Var det roligare med datorer förr i tiden?

Permalänk
Melding Plague

Var det roligare med datorer förr i tiden?

Hur var det nu? Det var bättre förr, som alla gamlingar säger. Vissa håller med och andra gör det inte utan tycker att allt bara blir bättre och bättre. Det enda vi vet med säkerhet är att det alltid finns en nutid, en framtid och en dåtid och det är inte alltid som man vet vilken av dem som är bäst.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väl skrivet och kul läsning. Jag är född i den andra hälften av 80-talet så jag hann med en del mer primitiva datorer. Det var bättre för eftersom det inte var så seriöst, man tog spelandet och datorer med en klackspark.

Idag är det allt för viktigt att ha datorn vilket tar bort det roliga något. Sen har ju varje tid sin charm. Tiden nu kommer vi minnas som den tid då vi började trycka in stora och otympliga grafikkort i mängder istället för att pressa flera gpuer på samma platta.
Eller så kommer vi ihåg denna tiden som sista perioden i kisel-eran.. vem vet

Det var nog bättre förr för många av oss. Tiden då jag började förstå hur hårdvaran påverkade prestandan på spelen jag ville spela är nog den tiden som är mest spännande för mig själv.
Eller mitt absolut första bygge.

486:an är datorn närmst mitt hjärta i alla fall, den saken är säker!

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Väl skrivet och kul läsning. Jag är född i den andra hälften av 80-talet så jag hann med en del mer primitiva datorer.

pfft, dagens ungdom...
I slutet av 80-talet var ju datorerna redan rena drömmen vad det gäller grafik och prestanda. Tacka vet jag den ABC80 med svartvit "klossgrafik" jag började spela på. Oj, vad imponerande det var. Gick knappt att slita sig..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

i datorvärlden så var det verkligen inte bättre för
man fick pilla med autoexec.bat och configsys som en idiot och ha olika inställningar för minnet.. bara för att spela..
lärde mig hantera dom filerna till fullo med en startmeny o annat skit
sen kom windows95 jo det var ju fint fast spelen gick dåligt som fan... så man körde dom i dos ändå..
senare släpper microsoft något som heter direktx o då kan man spela sina spel utan fps förlust..

så nej inom datorer vart det inte bättre förr
min första värsting dator var en 486DX50mhz givitvis överklockad till 66
100mb hd o hela 8mb ram som var skitmycket på den tiden då alla bara hade 4mb och en adi 15tummare som med var värsting storlek..
11.000 begagnad betalade jag och var billigt..

fast spelen var nog roligare förr körde mycket SSi rollspelen champions of Krynn etc..
sen lucas art zac mackracken o dom peka klicka spelen var ju skitbra..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Den gammla goda tiden

När doom fick en att skita ner sig av spänning, och när man var hos en kompis som hade Ljudkort med stort L. Vilka ljud man kunde få ut, vilken spänning.

edit Autoexec.bat och edit config.sys sitter fortfarande inpräntat i fingrarna och huvudbry man fick när man inte laddade svenskt tangenbord för att få 10kb mer ledigt minne. "vart satt : nu igen"

Höjden av lycka var när man fick tag på Norton commander. Rena fröjden att hålla koll på filer.

Och att ett sådant spel som Tanks kunde hålla en klistrad framför 286an i timmar i sträck.

Självklart var det bättre förr, då hade man full koll på allt i datorn, varenda drivrutin hade man själv skrivit in i config och autoexec. Själv hade man 5 olika startlägen beroende av vad man skulle göra. CD, svenskt tangentbord, engelskt tangenbord osv osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Eller så kommer vi ihåg denna tiden som sista perioden i kisel-eran.. vem vet

Nog måste du mena sista perioden i AMD-eran?

Skämt åsido. Härlig artikel, även om jag själv var med tidigare än så så beskrivs den tiden då x86 fick sitt intåg i folk-hemmet. Kanonkul. När modemen räknades i bps och inte kbps, då var det utmaning att hänga med i warez världen.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Väldigt bra skrivet Oskar! Jag känner igen mig helt och hållet, fick en liten rysning av välbehag när jag läste "nollmodemskabel mellan serieportarna", jag saknar mina gamla vänner COM1 och COM2.

Jag tror att det här med att våra spel idag saknar den själsliga substansen är för att det är så stora företag som utvecklar, tidigare handlade det om två grabbar i en källare med vilda idéer och fria sinnen. Det är på samma vis lika svårt att få tag på independentfilmer i och med att den stora maskinen med mycket pengar blockerar framgången.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
pfft, dagens ungdom...
I slutet av 80-talet var ju datorerna redan rena drömmen vad det gäller grafik och prestanda. Tacka vet jag den ABC80 med svartvit "klossgrafik" jag började spela på. Oj, vad imponerande det var. Gick knappt att slita sig..

Höhö. Min första "speldator" var sent 70-tal/tidigt 80-tal i alla fall. Användes på tiden få 386orna letade sig fram på marknaden. Så även fast jag är född lite sent så hann jag ändå med rätt skoj prylar.
Visst, jag hade väl inte Pong direkt - men färg? Ha!

Vad hette dom stora mjuka disketterna som man tjoffade in i datorn och låste med hasp?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Hedersmedlem

Varje ny dator och vaje nytt spel låvade något nytt men nu är man för luttrad för att gå på all hype.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
pfft, dagens ungdom...
I slutet av 80-talet var ju datorerna redan rena drömmen vad det gäller grafik och prestanda. Tacka vet jag den ABC80 med svartvit "klossgrafik" jag började spela på. Oj, vad imponerande det var. Gick knappt att slita sig..

Haha

Synd man inte fick uppleva sådant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

När jag läser det här kan man inte annat är drömma sig tillbaka till dagen när jag fick demon till Wolfenstain 3D och smällde i det i min 286a med 10 Mbs hårdisk. Såklart fick jag rensa bort något gammalt spel för att få plats med det, men när man väl satte sig och började spela....Vilket lir! Ljud ur PC Speakern var det ända jag hade på den maskinen, men fasen va kul det var.
När jag köpte min första 486a med ljudkort och en 1x CD Spelare och slängde in Spear of Destiny (Wolf3D 2) och fick höra musiken så blev jag helt begistrad.
Det var tider det, men självklart måste utvecklingen frammåt. Saker förändras, världen förändras. När jag var mindre drömmde man alltid om att kunna köpa en fläskig dator. Nu har man jobb och pengar och kan faktiskt köpa sig en galet fläskig dator, men frågan är om det är så mycket roligare att spela på den. Kännslan av många spelar har försvunnit tack vare konstanta upprepningar av samma spel. Är det t.ex bara jag som tycker att Crysis är skrämmande likt FarCry? Snyggare, mer pyssel med bössorna, dräkten och fordon, men i grund och botten är det nästan samma spel.

Något jag saknar från gamla tiden är klick-äventyrsspelen som t.ex Monkey Island, The Dig och diverse andra titlar från Lucas Arts. Allt var nytänkande på den tiden, men idag känns det som om spelutvecklarna stor och stampar på samma ställe. Visst är det kul med snygg grafik men sjävl är jag mer ute efter nytänkande spel som kanske inte alla gånger går ut på att ha ihjäl alla synliga fiender. Har ni tips?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Ja visst var det något speciellt med spelen förr Tyvärr var jag lite för ung för att mecka med datorer då =O

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
När jag läser det här kan man inte annat är drömma sig tillbaka till dagen när jag fick demon till Wolfenstain 3D och smällde i det i min 286a med 10 Mbs hårdisk.

En av mina absoluta favoritspel genom tiderna. Svetten rann när jag mötte Hitler iförd sin robotdräkt med dubbla kulsprutor.
Wolfenstein 3D och något Formel-1 spel lirades friskt. Och klassikern Ski där man kunde bli uppkäkad av yetis om man inte var kvick nog
Windows 3.11 var tider det med!

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
En av mina absoluta favoritspel genom tiderna. Svetten rann när jag mötte Hitler iförd sin robotdräkt med dubbla kulsprutor.
Wolfenstein 3D och något Formel-1 spel lirades friskt. Och klassikern Ski där man kunde bli uppkäkad av yetis om man inte var kvick nog
Windows 3.11 var tider det med!

Japp! Vi fick tag på något vinterolympie spel som bror min och jag satt o spelade i flera månder. Hur kom som helst att hoppa backe och åka skrillor!
Test Drive 3D var också något av ett shysst nytänkande spel. Man kunde köra massor av olika små vägar för att komma till samma mål, riktigt kul. Tänk så jävla snyggt man tyckte det var då!
Prince Of Persia körde min styvfarsa och jag också otroligt mycket (tills jag klarde allt). Tog ett ganska bra tag för min del ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Hehe, sitta och vända på bandaren på 64:an, för att till sist få LOADING READY...

DET var tider det!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Jag säger bara: CANNON FODDER TILL AMIGA!!!

www.youtube.com/watch?v=hDxCBx9Xb1I
www.youtube.com/watch?v=1Ob73lgvE0M

WAR! Never been so much fun... WAR! Never been so much fun!

Permalänk

Farsan köpte en 486:a på 66MHz för runt 20.000 kommer ja ihåg
Den fick jag ta över när han skaffade en Pentium senare.

Denna 486:a klockade han till 100MHz och de tyckte vi va helt otroligt då.

Innan detta hade jag en Amiga 600HD.
Första Amigan med inbyggd hårddisk. Fasen va tuff jag var

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Den gamla grej jag har haft mest glädje av är Commodore 64 . "disketterna" med spal var stora som grammofonskivor ju ^^. När andra skaffade nya Playstation och Nintendo64 satt jag där med min Commodore 64 .

Sedan vart det Nintendo 8-bitars för min del och då hade PS2 kommit ut.

Permalänk
Medlem

Själv är jag född i mitten på 70-talet och kommer mycket väl ihåg config.sys och autoexec.bat filerna man optimerade för att få ljud i sitt nya spel.

Jag kan också bara hålla med om att det var roligare förr med ms-dos.
Min första PC fick jag också i början på 90-talet och var en 386sx25mhz med 2mb minne och 80mb hårddisk.

Jag kommer ihåg klassiska spel som wolfenstien, doom (1), monkey island spelen och Larry.

Men redan då var rollspel mina favorit spel så jag spelade även gamla wizardry spelen, eye of the beholder och senare också lands of lore (1).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Det känns ganska bra att man inte hade pc när man var yngre, tacka vet jag morsans performa där man bara startade upp system 6 och poppade i prince of persia disketten och började lira.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Gud. Gamla datorer. Minns att jag introducerades till PC-världen genom en Ericsson PC (8088 XT-modellen) som jag lirade Sokoban på. Senare blev man introducerad till DOS och autoexec.bat och config.sys. Ständigt dessa ansträngingar för att få ut den sista lilla minnesbiten och få igång nåt spel. Första egna burken blev en 386:a, följt av en 486:a och sen dess har det bara gått utför.

EDIT: Och när man i slutet av 80-talet satt på morsans jobb och lirade Prince of Persia på en gammal Apple II - c-modellen har jag för mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Härlig artikel, jag var väl relativt sen med första datorkontakten men familjens första dator var en 286:a med 40Mb hd (kollossala mängder för den tiden) på 10Mhz (och länge leve turboknappen som gav 16Mhz ) och den hade man mycket kul med.
Minns att jag satt och lirade Keen (minns inte version) och arkanoid rätt så mycket.
Sen blev det en P100 med win95, 16mb ram, 1,2Gb hd och en skärm som kunde visa mycket mer än 256färger, wooohha, vilken skillnad, sådana uppgraderingar upplever man inte längre idag! Till den fick vi också något som hette "modem" och det kunde man surfa på "nätet" med, wipps så var man fast i träsket och föräldrarna beklagade sig över höga telefonräkningar och att man inte kunde ringa hem... ;).

Länge leve nollmodemkabel förresten (bara man gav den nog med tid så kunde man ju föra över vadsomhelst, 50mb spelfiler, tog väl bara sisådär 2-3h ).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Härlig flashback man fick där Det tackar vi för!
Kom i kontakt med datorer på allvar först när familjen skaffade en P1a på 166mhz som jag och brorsan lyckades skrämma upp i 200mhz efter lite datorvana. Första spelet jag köpte till den datorn var Sim Copter...jävla skoj spel

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Fördelen förr var väl att allt var mer maskinnära. Idag sitter ju inte direkt privatpersoner och konfigurerar windowsfiler och modifierar grafikdrivrutiner osv... Idag är allting så pass komplext att det helt enkelt inte är möjligt att förstå precis hur alla delar i en dator fungerar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Underbar artikel

Själv är jag född -70, och minns "den gamla goda tiden"

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Ojoj. Mycket goda minnen. Det var länge sen jag såg "mem /c /p".
Tror inte jag lyckades få till det lika gött som 623KB ledigt men någonstans i det området låg det.

Fler än jag som hade en meny vid start där man läste in olika optimerade auto/conf kombinationer för olika saker beroende på om man ville spela eller göra nytta?

På min första dator kunde jag inte ens starta setup:en till Duke Nuke'em för jag hade för lite minne (hade 4MB på min IBM Aptiva).

Matteprocessorer (FPU:er om jag inte minns fel)
AdLib-ljudkort

Nu minns jag andra saker som första gången man fick se en CD-ROM skiva och tillhörande spelare. Aftonbladet hade någon demo-cd där man kunde "njuta" av olika multimediaupplevelser.

arj -a / arj -x när man skulle packa saker på disketter.

Dr Solomon antivirus
Norton Commander (filöverföring med parallell-kabel > serie-kabel)
Hårddisk-komprimeringsprogram som utlovade otroliga ökningar i lagringskapacitet (men som bara sänkte prestandan och ökade lagringskapaciteten med några procent)

Spel som Stunts, Test Drive, Need for Speed (version 1 med helt galet bra grafik).
iD-spelen är ju givna klassiker, likaså Rise of the Triad och Commander Keen.

Det finns många minnen, men som alltid när man blickar tillbaka så minns man mest de goda stunderna, inte de dåliga.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Mjo allt var ju häftigare förr för då var man en liten lort och tyckte att alla pel på datorn var så himla häftiga! nu kräver man lite mer och har vuxit upp lite mer och nöjjer sig inte riktigt med samma grejjer som då. Jag var inte många år föräns jag spelade Freddy fish och frogger på uhm kommer inte ihåg namnet men det var ju sådana mjuka stora disketter med den där spärren(eller hasp som han tidigare skrev):P Gulbrun bild var det också. Inget hightech svartvit inte! efter den datorn fick vi hem någon ny som kunde spela doom! Kommer ihåg att jag ägnade en halv julafton framför Doom:D

Men det var först när jag blev lite äldre som jag började förstå att olika datorer var olika bra. Brydde mig inte så värst mycket om sånna saker i 5-10årsåldern:P FPS? vad är det:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Re: Var det roligare med datorer förr i tiden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Hur var det nu? Det var bättre förr, som alla gamlingar säger. Vissa håller med och andra gör det inte utan tycker att allt bara blir bättre och bättre. Det enda vi vet med säkerhet är att det alltid finns en nutid, en framtid och en dåtid och det är inte alltid som man vet vilken av dem som är bäst.

Läs artikeln

Trevlig läsning! Nu blev man nästan lite nostalgisk....... Jo, det var mer "adventure" och glädje förr i det hela. Hoppas att många födda 80 och framåt läser denna också.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

Ohja. Fast jag inte ar så gammal så kanner jag igen mig. Brukade spendera mina førsta år med att spela på ett arvt C64. Heh, och nar jag kom hem till brorsan och skulle lira doom.

Det var gamla datorer som de vilka gjorde mig datorintresserad. Och det aer nog fortfarande de datorerna. Jag plockar ibland fram en Pentium 1, eller mitt Commodore och pillar, bara før att få vara nara hårdvaran.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk

känner igen mig på 640kb eran. hade en desktop som hade det gold spelet som finns med i Sälskapsresan då han står vid skyltfönstret.
det och ett chackspell hade jag fast denna CPU var inte på hela 33MHz, den hade inte ens en turbo knapp den datorn vi skaffade senare gick från 20 til 25MHz då vi satte i Turbo på den.^^
Rise of Robots damn vad nice det såg ut på den tiden...^^

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB