Permalänk
Medlem

4 gb eller 8 gb vid OC?

Tjenare, har en liten fundering.

När man överklockar cpun spelar det någon som helst roll om man har 8 gig ram eller 4 gig?

Tacksam för svar.

Mvh Kam

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Nej, däremot spelar det roll hur många stickor du har. 2 är bättre än 4.

Permalänk
Medlem

folk säger ju i princip överallt att 2x2gb eller 4x1 gb klockar allmänt sämre än 1x1gb, vad menar man med detta, är det timings eller förmågan att tex 800mhz minnen ska klockas upp till tex 900?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
folk säger ju i princip överallt att 2x2gb eller 4x1 gb klockar allmänt sämre än 1x1gb, vad menar man med detta, är det timings eller förmågan att tex 800mhz minnen ska klockas upp till tex 900?

Jag har ingen aning. Jag har aldrig haft några problem och jag har 4st 1GB stickor. Jag kom upp i 4.0GHz med min Q6600, vilket är mycket bra.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Jag har Q6600 4*2gb (8Gb) Och kommer inte över 3,4Ghz .. Hur högt jag än ställer Vcore .. vart uppe i 1,7 på Vcore ... Blå skärm vid inlogg...
Så något konstigt är det ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Nej, däremot spelar det roll hur många stickor du har. 2 är bättre än 4.

Hur påverkar antalet minnesstickor CPU-klockning?

*nyfiken*

Permalänk
Medlem

Om du ställer ned hastigheten på minnena så ser du ju om det är de som stoppar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Om du ställer ned hastigheten på minnena så ser du ju om det är de som stoppar..

Går inte att köra dom lägre !! 1:1 och 6-6-6-18 de blir 750 760 något .. dom klarar juh 800 provat att köra dom i 820 med multipel 8

Permalänk
Medlem

4 stickor drar mer ström än 2, och kräver mer av nätagget, men antagligen även av minneskontrollern?!
vissa chipset/moderkort har av någon anledning haft svårt att vara stabila vid användning av alla 4 minnesplatserna, eller har inte fungerat alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
folk säger ju i princip överallt att 2x2gb eller 4x1 gb klockar allmänt sämre än 1x1gb, vad menar man med detta, är det timings eller förmågan att tex 800mhz minnen ska klockas upp till tex 900?

varför folk hävdar att 2x2gb klockar sämre är antagligen att 2 gb modulerna oftast har högre timings och når inte lika höga klockfrekvenser.

min teori är att om du vet var du håller på med, så går det oftast vägen. Och självklart krävs det mer av systemet att bibehålla stabilitet med ett system som går på knäna med 4 st överklockade minnesmoduler.
Men idag så tror jag de flesta populära moderkort klarar av det utan några problem, men det finns ju alltid undantag förståss.

ett exempel på där problem kan uppstå är p31 chipset som är specificerat för att kunna hantera 4x2 gb minne. Om man ska kunna få alla 4 minnesplatserna att fungera felfritt utan att riskera att stöta på problem, så krävs det att man använder singel side moduler, eller en double side modul på varje kanal. men tillverkare som gigabyte informerar om det på hemsidan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Precis som Chris_Kadaver säger så har vissa moderkort problem med 4st stickor.
Dessutom kan du inte köra minnena snabbare än vad det sämsta klarar, så du får en sämre felmarginal med 4st minnen