Var det roligare med datorer förr i tiden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Härlig artikel, jag var väl relativt sen med första datorkontakten men familjens första dator var en 286:a med 40Mb hd (kollossala mängder för den tiden) på 10Mhz (och länge leve turboknappen som gav 16Mhz ) och den hade man mycket kul med.
Minns att jag satt och lirade Keen (minns inte version) och arkanoid rätt så mycket.
Sen blev det en P100 med win95, 16mb ram, 1,2Gb hd och en skärm som kunde visa mycket mer än 256färger, wooohha, vilken skillnad, sådana uppgraderingar upplever man inte längre idag! Till den fick vi också något som hette "modem" och det kunde man surfa på "nätet" med, wipps så var man fast i träsket och föräldrarna beklagade sig över höga telefonräkningar och att man inte kunde ringa hem... ;).

Länge leve nollmodemkabel förresten (bara man gav den nog med tid så kunde man ju föra över vadsomhelst, 50mb spelfiler, tog väl bara sisådär 2-3h ).

På gymnasiet gjorde vi nollmodemkablar till parallell-porten. De gick fan så mycket fortare. Tror fortfarande jag har kvar min. Lite onödigt iom att 100mb/s nätverk precis kommit då men iallafall.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Härlig krönika!
Kommer ihåg den tiden med en tår i ögonvrån

Min första dator var en 486 SX33 (hade inte råde med en D processor )

Kunde absolut ingenting om Dos utan det tog mig en vecka att få igång mitt första spel (ringde en kompis som kom över och sen satt vi och bara glodde på skärmen med gapande munnar )

Lärde mig sedan allt om Config.sys och Autoexec.bat... behövde inte ens ha olika menyer eller boot-disketter utan rem'ade bara bort de rader jag inte ville ladda direkt... lyckades med konsttycket att få 634kb ledigt med min ultimata config

Visst var det roligare förr!! Numer känns det mesta blasé.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN

Vad hette dom stora mjuka disketterna som man tjoffade in i datorn och låste med hasp?

Jag har ett svagt minne av att vi kallade dem för typ 5 tums disketter... rätta mig om jag har fel.

Själv är jag född 76 och växte upp med c64 & amiga 500 som de flesta 70-talister. Jag är inte redo för 90-tals nostalgi ännu, det känns fortfarande alldeles för nära!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Samma här, född 1975. Hade själv commodore 128. Köpte den därför att jag trodde att den skulle köra spel bättre än commodore 64. Men i slut ändan så var det onödigt med C-128.

Kommer ihåg när diskett stationer var fortfarande en lyx pryl och man tvungen att använda vanliga kassetter. Mitt favorit spel var gunship. Det tog ungefär 45 minuter att ladda spelet. Varje gång man kraschade var man tvungen att starta om spelet. På en dag hann man inte med att spela så mycket

Permalänk
Medlem

Ja är född mitten på 80-talet o första datorn vi skaffade var en Pentium2 333mhz (DELL), men har använt tidigare datorer o lirat doom, wolfenstein 3d, på i skolan bla.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Skön läsning. Kommer ihåg det första spelet jag spelade på våran Commodore 64 och det var Ghostbusters. Visst spelade jag säkert några andra spel, men det var de jag kom ihåg. Dessutom så var det roligare att lana förr, inte att man har blivit äldre nu utan p.g.a att inte internet fanns. Då satt alla och spelade samma spel och det var så roligt, så nytt! Åh, detta var tider.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Bra krönika, lite väl långa meningar men annars så. Inbyggda högtalare ftw

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk

Är dock bara 89:a men fan så skoj det var med första p2:an!:D

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pi
Jag har ett svagt minne av att vi kallade dem för typ 5 tums disketter... rätta mig om jag har fel.

5,25 tums till och med tror jag
I vilket fall underhållande

Visa signatur

Amd athl 64 3200+ (newca.) ][ 2x 512 kingmax PC3200 ][ PC Radeon 9800 pro 128mb aiw ]

Permalänk
Medlem

Nu är ju jag född -87 och började min datorkarriär med en Olivetti 50MHz 486 DX2 vill jag minnas. Men jag skulle vilja påstå att när det började bli roligt mer på allvar var runt perioden med Windows 95 och 98. När man satt på en 166MHz'are Pentium MMX, 500MB hårddisk (plus en 850MB ) där man fick optimera systemet till Max för att kunna spela Quake i software.

Lite senare ändå när man kom upp i P2 333MHz med ett TNT2 grafikkort (eller STB Velocity 8MB AGP(!!)) och GLSetupdrivrutiner i Win98SE, 6-10Mbit nätverk med BNC-kabel och gamla 3Com-kort.. Det var mer användbart och roligare

Men jag antar att jag missat den tidigare eran och kan förstå om ni känner likadant för det, som jag gör för det som kom aningens senare...

EDIT: Farfar har fortfarande kvar sin gamla 386a där man kunde koda BASIC i DOS och även spela klassiker som Monopol, Aldo, Pacman Den har skänkt många timmar glädje

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Första kontakten med datorn värld fick jag vid den goa åldern av 5 år, då min bror o hans vänner satt med Amiga 1000 och A500... Sen blev det en egen VIC 20 och senare en Amstrad vid 7 års ålder som julklapp av min far...

Permalänk
Medlem

Måste nog hålla med om att de va bättre förr, speciellt det här med optimering av kod. När de kom nya spel så funkade dom på 99% av alla burkar som fanns hemma hos folk. Idag krävs det sorgligt nog en oerhörd massa beräkningskraft som till stor del går till spillo pga taskigt skriven kod...

Inte bara de va bättre utan då hade datorer ett andrahandsvärde, det existerar inte idag, har du köpt ett nytt grafikkort & haft de i burken i 1 sekund så är de värt precis skit om du vill sälja det...

Många gnäller över att man fick rota runt i autoexec & config.sys men de va väl närapå halva nöjet, finns nog även en hel del som kommer ihåg när kasettbands läsarn till C64 börja bli lite schleten

Gamla speltitlar såsom wolfenstein 3d var ju helt enkelt underbara, kommer ihåg än idag att ja satt & lira på min egenhändigt byggda 386sx25 (var inte speciellt gammal när ja byggde min första burk, de va en 286:a ) & morsan gnällde över att de va läggdags. "ja jävlar, de va tider de"

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

underbar artikel känner igen så mkt är född i slutet av 70talet så man har väl haft sin dos av DOS, speciellt det där med ljudkortet som man kämpade för att få det att fungera. Har kvar min commodore 64, amiga 500 med hårddisk som allt startade med sen blev det nåt tappert försök med gamla grisar utan hårddisk bara stora 5.25" disketter, efter det blev det 486:or sen var man fast.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Född 87.

Kommer inte ihåg helt i vilken ålder jag introducerades till datorer och spelkonsoller men de fanns alltid runtomkring och tillhanda om man bara gick en bitt till vännerna och släktingarna i närheten som hade datorer och andra spelkonsoller. De hade ofta av de mycket äldre sakerna och man fick sitta med dem och spela eller titta på när de höll på med dem. Hade inget själv i egna huset förän ganska sent men då var det att man fick en Amiga 500 I julklapp från släktingen i närheten som skaffat sig lite nyare saker. 95 eller så. Så i mitten av 90 talet sitter man dagarna med en Amiga 500 och spelade alla spel man fått också med amigan. Fasen vad disketter vi hade och spel. Inga orginal dock... lol.
Där hade vi amigan och leka med i några år till vi fick en riktig PC. Var en så kallad Volvo dator. PII tror jag det var. 4något GB utrymme. 97-96 kanske. Vi har kvar Amigan och den så kallade "Volvo" datorn. Skärmen från volvodatorn har varit i konstant användning i 10+år. Användes fram till ca 3-4 veckor sedan. Ligger nu på golvet i mitt rum och väntar på vad som ska hända med den. Har skaffat mig en 24" LCD. Tyckte det var på tid man skaffade sig en bättre skärm.

Cannon Fodder var ett av mina favoritspel. Vi spelade ofta hela dagen tills vi kom till en banna där spelet kraschar. Det tar ca 1 hela dag för att komma dit flr det första! Vi spelade fram till det ett antal dagar. Alltid hatande när de kraschade på samma ställe.

Dune II var ett annat spel vi spelade konstant på amigan. Massa andra spel också.

Sedan har man ju suttit vid äldre saker tid till tid hos vänner osv. Kommer inte bara på vad för saker de var igentligen. Var för ung för att tänka på detta då.
Kan tänka mig vid att man spelade på en Commandore 128 hos en kompis nästan constant före 95 då man fick amigan. Sedan släktingen man fick amigan ifrån så gick man ditt för att spela DOOM sedan Quake 1 etc.
De hade en av de där datorerna med de 5.25" disketterna. Tror man spelade lite på den också något spel. Kommer inte ihåg helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82

Många gnäller över att man fick rota runt i autoexec & config.sys men de va väl närapå halva nöjet, finns nog även en hel del som kommer ihåg när kasettbands läsarn till C64 börja bli lite schleten

Mjo, även innan den blev lite sliten så var det ju inte helt lätt.
Kul att vänta 10 minuter på att ladda in spelen bara för att i sista stund mötas av ett "Load error" eller "syntax error".
Sedan var det bara att ta fram skruvmejseln och justera tonhuvudet och försöka igen..
Vissa spel blev man verkligen glad över att man lyckades ladda in, eftersom det var så svårt. Vilken känsla att efter att ha köpt ett spel och suktat efter det genom att titta på alla bilder på förpackningen veckovis och efter att ha givit upp allt hopp till slut få igång det !
Ojoj, rena julafton..

Nu är det ingen sport längre. Spelen man köpt fungerar ju i princip alltid. Bara att installera och köra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet, känner verkligen igen mig.

jag är född -82 och min första burk va något utöver de vanliga.. En 486 på 66mhz, tror de va 4mb ram på den eller så va de 8mb.
Kom ihåg när UFO: Enemy Unknown kom ut, damn va jag och mina polare satt å lira de

Men jag har lirat på datorer egentligen sen commandore 64:an fanns, min bror hade en sådan med bandspelare och en joystick, de va fina grejjer de när man hade sönder joysticken i alla sportspelen som fanns då

Sen hade nån kompis en 386 som vi satt och lekte me

Riktigt roliga spel fanns på den tiden

Visst finns de roliga idag me men de är som de sägs att vissa spel från förr håller än idag, kanske inte grafikmässigt men underhållningen i spelen finns fortfarande kvar i dom

Permalänk
Hedersmedlem

Syn att man har missat allt detdär
Är född -91 men man kommer ju ihåg första hemdatorn vi hade med Pentium 200mhz som man hade lite spel på.. dock blev jag inte "datorkunning" förrens ganska långt senare.. kommer ihåg runt 2001 då jag fick min första egna dator och var överlycklig över att den hade hela 2 fläktar på baksidan!!! (en till nätagget och en till utblås) trodde länge att jag hade snabbaste datorn bland mina kompisar.. sen lite senare visade sej att det var en P3 @ 500mhz med ett Geforce 4400, medans kompisarna satt där med sina P4 @ 1.6 GHz:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
pfft, dagens ungdom...
I slutet av 80-talet var ju datorerna redan rena drömmen vad det gäller grafik och prestanda. Tacka vet jag den ABC80 med svartvit "klossgrafik" jag började spela på. Oj, vad imponerande det var. Gick knappt att slita sig..

Jag är född 86 och har upplevt den svartvita "klossgrafik" precis som du...

Permalänk
Medlem

Också född 87.

Oj oj oj vilka minnen.
Själv var det mest 8-bitars som gällde (förutom mina kusiners bärbara som vägde ton där man satt och spelade WAR och Keen på svartvit skärm) innan man fick en gammal Victor av några bekanta med hela 1,2mb hd (95'). Senare någon gång kring 96' fick jag en P1:a (75mhz 16mb ram och 813mb hd) av min farbror (Tror att det var ungefär samtidigt som 133 och 166'orna var populära) och den satt jag på ända tills något år efter millenieskiftet då jag fick en gammal volvo dator (En PII med 233 mhz med 96mb ram och 3,2 hd senare uppskrämd till hela 266 mhz och 352mb ram!) av en bekant och den har jag även lyckats varva Vice City med trots att laggade av bara h-vete..:P
Lite senare fick jag tag på en P3 500mhz och den satt jag på tills 06' då jag köpte en Athlon XP2000+ av en kompis och det är det den burken som jag sitter vid nu.

Permalänk

De finns så stora drag man kan jämföra nu mot för 20-25 år tillbaka i tiden, med dagens utveckling så är väl iaf jag galet imponerad av grafik i dagens läge, men ja menar man lirade Wolf3D, doom, (stunts @ 286a) då satt man ju rejält klistrad :D. ABC80'n var ingen fuling den heller men då var man ju relativt liten.

Dagens grafik i vilket fall.. Mäkta imponerande.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Appropå teknikutveckling...

För er som följt och förundrats över serien 24.. måste tipsa om denna "tidiga pilot" från 1994 som visar på hur svårt det kunde vara att rädda världen med dåtidens teknik!

http://www.collegehumor.com/video:1788161

Så nja, det var nog inte så himla bra förr..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
En av mina absoluta favoritspel genom tiderna. Svetten rann när jag mötte Hitler iförd sin robotdräkt med dubbla kulsprutor.
Wolfenstein 3D och något Formel-1 spel lirades friskt. Och klassikern Ski där man kunde bli uppkäkad av yetis om man inte var kvick nog
Windows 3.11 var tider det med!

Jag är bara 16 år men jag fick uppleva lite oldschool spel dock, som wolfenstein och Ski. 96/97 lirade jag Ski vill jag minnas, med lillebrorsan. Haha, var inte spelet riktigt gammalt redan då? Det var storebrorsans gammla skitdator som vi ärvt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

Tacka vet jag min gamla Commodore 64. Det var tider det. Spelen var mycket roligare förr helt enkelt. Numera är det grafik och finesser som gäller, ingen spelglädje.
Tänk vad mycket man kunde göra med några få färger legoklossgrafik, en spak och en enda knapp på den tiden. Numera ska det vara snyggaste 3Dn och allt möjligt skräp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
...Visst är det kul med snygg grafik men sjävl är jag mer ute efter nytänkande spel som kanske inte alla gånger går ut på att ha ihjäl alla synliga fiender. Har ni tips?

Spelglädje ftw ! spelen som är hetast då man har ett minilan är fortfarance wc3 och diablo 2.. unreal tournament, game of the year edition är inte tråkig heller.. men äldre spel så blir grafiken för tråkig och nyare är själa-lösa för det mesta.. får se om jag provar bioshock någon gång.
Return to castle wolfenstein var kul i början före alla monster.. splinter cell ?

edit: fick nyss en flashback.. ELASTOMANIA ! (eller föregångaren då, vad den nu hette)

Visa signatur
Permalänk

Så långt bak som jag kan drömma mig tillbax var när jag va 5 år (1994) och spelade något spel som min morfar kallade för "katt och råtta" på hanns arbets dator. Redigerade bilder gjorde vi också som han hade tagit med sin sprillans nya digitalkamera! Skit kul va det! Juste, jag tyckte också att tangenbordet hade sååå mååååååååmga knappar! det va tider det!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Spelglädje ftw ! spelen som är hetast då man har ett minilan är fortfarance wc3 och diablo 2.. unreal tournament, game of the year edition är inte tråkig heller.. men äldre spel så blir grafiken för tråkig och nyare är själa-lösa för det mesta.. får se om jag provar bioshock någon gång.
Return to castle wolfenstein var kul i början före alla monster.. splinter cell ?

De spelen är ju lite för massprocuderade för min smak. WC3 och Diablo II är bara spel som ska dra in pengar på beprövade koncept, UT är samma sak det.
Saknar tiden då man mer gjorde spel för att man ville förverkliga en idé.

Permalänk
Medlem

O vad det skär i hjärtat och tåras i ögat nu när man tänker tillbaks, inte bra alls...
Den dära commodore 64:an man började med som alldeles för ung och ofördärvad och den första PC:n en 486SX33Mhz som uppgraderades till DX4 100Mhz! och en extremt häftig CD-ROM från Creative med ett Sound Blaster AWE32 vågar inte tänka på vad den måste ha kostat då..Fan var 1994 verkligen så länge sedan 11år gammal och allt.
Självklart så spelade man Wolfenstein 3D och Duke nukem 3D och alla de där, keen mm...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

oj oj vilka minnen. Jag kommer ihåg min hederliga C64a som jag fortfarande har i garderoben. Vilka kommer inte ihåg när man kopierade spel av polaren i farsans dubbeldäckare och glömde att skruva ner volymen
Man satt och räknade mellan vilka varv man hade vissa spel och skrev ner.
Sen kom Amiga 500 in i mitt liv och jag hade en extra floppy fan man var ju kung sen fick man en hdd till den, tror den hade 20mb och jag fick in hela min samling spel tror jag i den... Helt underbara tider och jag minns dom med glädje.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Hur många här satt och duellerade i Doom på seriellkabel med null-modem då?
Med egna banor gjorda i Waded och allt
Sedan kom Lanen, med de otroligt häftiga "10mbit"... coax kablarna och de eviga kabelproblemen och elchockerna.. ahhhhh
Orchid Righteous 3D och senare dubbla Voodoo2or i SLI och dagar/veckor i quake1..

Inte undra på att blev skadad och dysfunktionell

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Julen 1990. I julklapp får jag en IBM PC AT på typ 8 MHz som farsan köpt begagnad genom jobbet. Fanns ett spel där man var en roterande triangel som skjuter ner onda flygande kvadrater (allt i mörkt/ljus grön) på 5 1/4-tums floppy.

Big mistake av päronen :P.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF