måste gå igen om varje systemfil mm. Hade dem till både spel och musik och det var helt ok. Fast grafiken var ju finare på pc:n. Dock spelade jag inte så mycket. lite need for speed och warkraft 3 gick ju ibland dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Familjen köpte en Macintosh Classic (Motorola 68000 8 MHz, 2 MB RAM, 9' svartvit skärm osv) 1990 eller 1991. Har många tunga timmar med spelande av Strategic Conquest och King's Bounty framför den :]

Är för övrigt den enda dator som jag inte har varit tvungen att installera om systemet på.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Gud nu kommer gamla saker upp i minnet. Kommer ihåg själv att jag tok spelade detta spel http://www.gamespot.com/pc/driving/whiplash/index.html. På en AST 100mhz med 32bm ram.

Tack för en bra artikel

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Fy fan för att få ljudkortet att funka när man lirade doom eller duke nukem, ställa in dom där förbannade IRQ-portarna osv. Urk. X_x

Permalänk

Bättre förr? Njae...
Jag har varit med sedan ett bra tag innan en sådan modernitet som PC'n fanns. Första riktiga egna datorn var en ombyggd Alfascope med 8"-disketter, 64k RAM, teletype samt en enkel basictolk. Hade kul med den i alla fall och var mäkta stolt när man pressade in ett StarTrek textspel i den och fick den att fungera om man tog bort lite REM-satser.
Men var det bättre? Knappast.
Det var kul, det var spännande och man var tvungen att lära sig saker som ingen i dag bryr sig om. Det var handknackning och de första PC's BIOS var ett elände att uppdatera (pris ske Internet). Hårdvara som ljudkort och CD dröjde det länge innan man skaffade och de var dyra och svåra att få att fungera. Första hårddisken på 10MB (hardcard) var en kostsam historia och långsam.
Att spela spel var ofta ett elände för speltillverkarna var visserligen bra på att optimera sina spel men dessa drivrutiner. Hade man inte rätt HW så funkade det bara inte. Soundblaster vart en standard bara för att man ville vara säker på att det mesta fungerade, inte allt eftersom det fanns de som inte testade mot det ljudkortet.
I dag är plats inget problem, drivrutinerna behövr normalt inte en speltillverkare bry sig så mycket om, ropa på rätt API så funkar det. Oftast.
Varför skall man optimera kod när minne är billigt, ruskigt mycket billigare än programmerarens lön och som andra sagt. Ett spels livstid är kort så det måste dra in sina kostnader snabbt.
Spelen är nu snyggare, har bättre ljud, men är de bättre? Som spel betraktat, nej. Som multimedial upplevelse, ja.
Jag saknar fortfarande ibland program som gamla Xtree Pro (andra föredrog Norton) där jag kunde göra saker med filer som jag inte kan komma i närheten av prestandamässigt med dagens verktyg. Det var helt enkelt snabbare att kör i DOS och det är det än i dag. Gör lite filhantering i DOS och lite i Windows så lär man sig snart se skillnaderna.

Men var det bättre förr? Skulle inte vilja påstå det.

Har fortfarande min gamla Copam PC Turbo med Intel 8086 och amber skärm som jag kan leka med om jag är nostalgisk nog men det har inte hänt på tre år.

Visa signatur

Old Raven

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Och att ett sådant spel som Tanks kunde hålla en klistrad framför 286an i timmar i sträck.

Ja fyfan va man spelade Tanks, finns det att få tag på någonstans så man kan lira det igen, vore kul att se om dom gammla takterna sitter kvar

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.