Blir tokig av ny datorskärms köp.

Permalänk
Medlem

Blir tokig av ny datorskärms köp.

Det är så att jag har en riktigt stor 9 år gammal CRT skärm och skulle behöva en ny LCD skärm. Jag är rätt ny i hela området och vet bara det jag läst i recensioner och lite här i forumet. Men jag har ett stort dilemma kan inte bestämma mig för vilken skärm jag ska köpa, min budget tillåter mig att köpa en skärm som ligger runt 3000 kronor. Jag använder inte datorn till mycket mer än surfande,chattande,film och studier just nu. Så det finns inga krav på högkvalites bildredigering eller elite-nivå gaming( spelar lite fps spel ibland dock). Men vill ändå göra ett bra köp av skärm.

Först funderade jag på o köpa en Syncmaster 226BW men fick då reda på allt det där med panellotteri och det skrämde mig en del och jag var inte så tänd på den längre, så jag börja titta på HP w2207.
Läste nästan hela denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
och skärmen verkade skitbra förutom 3 punkter.

- Den har ersatts av HP w2207H som är en hel del dyrare(med adapter köp osv).. så tänkte lite om skärmen fortfarande är prisvärd och ett bra köp?

- Jag är rädd att den kanske kan vara för glossy, eftersom jag har en rätt stark taklampa som lyser precis bakom datorn vilket kanske kan bli rätt jobbigt. (Har nästan alltid den lampan tänd)

- Om jag inte är helt ute och cycklar så verkar det finnas ett litet "panellotteri" även vid köp av denna skärm? dock inte alls allvarligt jämfört med 226BW.

Annars har jag tänkt en del på denna skärmen med. Syncmaster 2232BW
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=201551 . Verkar inte finnas något panellotteri med denna skärmen. Men det verkar inte finnas så mycket recensioner och åsikter om den skärmen, är det för att det helt enkelt inte är så många som har köpt den? (inte ett bra köp kanske?).
Sen en annan nackdel att den inte går att höjdjustera som HP'n, vilket kanske kan vara rätt dumt om man ska ligga i sängen o kolla film på skärmen t.ex.

Aja det blev en jävla massa text, men har läst en massa och inte kunnat besluta mig för vilken skärm jag ska köpa. Så jag ber nu om råd, är mina farhågor angående skärmarna sanna? vad hade ni gjort i min situation? Har ni några tips?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det med att skärmen är för glossy är nog inget problem sålänge själva lampan i sig inte speglas i skärmen, om du förstår vad jag menar. Dvs att lampan sitter så pass lågt.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk

Re: Blir tokig av ny datorskärms köp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rzll
Det är så att jag har en riktigt stor 9 år gammal CRT skärm och skulle behöva en ny LCD skärm. Jag är rätt ny i hela området och vet bara det jag läst i recensioner och lite här i forumet. Men jag har ett stort dilemma kan inte bestämma mig för vilken skärm jag ska köpa, min budget tillåter mig att köpa en skärm som ligger runt 3000 kronor. Jag använder inte datorn till mycket mer än surfande,chattande,film och studier just nu. Så det finns inga krav på högkvalites bildredigering eller elite-nivå gaming( spelar lite fps spel ibland dock). Men vill ändå göra ett bra köp av skärm.

Först funderade jag på o köpa en Syncmaster 226BW men fick då reda på allt det där med panellotteri och det skrämde mig en del och jag var inte så tänd på den längre, så jag börja titta på HP w2207.
Läste nästan hela denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
och skärmen verkade skitbra förutom 3 punkter.

- Den har ersatts av HP w2207H som är en hel del dyrare(med adapter köp osv).. så tänkte lite om skärmen fortfarande är prisvärd och ett bra köp?

- Jag är rädd att den kanske kan vara för glossy, eftersom jag har en rätt stark taklampa som lyser precis bakom datorn vilket kanske kan bli rätt jobbigt. (Har nästan alltid den lampan tänd)

- Om jag inte är helt ute och cycklar så verkar det finnas ett litet "panellotteri" även vid köp av denna skärm? dock inte alls allvarligt jämfört med 226BW.

Annars har jag tänkt en del på denna skärmen med. Syncmaster 2232BW
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=201551 . Verkar inte finnas något panellotteri med denna skärmen. Men det verkar inte finnas så mycket recensioner och åsikter om den skärmen, är det för att det helt enkelt inte är så många som har köpt den? (inte ett bra köp kanske?).
Sen en annan nackdel att den inte går att höjdjustera som HP'n, vilket kanske kan vara rätt dumt om man ska ligga i sängen o kolla film på skärmen t.ex.

Aja det blev en jävla massa text, men har läst en massa och inte kunnat besluta mig för vilken skärm jag ska köpa. Så jag ber nu om råd, är mina farhågor angående skärmarna sanna? vad hade ni gjort i min situation? Har ni några tips?
Tack på förhand

Ja du det här är som sagt inte lätt, min 226bw med än s-panel är helt ok , bra färger, endast lite backlightbleed och inga döda pixlar, men man har ju sett bilder på vad som sägs vara s-paneler med enorm backlight bleed.

Enligt Behardware är 2232bw en rätt ok skärm och kvaliten verkar inte varierara så mycket mellan de olika paneltyperna :

http://www.behardware.com/articles/689-10/22-inch-lcd-monitor...

Vad du än bestämmer dej för för modell så se till att du har möjlighet att lämna tillbaks skärmen även om du öppnat förpackningen, du kan ju ha otur och råka på ett riktigt måndagsex, alla onlinebutiker måste enligt distansavtalslagen ta tillbaks en vara även om förpackningen är bruten ( gäller ej film, musik, program ) det måste däremot inte fysiska butiker.

Jag skulle tro att så länge skärmen återger alla färger hyffsat korrekt så kan man med FFdshow få helt ok resultat för filmvisning, de här inställningarna är bra att använda som utgångspunkt :

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?p=1008342

Lycka till

Edit: skulle rekomendera dej att trava iväg till närmaste onoff/siba/elgiganten och titta på en "glossy" skärm innan du bestämmer dej, jag fick själv ont i huvudet efter att ha tittat på HP:n i 5 min

Permalänk
Medlem

jag skulle säga att kunna vrida skärmen i rätt vinkel är väldigt viktigt för dig som kollar film, betraktningsvinklarna är inte för bra på såanna här skärmar med TN panel, vilket gör att bilden kommer bli väldigt annorlunda om du t.ex. ligger i sägnen och kollar utan att ställa in monitorn.
Ett annat problem du får brottas med är backlight bleeding, så när du har nersläkt och ser på film så kommer skärmen lysa igenom svärtan till viss del.
problemet är att om man vill ha en bättre skärm får man nästan gå upp till 5000:- eller så (samma storlek då).
bara mina tankar.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Jag är iallafall riktigt nöjd med min W2207H kör med adapter för cirka 99:-
Jag störs absolut inte av att det är en glossy skärm ser bara mycket bättre ut. Jag har också en lampa i taket och det speglar när skärmen är avstängd men när den är på så är det inga problem. Inga pixelfel heller.
Den blöder väl lite däruppe men som sagt inget man kommer ifrån när det gäller TN-paneler. Det enda jag skulle säga att jag är missnöjd med är drivrutiner, medföljande program och betraktningsvinkeln då den är rikitgt dålig. Fast den är inte bra på någon TN-panel så om du ska kolla mycket på film o.s.v och absolut ska ha TN pga priset så borde du köra på den här då du kan vrida och justera lite hur du vill

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk

Jag har en 226BW och kan rekommendera den. Har inte hittat några fel på den än.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

tack för svaren, tror nästan jag tar o beställer HP'n från multitronic och ser hur det känns med glossykänslan.. om jag inte gillar det alls kan jag ju alltid lämna tillbaka den.

Men det jag är osäker över är om jag kommer behöva en DVI-HDMI adapter? Har ett gammal gammal burk med Gefore Ti4400 grafikkort och om jag kommer behöva en sån... är det en sånhär man ska köpa då http://www.multitronic.se/?prod=PC-HDMIATI ?

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i andra tråden så kör du på VGA kabeln istället.. de grafikkorten har inte DVI

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av q0rra
Som jag skrev i andra tråden så kör du på VGA kabeln istället.. de grafikkorten har inte DVI

okej tackar,, det uppskattas